• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwiedziliśmy rozbierane magazyny kolejowe na Starym Przedmieściu

Maciej Naskręt
4 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Miejsce dawnego dworca kolejowego w Gdańsku


Od kilku dni na terenie dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku pracuje ciężki sprzęt. Trwa rozbiórka budynków, które przez lata służyły jako magazyny kolejowe.



Czy byłeś kiedykolwiek na terenach dawnego dworca kolejowego przy Toruńskiej?

Świetność dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej przypadała na XIX wiek. Obiekt został oddany do użytku w 1845 r. Wtedy to wybudowano odcinek linii kolejowej Bydgoszcz - Tczew i - jako boczne odgałęzienie - połączenie z Tczewa do Gdańska.

Pierwszy w dziejach Gdańska pociąg wjechał na nową stację 19 lipca 1852 r. Mieszkańcy mogli podziwiać lokomotywę, która przyprowadziła z Tczewa trzy wagony. Oficjalna inauguracja linii kolejowej nastąpiła trzy tygodnie później. 5 sierpnia 1852 r. o godz. 16 dotarł do Gdańska pociąg z Bydgoszczy, którym przyjechał m.in. ówczesny król Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Dworzec funkcjonował do 1900 r., kiedy to uruchomiono dzisiejszą stację Gdańsk Główny.

Czytaj także: Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku. Czemu powstał i dlaczego upadł.

Budynki dawnego dworca uległy zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Po jej zakończeniu dawna stacja kolejowa stała się miejscem przeładunku towarów, na potrzeby czego zbudowano magazyny. Budynki powstały więc od połowy XIX wieku.

Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r. Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r.
Jednak z upływem czasu i wraz z rozwojem motoryzacji i ta funkcja przestawała mieć sens. Ostatecznie - w latach 90. XX wieku - kolejarze wynajęli obiekty prywatnym podmiotom. W największym budynku w 2007 r. uruchomiono m.in. Hostel "Bursztynek".

Dziś właścicielem nieruchomości jest trójmiejski deweloper, firma Invest Komfort, która w zeszłym roku kupiła je od PKP za ponad 26 mln zł.

- Ta nieruchomość stanowi tzw. bank ziemi spółki, czyli jej zaplecze inwestycje. Na razie nie ma planów budowlanych dla tej działki - informuje Krzysztof Król z Media Support Group, która obsługuje medialnie dewelopera.

Trwająca rozbiórka nie obejmie wszystkich budynków kompleksu dawnego dworca.

- Znikną na pewno magazyny i obiekt ekspedytury kolejowej, w którym mieści się dzisiaj hostel. Rozbiórką natomiast nie są objęte dwa budynki mieszkalne na skraju działki - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Na działce, którą kupił Invest Komfort, w nowym planie przewidziano miejsce dla budynków mieszkalno-usługowych o wysokości od 15 do 22 m. Im bliżej ulicy Toruńskiej, tym zabudowa będzie mogła być wyższa. Przewidywana jest dominanta, ale nie ma ona przekraczać wysokości 22 m. Na wyższą dominantę nie zgodził się konserwator zabytków.

Zobacz Stare Przedmieście z perspektywy żurawia. Materiał z 2013 r.

Opinie (170) 5 zablokowanych

  • Rozbierane magazyny

    kojarzą mi się z pociągiem...

    • 6 0

  • Inwest kloceks... Czuję beton i klocki. (7)

    • 164 29

    • PKP sprzedało deweloperowi . (2)

      A PKP to kupiło te tereny czy użytkowało ?

      Nie rozumiem tej własności , budynki wybudowane 100 lat temu stają sie
      Nagle własnością użytkownika terenu czy to gazownia czy Energa czy PKP ,
      Moja stodoła na działce choć stoi 50 lat nie stała sie z gruntem moja własnością
      Bo albo dzierżawię albo wykupuje a tu jaki przepis prawny zastosowano ze korzystający z terenu staje sie właścicielem ?

      • 25 2

      • (1)

        szczegółów tego konkretnego przypadku nie znam oczywiście, ale bardzo możliwe i często praktykowane jest, że PKP lub inne podmioty dysponują nieruchomościami na podstawie umowy wieloletniego użytkowania wieczystego.
        Oznacza to, że pomimo, że właścicielami nie są, de facto korzystają z z nieruchomości jak właściciele, oczywiście za pewną opłatą.
        Podmioty te mogą jak najbardziej sprzedać nieruchomość osobie trzeciej, przy czym sprzedaż dotyczy prawa użytkowania wieczystego, a nie prawa własności.
        Istnieje też możliwość, iż po zakończeniu użytkownia wieczystego PKP mogło wykupić ziemię na własność.

        • 4 2

        • Dziękuje

          Lecz czy, możliwe to czy tamto nie daje odpowiedzi jak jest naprawdę
          a nie informując otwarcie o fakcie oznacza "ściśle tajne"

          • 3 2

    • A ja słoiki ...

      • 2 2

    • co to za ściema, że powojenne budynki?
      Inwestor tak powiedział?

      • 5 5

    • czuję klasyczny hejt (1)

      nic nie wiem, ale na wszelki wypadek pokrytykuję.

      • 12 10

      • nienawidzę hejterów hejtu.

        • 13 4

  • "Budynki powstały więc w połowie XX wieku i nie mają charakteru historycznego"

    Maciej, proszę Cię!
    1. powstały na pewno w końcu XIX w.
    2. nawet jeśli by powstały w połowie XX w. miałyby charakter historyczny.

    • 8 0

  • zapraszamy na zwiedzanie zabytkow z epoki (3)

    do Sopotu i Gdyni oraz Wejherowa
    W gdańsku niestety tylko NOWE BUDOWLE, co było stare i zabytkowe zmiotło z powierzchni i nie mówię o wojnie

    • 15 0

    • (1)

      No.. w Gdyni zabytek na zabytku.

      • 1 4

      • naucz się czytać ze zrozumieniem

        w Gdyni nie ma ruin z czasów wojny tkanka miejska była prawie nienauszna; a obecnie każdy do zabytkowy jest objęty konserwatorską ochroną; zobacz w Porcie nawet spichlerze , magazyny i bunkry są ratowane, a w Gdańsku
        przeczytaj ostatnie wiadomości o wyburzeniach tylko ręce opadają

        • 6 1

    • :)

      samo piękno w tej gdyni, kilka klocków ala plomby z lat 60tych, przeważnie obdrapanych albo walniętych na żółto. Trochę jak w Mińsku.

      • 0 4

  • też lubię oglądać

    rozbierane magazyny

    • 4 0

  • Dobrze, że w końcu rozbiorą ten syf

    • 2 6

  • liczyłam na nagie zdjęcia pociągów

    • 3 0

  • Byl sobie Gdansk...

    • 8 2

  • Deweloperzy - kim oni sa?

    Niech te ciolki z Urzedu Miejskiego, pseudokonserwatorzy zabytkow(ktorzy zezwalaja na burzenie zabytkow) pojada do Hamburga, Rostocku, Amsterdamu i innych zachodnich zabytkowych miast i zobacza z jaka pieczolowitoscia ratuje sie tam kazdy budynek. Taki "magazyn" zostalby tam odrestaurowany (wzmocniony) ale napewno nie niszczony, tak jak to sie dzieje w Gdansku. Pan Budyn traktuje Gdansk jako swoj prywatny folwark. Sprzedaje tereny miejskie jak chce i komu chce (ustawiane przetargi). Gdanskiem rzadzi budyn i jego kolesie.....deweloperzy.

    • 13 2

  • (4)

    Nareszcie! Syf tam panował i menelstwo. Jeszcze troche a by tam skłot powstał siedlisko menelstwa!

    • 79 55

    • teraz dopiero będzie menelstwo. (2)

      dotychczas było tam chociaż kilka firm- składy budowlane, hostel, skład opału +pewna grupa menelstwa. Teraz rozbiorą wszystko, nic nie powstanie przez 10 lat, a w wysokiej trawie menelstwa będzie ze 3-4 razy więcej, bo nikt (oprócz żurów) tam nie będzie chodził.

      • 10 2

      • (1)

        Kup sobie słownik ortograficzny! Nie ma czegoś takiego ja żurów jest żulów! Ty jesteś takim samym analfabetą jak Jozef.

        • 2 4

        • 1. nie zmienia to sensu wypowiedzi; 2. obie formy, będące wyrazami potocznymi, jeśli nie wulgarnymi istnieją w slangu i wiadomo co oznaczają. Poza tym masz błąd interpunkcyjny w drugim zdaniu.

          • 7 1

    • Menelstwo ma siedlisko w pobliżu Hotelu Hilto , blisko do parkingów czyli do pracy.

      • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane