- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (112 opinii)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (132 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (692 opinie)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (236 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego
Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.
- Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
- Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
- Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.
Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów
- W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
- Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
- Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
- Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
- Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
- Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.
Bieżący rozkład ZKM Gdynia
Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów
- Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
- Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
- Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
- Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
- Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
- Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
- Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
- Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
- Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
- Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
- Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
- Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.
Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia
ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów
Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.
- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.
Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu
Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.
Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.
Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji
Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat
Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.
Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.
- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Elektryczne autobusy na filmach
Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.
- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizZtm Gdynia linia 33 (3 opinie)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-01-26 13:24
Komunikacja publiczna to ostatni obszar w mieście na którym należy oszczędzać (9)
Ale faktem jest, że miasto w godzinach "po pracy" trochę opustoszało w czasach covidowych. Ludzie już nie jeżdżą żeby się spotkać w restauracjach. Z pracy do domu i koniec
- 243 16
-
2022-01-26 20:15
Bzdury. Ludzie nie ruszają sie pod wieczór z domów, bo potem problem z powrotem na obrzeża miasta. Koszmarne połaczenia miedzy skrajnymi dzielnicami wieczorem i w święta. Spróbuj w niedzielę rano dostac sie z Chylonii na Obłuze Górne, albo Pogórze, , albo z Chwarzna do Redłowa. Trzeba objezdżać pół miasta i kwitnac na przystankach czekając na przesiadke. Masakra.
- 21 0
-
2022-01-26 15:12
To chyba tez efekt inflacji. Knajpy podrozaly, a w kieszeni raczej mniej niz wiecej po odjeciu wydatkow na wazniejsze rzeczy.
- 14 3
-
2022-01-26 13:45
Czytałe(a)ś artykuł? (6)
Tną linie w godzinach szczytu. To już jest szczyt wszystkiego.
- 62 1
-
2022-01-26 13:49
Tną bo dostali po kieszeni. W godzinach szczytu dużo osób korzysta. Ale później już mało. Wieczorem to luźne autobusy (5)
- 12 16
-
2022-01-26 15:25
bo nic sie w mieście nie dzieje, to po co przyjeżdząc, po godz 18 pusto i martwo na świętojańskiej czy władka.
życie przenioslo sie na osiedla, za miasto czy do malego 3 miasta.
- 18 3
-
2022-01-26 14:04
Nie dostali po kieszeni (3)
Bo więcej kasy zostaje w portfelu obywatela, który ma do wyboru- zbiorkom albo własne auto, w Trójmieście wybór jest prosty- tylko samochód
- 22 14
-
2022-01-26 21:30
Nie wiem jak Ty to liczysz ale auto w dojezdzie co centrum jest drozsze niz zbiorkom, u mnie to roznica ponad 50 % w skali roku (1500 zł vs 3000 zł) nie licząc parkowania
- 1 0
-
2022-01-26 15:07
(1)
Nonsens. No chyba ze ktos mieszka na wsi, a pracuje w 3M, to moze.
- 6 8
-
2022-01-26 21:00
Jak prezydent Szczurek.
- 1 0
-
2022-01-26 13:50
A może nie pandemia jest przyczyną (3)
Ludzie nie korzystają z ZTM, bo kursy są redukowane, trasy nieefektywne, występują opóźnienia. To rzeczywiście mniej ludzi korzysta, bo nikomu nie opłaca się przesiadać, biec za autobusem czy wysiadać z SKM, aby dowiedzieć się, że autobus 2 minuty temu odjechał, bo nie był zgrany z pociągiem
- 340 18
-
2022-01-26 14:27
(2)
Trasy są nieraz kuriozalne - jeżeli chcesz pojechać do Riviery zazwyczaj wymaga to np. 1 przesiadki. Jedziesz z Witomina na Pogórze żeby odwiedzić rodziców? Jak nie trafisz na 141, to czekaj biedaku. Chcesz z Centrum odwiedzić sobie park Kolibki w niedzielę? Tylko S i jeden trolejbus pasuje, które jadą raz na 45 minut.
- 42 3
-
2022-01-26 15:17
Co do komunikacji w Orłowie to zgoda - jest kiepsko.
Ale połączenie Witomina z Pogórzem można uzyskać na wiele innych sposobów niż 141 a czasem nawet z przesiadką typu 147 + 194 może być szybciej bo nie okrążamy całego Obłuża.
- 11 1
-
2022-01-26 15:08
Polaczenie Orlowa z reszta est tragiczne. Po ok 10 wieczorem w ogole sie tam znikad nie dojedzie, bo nocnych nie ma.
- 22 0
-
2022-01-26 16:28
Brawo (14)
No brawo władcy Gdyni. Najpierw pozbyliscie się parkingów zachęcając do transportu publicznego a teraz i ten więdnie. Teraz zachęcacie malowankami do korzystania z rowerów a potem wprowadzicie dla nich opłaty. A jak już ludzie się wyniosą z tego miasta wrogiego mieszkańcom to sobie będziecie latać hulajnogami po pustych, smętnych i zasypanych kurzem ulicach.
- 330 8
-
2022-01-26 22:29
Takie miasto
Kiedys to sie na skwer jechalo umytym w niedziele samochodem.
Zeby dziecko na statki moglo popatrzec. Przejsc sie po bulwarze i cieszyć że sie mieszka w ladnym miejscu...- 17 0
-
2022-01-26 22:26
Latac
Jeszcze po lotnisku mogą latac
- 3 0
-
2022-01-26 20:33
Co za nieudacznicy rządzą w tym mieście...ups... wiosce rybackiej.
- 8 5
-
2022-01-26 20:03
Ja już myślę poważnie o wyprowadzce (4)
Gdynia wygląda coraz bardziej jak wielki śmietnik. Bałagan, dziury w drogach, dezorganizacja na każdym kroku, nawet kosze na smieci są bez daszku po to żeby szybciej wiatr wywiewal je gdzie popadnie. Straszne miejsce do życia.
- 22 4
-
2022-01-26 20:35
Droga wolna. (2)
Nikt nie będzie tęsknił.
- 5 14
-
2022-01-26 22:00
Ciekawe więc, kto będzie płacił miastu podatki jak się połowa wyprowadzi? (1)
- 9 2
-
2022-01-27 11:25
szczur nie będzie płacił. bo on już nie bedzie Prezydentm więc w d*pie będzie miał miasto
- 0 1
-
2022-01-26 20:26
Po prostu zacoFAnie
- 3 1
-
2022-01-26 19:30
(4)
Ja juz do centrum Gdyni zagladam tylko z musu. Nie oplaca sie po prostu.
- 35 0
-
2022-01-26 20:06
Też tak robie (3)
Nie stac mnie na płacenie darmozjadom z UM 10 zł za godz koślawego postoju na obsr*nym chodniku obok dziur w drodze.
- 27 1
-
2022-01-26 20:34
Nikt tu za Bosym Antkiem nie będzie tęsknił. (2)
Turystów w Gdyni wciąż nie brakuje.
- 0 22
-
2022-01-26 22:34
Zwlaszcza w styczniu
Dzikie tłumy
- 10 1
-
2022-01-26 20:56
Nikt nie będzie tęsknił?
A skąd te błagania i konkursy, żeby tylko opłacić PIT w tym powiatowym miasteczku rozmiaru Radomia?
- 15 5
-
2022-01-26 17:04
Drewno
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.