• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

Maciej Naskręt
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155. Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155.

Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.



Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę. Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.

Czy odpowiada ci proponowany przez ZTM wstępny rozkład linii autobusowych?

- Pociągiem będzie można przejechać z centrum Gdańska koło lotniska do Osowy, czyli podobnie jak dotychczas podróżowało się autobusem linii 210 - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.

Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.

Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.

Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.

Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.

Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.

Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.

Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.

Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.

Oświadczenie władz ZTM w sprawie informacji dot. przesiadek na pętli Siedlce.

Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.

Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (456)

  • Najlepiej zlikwidowac

    Wszystkie linie autobusowe i tramwajowe, chodźmy wszyscy na pieszo 10 km do szkoly i do pracy. Jak tak nam utrudniacie autobusy likwidując to moze metro nam zbudujcie? A jak bilety na PKM beda drogie to ja dziekuje bardzo wole rowerem jeździc :)

    • 0 0

  • .. skoro ztm tak genialnie mysli to niech odrazu zlikwiduje biletyza 3 zl i 1,5 zl i niech zostana bilety za 3,60 i 1,8 jak mamy sie przesiadac i przesiadac i przesiadac to co np. JADE z gdyni dabrowy 171 do sopockiej i chce sie przesiasc na 210 by dojechac do glownego .. to autobusu sie nie doczekam jak puscicie np. Co45 min 179 do osowy pkp to bedzie bez sens by np. Od ul. Nowej zapierdzielac na pkp do glownego . W skrocie kombinujecie jak kon pod gore utrudnicie zycie nie ulatwicie ..

    • 0 0

  • (13)

    Chwila, przeciez to zupelnie inna trasa!?! To, ze z Gdanska Glownego na lotnisko, to nic jeszcze nie znaczy... Chyba, ze dla turystow... A co z mieszkancami osiedli na trasie 210??? Aha, mamy sie wszyscy przesiasc do samochodow? No tak, przeciez za malo korkow w Gdansku...

    • 221 4

    • 210 (1)

      PARANOJA - LINIA 210 MUSI ZOSTAC-NIECH RADNI SWOJE PLANY SCHOWAJA W BUTY, i skrocenie 174 175..... paranoja nastepna - jak na lostowice... bzdura

      • 2 0

      • nic nie musiiiii

        • 0 0

    • kurde ton ile tych przesiadek będzie ,żeby się z Gościnnej na Złotą Karczmę dostać (3)

      zadanie transportowe z badań operacyjnych

      • 1 0

      • SKM Orunia - Wrzeszcz (2)

        plus 110

        • 1 2

        • SKM na Oruni to już tylko legenda

          Od 2-3 lat SKM nie jeździ w kierunku Pruszcza (via Orunię), a gdy jeździła, to najczęściej kończyła bieg w Gd. Głównym...

          • 2 0

        • jeszcze powinien być inny bilet na każdy przystanek
          kontrola z rewizja osobistą
          i dać Renomie broń palną

          matrix to mały pikuś, Bateryjko

          • 3 0

    • Ale jakich? (4)

      Morena dostanie tramwaj. Suchanino linię 142 a osiedla za obwodnicą PKM. Martwię się tylko o jedno, częstotliwość kursowania 179. Jeżeli będzie taka jak 210 to ok, jeżeli taka jak obecnie to tragedia bo odetnie to dość ostro okolice Selgrosa.

      W sumie tak naprawdę wszystko zależy od zmian w częstotliwości o których tutaj nie ma mowy. Bo jeżeli 179 będzie kursować jak 210 często, 142 pozostanie bez zmian, podobnie 110, 157, 167 oraz nowe linie będą dowozić ludzi do PKM z rozsądną częstotliwością (np. dokładnie z częstotliwością odjazdów PKM, podrzuca na 4 minuty przed, odbiorą na 4 minuty po) to będzie świetnie. Natomiast jak zaczną ciąć liczbę połączeń to może być tragicznie. Najbardziej boję się cięć na liniach 157 i 110. Bo jak 110 będzie jeździć raz na godzinę to co z tego, że jest kolej jak dotrzeć do niej nie będzie jak? Latem jak latem sobie dojdę spacerkiem, ale zimą? No i osoby starsze, z dziećmi itd?

      • 1 8

      • Ok, z tym, że koszty przejazdów PKM dużo wyższe (3)

        PKM w miesięczny nie wejdzie, a jeśli- to za ogromne pieniadze

        • 10 1

        • Ja sądzę, że dla Gdańska akurat wejdzie (2)

          ZTM tak wszystko ustawia pod PKM, że bilet będzie ten sam. Jedynie co może być problemem to wspólny bilet z SKM i Gdyńskimi liniami.

          Sądzę, że bilet ZTM w obrębie Gdańska będzie obowiązywał też w PKM.

          • 3 4

          • (1)

            Trzymajmy kciuki - to byłoby najbardziej pozytywne rozwiązanie

            • 3 0

            • Druga opcją jest znowu to, że wejdzie w metropolitany łączony.

              Tj. tan jeden przewoźnik + SKM + PKM lub wszyscy plus koleje. Co też byłoby akceptowalne choć mniej opłacalne.

              • 0 2

    • A na rowery, to nie łaska?

      Buhahaha.

      • 4 17

    • do jakich samochodów?? najpierw trzeba miec kase zeby taki kupic

      • 10 12

  • Reorganizacja (1)

    No to współczuję mieszkańcom Suchanina,już teraz są problemy ,a co to będzie się działo jak odwołają te linie, gratuluję pomysłu, widać że mamy bardzo mądrych urzędników.

    • 10 1

    • to tylko szczęście że ten autobus 210 poprowadzili przez suchanino przypominam że na pewno szybciej będzie przesiąść się na pkm bo ten autobus strasznie długo jedzie nawet na lotnisko a co dopiero na osowę

      • 0 0

  • 131 (1)

    Autobus obsługuje Matemblewo i ostatnio Olszynkę. A w artykule jest: "zostanie zastąpiony nowym połączeniem tramwajowym między centrum a Siedlcami".
    Taki to artykuł. Moze by tak coś więcej?

    • 18 1

    • ZTM jak zawsze zapomniał o Olszynce.

      • 0 0

  • to na jasieniu (1)

    Zostanie jedna linia?przystanek pkmki bedzie daleko od osiedla. .

    • 3 0

    • tia

      tia, juz nie dojedziesz do huciska w 15 min autobusem, bedziesz zmuszony przesiasc sie po 4 minutach na siedlcach,co za bzdura!!!

      • 0 0

  • po co likwidować 210?
    jak można zlikwidować 110 która praktycznie przebiega po linii pkm.
    Zlikwidować linie 110! a zamiast tego przedłużyć 210 do dzielnic złotej karczmy

    • 0 0

  • Czyli zmuszamy pasazerow, zeby jezdzili tak, jak ZTM chce. (23)

    Wolalbym bym mieć alternatywę: albo PKM, albo tram, albo bus.

    • 195 58

    • popieram tez chcialbym miec wybor napewno likwidacja 210 przyniesie wiecej strat anizeli korzysci niech zarzad zkm przemysli swoja decyzje i pojdzie po rozum do glowy nim bedzie za pozno

      • 0 0

    • BEDZIESZ MIEc

      albo PTM albo z buta...

      • 1 0

    • a kto to wszytsko utrzyma???? pasażerów nie przybędzie, a byłyby do utrzymania 3 środki transportu, a potem znowu będą narzekania że bilety za drohie...ludzie myślcie trochę....

      • 2 2

    • Sami pasażerowie ograniczyli sobie wybór

      Wyprowadzając się na wiochę trzeba się liczyć z utrudnionym dojazdem do centralnych dzielnic. Jak chce się mieć szeroki wybór dostępnych środków KM to trzeba zainwestować kilkaset zł/m2 więcej w mieszkanie.

      • 1 11

    • Masz jeszcze trzy możliwości (4)

      pieszo, własny samochód albo rezygnacja z podróży.
      P.S. Alternatywa to wybór między DWOMA wykluczającymi się możliwościami.

      • 5 10

      • No to jak już się pouczamy...

        ...to raczej między DWIEMA możliwościami. Dwie możliwości, dwiema możliwościami.

        • 0 0

      • Za SJP: (2)

        Alternatywa to
        1. dwie wykluczające się możliwości, np. mieć alternatywę;
        2. sytuacja wymagająca wyboru między dwiema wykluczającymi się możliwościami, np. stanąć przed alternatywą;
        3. potocznie: inna możliwość, inne rozwiązanie, np. alternatywa dla planu gospodarczego;
        4. w logice: zdanie złożone współrzędnie (połączonych spójnikiem "lub" lub "albo"), prawdziwe wówczas, gdy choćby jedno ze zdań składowych jest prawdziwe; suma logiczna; wyraz często używany w błędnym znaczeniu "jedna z możliwości", np.: Miał dwie alternatywy. (poprawnie: Miał dwie możliwości.).
        Chciałeś zabłysnąć? Prawie się udało...

        • 8 3

        • jak "albo" to tylko jedno ze zdań składowych może być prawdziwe ;) nie dwa, jak w alternatywie

          • 0 2

        • "Prawie" robi ogromną różnicę

          • 3 0

    • Likwidacja 210 to kretyński pomysł (7)

      Jeden głupi samobójca na torach, paraliż PKM i jadący na lotnisko będą zmuszeni jechać taksówką.

      • 30 8

      • To samo co wypadek na trasie przejazdu 210. (5)

        A wypadki na drogach są znacznie częstsze niż na torach.

        • 12 19

        • Zgadzam się (2)

          Ale liczyłam na to, że dzięki PKM będzie WYBÓR.

          • 11 5

          • A ja się nie zgadzam, bo patrząc na awaryjność SKM (i bez udziału samobójców), (1)

            to czarno to widzę.

            • 10 3

            • typowe kombinacje naszych komuchów u władzy, od lat 50tych do dziś

              zrobili skm to zlikwidowali autobus 101
              potem jeszcze rozdzielili ztm i zkm
              by na tym samym bilecie nie dało się przeskoczyć np z tramwaju do autobusu, a potem do trolejbusa.

              Dzięki temu wszyscy "krewni i znajomi Królika" maja tyle norek i stanowisk kierowniczych, ile im przy ich iście króliczej płodności - potrzeba. Kiedyś to się skończy krwawym przewrotem, z wieszaniem ludzi.

              • 4 2

        • Ale tutaj jest szansa na zorganizowanie objazdu, w przypadku kolei nie ma. (1)

          • 5 3

          • Pewnie, że będzie

            PKM będzie mogło objeżdżać - przez Gdynię i Osowę ;P

            • 3 1

      • Tylko nie głupi! Tylko nie głupi!

        Tylko nie głupi!

        • 0 7

    • O nie! Możesz jeszcze jeździć

      Stadionem, Centrum Solidarności,
      Teatrem Szekspirowskim i Muzeum II Wojny. Więc nie marudź!!

      • 9 2

    • masz wybór...komunikacja albo samochód

      • 1 2

    • (3)

      nikt nikogo nie zmusza. Czytaj a potem się wypowiadaj - "Wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami...".

      • 10 37

      • Chyba nie wiesz, jak wyglądają konsultacje w tym mieście. (1)

        • 53 5

        • dokładnie

          Lisicki wsiada np. do autobusu ztm i zatwierdza w czasie jazdy testowej trasę wedle własnego widzimisie. W ten sposób mamy np. absurdalnie podzieloną trasę linii 100 na dwa kursy.

          • 19 1

      • Jesli maja byc takie konsultacje jak ostatnio w sprawie ustawy smieciowej to jestem za zbieraniem podpisow za odwolaniem

        • 28 1

  • 210 (4)

    przecież autobus 210 jedzie dalej, nie tylko do lotniska!!! jak dojechać dalej????

    • 9 0

    • 169

      • 0 0

    • PKM, też jedzie dalej. (2)

      • 1 0

      • Kiedyś (1)

        Może kiedyś pojedzie ale nie teraz

        • 0 2

        • Ale i tak jedzie dalej niż 210.

          • 2 0

  • Firoga... kto pamięta tamtejszą knajpę z kuflowym piwem i fliperami na końcu po lewej w rogu sali? (1)

    Szkoda dawnych klimatów... dzisiaj to tylko playstejszeny i propaganda sukcesu...

    Kto dzisiaj gra w palanta strzela z procy albo kto pływa tratwą po Radunii ?

    • 2 0

    • PAMIĘTAM !!!!!!! stare dawne dobre czasy !!!!!! szkoda że już nie wrócą !!!!!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane