• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesny autobus szynowy w Oliwie

cyg
18 października 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 

Na stacji Gdańsk-Oliwa można od wczoraj oglądać nowoczesny autobus szynowy. Prezentacja odbywa się w ramach rozpoczętych wczoraj w Gdańsku Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2001. Część ekspozycji, między innymi "kolej w minaturze", oglądać można w halach Międzynarodowych Targów Gdańskich przy ulicy Beniowskiego.

Prezentowany w Oliwie autobus szynowy wyprodukowany został w Bydgoszczy przez spółkę PESA, dawniej Zakład Naprawy Taboru Kolejowego, która współpracowała przy projektowaniu z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pojazd może pędzić z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Zabiera "na pokład" od 80 do nawet 200 pasażerów.
Głos Wybrzeżacyg

Opinie (7)

  • Kolejny prototyp...

    W cišgu ostatnich kilkunastu lat mieliœmy prezentacje kilku już prototypów autobusów szynowych, od przebudowanych w ZNTK drezyn poczšwszy na supernowoczesnych konstrukcjach Alstoma i Siemensa skończywszy. Od kilkunastu lat słyszymy, że lokalne koleje czeka albo likwidacja (co zresztš sukcesywnie następuje) albo ich oddanie w gestię samorzšdów i wprowadzenie tam podobnych pojazdów. I co? Samorzšdowych kolei praktycznie nie ma (ostatnio pierwsza takowa powstała w Prusach Wschodnich), a autobusy szynowe na liniach PKP występujš w liczbie bodaj 5 (pięciu), to sš te prototypy z trzech ZNTK. 12 lat okazało sie dla PKP zbyt krótkim okresem żeby się sprywatyzować, zrestrukturyzować i przejœć na system rozsšdny pry zarzšdzaniu. Wszystko dzięki zwišzkom zawodowym na PKP, które nie chciały dopuœcić do zwolnień, mimo, że liczba kolejarzy jest dwukrotnie więcej niż potrzeba. To wszystko doprowadziło PKP do takiego stanu, że za chwilę na bruk mogš poleciec wszyscy kolejarze, a o zakupach nowego taboru (np autobusów szynowych) można tylko pomarzyć. Wystarczy przypomnieć unieważniony przetarg na pocišgi dużych prędkoœci (Pendolino) i zamówione i niodebrane lokomotywy EU11 i EU43. Œredni wiek lokomotyw i wagonó na PKP wynosi ponad 20 lat, ich zaawansowanie techniczne to lata szeœcdziesište XX wieku... A my dalej krzyczmy, żeby nie wyprzedawać majštku narodowego i utrzymujmy podatkami PKP, które pryznoszš z roku na rok coraz większe straty. Niby od tego roku PKP jest już spólkš akcyjnš, ale jakoœ nie widać poprawy sytuacji. Bo to spólka akcyjna...Skarbu Państwa.

    • 0 0

  • Nowa Kolej

    prezentowane a nie prezentowany, autobusy szynowe tylko robią wodę z mózgu gdańszczan, a wogóle polaków. Wiadomo, że kolei nie stać na mycie ubikacji w starych wagonach, a co dopiero na nowe autobusy a jak ktoś w końcu je zafunduje to należy koniecznie je eksploatować poza dużymi aglomeracjami bo w tych zostana zdewastowane w parę dni przez nasz kochany naród.

    • 0 0

  • Kolej nie stać na to ...

    .. aby sprzątać w najlepszych pociągach (express Gdynia - Warszawa) .Zwolnili ludzi, którzy się tym zajmowali. Osiągnęli już chyba dno. Informacja o nowym autobusie szynowym mnie nie

    • 0 0

  • Bomba!

    Ładny model. Właśnie czymś takim pojeżdziłbym po borach tucholskich! Niestety PKP stać na ręczną drezynę.

    • 0 0

  • Re: Bomba! - Drezyna reczna jest PRYWATNA

    Kursjujca tam drezyna jest wlasnoscia prywatną pewnych miłośników koleji:
    http://www.drezyny.com
    PKP stac tylko na likwidację lini.
    Na te szynobusy jest o 20 lat za późno.
    Bedziemy wożeni tym co jest, aż się rozleci.
    Potem koniec - pozostną może rowery szynowe i ręczne drezyny.

    • 0 0

  • Hehe

    Ja tam nic nie mam do kolei, niech tylko ja zastapia czymkolwiek na ludzkim poziomie, a nie na poziomie bydla.. hihi

    • 1 0

  • po piętnastu latach

    Ten prototyp wtedy wyglądał lepiej niż większość obecnych dokonań pesy.
    Tylko siedzenia w środku były nie trafione..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane