• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć firm chce budować stację SKM Gdańsk Śródmieście

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście. Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Hiszpańska firma Balzola złożyła najniższą ofertę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście i doprowadzenie do niej dwóch torów ze stacji Gdańsk Główny. Chcą za to 61 mln zł.



We wtorek w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście otwarto oferty złożone w przetargu na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Przedsięwzięciem jest zainteresowanych pięć firm. O wyborze oferty decyduje wyłącznie cena. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Balzola z Hiszpanii. Chce ona zbudować trasę wraz z nową stacją za kwotę 61 mln zł.

Termin realizacji to 18 miesięcy od daty podpisania umowy na roboty budowlane.

- Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Inwestycja dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać dźwig osobowy, łączący peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej - dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie tzw. passarelli - obiektu stanowiącego przejście z peronu na wiadukt w ciągu al Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia) i będącego częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Oferty złożone w przetargu.

1. Budimex - 68,5 mln zł.
2. Bilfinger Berger - 76,7 mln zł.
3. Konsorcjum firm: Dekpol i Rajbud - 66,7 mln zł.
4. Trakcja PPMT - 78,7 mln zł.
5. Balzola - 61 mln zł.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Ten przystanek powinien powstać 30 lat temu (13)

    Gdańsk Główny jest już dostatecznie zatkany ludźmi, którzy mogliby przesiąść się do pociągu z tramwaju/autobusu ten kilometr wcześniej. Poza tym to przecież ma być pierwszy krok ku przedłużaniu SKMki na południe.

    • 124 15

    • taaaa, ten przystanek powinien powstać 40 lat temu... (5)

      kochany 30 at temu to miałeś kiełbasę na kartki i ocet bez kartek na sklepowych półkach...

      • 30 20

      • (1)

        a beton (aczkolwiek lichy) był bez kartek, robocizna za półdarmo
        i tak 99% infrastruktury jest historycznych
        za naszych czasów nie wykopalibyśmy nawet Przekopu
        ani nie zrobili Obwodnicy

        teraz zapłacimy Hiszpanom

        • 24 14

        • co ty gadasz za glupoty

          tepa gierkowa plyto

          • 6 3

      • myślenie nie boli

        ooo rozpłakałem się :))

        • 7 4

      • Masz rację, ten przystanek powinien powstać 40 lat temu

        Kiedy decydenci mieli głowy na karku i faktycznie budowali. Przykładów by mnożyć tysiące. Drogi, szkoły, przychodnie, szpitale, mieszkania.

        • 13 5

      • komuna przynajmniej budowała estakady. Kapitalizm buduje gigantyczne ronda...

        • 1 0

    • No cóż... (3)

      ...plan tej budowy powstał ponad 40 lat temu, dosłownie kilka lat po likwidacji przystanku Petershagen / Peterszawa / Biskupia Górka (zaleznie od okresu), który w tym miejscu istniał do początku lat 60-ych. Pozostała po nim równia stacyjna wreszcie zostanie ponownie wykorzystana. Po pół wieku...

      • 19 1

      • (2)

        wcześniej nie było takiej potrzeby, a teraz jest 21 wiek

        • 2 11

        • (1)

          przed wojną i do końca lat 50-tych była taka potrzeba a w latach 70-tych już nie było takiej potrzeby bo towarzysze przesiedli się do warszaw i fiatów.

          • 11 1

          • A plebs mial jezdzic tramwajami ;)

            • 1 1

    • (1)

      I skonczcie wlodzarze z tym mylnym ZBUDOWANE Z DOTACJI UE.
      Polska jest tam dawca!

      • 3 10

      • jest biorca netto, jezeli juz sie czepiasz czyli wiecej dostajemy niz wplacamy. a (niestety) nasi urzednicy sa tak ogarnieci ze dziekowac bogu ze teraz musza chociaz rzetelnie rozliczyc sie z przyznanej kasy. inaczej przy tych samych nakladach mielbysmy jednopasmowe autostrady a pieniadze przebalowane...

        • 6 0

    • 150 lat temu powinni go juz budować

      Niemcy dali d...!

      • 0 0

  • Tak mnie to zastanawia (38)

    Zastanawiam się z kad oni biorą te wszystkie ceny ? 61mln ... Tak samo z budowa dróg to jes moim zdaniem chore czy to naprawdę tyle kosztuje ?

    • 82 55

    • Tak, to naprawdę tyle kosztuje (17)

      przejrzyj sobie kosztorysy, są w internecie

      • 31 9

      • (6)

        Kosztorys kosztorysem ale pytanie brzmi czy koszta nie są za każdym razem zawyżone ?

        • 11 20

        • Skoro pięć firm oferuje cenę od 60 do 80 mln zł (5)

          to znaczy, że najtańsi zbudują za tanio i będą mieć problemy, najdrożsi słabo organizują budowę, albo mają przypadkowych dostawców, a sama budowa obiektywnie może kosztować 65-75 mln.

          Jeśli oczywiście masz wiedzę, jak zbudować to za 30 mln zł i na tym zarobić, myślę że powinieneś był zgłosić się do SKM z propozycją kontraktu ;)

          • 41 3

          • a i tak podwykonawcami będą Polacy - z tym, że też najtansi (1)

            odpowiednio skonstruowana umowa jest kluczem (gwarancje, rzetelne odbiory prac - również poszczególnych etapów, rygorystyczne egzekwowanie terminów)

            • 14 0

            • umowa

              projekt umowy możesz sobie sam zobaczyć na stronie SKM Trójmiasto w dziale archiwum przetargów, a wykonawcy nie mają możliwości jej negocjować. znajdziesz tam wszystkie informacje o inwestycji, łącznie z projektem i zakresem prac (przedmiar)

              • 2 0

          • (2)

            Te liczby to na zasadzie zgadywania podczas przetargu na podstawie wzoru pi razy drzwi.

            • 1 6

            • (1)

              no oczywiście AŻ 5 firm, każda okazja jest idealna żeby przytulić pieniążki, zrobić wałek, a później zarabiać na naprawach, bo oczywiście za najniższe pieniądze to zrobią fuszerkę;]

              • 1 5

              • "zarabiać na naprawach"?

                taaaa ...

                • 2 0

      • (3)

        Za takie roboty, najczęściej zabierają się duże konsorcja. Na start, ok 10-15% z tej kwoty idzie do siedziby np w Warszawie. Jest to kwota dla prezesów itp ogólne utrzymanie zarządu. Dodatkowo, każde z większych konsorcjów, ma właściciela na zachodzie, który zgarnia resztę zysku, a dokładnie to co zostanie zaoszczędzone.
        Trzeba pamiętać że te firmy, które stają do przetargu, na ogół nie posiadają swojej siły roboczej. Ich zadaniem jest zapewnienie materiałów (duże zamówienia duże upusty) oraz zapewnić całą logistykę. Reszta to krojenie podwykonawców. Maxymalne ucinanie kontraktów i dawanie nierealnych terminów.

        • 20 9

        • + 10% na wszelkiego rodzaju łapówki i "honoraria" eksperckie (1)

          • 5 5

          • To też zależy kto komu je daje. Np w budownictwie. Najlepiej mają osoby zatrudniające podwykonawców. Głośno się o tym nie mówi i nikt się do tego nie przyzna, ale taka osoba dostaje niepisane 5% od tego co ma dostać podwykonawca. W obecnych czasach, małe firmy zrobią wszytko aby tylko mieć robotę. Niestety duże konsorcja skrzętnie to wykorzystują. Przykład - dolny odcinek ul. Słowackiego.

            • 2 3

        • Bzdura

          Bzdury piszesz. Cenę zbija się na piłowaniu podwykonawców, żeby dawali jak najniższe ceny i piłowaniu dostawców, ewentualnie ściąganiu samemu tańszego materiału z za granicy. Jeśli jest taka możliwość można też na własną rękę wykonać projekt zamienny - jeśli zaprojektujemy coś tańszego i lepszego to możemy zmienić technologię. A na start to firmy wykładają kasę na rozpoczęcie budowy a nie przesyłają do centrali. A o łapówkach dla inspektora to słyszałem tylko raz i też z drugiej ręki, z zaprzyjaźnionej firmy, więc jeśli chodzi o wykonawców przy tego typu robotach to łapownictwo raczej nie wchodzi w grę.

          No i generalnie wydaje mi się, że nie znasz znaczenia słowa konsorcjum.

          • 7 0

      • . (2)

        Polskie autostrady okazały się dużo droższe od szwajcarskich, budowanych w górach i z tunelami. Tak to wygląda u nas...

        • 17 17

        • Może jakiś przykład? Bo na razie rzucasz ogólnikami.

          • 18 4

        • paradoksalne wydrążenie tunelu w skale może być tańsze, niż budowa na nienośnym gruncie

          tunel w skale wymaga jedynie żelbetowej konstrukcji i jazda - wszystko jest gotowe. Grunty nienośne wymagają palowania, nasypów przeciążających, a potem i tak wychodzi na to, że grunt się nie zagęścił.

          • 5 0

      • (2)

        Ja tylko wiem ze architekci wlasnie budowanego lotniska w Berlinie zgarneli 10mln Euro za projektowanie.

        • 6 0

        • Tego lotniska? (1)

          Tego opóźnionego o jakieś 2-3 lata z siedmiokrotnie przekładanym terminem otwarcia?

          • 6 1

          • Tak, cena rosnie o setki milionow od konferencji do nastepnej. Nie trzymano sie projektu. Przesunieto gates i pawiliony bez poprawek, a pozatym sufity za nisko, wiele rzeczy jest niezgodnie z normami bezpieczenstwa.

            • 5 0

    • (9)

      Kosztuje jeszcze więcej. Każdy musi dostać w łapę, potem trzeba sobie coś na czarną godzinę przelać bo różnie to bywa. Na budowę i tak zabraknie, bo jak ma starczyć skoro 50% z najtańszej oferty idzie do UM.

      • 7 28

      • Dlaczego nie pójdziesz z tym do CBA albo prokuratury (5)

        skoro wiesz wszystko o przekrętach w gdańskim magistracie

        • 33 3

        • Ale po co? (4)

          Wiemy już jak w PO-lsce wyglądają sprawy łapówek - vide Sawicka i Burmistrz Helu....
          Szkoda zachodu - przecież mamy "demokratyczne państwo prawa"...

          • 8 20

          • (2)

            za PO widać, że się buduje, za PiSu nie było nic, a tym bardziej tych 3 mln mieszkań hahahaha

            • 15 8

            • Szkoda że się buduje na Twój, mój, kolegi, koleżanki "kredyt". To my będziemy to spłacać. Daleki jestem od głosowania za PiSem, ale to właśnie PO zadłużyło nasze państwo.

              • 3 3

            • ale za czyje się buduje?

              za Gierka też budowano, też na kredyt. Tyko że wówczas rzeczywiście budowano dla ludzi

              • 2 3

          • minusują ci co akceptują tylko moralną odpowiedzialność łapowników

            • 1 5

      • No tak bo prezes dyrektor jeszcze inny mosi swoje dostać no i oczywiście NAGRODY !

        • 2 6

      • ja przypominam że to inwestycja SKM a nie UM

        • 8 0

      • A ile rozkradną pracownicy?

        • 3 2

    • Teraz to i tak tanio buduja - w latach 2005-2007 ceny byly o wiele wyzsze..... (1)

      .....skadś Karofel musial wziac kaske na budowe partii!

      • 7 5

      • twój stary partię budował?

        • 0 0

    • ???

      Ja też się zawsze nad tym zastanawiam, a już najbardziej mnie ciekawiła cena za bariery ochronne przed chałasem postawione przy obwodnicy na odcinku Selgrosa 18 milionów ???

      • 9 2

    • jakoś mnie nie dziwi że nie wiesz "z kąd"!!!

      • 4 2

    • Tyle to kosztuje - a nawet więcej.

      Policz tory, roboty ziemne, sieć trakcyjną, rozjazdy, srk - zmiany w istniejących aplikacjach (potężny koszt), wymogi ochrony środowiska, peron w wykonaniu ponadstandardowym... Dodatkowo koszty eksploatacyjne typu wyłączenia trakcji, przejazdy, wynajem zaplecza, czy dodatkowe projekty.

      • 12 1

    • chore to są tego typu wpisy na forach...

      • 6 3

    • matoł

      widocznie nigdy nie miałeś/aś do czynienia z wykonywaniem kosztorysu na cokolwiek.

      • 6 0

    • bzura kompletna !! Nie słuchaj lemingów to wazeliniarze zawsze potakują!!

      W POlsce wszystko sie budyje 3 razy drozej niz na zachodzie i to przy naszych zarobkach!!Dodatkowo zawsze te drogi i wszystkie inwestycje sypią sie jeszcze przed odbiorem albo zaraz po!!Czyli biorą kupe kasy za fuszerki!!To proste wielu wyciaga rece po łapówki i je dostaja!!Niema zadnego nadzoru a bez wgledu jaki bubel wybudują zawsze jest zatwierdzany bez mrygniecia okiem bo to wkocu z kasy podatnika czyli niczyjej trzeba krasc ile sie da!!

      • 2 8

    • Może wystarczyć o ile pracownicy wcześniej połowy materiałów nie rozkradną, tak jak przy drogach czy stadionie.

      • 0 1

    • Z KOSZTORYSU !! Na podstawie PROJEKTU każdy wykonawca wykonuje kosztorys.

      W kosztorysie stosuje się ceny średnie wg właściwych specjalistycznych publikacji. Cena robocizny i pracy sprzętu jest znana, materiałów również, jest obmiar, więc można określić cenę, po uwzględnieniu ZYSKU. I tutaj się zaczyna.... Praktycznie WSZYSCY uczestnicy przetargu powinni wystawić taką sama cenę - w rzeczywistości zaczyna się analiza: co stanieje co zdrożeje, za ile można znaleźć tańszego podwykonawcę, czy szwedzki tłuczeń możnaby zastąpić krajowymi okrąglakami rzecznymi, czy szyny z huty Częstochowa da się zastąpić z Szanghaiu.....

      • 0 0

  • Czy PKM (4)

    dojedzie do Centrum czy trzeba będzie się przesiąść we Wrzeszczu na SKM?

    • 30 10

    • (3)

      PKM tylko do Wrzeszcza, dalej przesiadka

      • 5 12

      • Nie jątrz Misiek! (2)

        Oczywiście PKM dojedzie do Gdańska Głównego i będzie mogła dalej po torach dalekobieżnych jechać i do samego Zakopanego. Natomiast nie jestem pewien czy będzie możliwy kros na tory, które będą przy peronie Gdańsk Śródmieście.

        • 9 2

        • Nie bedzie mozliwy. Albo wyjazd z Gdańska na Tczew, albo na Srodmiescie.

          • 6 0

        • Nie doczytałem: Oczywiście z kierunku Gdyni po linii 202 zjedziemy na Sródmieście, analogicznie z linii 250 (SKM) możemy pojechać na Tczew. Ale nie do Tczewa przez Śródmieście.

          • 5 1

  • "Decyduje cena" (7)

    no comment.

    • 95 10

    • zrobię to z bańkę

      mam firme w teczce.

      • 7 3

    • (3)

      a jakie inne obiektywne kryterium można dać?

      • 4 8

      • np. liczba zrealizowanych inwestycji (2)

        albo tak jak Niemcy - najdrozsza i najtansza oferta do kosza

        • 10 2

        • (1)

          W obecnym układzie najwięcej zrealizowanych inwestycji będzie miała firma która oferuje najniższe ceny, czyli ta która wg was odwala największe fuszerki.

          Odrzucanie najniższej oferty uważam za bezcelowe, ponieważ wtedy będzie większa losowość. Oraz wyższe ceny średnie. Wówczas żadnej z firm nie będzie zależało na tym aby podać niską cenę ponieważ oznaczać to będzie mogło że ostanie odrzucona z powodu braku niższej oferty.

          Tu nie ma co wymyślać koła na nowo - wykonawca ma się wywiązać z zawartej umowy w ramach podanej przez siebie ceny bez niedoróbek. Po prostu nadzór powinien być lepszy i kary wg mnie wyższe.

          • 3 2

          • Dlatego odrzuca się nie tylko najtańszą ale i najdroższą ofertę. Dzięki temu nie ma takiego parcia na składanie ofert na granicy opłacalności a jednocześnie zawyżanie oferty też się nie opłaca.

            Wprowadzenie takiej zasady wprowadziłoby trochę normalności do zamówień publicznych i zapobiegałoby tak częstym ostatnio bankructwom wśród firm budowlanych, które wygrały duże państwowe przetargi.

            • 0 0

    • Cena + dodatkowe warunki, o ktorych tu nie pisza (1)

      Jak np: odpowiednia ilosc podobnych zrealizowanych inwestycji, iles lat obecnosci na rynku itp.

      Nic lepszego jeszcze nie wymyslono, a jak firma ktora wygrywa jest zla, to rozpisujacy przetarg moze miec pretensje tylko do siebie

      • 2 4

      • To nie są kryteria decydujące o wyborze oferty tylko o dopuszczeniu do postępowania przetargowego.

        Nie widzę szans na wprowadzanie innych kryteriów, które by nie skutkowały z jednej strony odwołaniami przegranych, z drugiej strony oskarżeniami o korupcję

        • 12 0

  • nie lepiej te pieniądze przeznaczyć na lepsze skm-ki? Na klimatyzację? Wi-Fi? (6)

    Dworzec jest tak skomunikowany ze wszystkim, że to tylko strata pieniędzy na rzeczy o wiele potrzebniejsze dla komfortu podróżowania.

    • 38 81

    • śmiem twierdzić, że lepiej na nowy peron, niż dawać temu dnu SKM jakieś pieniądze (3)

      zmarnują wszystko. najpierw należałoby odspawać od stołków obecny zarząd i kierownictwo oraz związki zaw.

      • 9 0

      • Gdańsk, Sopot i Gdynia powinny wykupić SKM, ale mają "potrzebniejsze" inwestycje (Gdynia-lotnisko, a Gdańsk ECS) (2)

        to "dno" jest nizbędne dla Trójmiejskiej komunikacji

        • 7 1

        • jeszcze z 10 lat temu nie było takim dnem, ale ktoś inny zarządzał

          wystarczy zrobić porządek we władzuni

          • 2 2

        • Gdańsk i tak ma duży udział w SKM w porównaniu z Gdynią

          największy ze wszystkich struktur samorządu terytorialnego.

          • 0 0

    • nie

      • 0 0

    • jak ktoś potrzebuje sieci to ma w telefonie, ile to kosztuje? 10zl?

      • 1 0

  • a mi się marzą SKM-ki co 6 minut, tak jak to kiedyś już było w Trójmieście (4)

    • 140 1

    • I bez tej elektroniki co dzisiaj

      A jeździły stare "berlinki" i dawali radę.

      • 10 0

    • nom a dziś propagandowe reklamy... (2)

      że częstotliwość aż co 10 min.... czym się tu chwalić i zachwycać...

      • 4 0

      • (1)

        Bo teraz to propaganda jest wszędzie, jak widzę jakiegoś obecnego ministra, to od propagandy się chce wymiotować. Programy informacyjne, też nas prześladują propagandą i kłamstwem, przykład? Globalne ocieplenie, czyli jak okraść ludzi, tak, żeby sami uważali to za słuszne.

        • 4 4

        • Nie podoba ci się Polska i Europa, to spadaj do Zimbabwe i Afryku

          • 3 3

  • Fajnie tylko PO CO? (16)

    skoro kilka metrów dalej jest dworzec glówny????

    • 53 93

    • te kilka metrów to dokładnie 700 ;) (5)

      a to już dość daleko ;)

      • 24 8

      • to i tak ciągle za mało

        nigdzie na świecie nie robi się takiego zagęszczenia stacji przesiadkowych, poza tym spacer dla każdego to zdrowsze społeczeństwo i dodatkowe oszczędności w służbie zdrowia.

        • 10 9

      • litości (2)

        700 metrów to twoim zdaniem dużo? Gratuluje kondycji

        • 8 5

        • (1)

          700m? to chyba w linii prostej.....

          • 4 2

          • tam jest właśnie linia prosta, spójrz na mapę

            • 4 2

      • Żeby urzędasy podjeżdżały bezpośrednio pod budynek urzędu marszałkowskiego.

        Zaoszczędzą na butach i przytyją. :(((((((((((

        • 3 2

    • Dokładnie, po kiego grzyba tam skm (1)

      niech budyń zbuduje lepiej za te pieniądze most w Sobieszewie

      • 8 31

      • A co ma budyń do tych pieniędzy? To nie jest inwestycja miejska tylko SKM

        • 23 1

    • Po to by ludzie mogli się przemieszczać

      Przecież tam powstanie ogromna pętla!
      Proponuję zapoznać się z planami i wtedy psioczyć.

      To, że Ty nie jeździsz, nie znaczy, że inni nie potrzebują...

      • 19 2

    • Uprzejmie tłumaczę (1)

      Jadąc tramwajem np. z Chełmu błyskawicznie przesiądziesz się na SKM na nowym przystanku. Obecnie trzeba się przebić prawie przez całe śródmieście do Dworca Głównego, czyli: odczekać na światłach przy przystanku centrum, dojechać do Bramy Wyżynnej, poczekać aż wsiądą/wysiądą, dojechać do Huciska, poczekać na światłach, dojechać do Dworca, przejść jednak spory kawałek tunelem na peron SKM.

      • 22 3

      • gratuluje pomyslowosci. ja bym podjechał po prostu trwamwajem z chelmu na dworzec glowny

        • 1 0

    • (2)

      Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

      • 5 2

      • nie róbmy jaj (1)

        z dworca głównego jest normalna odległość do wymienionych przez ciebie miejsc, to już jakaś przesada żeby wszedzie musiec dojechać, idąc twoim tropem myslenia keljny przystanek powinien byc koło neptuna na długiej, żeby kazdy turysta bez wysiadania mógł sobie zrobić zdjęcie..

        • 11 9

        • dodam jeszcze że idea słuszna

          ale ważny jest kompromis - wydać 60 milionów złotych, czy przejść pare metrów na piechotę? odpowiedz sobei sam w milczeniu...

          • 6 5

    • 1100 m (1)

      Dokładnie 1,1 km, do tego kilka(naście) przejść ze światłami i spacer wzdłuż ulicy o przekroju 2x3. Mi by się tego nie chciało iść. Zresztą to nie chodzi o to, czy to jest zdrowe, czy by się chciało, czy nie. Zaraz wyskoczę sobie na rower i przejadę pewnie ze 30 km po lasach, ale codziennie do pracy to bym wolał podjechać SKMką jak najbliżej (a jeżdżę SKMką do pracy).

      • 13 2

      • ot, typowy polak

        nie chce mu się podejść paru metrów i trzeba za 61 milionów stacje mu wybudować!

        • 4 4

  • Kryterium (3)

    Powinniśmy zmienić nazwę kraju na "Polska - kryterium: cena - 100% "

    • 37 15

    • (2)

      a jakie inne kryteria byś chciał, które będą obiektywne i ich przyjęcie nie będzie skutkować oskarżeniami o korupcję ani odwołaniami od decyzji?

      • 6 6

      • stosunek (1)

        ceny do jakości + bezpieczeństwo inwestycji

        • 6 4

        • a w jaki sposób obiektywnie chcesz oceniać jakość i bezpieczeństwo? przecież wtedy każdy wybór można zakwestionować. wyobrażasz sobie, że wygrywa przetarg firma proponująca 10 mln droższą ofertę od najtańszej na podstawie arbitralnego uznania wyższej jakości? CBA by chyba zwariowało, a każdy przegrany by się odwoływał

          • 9 2

  • q (1)

    i znowu wygrała firma z kosmosu. Ciekawe jak to wyceniali i kogo wywala w powietrze.

    • 34 7

    • Ja już teraz mogę napisać jak będzie:

      wezmą podwykonawców, małe firmy, które wydymają na kasę, czyli im nie zapłacą. Dzięki temu upadnie kilka (naście) lokalnych firm i kilkadziesiąt osóbstraci pracę. Standardowo, jak przy autostradach.

      Chyba, że już po tej porpzedniej nauczcie inni wyciągną wnioski i nie dadzą się tak wykorzystać

      • 8 3

  • Oby nie skończyło się tak jak z modernizacją przestarzałego taboru SKM (1)

    • 35 4

    • Trochę optymizmu

      Urzędnik z województwa, nie będzie dygał na piechotę spod dworca głównego. Wybudują i to w szybkim tempie.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane