- 1 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (326 opinii)
- 2 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (200 opinii)
- 3 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (348 opinii)
- 4 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (172 opinie)
- 5 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (141 opinii)
- 6 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (187 opinii)
Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?
Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.
Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.
Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w pasie nadmorskim w Trójmieście
30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo
Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.
I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).
Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.
- Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
- Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
- Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy
Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.
Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).
To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.
Wydarzenia
Miejsca
Zobacz także
Opinie wybrane
-
2023-08-11 15:04
Cała prawda o zbiorkomie za który płacą wszyscy i jak widać nikt nikogo nie zmusi do alternatywy (25)
To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.
- 133 13
-
2023-08-12 14:20
Ta zarządzająca Gdańskiem hołota od lat marnuje nasze pieniądze. Co dziwne, sami marnotrawcy z roku na rok się bogacą... (1)
- 1 0
-
2023-08-13 06:21
PiS przecież obiecał!
Pomoże tylko reaktywacja kolejki SKM na te tłumy turystów.Brzeźno wita Was!!!!.
- 1 0
-
2023-08-11 17:24
Przewiezienie jednego pasażera zbiorkomem wszędzie w Polsce jest droższe niż średnia stawka Ubera na danej trasie dla jednej osoby.
- 8 0
-
2023-08-11 15:12
nawet nie próbowano zmusić (14)
wystarczyłaby opłata kogestyjna za wjazd do miasta (myto).
- 19 38
-
2023-08-11 15:21
Opłata to nic innego (13)
jak zmuszanie do zmiany poprzez obciążenie dodatkowymi kosztami transportu indywidualnego.
Jak będzie metro to rozważę zmianę, ale jak będę chciał pójść do muzeum kolejnictwa to wybiorę muzeum a nie peron SKM.- 20 13
-
2023-08-11 16:45
No
I po to się ją wprowadza. Płacisz i korzystasz albo nie płacisz i nie korzystasz.
Drogi i parkingi to ograniczony zasób; darmowe parkingi do subwencja dla bogatych.- 4 3
-
2023-08-11 15:42
Opłata kongesttwna to nic innego (11)
Jak normalna cena za dobro rzadkie jakim jest miejsce na ulicach, które to auta wykorzystują w sposób nieefektywny
- 16 18
-
2023-08-11 16:21
(1)
płacisz za nieefektywny czas na chodniku albo ddr? Czy tak tylko głupoty gadasz?
- 5 4
-
2023-08-11 17:20
No jeszcze artykułów o korkach na DDR i chodnikach
Na tym portalu nie czytałem. Mimo, że spory ich udział nie spełnia po upchnięciu obu naraz norm budowlanych
- 3 1
-
2023-08-11 16:15
Żadne dobro rzadkie tylko cześć miasta do którego mają dostęp mieszkańcy, którzy po tych ulicach przemieszczają (8)
się wybranym środkiem transportu, i nie auta je wykorzystują tylko mieszkańcy którzy nimi przyjechali i jak widać dla nich to efektywny sposób przemieszczania się.
- 10 8
-
2023-08-11 16:27
jeśli ktoś jest uzależniony mentalnie od poruszania się samochodem (7)
nie potrafi sobie wyobrazić, że są bardziej efektywne sposoby przemieszczania się po mieście. Niestety obecność zaparkowanych i jeżdżących samochodów zmniejsza radykalnie wygodę, bezpieczeństwo i efektywność poruszania się wieloma alternatywami samochodu i samymi samochodami. Dlatego zaawansowana myśl urbanistyczna i ekonomiczna wykazuje sensowność
nie potrafi sobie wyobrazić, że są bardziej efektywne sposoby przemieszczania się po mieście. Niestety obecność zaparkowanych i jeżdżących samochodów zmniejsza radykalnie wygodę, bezpieczeństwo i efektywność poruszania się wieloma alternatywami samochodu i samymi samochodami. Dlatego zaawansowana myśl urbanistyczna i ekonomiczna wykazuje sensowność obciążania użytkowników samochodów kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują, bez względu, czy są to mieszkańcy miasta czy przyjezdni. Opłaty kongestyjne i opłaty za parkowanie to standard przyjęty w wielu miastach europejskich, znakomicie podnoszący jakość życia i - paradoksalnie - wygodę i efektywność korzystania z samochodów (nie koniecznie prywatnych - często w ramach tzw. ride sharingu lub car sharingu).
- 11 18
-
2023-08-12 14:27
Głosisz idee - "nie będziesz miał nic, i będziesz szczęśliwy". Jesteś wyznawcą niemca o nazwisku Schwabb?
Większość tego co piszesz pokrywa się z tą ideologią. Dla mnie to nowy rodzaj obozu, ulepszony, bez drutów kolczastych...
- 2 0
-
2023-08-11 17:46
Chyba pora iść do lekarza (1)
Jeżeli uważasz, że transport w Gdańsku jest efektywny to niestety udaj się do lekarza. Wystarczy poczytać raport żeby zobaczyć ile każdego dnia jest problemów z komunikacją - od spóźnień,braku kursów,wypadki i to nie tylko z samochodami,bo tramwaje wypadały kilkukrotnie z szyn po zmodyfikowany rozkład jazdy przez gamoni, którzy poucinali kursy
Jeżeli uważasz, że transport w Gdańsku jest efektywny to niestety udaj się do lekarza. Wystarczy poczytać raport żeby zobaczyć ile każdego dnia jest problemów z komunikacją - od spóźnień,braku kursów,wypadki i to nie tylko z samochodami,bo tramwaje wypadały kilkukrotnie z szyn po zmodyfikowany rozkład jazdy przez gamoni, którzy poucinali kursy fundując masę przesiadek tylko po to by utrudnić życie mieszkańcom i skutecznie zniechęcić ich do transportu zbiorowego. Nie ma już nawet potrzeby wspominać o stanie miejskich pojazdów oraz niestety o ludziach z nich korzystających - smród,sporo pijaczków i wieczne burdy. Jak zwykły mieszkaniec ma czuć się bezpiecznie i w szybki sposób przemieszczać się po mieście?
- 18 2
-
2023-08-12 14:31
Popieram, tak właśnie jest.
- 2 0
-
2023-08-11 17:43
i wciąż ta sam narracja :
"jeśli ktoś jest uzależniony mentalnie od poruszania się samochodem
nie potrafi sobie wyobrazić, że są bardziej efektywne sposoby przemieszczania się po mieście"- Nie jest uzależniony tylko to jego wybór osobisty, nie musi sobie niczego wyobrażać bo postępuje w życiu tak żeby było komfortowo.
"Opłaty kongestyjne i opłaty za parkowanie"jeśli ktoś jest uzależniony mentalnie od poruszania się samochodem
nie potrafi sobie wyobrazić, że są bardziej efektywne sposoby przemieszczania się po mieście"- Nie jest uzależniony tylko to jego wybór osobisty, nie musi sobie niczego wyobrażać bo postępuje w życiu tak żeby było komfortowo.
"Opłaty kongestyjne i opłaty za parkowanie to standard przyjęty w wielu miastach europejskich"- dokładnie rzecz ujmując w metropoliach które oferują swoim mieszkańcom metro a nie transport szynowy w jednej lini rodem z poprzedniej epoki. Trójmiasto nie ma żadnego rozwiązania na miarę argumentu żeby rzeczowo ludzi przekonać do jazdy zbiorkomem.- 6 4
-
2023-08-11 16:59
(2)
Pierwsza rzecz to wpływ vatu, akcyz itd z paliwa, zakupu samochodu, ubezpieczeń itd. Wszystko zniknie nie będzie na 500 plusy. Druga sprawa co następne? Filmy, gry, mieszkania już się wypożycza bo ceny są tragiczne, proponujesz jeszcze samochody. Kolejne będą majtki? Wszystko będziemy wypożyczać?
- 11 3
-
2023-08-11 17:13
Skoro VAT płacisz zawsze gdy coś kupujesz i twoim zdaniem bez aut to zniknie... (1)
To siłą rzeczy przyznajesz że samochody są tak naprawdę ogromnym obciążeniem finansowym. W końcu jedyny sposób by nie płacić tego VATu to zachowanie kasy na koncie.
Ale faktem jest że bez aut z których większość zysku idzie do zagranicznych koncernów i paliw które kupujemy od krajów autorytarnych mieli byśmy więcej kasy w kieszeni. Kasy którąTo siłą rzeczy przyznajesz że samochody są tak naprawdę ogromnym obciążeniem finansowym. W końcu jedyny sposób by nie płacić tego VATu to zachowanie kasy na koncie.
Ale faktem jest że bez aut z których większość zysku idzie do zagranicznych koncernów i paliw które kupujemy od krajów autorytarnych mieli byśmy więcej kasy w kieszeni. Kasy którą mogli byśmy wydać na takie np. lepsze kształcenie naszych dzieci, popołudnia w kawiarni, wyjścia na miasto. No wiesz- na aktualne poprawienie jakości życia.- 4 7
-
2023-08-11 17:52
Co ma zostać na koncie?
Proponujesz wyjścia na kawę lub inwestycje w przyszłość dzieci, więc tak czy inaczej będziesz płacić podatek i znowu nic nie będzie na koncie. Idąc do kawiarni płacisz podatek, wysyłając dzieci do szkoły też płacisz + musisz kupić całą wyprawkę - książki,zeszyty itp znowu płacisz. Tak czy inaczej wszystko co kupujesz jest obciążone podatkami, więc sam nakrecasz tą spiralę
- 4 1
-
2023-08-11 15:09
Ten koszt byłby znacznie niższy, gdyby ludzie z tego korzystali, nieprawdaż? (6)
- 21 28
-
2023-08-11 23:56
A dlaczego nie korzystali? Bo oferta nie była zacęcająca
i nie pomogłaby tu większa reklama tego typu przedsięwzięcia
- 10 0
-
2023-08-11 15:16
Ale jak widać nie chcą, nieprawdaż ? (4)
Wolny wybór kolego
- 44 13
-
2023-08-11 23:52
To należy ich do tego zmusić i tyle.
- 0 5
-
2023-08-11 16:20
(2)
Nie chcą lub nie wiedzieli, że coś takiego jest. Skąd przyjezdny (bo to raczej dla nich oferta) ma wiedzieć, że coś takiego funkcjonuje? To już więcej reklamy ma budka z kebabem niż usługa za prawie 150 tysięcy złotych.
- 22 4
-
2023-08-11 18:26
Szczerze (1)
Jestem z Gdańska. Ba nawet pracuję koło stadionu i nie wiedziałem o tej usłudze. Szczerze to i tak bym wybrał samochód. Wygodniej i wcale nie drożej
- 32 4
-
2023-08-11 20:12
Też nie słyszałem o takiej akcji ale jako turysta bym z tego chętnie skorzystał, nawet za te 30 zł. Auto zostawione na dobrym parkingu, bez problemów z wyjazdem w różne strony. Z centrum okolic jarmarku życzę powodzenia z jazdą autem ;)
- 5 2
-
2023-08-13 12:38
zgoda
tego rodzaju systemy nie powinny powstawać na hurra; mam nadzieję, że organizatorzy przemyślą błędy
ps. natomiast trochę poboczną paranoją jest to, że przy takim zagęszczeniu aut parking może być w ogóle za darmo lub śmieszne 10 PLN- 1 1
-
2023-08-11 21:07
(1)
Pomysł moze i dobry ale samo rozreklamowanie słabe. Rozumiem że ZTM nie jest organizatorem wiec rozkładu na stronie brak. Kto wchodzi na strone GOTu aby szukać rozkładu? Informacje o autobusach na przystankach tramwajowych np przy Operze? GOT tu tez słabo wypadł. Zero wiekszej akcji promocyjnej a ma przeciez tylu partnerów. No ale odtrąbią sukces
- 65 5
-
2023-08-12 09:43
Byłam w Gdańsku na urlopie.....
Codziennie przejeżdżałam obok stadionu,N I C kompletnie nie wiedziałam o takiej możliwości......wymyślą coś, a potem chcą ciąć koszta promocji,a ludzie mają się dowiedzieć drogą telepatii,czy też może sami się domyślać, że coś takiego jest???? Gdańscy włodarze żywcem wyciągnięci z filmów Barei.
Albo w Letniewie biletomatów brak,u motorniczego brak ... to ja się pytam gdzie mam kupić bilet na tramwaj??musiałam wysiąść z tramwaju i szukać traffica w pobliżu.....Gdańsk porażka.- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.