• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek. Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.



Od kilku miesięcy słyszymy o zbliżającej się inwestycji, którą w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zrealizują holenderska spółka deweloperska Multi Development oraz miasto Gdańsk.

Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.

Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska, zdecydowano natomiast o jego modernizacji. W sytuacji, gdy we Wrocławiu podobne przejście w ciągu ul. Świdnickiej (lokalny odpowiednik ul. Długiej i Długiego Targu) będzie likwidowane, w Warszawie na ul. Emilii Plater (przy Dworcu Centralnym) uruchomiono obok tunelu przejście ze światłami, Gdańsk planuje przedłużyć tunel. Efekt? Zyskamy kolejny po City Forum nieprzyjazny plac miejski "w piwnicy".

A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP zobacz na mapie Gdańska, aż do gmachu Urzędu Wojewódzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska zaplanowano kolejne przejście dla pieszych, niestety znowu w formie podziemnego korytarza. Okazuje się, że zdaniem urzędników jest to rozwiązanie wygodniejsze i prostsze, niż wygospodarowania miejsca na azyl pomiędzy jezdniami.

- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Stracą pasażerowie, bo tramwaje będą musiały czekać na swoje światło na najbardziej obciążonym odcinku sieci tramwajowej w całym mieście. Piesi nie zyskają przejścia, bo zdaniem projektantów za bardzo spowolnią ruch aut.

Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.

- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.

Przestrzeń na obszarach śródmiejskich powinna być:

Rewolucja na drogach śródmieścia Gdańska zakłada też przebudowę Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Ma on zmienić się w skrzyżowanie z wyspą centralną o ogromnych rozmiarach. Sęk w tym, że pasujący do niej nowy pas rozdziału jezdni ul. 3 Maja będzie tak potężny, że zmieściłoby się w nim nawet całe skrzydło Urzędu Miejskiego od strony ul. Nowe Ogrody. Planiści jednak nie przewidzieli tu żadnej zabudowy, lecz zieleń. Czy Gdańsk na pewno stać na taką rozrzutność w ścisłym centrum, gdzie ceny działek są najwyższe?

- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.

Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska, a więc dzielnic o niejednoznacznej renomie, piesi będą poruszać się tunelem między przystankiem SKM Śródmieście a Muzeum Narodowym, pokonując pod ziemią ul. Okopową i Nowe Podwale Grodzkie.

- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.

Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.

Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.

Opinie (195) 6 zablokowanych

  • Czytałem ten artykuł z narastającą obawą , że przyjdzie mi mieszkać w moim ulubionym mieście które powoli przestaje być mi przyjazne. Gdzie publiczne inwestycje w obrębie głównego miasta są tylko z nazwy, zazwyczaj są nietrafione i nikomu nie służą po za tymi co wydali pozwolenia na budowy i wykonawcami. Można puścić komunikację pod ziemią jeśli nasi projektanci nie wiedzą to służę materiałami!!! Nie chcę żyć jak kret i chyłkiem przemykać byle szybciej i dalej od centrum, nie chcę być kimś komu przestanie zależeć na miejscu gdzie się mieszka.

    • 7 3

  • Węzeł Grodeckiej ? (8)

    • 13 35

    • hahaha (2)

      węzeł Gotfryda Ernesta Groddecka (czyt. Grodeka), do szkoły baranie

      • 30 4

      • haha (1)

        Carla Groddecka!!!

        • 13 3

        • o fakt, lekka wtopa z tym Ernestem ;)

          • 7 0

    • co mają powiedzieć (1)

      potrąceni na przejściu przy operze ? więcej przejść mniej tuneli? Trochę refleksji redaktorze a nie krytyka w czambuł i brak argumentów drugiej strony

      • 9 12

      • a co mają powiedzieć

        ofiary rozbojów w zapuszczonych tunelach?

        Miasto powinno być także dla ludzi, nie tylko dla samochodów.
        Zobacz jakie aleje miejskie buduje Berlin, tam prawie nie ma przejść podziemnych. Samochody muszą chwilę poczekać na światłach? Trudno, to jest miasto a nie ekspresówka.

        • 15 7

    • Węzeł Posłanki Grodzkiej !

      Jak w tytule...

      • 10 3

    • Armanda Ryfińskiego vel.Bohomaz

      • 4 5

    • Grodzkiej

      chyba

      • 24 7

  • Tunele

    Tunele dla pojazdów to makabra blokowana przy najmniejszych zakłóceniach.
    Tunele dla pieszych w stolicznej interpretacji to prowokacja dla tych co starają się być anonimowi.
    Jedne i drugie niosą smród, brud i bałagan, a jednak trzeba je budować ale tylko w kształcie niezbędnym dla uniknięcia rzeźni na ulicach. Dla podjęcia właściwych decyzji wydaje się koniecznym ustawienie studentów z karteczkami i ołówkami celem jasnego określenia ruchu zarówno pieszego jak i samochodowego. Z takich danych wyjdą wskazówki gdzie co jest potrzebne.
    Natomiast faktycznie - Wyspa Gildiowa to problem nie tylko dla pojazdów ale głownie dla pieszych. Jeden tunel nie wystarczy, a powiązanie go ze stacja Śródmieście tworzy kretowisko.
    Panowie i Panie od zarządzania - narzekać umiecie na zaniedbania w tunelach, a czy któryś chociaż pomyślał by zaangażować w dbałość o te tunele tych co tak chętnie tam handlują ? Przecież to jest ich interes aby w rejonie ich straganu było schludnie i czysto. Po godzinach ich pracy jest czas dla was urzędnicy na wykonanie poważniejszych prac.
    Tunel to nie wykałaczka jednorazowego użycia - po wykonaniu wymaga jednak inwestowania tych pieniędzy jakie z wynajmu miejsc napływają. No ale do tego to trzeba przemyślanych umów najmu, a nie kolesiowskiego podejścia.
    Trochę to przypomina ulice Długą i nadbrzeże nad Motławą. Dobrze pomyślane wyłożenie płytami . Kolesiowskie podejście do eksploatacji i "podkradanie" (w przeróżnych formach) pieniędzy z kar nałożonych za płyty strzaskane. A dzisiaj wracamy do brukowania. Wstyd !

    • 7 0

  • Od 3 maja

    ten projekt jeszcze jakoś wygląda, ale od strony lotu to istny dramat.
    guaniane daszki, zielone wzgórze, jak w Kościerzynie bez obrazy.

    • 7 0

  • Wyspa centralna przy Węźle Groddecka

    A przypadkiem tak duże planowane skrzyżowanie przy Węźle Groddecka nie jest związane z inwestycją Nowej 3 Maja?

    • 0 0

  • Żadne rozwiązanie nie jest idealne

    Gdańsk jest taki specyficzny, że bardzo trudno dobrze zorganizować w nich ruch samochodów godząc z komunikacją miejską i przejściami i tunelami dla pieszych.

    Idealnym moim zdaniem rozwiązaniem, byłoby schowanie całej ulicy Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie pod ziemię, a pieszych "wypuścić na powietrze". Niestety jak sądzę jest to rozwiązanie zbyt kosztowne.

    Rezygnując z tego kosztownego rozwiązania, to i tak nie unikniemy tuneli (zbyt duży ruch samochodów i zbyt duży ruch pieszych). Można co najwyżej złagodzić zejścia do tuneli tworząc pochylnie (patrz węzeł Gdynia Wzgórze Św Maksymiliana). Moim zdaniem tunel pod Huciskiem jest BEZSENSU, ale w okolicy Bramy Wyżynnej jest KONIECZNY.

    • 4 1

  • Artykuł tendencyjny (1)

    Autor nawet nie pokusił się o choć odrobinę obiektywizmu lub/i spojrzenia na temat z innej strony, np. jako pieszy wolę iść tunelem, bo nie muszę czekać na zielone światło i nie ryzykuje, że jakiś "nieroztropny" kierowca wjedzie na czerwonym i mnie potrąci... to tylko jeden przykład braku spojrzenia na tema z drugiej strony. Inny: tak to narzekamy, że za mało zieleni, a jak robią duży zielony plac (może z myślą o helikopterach do Szpitala Wojewódzkiego?) to też źle... nie dogodzisz...

    • 12 20

    • CO oznacza "lub/i"

      W jakim to języku, bo w języku polskim lub jest alternatywą łączną w odróżnieniu od albo...

      • 1 1

  • nie budujmy podziemnego miasta dla pieszych i rowerzystow

    za to chyba latwiej przejechac tunelem w aucie, bo szybciej. Przyklad Warszawy i otoczenia Centralnego jest chyba nad wyraz przygnebiajacy.
    Zostawmy miejsce na ziemi dla pieszych i rowerzystow, a auta nichaj przemykaja w tunelach.

    • 9 1

  • Tunele są ok - ale dla Samochodów !!!

    Zamiast zmuszać ludzi do chodzenia w tunelach, puścić nimi ruch samochodowy.
    Zyskalibyśmy ogromne tereny teraz przykryte asfaltem.
    Na powierzchni by zostały tylko BusPasy i linie tramwajowe.

    • 9 0

  • tendencyjna ankieta (1)

    jak zwykle... bez względu na poglądy.

    • 20 9

    • Dla tego autora niestety standard

      Tendencyjne artykuły dla tego autora to standard. A w ankiecie dopiero można zaszaleć.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane