• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć firm chce budować stację SKM Gdańsk Śródmieście

Maciej Naskręt
30 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście. Pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej w Gdańsku powstanie nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Hiszpańska firma Balzola złożyła najniższą ofertę na budowę stacji Gdańsk Śródmieście i doprowadzenie do niej dwóch torów ze stacji Gdańsk Główny. Chcą za to 61 mln zł.



We wtorek w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście otwarto oferty złożone w przetargu na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Przedsięwzięciem jest zainteresowanych pięć firm. O wyborze oferty decyduje wyłącznie cena. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Balzola z Hiszpanii. Chce ona zbudować trasę wraz z nową stacją za kwotę 61 mln zł.

Termin realizacji to 18 miesięcy od daty podpisania umowy na roboty budowlane.

- Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Inwestycja dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać dźwig osobowy, łączący peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej - dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie tzw. passarelli - obiektu stanowiącego przejście z peronu na wiadukt w ciągu al Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia) i będącego częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Oferty złożone w przetargu.

1. Budimex - 68,5 mln zł.
2. Bilfinger Berger - 76,7 mln zł.
3. Konsorcjum firm: Dekpol i Rajbud - 66,7 mln zł.
4. Trakcja PPMT - 78,7 mln zł.
5. Balzola - 61 mln zł.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Byl przystanek Gdansk Biskupia Gora a teraz go odbudowujecie trzeba bylogo nie likwidowac 48 lat temu nieudaczniki

    • 6 4

  • jak to jest, ze wygrywa hiszpanska firma? (3)

    przeciez i tak zatrudnia polskich podwykonawcow, nie wierze zeby oplacalo sie sciagnac cale brygady Hiszpanow do budowy, dlaczego traca na tym polskie firmy a kasa plynie do Hiszpanii

    • 7 4

    • (2)

      BO MAMY ZWIĄZEK SOCJALISTYCZNYCH REPUBLIK EWROPEJSKICH (ZSRE)

      • 2 2

      • chyba Związek Zasranych Republik Europejskich (1)

        ZZRE

        • 2 1

        • Ale gdy polskie firmy zarabiają w Europie, jest dobrze

          • 1 2

  • NAJKORZYSTNIEJSZA?!

    Przepraszam bardzo, ale najczęściej własnie NAJTAŃSZA oznacza NAJMNIEJ KORZYSTNĄ. Kiedyś się tak przetargów nie wygrywało. Najpierw wybierają najtańszą, a potem są opóźnienia, niedoróbki, fuszerki. Tak jest w 80-90% przypadków. Dlatego przepraszam bardzo, ale winno sie poprawić w tekście na NAJTAŃSZĄ, bo najkorzystniejsza to ona nie jest z pewnoscią.

    • 5 4

  • A Południe?? (4)

    A ta linia to na śródmieściu będzie się kończyć czy przewidziany jest dojazd do Gdańska Południe gdzie skmka miała mieć tory odstawcze??

    • 2 2

    • (1)

      Przecież dalej są odstawcze.

      • 0 1

      • ten teren jast juz zabudowany przez osiedle ekolan i wezel przesiadkowy

        Macie tam tramwaj a nie SKM podziekujcie Budyniowi
        SKM byla tam planowana 1948 roku

        • 3 2

    • zrobią skm na estakadzie na to wasze południe

      • 1 0

    • Następny etap to wydłużenie do Południowego i wpięcie w E-65.

      • 0 0

  • SKM do Pruszcza i Tramwaj do Pruszcza (1)

    SKM do Pruszcza
    Tramwaj do Pruszcza

    • 1 2

    • Albo rybka,albo akwarium.

      Tramwaj do Pruszcza - niedoczekanie,bo i komu by miał służyć? Częste kursy SKM wystarczą.

      • 3 0

  • Może od razu przedłużyć te tory do Oruni ? (1)

    pozdrawiam

    Może od razu przedłużyć te tory do Oruni ?

    • 5 3

    • Orunia dzielnica zapomniana przez Wladze

      Bandyci
      Zlodzieje
      Chuligani
      Recydywisci
      Brudasy
      Biedaki
      Smrody
      tacy sa osiedlani ludzie przez wladze na Oruni

      • 4 4

  • Kosztorys Zamawiającego: 90 mln zł brutto (2)

    Dlatego hiszpanie, robiąc za 67% ceny będą mieli potężne trudności w zbudowaniu tego w terminie. Zaczną się rozszczenia i budowa szybko stanie.

    Zobaczcie jak robią nasze polskie firmy kolejowe w Trójmieście: wszystko bez opóźnień, elegancko, bez wyzysku na podwykonawcach. Bez porównania z włochami na helu i koscierzynie (ponad rok opóźnienia na dzień dzisiejszy)!

    • 6 1

    • kosztorysy inwestorskie są zawsze zawyżone! (1)

      • 0 3

      • Racja...

        ... powoli widać to na niektórych przetargach (~105% k. inwestorskiego), gdzie wraca normalność :)

        I taka robota ma szanse być zrealizowana w terminie i z godziwym zyskiem (rzędu 5-10%) dla Wykonawcy, bez widma redukcji i wyprzedaży sprzętu.

        • 2 0

  • 61 baniek za głupi peron? Gosiewski taki sam wybudował za 1 milion a jaka była afera !

    ps. BUDYŃPEX trochę zawyżył ceny i przegrał przetarg w cuglach

    • 8 7

  • PYTANIE (1)

    Pan Natręt pisał nam ostatnio, ze ta budowa trwa, a tu dopiero przetarg?

    • 4 3

    • Pan Natręt wiele rzeczy pisze, ale rzadko kiedy zgodnych z prawdą.

      • 2 0

  • PKM

    a czemu PKM nie moze tym samym torem co SKM do centrum jechac?

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane