• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking Park&Ride przyjął się na południu Gdańska

Maciej Naskręt
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dotychczas w Gdańsku samochody i komunikacja miejska wzajemnie się wykluczały. Przykład z pętli na południu Gdańska pokazuje, że wcale tak być nie musi. Dotychczas w Gdańsku samochody i komunikacja miejska wzajemnie się wykluczały. Przykład z pętli na południu Gdańska pokazuje, że wcale tak być nie musi.

Parking typu Park&Ride zlokalizowany przy pętli tramwajowej przy ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku w godzinach pracy jest wypełniony samochodami po brzegi. Nic dziwnego: przesiadając się na tramwaj do centrum, kierowcy mogą zaoszczędzić w miesiącu ponad sześć godzin i prawie 140 zł.



Na pętli Łostowice Świętokrzyska kierowcy mają do dyspozycji 150 miejsc postojowych. Na pętli Łostowice Świętokrzyska kierowcy mają do dyspozycji 150 miejsc postojowych.
W maju tego roku oddano węzeł przesiadkowy przy zbiegu ul. Świętokrzyskiej i al. Havla na południu Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja była realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III, wraz z budową linii od strony pętli na Chełmie i dwujezdniową al. Havla. Na pętle wjechały nie tylko tramwaje i autobusy, ale też mieszkańcy siedzący za kierownicami samochodów i rowerów.

Kierujący pojazdami mogą na pętli przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Swoje auta mogą zostawić na jednym ze 150 bezpłatnych i całodobowych miejsc postojowych. Rowerzyści mają do dyspozycji ok. 250 podobnych stanowisk. To tak zwane parkingi typu Park&Ride i Bike&Ride.

Czy skorzystał(a)byś z parkingu Park&Ride wiedząc, że jest w pobliżu?

Większość kierowców początkowo traktowało rozwiązanie to jako eksperyment, ale po czasie wielu z nich przekonało się do pomysłu urzędników. Część z nich regularnie przesiada się do tramwaju lub autobusu.

- Już o godz. 10, kiedy to większość osób jest w pracy, trzeba nieco pojeździć autem po pętli, by znaleźć wolne miejsce. Oceniam, że w godzinach pracy parking jest wypełniony w 80-90 proc. Bez problemu miejsce postojowe znajdą ci, którzy do pracy jadą m.in. na godz. 8 lub 9 - spostrzega pani Agnieszka, mieszkanka południa Gdańska, która również pozostawia tam swoje auto i do centrum podróżuje tramwajem.

Do takiego zachowania naszą czytelniczkę przekonały: zaoszczędzony czas i pieniądze oraz fakt, że jeździła samochodem do pracy sama, bez współpasażerów.

Pokusiliśmy się zatem o małe wyliczenia. Kilometr podróży autem kosztuje 0,80-1,3 zł (paliwo, amortyzacja, ubezpieczenie). Kierowca, który wyjeżdża autem z ul. Hokejowej zobacz na mapie Gdańska do centrum i ma do pokonania ok. 9 km, za przejazd płaci 7,20-11,70 zł.

Natomiast podróż autem z ul. Hokejowej do pętli to przejazd 2,5-kilometrowym odcinkiem drogi, za który zapłaci 2-3,25 zł. Wsiadając do tramwaju kasuje on bilet, którego cena wynosi 3 zł. Podróż z południa Gdańska do centrum kosztuje wtedy 5-8,25 zł. Oznacza to, że jadąc tylko w jedną stronę oszczędzamy 2,20-3,45 zł. Wystarczy to m.in. na przepyszną drożdżówkę. W miesiącu daje to na nam 88-138 zł oszczędności. To wystarczy na solidny obiad lub kolację dla czteroosobowej rodziny.

A jak wygląda podróż czasowo? Kierowca jadący bezpośrednio do centrum z ul. Hokejowej traci ok. godziny, czasem nawet godzinę i dziesięć minut. Dotakowy czas traci na poszukiwaniu wolnego miejsca w centrum. Natomiast ten sam kierowca, przesiadając się do tramwaju na pętli, na podróż przeznaczy ok. 50 minut. Zysk? 10 minut. W ciągu miesiąca daje to nam sześć godzin i 40 minut. Kto by nie chciałby mieć tyle czasu wyłącznie dla siebie?

Na pętli Świętokrzyska Łostowice nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się aktualnie parking dla rowerów - Bike & Ride. Powód? Po pierwsze: nadchodzi zima, temperatura powietrza zbliża się z dnia na dzień do zera stopni Celsjusza. Stanowiska dla rowerów z pewnością zapełnią się wiosną przyszłego roku.

Po drugie: nadal trudno dojechać rowerem do pętli. Nie ma gotowych ścieżek wiodących do węzła przesiadkowego. Z tym jednak problemem mierzą się urzędnicy z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamierza zbudować ścieżki w kierunku m.in. osiedla Kolorowego. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule.

Ostatnim - trzecim - powodem, dla którego rowerzyści prawdopodobnie rezygnują z pozostawiania rowerów na parkingu Bike & Ride to wieść o kradzieżach jednośladów, nawet pod okiem kamery. Sprawdziliśmy tę informację na policji. To jednak "miejska legenda". - Od maja, czyli otwarcia pętli Łostowicka Świętokrzyska, nie odnotowaliśmy tam żadnej kradzieży roweru - zapewnia podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Jednak pracownica biura obsługi podróżnych, które znajduje się w samym środku węzła przesiadkowego Łostowice Świętokrzyska, wspomina jeden incydent. - Kiedyś zgłosił się do nas mężczyzna z prośbą o sprawdzenie nagrań z monitoringu, bo skradziono mu rower. Niestety zostawił go w miejscu, którego nie obejmowało oko kamery - mówi. Wychodzi na to, że poszkodowany nie udał się na policję.

W Gdańsku mają pojawiać się kolejne parkingi typu Park&Ride oraz Bike&Ride. Głównie mają one powstać przy stacjach planowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Osowę i Wrzeszcz. Ogromny węzeł przesiadkowy - Czerwony Most - ma powstać też na Oruni przy ul. Mostowej. To jest jednak melodia przyszłości.

Gdynia i Sopot nie mają wielu stworzonych od podstaw parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride. Choć taką funkcję w przypadku Gdyni spełnia parking na 30 pojazdów przy ul. Stryjskiej zobacz na mapie Gdańska - nieopodal przystanku SKM Gdynia Redłowo.

Miejsca

Opinie (208) 8 zablokowanych

  • Jakbym nie liczył, ciągle lepsze jest auto (2)

    Przede wszystkim czas. Ktoś obliczy, że tramwaj jedzie 20minut a w korku samochód 25. Co z tego? Tramwaj czasem ucieknie, czasem się spóźni, do przystanku trzeba jeszcze dojść - w 99% przypadków samochodem wyjdzie szybciej.
    Po drugie bezpieczeństwo. Pracuję do późnych godzin i wyposażony jestem w dość wartościowe narzędzia pracy (laptop, smartfon - razem ok. 10 tys zł). Czuję się bezpieczniej jadąc własnym autem niż stojąc na przystanku czy spacerując ciemnymi uliczkami z tym wszystkim po zmroku. Oprócz tego, nie muszę uważać, żeby ktoś mi łańcuszka z szyi nie zerwał czy portfela w tłoku jakiś kieszonkowiec nie wyciągnął.
    Po trzecie wygoda. Słucham sobie swojej muzy a nie jakiegoś dreso-DJa z grającą komórką. Nie unoszą się zapachy spod pachy kiedy jest ciepło, zawsze mam miejsce siedzące. Zapach, temperatura i muzyka ustawione pode mnie!
    Po czwarte mobilność - jeśli do trasy dom-praca-dom dorzucimy czasem dodatkowy przystanek typu poczta, siłownia, sklep czy basen, to komunikacja miejska zaczyna dużo bardziej przegrywać z autem.
    Póki nie jesteśmy Rzymem czy Nowym Jorkiem, gdzie metro ma realne zalety nad samochodami, to raczej nie będę planował przesiadki.

    • 15 1

    • (1)

      Jakby wszyscy planowali przesiadkę to parkingi musiałyby być piętrowe. Ważne, że jest wybór i każdy może sobie policzyć co mu się bardziej opłaca. Sporo osób zostawia auta.

      • 1 0

      • Parkingi p&r w Wawie są owszem piętrowe. Np. P&R Metro Wilanowska ma trzy piętra.
        Jak nie kupisz biletu na metro/tramwaj/autobus/SKM (tam to JEDEN bilet) to za parking płacisz. Drożej niż za bilet.

        Niektórzy kantują i kupują bilet tylko po to by zaparkować samochód, ale Wawie i tak się opłaca. A nam tu na wsiowej prowincji nie opłaca się NIC, nawet nie mamy jednego biletu na wszystkie środki komunikacji publicznej. Wstyd.

        Parkingi koło SKM są tu i ówdzie, ale albo płatne albo dzikie i niebezpieczne, albo nielegalne. Zarabiamy mniej a korki mamy większe. Prowincja, trzeci świat.

        • 3 0

  • Gdansk Zaspa (4)

    Przydala by sie taka inwestycja w poblizu skm zaspa, bo tam to praktycznie jest brak mozliwosci dotarcia zkm do skm. Tylko trzeba isc te 3 lub 4 km, albo podjechac autem i parkowac gdzies po osiedlach trawnikach. A sadzac po liczbie samochodow, to duzo osob tak robi, w tym i ja. Choc chyba komus raz zajalem miejsce, bo mi wentyl wykrecono. Dlatego bardzo bym chcial by taki parking wlasnie tam, powstal.

    • 54 6

    • Zgadzam się

      Taki parking bardzo by się w tym miejscu przydał, zwłaszcza, że jest tam dużo niezagospodarowanego miejsca (np. to śmieszne targowisko na początku al. Jana Pawła czy rozwalające się baraki przy samych torach). A połączenia części Zaspy położonej bliżej Czarnego Dworu z kolejką są beznadziejne - są jedynie zdecydowanie za rzadkie (w godzinach szczytu co 15min!), spóźniające się autobusy. Problem jest zwłaszcza wieczorem, podczas gdy autobusy jeżdżą co pół godziny, a alternatywą jest jedynie kilkukilometrowy spacer dodatkowo utrudniony przejściem nadziemnym przy skrzyżowaniu w Rzeczypospolitej. A przecież te rejony to nie są żadne przedmieścia, tylko jedna z głównych dzielnic Gdańska!

      • 7 1

    • (2)

      wentyl? w samochodzie? :)

      • 0 6

      • w każdym samochodzie jest wentyl...

        • 2 0

      • we fiu tku126P są wentyle

        • 0 2

  • Chylonia (1)

    A może P+R przy SKM Gdynia Chylonia?

    • 0 0

    • przeciez jest

      z jednej i drugiej strony peronu...

      • 0 0

  • Rumia, Rumia Janowo, Gdynia Chylonia itd

    Nikt nie musial nazywac tego jakos szczegolnie, ludzie po prostu dojezdzaja autami z domow do skmki, zostawiaja je tam na parkingach oficjalnych lub takich naturalnie przystosowanych przez nich samych (np miedzy krzaczkami;)) i to jest bardzo wygodne rozwiazanie:) 'park and ride'- brzmi dumnie;)

    • 0 0

  • Przejazd z Os. 5 Wzgórz na Przeróbkę ...

    BUS -> TRAM1 -> TRAM2 = czas ok. 50min.

    AUTO -> czas ok. 25min.

    i od razu mam w nosie komunikację miejską

    • 15 1

  • Bzdura

    Co to w ogóle są za wyliczenia? Czy autor artykułu miał kiedykolwiek styczność z samochodem?

    • 8 0

  • propaganda sukcesu (1)

    Pan redaktor nadawałby sie w poprzednim ustroju jako naczelny Trybuny Ludu: pisałby wówczas ze co prawda drozeje chleb i mięso ale tanieją lokomotywy

    Dobre żąglowanie danymi matematycznymi (dużo cyferek)ale bledne wnioski.
    Jazda komunikacja miejska nigdy nie bedzie bardziej ekonomiczna komfortowa i niezależna niz samochód. Pan redaktor zapomniał równiez o tym ze zarowno tramwaj jaki autobus tez jezdza na jakies zrodło energii a urzędasom z gdanska coraz trudniej dokładac na komunikacje wiec i ona drozej wprost proporcjonalnie do cen energii elektrycznej i paliwa.

    • 12 1

    • ustanio koszt energii stoi w miejscu(paliwa troche stanialy nawet), a sa zapowiedziane podwyzki biletow w wielu miastach

      • 3 0

  • CZAD!!!!!!!!! (2)

    W zasadzie to tych miejsc za duzo jest, prosze spojrzec na zdjecia ile wolnych miejsc. Mysle, ze powinno sie je zablokowac tasma a w przyszlosci budowac max 50 miejsc. Wiecej nie trzeba. 100 to kompletnie za duzo. Najlepiej wybudowac takie miejsca wszedzie - zamiast poszerzania i modernizacji ulic - parkingi Park&Ride z opcja Kiss. Taniej, szybciej, wygodniej.

    • 1 1

    • szkoda, że nie dali fotki drugiego z parkingów (1)

      tamten (położony nieco niżej) notorycznie stoi całkiem pusty. W zeszły piątek ok. 13:00 widziałam na nim jeden samochód - kierowca wykorzystał miejsce do zrobienia fotek przed sprzedażą

      • 0 1

      • a ten ze skupu aut?:P

        • 0 0

  • co to za wyliczenia?

    ubezpieczenie jest obowiązkowe bez względu czy stoi na parkingu czy nim jeździ

    • 6 1

  • Biedni Ci urzędnicy....

    myslą, że jak zrobią parking na południu gdańska za darmo to już jest oki. Pomyślcie jeszcze o dojezdzie do niego ! Ale to już Was przerasta... Świętokrzyska od Obwodnicy musi mieć po 2 pasy w każdą stronę aż do Łódzkiej. Musi i tyle !

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane