• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla przy Świętokrzyskiej: tramwaje, autobusy i ponad 100 miejsc dla samochodów i rowerów

Maciej Naskręt
17 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką. Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką.

Wiemy, jak będzie wyglądała pętla na końcu linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną. Nieco inaczej, niż chcieli mieszkańcy. - Nie było wyboru - tłumaczą miejscy projektanci.



Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli. Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli.
Z planów budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej, przygotowanych przez spółkę GIKE 2012, wynika, iż ostateczny wygląd pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie nieco inny od tego, jaki w konsultacjach społecznych wskazali mieszkańcy.

- Zmiana polega na umieszczeniu parkingu dla samochodów pośrodku pętli, choć pierwotnie miał on znajdować się między pętlą a blokami przy ul. Sosnkowskiego. Przyczyną tej decyzji są uwarunkowania terenowe. Mimo to nowa pętla nie straci na swojej funkcjonalności - zapewnia Janusz Łagowski ze spółki GIKE 2012.

Nowa pętla została zaprojektowana podobnie do tej, którą gdańszczanie znają z Chełmu, ale wprowadzono kilka różnic. Między innymi taką, że tramwaje będą na nią wjeżdżały zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a nie odwrotnie. Jadące z Chełmu tramwaje wysadzą pasażerów na przystanku po wschodniej stronie pętli: będą mogli oni skierować się w stronę bloków przy ul. Sosnkowskiego lub poczekać na autobus, jadący w stronę Łostowic, Czterech Pór Roku czy Kowal. Potem tramwaj podjedzie kilkadziesiąt metrów dalej i zabierze pasażerów, udających się do śródmieścia Gdańska, których na pętlę przywiozły autobusy z wymienionych wcześniej osiedli lub którzy przyszli od strony Oruni Górnej.

Tym razem projektanci nie zapomnieli też o kierowcach. Zyskają oni ok. 100 miejsc parkingowych, z czego ponad 50 we wnętrzu pętli oraz kilkadziesiąt na zachód od niej. Zostaną one zlikwidowane, gdy zacznie powstawać tzw. ul. Nowa Świętokrzyska, ale na razie nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie.

Miejsca pośrodku pętli będą w przyszłości zarezerwowane dla uczestników programu "Parkuj i Jedź", w ramach którego dowód zapłaty za miejsce na jednym z parkingów sieci "Parkuj i jedź" będzie traktowany jak bilet na komunikację miejską.

Z budowy pętli będą także zadowoleni rowerzyści. Budowlańcy, oprócz ogólnodostępnych parkingów, stworzą na pętli, pod wiatą, miejsca postojowe dla rowerów. - To działanie zapoczątkuje budowę w Gdańsku, dobrze znanego Holendrom, systemu "Bike&Ride" - wyjaśnia Janusz Łagowski z GIKE 2012.

Budowa trzykilometrowej linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną, na końcu której powstanie pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. Miasto stara się, by UE dofinansowała tę inwestycję kwotą ok. 33 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do końca 2012 r.

Opinie (281) 7 zablokowanych

  • Zasadniczo wybrany wariant (nr 1) (3)

    miał w konsultacjach w roku 2009 najmniejsze poparcie (z trzech proponowanych), ale trzeba za coś stawiać Europejskie Centrum Solidarności, a pozostałe warianty były droższe w budowie. To dlatego nie było innego wyboru, bo ECS jest ważniejsze od ciągów komunikacyjnych w mieście.

    Gdyby było inaczej i rzeczywiście układ terenu nie pozwalałby na inny projekt, to nie byłoby trzech projektów do wyboru, tylko od razu realizowano by właśnie ten. Projektanci robią więc dobrą minę do złej gry i wciskają nieprawdę że nie mogli tego inaczej zaprojektować.

    Ta pętla to ochłap na czas wyborów. Nieważne że wybrano rozwiązanie idiotyczne, ważne że najtańsze. Zresztą... projektanci nie dostrzegli że częściowo wchodzą na prywatny teren, więc mieszkańcy ul. Sosnkowskiego mogą oprotestować i zablokować tę inwestycję. W tej wersji pętli prawdopodobnie i tak nie będzie, ale na jakiś czas (do wyborów) Prezydent będzie przypisywał sobie sukces, że rozpoczął tą inwestycję.

    • 16 3

    • i zime - za dużo śniegu napadalo na głowy :)

      • 1 0

    • jasne - wszystko przez ten ECS: i kryzys, i gradobicie, i podagra teściowej :) :) :)

      • 1 1

    • Oprotestują, oprotestują. I to jeszcze tak że UE dotacje wstrzyma.

      • 0 0

  • płoty płoty i płoty (4)

    a jak odbywał się będzie ruch pieszy z przystanku w stronę bloków skoro spółdzielnia postawiła płot żeby oddzielić się od bloków wspólnoty?? a że ulica Sosnkowskiego jest prywatna to brakuje teraz płotu odgradzającego przystanek tramwajowy, bo mieszkańcy np. nie zgodzą się na pielgrzymki obych ludzi po ich ulicy "bo im śmiecą"- czy coś tam...... czyli co będą furtki i każdy będzie miał kluczyk "na tramwaj"??Hehe, czy może karty chipowe bo to takie już bardziej pod metropolie :)

    • 18 0

    • a gdzie Debata i spotkanie z mieszkańcami ?!

      będzie ogrodzenie na 90 % , poczekamy na debatę z miastem co zaproponują bo oczywiśc mieszkańcy znowu muszą prosić o spotkanie - Paranoja !!! zero informacji !!!

      • 3 0

    • mieszkam na Sosnkowskiego...

      ...i nie zgadzam sie na piesze wycieczki przez moja ulice. Pewnie zaparkowac przed wlasnym blokiem nie bedzie mozna bo ci "sprytniejsi" zajma miejsce parkingowe ( ktore ja sobie wykupilam). Także jestem ZA plotem ograniczajacym wejscie na teren wspolnoty 2ma rękami!!

      • 10 1

    • "że ulica Sosnkowskiego jest prywatna to brakuje teraz płotu odgradzającego przystanek tramwajowy, bo mieszkańcy np. nie zgodzą się na pielgrzymki obych ludzi"

      Dokładnie tak zrobią. :-) Ciekawe co wtedy zrobi Budyń.

      • 12 1

    • "_

      TAK będzie płot-i nie dlatego że śmiecą:)także ścieżką koło byłej lisiarni będzie można przejść bo to już nie należy do Sosnkowskiego a inspirację na temat płotu zawdzieczamy Spółdzielni południe-skoro zaczeła nas odgradzać to proszę bardzo:)

      • 10 0

  • Pętla na Oruni Górnej: tramwaje, autobusy i ponad 100 miejsc dla samochodów i rowerów (19)

    "Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętkorzystkiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką." - bliżej jest na Łostowice i osiedle Południe niż na Orunię Górną :]

    Panie Redaktorze trochę sprawdzenia informacji przed podaniem do opinii publicznej niekomu by nie zaszkodziło. ;)

    • 39 34

    • (5)

      nie ma czegoś takiego jak Osiedle Połudnei, jest dzielnica Gdańsk POłudnie, która obejmuej całe Ujeścisko, Zakoniczyn, Łostowice i całą resztę... ;-)

      • 6 1

      • jak to nie ma? (3)

        A SM Południe (będąca faktycznie częścią Oruni Górnej rozumianej szerzej niż tylko SM Orunia Górna) nie może być nazwane Osiedlem Południe? Może. I nie ma nic wspólnego z administracyjną dzielnicą "Gdańsk Poludnie", która jest określeniem stricte urzędowym i martwym.

        Co nie zmienia faktu, że wygodniej używać na określenie obu osiedli łącznej nazwy całej dzielnicy - Orunia Górna, a nie nazw spółdzielni mieszkaniowych. Ogólnie apeluję, używajmy nazw dzielnic, a nie osiedli, bo jak zaraz jakiś ćwierćinteligentny developer zbuduje Osiedle Na Siedmiu Wzgórzach Splendorem Przytłaczających Rzym i Wiszące Ogrody Nabuchodonozora, to się będziemy mieć się z pyszna....

        • 3 0

        • Tak sie składa że dzielnica Gdańsk Południe istnieje a... (2)

          ... twoja Orónia górna nie istnieje.
          Sprawdź sobie na stronie gis.gdansk. pl

          • 0 6

          • tylko na papierze i wg urzędników

            na papierze na przykład nie ma Starego i Głównego Miasta. Jest Śródmieście, które to określenie jest sztuczne i nie powinno być właściwie używane. Nazwy żyją i tworzą je ludzie, którzy ich używają, a nie urzędnicy, którzy tworzą oficjalne dokumenty.

            • 0 0

          • Orunia

            sorry
            Z resztą jeden pies skoro to nie istnieje.

            • 1 5

      • Fakt, jest Spółdzielnia MIeszkaniowa "Południe" :]

        • 2 0

    • (7)

      Pętla Łostowice znajduje się dwa kilometry w stronę obwodnicy, na skrzyżowaniu Świętokrzyskiej i Wieżyckiej. Ta pętla znajduje się tuż przy blokach należących do Oruni Górnej.

      • 10 2

      • (4)

        Czymże w takim razie jest Orunia Górna?? Bo wg mnie jest to osiedle, na którym mieszkam blisko 20 lat. A może nie wiem gdzie mieszkam ;)

        • 4 4

        • partacze!!!!!!!! (3)

          To są Łostowice pętla będzie lezeć na terenie dzielnicy Łostowice

          • 3 9

          • (2)

            nie ma dzielncy Łostowice, jest dzielnica Gdańsk POłudnie. A osiedle Łostowice jest z z 2-3 km od pętli, podczas gdy Orunia Górna kilkadzisiąt metrów ;)

            • 7 1

            • Barany (1)

              http://gis.gdansk.pl/pl/images/stories/download/mapa_dzielnice.pdf

              • 0 1

              • No świetny rysunek

                "Chełm z dzielnicą Gdańsk Południe". To znaczy, że co, że Chełm jest ważniejszy od dzielnicy Gdańsk Południe? To Chełm w takim razie czym jest? Miastem odrębnym?

                • 0 0

      • orunia górna (1)

        jest nad parkiem oruńskim jakby ktoś nie wiedział..

        skrzyżowanie Wieżyckiej i Swiętokrzyskiej to os. Pięciu Wzgórz i tzw. nowy zakoniczyn..

        • 6 0

        • no tak, ale autobusy 295 i 262 które mają tam pętlę mają napisane "Pętla Łostowice" ;-)

          • 3 0

    • nie pisze sie na lostowice tylko do lostowic- na lostowicach to sie lezy!!

      • 2 4

    • Orunia Górna/Łostowice/Południe

      Orunia Górna jest od równo 20 lat spółdzilnią mieszkaniową tak jak i Południe czyli graniczące osiedle z Orunią Górną. O.G to starsze osiedle "z plyt" a Południe nowsze ok 15 letnie osiedle. Pętla będzie stała na wjeździe do parku oruńskiego między osiedlami Południa, a Łostowic.

      • 0 3

    • (2)

      Łostowice to raczej dziura, kto by tam kojarzył to pustynne osiedle.

      • 8 2

      • A mi tam te całe wasze Łostowice to sie z CMENTARZEM kojarzą... (1)

        ... i koniec tematu...

        poza tym taka nazwa to kiepska reklama dla dewelopera;-) ;p

        Oczywiście to tylko skojarzenie... na płd "dzielnicach" sie nie znam;]

        • 4 1

        • Oh, developerzy się starają

          Co jeden to lepsza nazwa. Ale to jak starają się w żadnym broń boże wypadku nie używać nazwy "Szadółki" przechodzi wszelkie pojęcie xD

          • 1 0

  • Kolejne oszustwo...

    ... i robienie ludzi w wala. Jakos calkiem niedawno mozna bylo glosowac na kilka roznych metod rozwiazania tej petli. Zostala wybrana jedna opcja i teraz nagle okazalo sie, ze ta opcja jednak nie moze zostac zrealizowana. Kompetencja "architektow" miasta jest powalajaca. Po prostu plakac sie chce.

    • 6 0

  • BZDURA 2010!

    tramwaj podjedzie kilkadziesiąt metrów dalej i zabierze pasażerów, udających się do śródmieścia,tramwaje wysadzą pasażerów na przystanku po wschodniej stronie pętli: będą mogli oni skierować się w stronę bloków ,których na pętlę przywiozły autobusy z wymienionych wcześniej osiedli lub którzy przyszli od strony Oruni Górnej.==ALE O CO CHODZI?--KOGIEL-MOGIEL!--dziadostwo!

    • 0 0

  • Pętlę chyba

    projektował ktoś z Wejherowa lub Pucka gdzie nie ma pojazdów szynowych. W jaki sposób będzie rozwiązany bezkolizyjny przejazd prze trzy torowiska do środka pętli. Podejrzewam powiązania z firmami holującymi pojazdy po karambolach.

    • 8 0

  • (3)

    Jeśli chodzi o linie tramwajowe, to z tego co wiem (w tej chwili nie pamiętam źródła) to do nowej pętli mają jeździć linie 2 i 6 (nowe tramwaje PESA). To znaczy , że będą linie przez całe miasto więc skomunikowanie tej nowej pętli będzie świetne. Z obecnej pętli na Chełmie będzie linia prawdopodobnie tylko w godzinach szczytu, możliwe iż do Nowego Portu.

    • 3 2

    • napewno nie zlikwidują 1 i 11 (1)

      takie info były ale jeszcze za czasów , kiedy 11 nie jeździła na Chełm. Linię 11 można przedłużyć do Oliwy albo Jelitkowa i sprawa załatwiona.

      • 1 0

      • o tak niech dadza coś do oliwy :)

        • 0 0

    • I do Bergen i na wyspy Kanaryjskie!

      Wszędzie z tej pętli będzie blisko, gdyby jeszcze tylko lotnisko tam zrobić...

      • 3 0

  • ak może być przystanek do Gdańska skoro Orunia to dzielnica Gdańska Kiedy Panowie redaktorzy zaczną myśleć przy pisaniu (6)

    • 14 69

    • Tubylcy

      wiedzą co znaczy przystanek " do Gdańska"

      • 2 0

    • A po co te parkingi rowerowe!!!! (2)

      Parkingi rowerowe w tamtym miejscu to bez sens. Przecież w okolicy nie ma scieżek rowerowych . Poruszam się rowerem po Gdańsku od 4 lat. Mieszkam na CPR. do póki nie będzie scieżek dla rowerów taki parking jest bez sensu. Mydlenie ludziom oczu i tyle . Pozdrowienia dla POJKE :)

      • 3 11

      • no w końcu to nie miasto Gdynia czyli siedlisko lanserów i blachar, my w Gdańsku jeździmy na rowerach - to i jakieś parkingi

        się przydadzą

        • 4 3

      • dzieki tatuś ;)

        • 1 0

    • (1)

      a Ty chyba nie jesteś z Gdańska skoro nie wiesz że na Gdańsk główny ludzie mówią po prostu Gdańsk i każdy wie o co chodzi

      • 23 0

      • spoko, tylu mamy nowych Gdańszczan rodem z Kwidzyna, Świecia czy Grudziądza

        ale w końcu może kogoś poznają urodzonego w Gdańsku
        i zostanie im wytłumaczone co znaczyło jechać kiedyś do Gdańska
        z Jedności Robotniczej "6" albo poźniej "151" lub "154" z Małomiejskiej

        • 4 4

  • to nie rozwiąże problemu, niech zrobią tory z Górnej przez Trakt do Gdańska Głównego!!!tam są dopiero korki, ze Swiętokrzyskiej do Wrzeszcza jako tako można przejechać
    niech zrobią wreszcie porządek z lisami- chyba że miasto myśłi że pętla odstraszy hodowcę!!!

    • 2 0

  • BZDURA !! (4)

    na cholere prowadzić dalej tory tramwajowe ? przecież stan gdańskich tramwai jest tragiczny - brak tramwai sprawnych by mogły jeździć . więc co ma po tych torach jeździć ? drezyna ?! lepiej już wyrzucić na trasy te autobusy, które stoją w zajezdni całe dnie i dopasować rozkłady tak aby autobusy jeździły wg rozkładów, a nie ,że połowa taboru na stoi na hallera, a rozkłady są tak zrobione, że autobusy nie są wstanie w korkach jechać punktualnie ! i wówczas te pieniądze można przeznaczyć na budowę dróg - bo teraz nie da się jeździć ! sam zrezygnowałem z samochodu (bo boję się o zawieszenie auta) i przesiadłem się na komunikację miejską, ale to jest straszne ! autobusy spóźnione, ale chociaż jadą . a tramwaje ?! przecież co drugi tramwaj wypada ... a jak przyjedzie jakiś tramwaj to już ledwo idzie się wcisnąć ! więcej autobusów na trasy i mniej tramwai ;)

    • 1 19

    • (1)

      tramwajów, nie tramwai nieuku ;)

      w której zajezdni stoją te wszystkie autobusy? na Hallera? Chyba niewidzialne są...

      • 2 1

      • do filona

        wprawdzie kolo głupoty pisze, ale forma tramwai jest jak najbardziej poprawna, warto sprawdzic zanim kogos sie od nieukow wyzwie

        • 1 0

    • (1)

      trzeba było siedzieć kola w tej swojej Rasiji tam nie mają tych problemów jeżdżą czołgami.

      • 3 0

      • czołg...

        ...to chyba po Tobie przejechał !

        dobrze kolo gada ;d polać mu xD

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane