• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023, godz. 15:00 
Opinie (253)
Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego? Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego?

Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.



Ile powinna kosztować usługa P&R?

Linia P&R w Letnicy to tegoroczna nowość w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Autobusy kursujące z parkingu pod stadionem na plażę w Brzeźnie lub na Jarmark św. Dominika miały być realną alternatywą dla samochodu i atrakcyjną ofertą dla turystów, do tej pory szukających miejsc postojowych na zastawionych do granic możliwości ulicach Brzeźna i Śródmieścia.

Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.

Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.



30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo



Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.

I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).

Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.

  1. Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
  2. Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
  3. Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.


Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy



Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.

Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).

To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.

Wydarzenia

Jarmark Św. Dominika (23 opinie)

(23 opinie)
street food, jarmark, kiermasz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (253) ponad 10 zablokowanych

  • 30 zł za osobę czy za wszystkich pasażerów? (5)

    • 28 1

    • za samochód (2)

      • 10 1

      • za samochód na parkingu, a ile osób do autobusu może wejść na jeden bilecik? (1)

        • 14 1

        • Tyle co wpisane w dowod

          • 5 2

    • Kierowca plus pasażerowie -tyle osób ile jest w dowodzie rejestracyjnym

      • 2 2

    • Za wszystkich chyba.

      • 0 0

  • (2)

    To jest jakiś żart

    • 40 3

    • I fajnie, że zniżka dla mieszkańców, fajnie, że dla kierowców (1)

      a z pasażerami co? Mają iść do oddziału w Metropolii po bilety?

      • 8 3

      • Wg ankiety

        60% kierowcow w gdansku nie ma kasy na parking albo uważa, że wyborcy tuska nie PO winni placic za parking

        • 3 6

  • Czyli znowu zaplacilismy ogromne koszty za kaprysy nieudolnych i niekompetentnych urzednikow szkodników!! (12)

    Jak długo jeszce mamy za to placic jedyne wyjscie POdziekowac obecnej wladzy w Gdańsku na wyborach.
    Najgorsza komunikacja w Polsce i niby zdziwienieze kolejny rok sie nieudało ale kolejny rok bedzie tak samo!!

    • 100 5

    • Przestań warcholić, cymbale. Pomysł nie jest zły, (7)

      ale "prawdziwy Polak" ma w dudzie autobus, on przecież ma samochód! A że w szkole uczył się głównie religii a nie fizyki, to uważa że miasto jest jak kondon - można go pompować i pompować...

      • 6 33

      • Jasne, pomysł jest wspaniały (5)

        Jechać na drugi koniec Gdańska po to, żeby stamtąd wrócić autobusem jeżdżącym co 30 minut i jeszcze za to zapłacić. Ta koncepcja jest rzeczywiście genialna i wpaść na nią mógł wyłącznie jakiś wybitny umysł przesiąknięty lewicową ideologią.

        • 25 3

        • Za dużo miejsc na takie parkingi nie ma, poza tym to jest oferta dla ludzi którym aż tak bardzo się nie spieszy. (1)

          Miasto to nie guma, nie rozciągnie się, więc stękanie i posapywanie nic nie da. Kto ma samochód, ma problem, i to się będzie nasilać.

          • 1 12

          • Miasto nie jest z gumy.

            To fakt, tylko czemu tę gumę coraz bardziej się naciąga, pozwalając na coraz więcej budów nowych bloków do chowu klatkowego i tym samym sprowadzając coraz więcej ludzi z okolic podmiejskich bliższych i dalszych?!

            • 3 1

        • (1)

          Nie wszystko co ci się nie podoba to od razu "lewicowa ideologia".

          • 1 7

          • Ta sprawa akurat jest, bo wpisuje się w szaloną koncepcję tzw. 15-minutowych miast

            • 2 0

        • A była kiedyś kolejka SKM.....

          • 1 0

      • POkemon wyzywa od tych czym sam jest pluje wyzywa ale żadnych konkretów bo myslenie jest mu obce i jeszce potwierdza to wpisem

        Poco tylko chwali sie tak swoja głupotą |?Bo nic innego w zyciu nie potrafi :)

        • 1 1

    • Gdańsk miastem rowności - urzędnicy równo p...nięci - 30zł za parking, darmo jedyna opcja (3)

      • 8 4

      • (2)

        30zl za caly dzien to jak za darmo

        • 3 7

        • Plus bilety autobusowe w dwie strony. Nie płaci tylko kierowca.

          • 2 0

        • 12zł za dobę na olbrzymich parkingach przy Stoczni Cesarskiej. 10 minut spacerem do kładki na Ołowiankę

          • 4 1

  • Cała prawda o zbiorkomie za który płacą wszyscy i jak widać nikt nikogo nie zmusi do alternatywy (25)

    To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.

    • 133 13

    • Ten koszt byłby znacznie niższy, gdyby ludzie z tego korzystali, nieprawdaż? (6)

      • 21 28

      • Ale jak widać nie chcą, nieprawdaż ? (4)

        Wolny wybór kolego

        • 44 13

        • (2)

          Nie chcą lub nie wiedzieli, że coś takiego jest. Skąd przyjezdny (bo to raczej dla nich oferta) ma wiedzieć, że coś takiego funkcjonuje? To już więcej reklamy ma budka z kebabem niż usługa za prawie 150 tysięcy złotych.

          • 22 4

          • Szczerze (1)

            Jestem z Gdańska. Ba nawet pracuję koło stadionu i nie wiedziałem o tej usłudze. Szczerze to i tak bym wybrał samochód. Wygodniej i wcale nie drożej

            • 32 4

            • Też nie słyszałem o takiej akcji ale jako turysta bym z tego chętnie skorzystał, nawet za te 30 zł. Auto zostawione na dobrym parkingu, bez problemów z wyjazdem w różne strony. Z centrum okolic jarmarku życzę powodzenia z jazdą autem ;)

              • 5 2

        • To należy ich do tego zmusić i tyle.

          • 0 5

      • A dlaczego nie korzystali? Bo oferta nie była zacęcająca

        i nie pomogłaby tu większa reklama tego typu przedsięwzięcia

        • 10 0

    • nawet nie próbowano zmusić (14)

      wystarczyłaby opłata kogestyjna za wjazd do miasta (myto).

      • 19 38

      • Opłata to nic innego (13)

        jak zmuszanie do zmiany poprzez obciążenie dodatkowymi kosztami transportu indywidualnego.
        Jak będzie metro to rozważę zmianę, ale jak będę chciał pójść do muzeum kolejnictwa to wybiorę muzeum a nie peron SKM.

        • 20 13

        • Opłata kongesttwna to nic innego (11)

          Jak normalna cena za dobro rzadkie jakim jest miejsce na ulicach, które to auta wykorzystują w sposób nieefektywny

          • 16 18

          • Żadne dobro rzadkie tylko cześć miasta do którego mają dostęp mieszkańcy, którzy po tych ulicach przemieszczają (8)

            się wybranym środkiem transportu, i nie auta je wykorzystują tylko mieszkańcy którzy nimi przyjechali i jak widać dla nich to efektywny sposób przemieszczania się.

            • 10 8

            • jeśli ktoś jest uzależniony mentalnie od poruszania się samochodem (7)

              nie potrafi sobie wyobrazić, że są bardziej efektywne sposoby przemieszczania się po mieście. Niestety obecność zaparkowanych i jeżdżących samochodów zmniejsza radykalnie wygodę, bezpieczeństwo i efektywność poruszania się wieloma alternatywami samochodu i samymi samochodami. Dlatego zaawansowana myśl urbanistyczna i ekonomiczna wykazuje sensowność obciążania użytkowników samochodów kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują, bez względu, czy są to mieszkańcy miasta czy przyjezdni. Opłaty kongestyjne i opłaty za parkowanie to standard przyjęty w wielu miastach europejskich, znakomicie podnoszący jakość życia i - paradoksalnie - wygodę i efektywność korzystania z samochodów (nie koniecznie prywatnych - często w ramach tzw. ride sharingu lub car sharingu).

              • 11 18

              • (2)

                Pierwsza rzecz to wpływ vatu, akcyz itd z paliwa, zakupu samochodu, ubezpieczeń itd. Wszystko zniknie nie będzie na 500 plusy. Druga sprawa co następne? Filmy, gry, mieszkania już się wypożycza bo ceny są tragiczne, proponujesz jeszcze samochody. Kolejne będą majtki? Wszystko będziemy wypożyczać?

                • 11 3

              • Skoro VAT płacisz zawsze gdy coś kupujesz i twoim zdaniem bez aut to zniknie... (1)

                To siłą rzeczy przyznajesz że samochody są tak naprawdę ogromnym obciążeniem finansowym. W końcu jedyny sposób by nie płacić tego VATu to zachowanie kasy na koncie.
                Ale faktem jest że bez aut z których większość zysku idzie do zagranicznych koncernów i paliw które kupujemy od krajów autorytarnych mieli byśmy więcej kasy w kieszeni. Kasy którą mogli byśmy wydać na takie np. lepsze kształcenie naszych dzieci, popołudnia w kawiarni, wyjścia na miasto. No wiesz- na aktualne poprawienie jakości życia.

                • 4 7

              • Co ma zostać na koncie?

                Proponujesz wyjścia na kawę lub inwestycje w przyszłość dzieci, więc tak czy inaczej będziesz płacić podatek i znowu nic nie będzie na koncie. Idąc do kawiarni płacisz podatek, wysyłając dzieci do szkoły też płacisz + musisz kupić całą wyprawkę - książki,zeszyty itp znowu płacisz. Tak czy inaczej wszystko co kupujesz jest obciążone podatkami, więc sam nakrecasz tą spiralę

                • 4 1

              • i wciąż ta sam narracja :

                "jeśli ktoś jest uzależniony mentalnie od poruszania się samochodem
                nie potrafi sobie wyobrazić, że są bardziej efektywne sposoby przemieszczania się po mieście"- Nie jest uzależniony tylko to jego wybór osobisty, nie musi sobie niczego wyobrażać bo postępuje w życiu tak żeby było komfortowo.
                "Opłaty kongestyjne i opłaty za parkowanie to standard przyjęty w wielu miastach europejskich"- dokładnie rzecz ujmując w metropoliach które oferują swoim mieszkańcom metro a nie transport szynowy w jednej lini rodem z poprzedniej epoki. Trójmiasto nie ma żadnego rozwiązania na miarę argumentu żeby rzeczowo ludzi przekonać do jazdy zbiorkomem.

                • 6 4

              • Chyba pora iść do lekarza (1)

                Jeżeli uważasz, że transport w Gdańsku jest efektywny to niestety udaj się do lekarza. Wystarczy poczytać raport żeby zobaczyć ile każdego dnia jest problemów z komunikacją - od spóźnień,braku kursów,wypadki i to nie tylko z samochodami,bo tramwaje wypadały kilkukrotnie z szyn po zmodyfikowany rozkład jazdy przez gamoni, którzy poucinali kursy fundując masę przesiadek tylko po to by utrudnić życie mieszkańcom i skutecznie zniechęcić ich do transportu zbiorowego. Nie ma już nawet potrzeby wspominać o stanie miejskich pojazdów oraz niestety o ludziach z nich korzystających - smród,sporo pijaczków i wieczne burdy. Jak zwykły mieszkaniec ma czuć się bezpiecznie i w szybki sposób przemieszczać się po mieście?

                • 18 2

              • Popieram, tak właśnie jest.

                • 2 0

              • Głosisz idee - "nie będziesz miał nic, i będziesz szczęśliwy". Jesteś wyznawcą niemca o nazwisku Schwabb?

                Większość tego co piszesz pokrywa się z tą ideologią. Dla mnie to nowy rodzaj obozu, ulepszony, bez drutów kolczastych...

                • 2 0

          • (1)

            płacisz za nieefektywny czas na chodniku albo ddr? Czy tak tylko głupoty gadasz?

            • 5 4

            • No jeszcze artykułów o korkach na DDR i chodnikach

              Na tym portalu nie czytałem. Mimo, że spory ich udział nie spełnia po upchnięciu obu naraz norm budowlanych

              • 3 1

        • No

          I po to się ją wprowadza. Płacisz i korzystasz albo nie płacisz i nie korzystasz.

          Drogi i parkingi to ograniczony zasób; darmowe parkingi do subwencja dla bogatych.

          • 4 3

    • Przewiezienie jednego pasażera zbiorkomem wszędzie w Polsce jest droższe niż średnia stawka Ubera na danej trasie dla jednej osoby.

      • 8 0

    • Ta zarządzająca Gdańskiem hołota od lat marnuje nasze pieniądze. Co dziwne, sami marnotrawcy z roku na rok się bogacą... (1)

      • 1 0

      • PiS przecież obiecał!

        Pomoże tylko reaktywacja kolejki SKM na te tłumy turystów.Brzeźno wita Was!!!!.

        • 1 0

  • jęli ktoś przyjeżdża samochodem to nie po to by przesiadać się na autobus (13)

    kluczowe jest zniechęcenie do przyjazdu samochodem. Tymczasem planuje się przedłużenie wylotówki z Kaszub (Słowackiego w stronę Banina i dalej do kolejnej obwodnicy). wjadą kolejne tysiące samochodów i będzie płacz, że korki, ze nie można zaparkować ;)

    • 52 32

    • Do mieszkańców kaszub (2)

      Z wypowiedzi wynika że jesteście nie mile widziani w GD, proponuje wystawiać poza obręb Kaszub każdy pojazd z GD na początku, włączymy pana sąsiada do kolektywu. Co może zniechęci wreszcie mieszkańców Gdańska do przyjazdu samochodem na Kaszuby czy Bory Tucholskie. Dlaczego smród z mojego samochodu jest bardziej trujący od Twojego. "Twój ... jest większy niż mój"
      Hipokryci....

      • 12 5

      • W sumie ciekawa propozycja, jestem za! (1)

        Nie wiem, czy pomyślałeś kto bardziej na twoim pomyśle straci, ale spoko, spoko, Gdańsk dla Gdańszczan, Kaszuby dla Kaszubów :) i ziemia dla ziemniaków!

        • 2 0

        • No ciekaw jestem czy straci Kaszub czy jednak gdańszczanin obstawiam to drugie

          • 0 0

    • Kluczowe nie jest zniechęcanie do jazdy samochodem (7)

      Kluczowe jest zachęcanie do korzystania z komunikacji miejskiej. Powinna ona być czysta, punktualna, dobrze rozplanowana i odpowiednio tańsza. Wbrew temu co niektórzy myślą, ludzie nie są głupi i potrafią dokonywać trafnych wyborów.

      • 15 0

      • Wybór jest względny. Może być źle w komunikacji i fatalnie w aucie i pojadą komunikacją. Na razie w Gdańsku jest źle w komunikacji i kiepsko w samochodzie, czyli zdecydowanie na plus samochodu.

        • 2 0

      • Kluczowe jest zmuszenie do rezygnacji z samochodu. Inaczej się nie da.

        • 3 5

      • I przede wszystkim darmowa! (1)

        Tak jak już w wielu miastach, najbliżej- Tczew
        Pisząc to nie mam w tym żadnego interesu bo i tak mam darmową komunikację z racji wieku. Ponadto jest wiele innych grup uprzywilejowanych np dzieci, więc czy w ogólnym rozrachunku, licząc koszty związane z biletowaniem i kontrolą, taniej by nie wyszło wprowadzić darmową komunikację dla wszystkich.
        Wtedy niektórzy zastanowiliby się czy skorzystać z komunikacji czy jechać autem.
        Podpowiem: Ja mając do dyspozycji rower samochód i komunikację publiczną za każdy razem rozważam inną opcję, np. jadąc do Sopotu wybieram tylko rower ze względu na to, że są tam trudności z parkowaniem i wszędzie płatne a i tak miejsc nie ma, komunikacja miejska też odpada bo jest dość skomplikowana z Brzeźna i długotrwała a rowerem elegancko, wśród zieleni promenadą nadmorską w pół godziny.

        • 2 2

        • kasa, kasa. Niestety.

          Ludzie płacą a firmy od robienia dobrze kierowczykom wszystko łykają jak powietrze. Bo aż tyle kosztują kierowczyki! Aż tyle to miliardów.

          • 0 0

      • zgadzam się! Ale na to potrzeba kasy. (1)

        A tymczasem to na kierowczyków idzie największa kasa z budżetów miast. jest więc rozwiązanie:
        1. zabieramy kierowczykom kasę,
        2. opodatkowujemy kierowczyków np. winietami, np. 2000 zł na osobomiesiąc,
        3. zaoszczędzone miliardy ładujemy w sieć promienistą metra: pod dwa pasy od centrum na górne tarasy i na południe.

        W krótkim czasie będziemy mieli złote pociągi co 5 minut pod sam nos.
        Aż tyle kradną nam kierowczyki!

        • 0 1

        • Czyli tak po komsomolsku : zabrać "kułakom" dać "ludziom pracy" i "kobiety na rowery" nie dość że zdrowo to i przyjemnie. Nie masz wrażenia że to już było i Polakom niezbyt się podobało ? Zarzucasz że kierowczyków się hołubi i jednocześnie apelujesz by ich kosztem hołubić Ciebie . Jakież to "ludzie' i tak pod siebie w myśl zasady JA , dla MNIE ,reszta niech się dostosuje .

          • 0 0

      • Czyli kolejka SKM?

        • 0 0

    • najśmieszniejsze jest, kiedy jedej kierowczyk narzeka, że inni zablokują jemu "jego" drogę. (1)

      aż można pęknąć ze śmiechu. A rano i popołudniu, piękny widok, jak naskakują jeden na drugiego. I jak im piana po buzi leci. Słodko.

      • 2 1

      • Słodko to patrzeć na puste ścieżki rowerowe powstałe po rozebraniu linii kolejowych. Jak niby mają dojechać z miejscowości wykluczonych komunikacyjnie?

        • 0 0

  • taksówki wyszłyby kilka razy taniej xD (1)

    pierwsza i ostatnia kadencja Dulkiewicz

    • 72 10

    • mama już płacze

      • 4 0

  • Myślałem, że to darmowy parking, a i tak wydawało mi się to kiepskim pomysłem (2)

    A za 3 dychy to już w ogóle sensu nie ma.

    • 105 5

    • Dla mieszkańców 15 zł.

      • 2 3

    • Weź pod uwagę, że wliczony jest w to bilet dla kierowcy i os. towarzyszących

      Jakbyś policzył bilety dla 4 osób w obie strony, to już możesz być na plusie, a masz jeszcze w tym opłatę za parking. Problemem jest raczej nieatrakcyjność tych dwóch tras. Kogo obchodzi kiczowaty Jarmark?

      • 2 1

  • Taki mamy klimat (1)

    • 28 1

    • wprowadzić monarchię. Będę Królem.

      Jarosław K.

      • 0 1

  • (2)

    Jak sie mialo sprawdzic jak nikt o tym nie wie. Jako turysta sprawdzam strone organizarora a na stronie ZTM nie ma zadnego info

    • 53 1

    • Najlepsze te kursy do Brzezna. Tam chyba od poczatku nikt nie jechal

      • 17 0

    • bo nikt nie ma wiedzieć. Zapłacone z góry. Teraz tylko byle się nie namęczyć i tobor, żeby się nie zużył za mocno.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane