• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięciu chętnych do stworzenia wizji Kolei Metropolitalnej

ms
16 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska... Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska...

Jest pięciu chętnych do opracowania studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Za niecały rok powinniśmy wiedzieć czy Rębiechowo połączy z Gdynią i Gdańskiem pociąg, czy tramwaj - pisze Dziennik Bałtycki.



...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni. ...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni.
Co ma ustalić studium? M.in to, czym za kilka lat - prawdopodobnie jeszcze przed Euro 2012 - pojedziemy z centrum Gdańska i Gdyni na lotnisko w Rębiechowie. Pod uwagę brana jest zarówno budowa kolei elektrycznej na całej trasie, ale także tramwajów od strony Gdańska i spalinowych szynobusów dojeżdżających z Gdyni. Autorzy studium rozstrzygną także, czy linia do Rębiechowa będzie jedno- czy dwutorowa.

Z coraz bardziej realnej budowy nowej linii cieszy się Andrzej Osipów, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.

- To kolejny krok do rozwoju SKM. Chcielibyśmy, by do lotniska dojeżdżała kolej elektryczna. O tym zdecyduje jednak studium wykonalności - zastrzega Andrzej Osipów w rozmowie Dziennikiem Bałtyckim.

Marszałek województwa pomorskiego chce wydać na opracowanie studium nie więcej niż 2,6 mln zł. Trzy, z pięciu złożonych ofert, zmieściły się w tej kwocie. Najtańsza nie przekraczała dwóch milionów, najdroższa dochodziła do sześciu.

To i tak jedynie niewielki odsetek kosztów budowy całej Kolei Metropolitalnej, które szacuje się 612 mln zł. Połowę tej kwoty wyłoży Unia Europejska.

Połączenie Gdańska i Gdyni z Rębiechowem będzie pierwszym etapem budowy KM. Plany zakładają, że później powstaną bezpośrednie połączenia m.in. z Kartuzami, Kościerzyną i Bytowem.
ms

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

  • 2-6 mln zlotych (13)

    ile glodnych dzieci mialoby obiad..

    • 1 0

    • głodne dzieci (6)

      A gdzie rodzice tych dzieci? Praca jest wszędzie tylko trzeba chcieć pracować i wychowywać dzieci !!Albo jak się nie chce pracować to nie wolno robić dzieci.
      Św.Paweł napisał " Kto nie pracuje ten nie je" Amen

      • 0 1

      • zadne dziecko nie powinno chodzic glodne (5)

        nie wazne jacy sa rodzice.
        Ty jestes albo niedorozwiniety albo podly zeby tego nie rozumiec i jeszcze zacytowales sw Pawla.... typowy polski katolik

        • 1 0

        • zadne dziecko nie powinno chodzic glodne (2)

          Rozumiem, że z pieniędzy, które zarobisz bierzesz tylko na niezbędne potrzeby? Resztę oddajesz na głodnych?

          • 0 0

          • nie ale place wystarczajaco duzo podatkow (1)

            zeby urzedasy zamiast robienia walkow i wspomagania przetargami swoich kolesi w wystarczajaco walczyli z bieda wsrod dzieci a nie rzucac jakies ochlapy.

            • 0 0

            • ja tez walcze o wyzywienie dzieci codziennie klikam w pajacyka

              • 0 0

        • gdzieś się pogubiłeś w tej swojej plątaninie myśli... ^^ typowy "polaczku".

          • 0 0

        • Jako ateista popieram słowa katolika. A co miał napisać? Wszyscy mają ponosić odpowiedzialność za czyny jakichś gówniarzy mentalnych tylko nie oni? Najlepiej nic nie budujmy, nie remontujmy, niech się wszystko zawala ale dajmy pieniądze na głodne dzieci i samotne matki.

          • 0 0

    • taaa... (5)

      Ryba zamiast wędki. Zawsze to samo. DO ROBOTY!!! a nie socjal. Grrr. Wkurza mnie takie gadanie od rana.

      • 0 0

      • (4)

        A jak rodzice umrą (zginą) to co wtedy mądrale ?
        A z sierocińcami ? A co z zakazem aborcji przez co wyrzucanymi dziećmi ?
        A co do socjalu to naprawdę litości , mamy mniejsze zarobki niż na zachodzie socjal.

        • 0 0

        • ehhh (2)

          Widzisz Fosforze, mnie sie nie rozchodzi o konkretne przypadki, tylko o tendencje i mentalnosc. Po co budowac kolej ktora bedzie sluzyc X-pokolen, jesli mozna napchac brzuchy kilku bachorom. Sęk w tym, że brakuje myslenia długofalowego. Może dzięki temu połączeniu x - osób znajdzie prace, dzięki czemu ich dzieci nie będą chodzić głodne. Swoją drogą gdyby ludzie robili dzieci wtedy kiedy ich na to stać, a nie jak się trafi, to problemu głodnych dzieci by nie było (lub dotyczyłby tylko tych, którym los naprawdę dał w kość).

          • 0 0

          • popieram tok myslenia

            Inwestowanie, głównie w infrastrukturę, powoduje rozwój i z czasem zwrot nakładów inwestycyjnych, co zazwyczaj przekłada sie na wzrost dobrobytu i zmniejszenie biedy

            • 0 0

          • zadne dziecko nie jest winne tego zyje w biedzie

            ciesz sie ze sam w bedzie nie zyjesz, dzieciaku.

            • 0 0

        • no to tak samo można porównać Ukraine z Polska oni tez maja mniejsze zarobki niz u nas socjal i masowo przyjeżdżają do pracy w Polsce na roli, a za zarobione pieniądze przez 2 miesiące zarabiają tyle co na Ukrainie przez rok... Wiec takie porównywanie nas do zachodu jest irracjonalne :)

          • 0 0

  • TRAMWAJEM NA LOTNISKO??? PORAŻKA!!! (1)

    Kto dał pomysł na puszczenie tramwaju z Gdańska na lotnisko? Czy nie widać jak one funkcjonują na codzień? Czy myślicie że jak puszczą Bombardiery czy "Dortmundy" to załatwią tym samym sprawę? Zajezdnia nie umie naprawiać starych składów a myślicie że będzie umiała naprawić nowe? Uważam że puszczenie tramwaju na lotnisko jest bezsensownym pomysłem wiedząc i widząc na codzień jak i czy one funkcjonują. Wtedy będzie bardziej się opłacało stać w korkach i czekać na spóźniony tym samym autobus niż czekać na tramwaj który nie wiadomo czy przyjedzie - czy w ogóle przyjedzie!!!

    • 0 0

    • tramwaje tak ale w poprzdnim wieku!!

      • 0 0

  • do strzyża

    mam nadzieję, że zmarnujecie czas...
    a nie szansę na rozwój miasta

    Kolej to jedna z najlepszych inwestycji w mieście - ekologiczna, szybka, rozładowuje korki - popatrz na europejskie aglomeracje a może zrozumiesz.

    • 0 0

  • ha ha ha (1)

    Znając prezydenta Gdańska żeby zrobić to najtańszym kosztem do lotniska będą dojeżdżać tramwaje....... !! Wiem że to nierealne aby powstała kolej magnetyczna taka jak np jeździ z lotniska do centrum Szanghaju..... albo chociaż, żeby jeździła taka kolej jak SKM w Warszawie.... bardzo fajna i nowoczesna ..... przypomina wyglądem TGV ...... Aż się boję jak będzie wyglądała ta kolej..... pewnie jak wszystko ostatnio co jest projektowene dla Gdańska jak np.ECS..... czyli biedna z nędzą !!

    • 0 0

    • Ta warszawska nowoczesność

      to twoja kolejka tylko przerobiona.

      • 0 0

  • NIE MA METROPOLII BEZ POW. PUCKIEGO (14)

    Co to za kolej metropolitalna skoro nie ujmuje Pucka i Płw. Helskiego czyli miejsc które są perłą naszego województwa w dziedzinie "turystyki letniej"...jeździ tam kolej, ale jej częstotliwość jest tak porażająca, że jedynym sposobem dojazdu jest transport samochodowy i wieczne korki od Gdyni do Władysławowa, jak juz coś działać to z głową...

    • 1 0

    • będzie lepiej (12)

      obecnie realizowane jest studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej Reda - Hel, tak więc za 2-3 lata odczuje Pan znaczną poprawę w sezonie letnim, wybierając kolej.
      środki na ten cel pochodzić będą przede wszystkim z UE (Regionalny Program Operacyjny Woj. Pomorskiego na lata 2007-2013).
      Ponadto Gdynianie mają jeszcze latem do wyboru Tramwaj Wodny, którego koncepcji funkcjonowania mam zaszczyt być współautorem. Sam nie spodziewałem się, że będzie cieszył się taką popularnością...

      reasumując: gorzej być nie może, będzie tylko lepiej, choć 2-ch torów od Władysławowa do Helu położyć się nie da

      serdecznie pozdrawiam

      • 0 0

      • jeszcze jedno - jeśli Kolej Metropolitalna powstanie to chyba ta dolna pętla dotrze od zachodniej strony do Gdyni (4)

        chyba - czy gdzieś jest ogólna mapa pokazująca general thesis?
        Bo jeśli tak to Kolej Metropolitarna powinna jakoś się łączyć z linią SKM, która idzie do Wejherowa a to znowu daje możliwość komunikacji Reda-Puck

        • 0 0

        • nie dolna tylko górna! (3)

          Gdynia - Gd. Osowa po obecnych torach do Kościerzyny. Pociągi tam jeżdżą, możesz w weekend się przejechać :-). No z tym general thesis to poleciałeś - trzymajmy się polskiego.

          • 0 0

          • p: przepraszam - jakąś manierę podłapałem ... postaram się nie 'makaronizować' (2)

            czy są jakieś adresy www gdzie zobaczyć można jakieś mapy, rysunki stanu obecnego?

            • 0 0

            • Stanu obecnego? (1)

              Na razie jest opracowywane jest studium wykonalności. Linię Gdynia-Osowa widać np. W google czy zumi. Odchodzi na zachód na wys. Gdynia wzg. Św. Maksymiliana. W okolicach Osowy widać tor idący w stronę obwonicy i to ma być trasa TKM. Trochę jest tu: www.kolej-metropolitalna.pl, http://www.wrotapomorza.pl/res/BIP/UMWP/zamowienia_publiczne/zamowienia/2008/42_08_cz____iii_siwz___opz.pdf

              ostatni link trzeba skleić. To pdf w którym jest mapka

              • 0 0

              • Link raz jeszcze - do sklejenia

                http://www.wrotapomorza.pl/res/BIP/UMWP/zamowienia_publiczne/
                zamowienia/2008/42_08_cz____iii_siwz___opz.pdf

                • 0 0

      • pytam bez złoścliwości - kwestia rentowności tramwaju (3)

        ile Gmina Gdynia czy Urząd Marszałkowski dopłaca do tego projektu? Bo tramwaje mi się podobają, to dobry pomysł, ale ciekawi mnie procent dopłaty do biletu

        • 0 0

        • dopłaty do Tramwaju Wodnego (2)

          witam,

          Tramwajem Wodnym w relacji Gdynia - Hel oraz Gdynia - Jastarnia w okresie 23.06.2007 - 3.09.2007 przewieziono ok. 292 tys. pasażerów oraz ponad 6,7 tys. rowerów. Koszt wyniósł ok. 3,5 mln PLN.
          ze względu na b. niskie ceny biletów mające zapewnić jak największą dostępność konieczne jest dotowanie tego przedsięwzięcia.
          Dotacja do Tramwaju Wodnego rozkłada się na :
          Samorząd Województwa pomorskiego, Gdynię, Jastarnię oraz Hel. Pokrycie kosztów przychodami wynosi ok. 50%, ale by bardziej szczegółowo odpowiedzieć na Pańskie pytanie musiałbym sięgnąc do sprawozdania w wersji drukowanej, które mam w pracy. proszę o maila w poniedziałek, wówczas podam szczegółowe dane.
          pozdrawiam

          • 0 0

          • Panie Marcinie - jestem jak Pan mieszkańcem Trójmiasta


            Generalnie wychodzę z założenia - nie jestem ekspertem - że dotuje się tego typu usługi by wzmagać inne - tu zakładam, że przede wszystkim TURYSTYKĘ. Czy istnieją jakieś opracowania statystyczne, które mogą odpowiedzieć UM Gdynia czy UMarszałkowskiemu, że lokalne firmy świadczące usługi turstyczne i około- zwiększyły obroty, wzmocniły się.

            Rozumiem, że w którymś momencie GOSPODARKA SIĘ USAMODZIELNIA i Gminy przestają dotować tego typu usługi przewoźnicze i przechodzą one w zdroworynkowe zjawiska.

            Przed wojną była taka firma przewożąca motorówkami po Zatoce Gdańskiej ludzi - w 39 przewieźli ponad 300.000 ludzi. Nie była dotowana oczywiście ;) Jeśli interesuje to kogokolwiek, mogę postarać się o bardziej szczegółowe dane.

            • 0 0

          • 6,7 tyś * 2 = 13 400
            Do tego 292 000 * (od 5 do 10 pln) co daje:
            1 460 000 do 2 920 000 pln
            A koszt wyszedł 3 500 000...
            Więc dopłaty było minimum 0,5 mln.
            Maksymalnie 2 mln.
            Od 16 do 100% do każdego biletu...

            • 0 0

      • Popularnością bo biedacy dopłacaja z podatkow do cen biletów (1)

        socjalizm kwitnie.
        Wkrótce gospodarka zwolni ciekawe z czego pan Wołek dopłaci do statków. Z większych podatków???
        Kto to wytrzyma?

        • 0 0

        • wytrzymamy

          ceny biletów na Tramwaj Wodny zostały ustalone na takim poziomie by w sezonie letnim praktycznie każdego było stać na podróż na Półwysep.
          praktyka potwierdza przyjęte założenia, w ub. roku w ciągu 2-ch miesięcy gdyński Tramwaj Wodny przewiózł ponad 292 tys. osób ok. 6,7 tys. rowerów.

          gospodarka finansowa Gdyni prowadzona jest bardzo racjonalnie i ostrożnie, zadłużenie miasta jest dość niskie, więc nawet gdy gospodarka zacznie zwalniać nie powinno być zagrożenia dla finansowania tego projektu.
          Ponadto Gdynia partycypuje w dotowaniu Tramwaju wraz z samorządem woj. pomorskiego oraz gminami Hel i Jastarnią. ryzyko rozkłada się wiec na kilka podmiotów.
          Inną kwestią jest zaangażowanie samorządu województwa, który w tym roku zapowiadał, że w kolejnych latach nie zamierza dalej dotować Tramwaju Wodnego.

          podsumowując: wytrzymamy, miasto nie zwiększa drastycznie podatków lokalnych - są na podobnym poziomie jak w innych miastach tej wielkości w Polsce.

          serdecznie pozdrawiam

          • 0 0

      • Czekamy na wyniki

        Panie Marcinie Bardzo Dziękuję za odpowiedź, mam nadzieję, że nie tylko w sezonie letnim częstotliwość kursowania kolei będzie w tym regionie większa... Proszę zwrócić uwagę jak mocno rozwijają się okolice Pucka, Władysławowa(Mrzezino, Osłonino, Rekowo, Celbowo) za parę lat korki będą powstawać na trasie Gdynia - Władysławowo nie tylko za sprawą turystów ale także przez zwiększenie liczby mieszkańców(powstaje tam bardzo dużo nowych osiedli). Reasumując jeszcze raz Dziękuję za odpowiedź i z niecierpliwością będę przyglądał się wszystkim pracą związanym z modernizacją trasy Reda - Hel ponieważ te rejony naszego województwa są mi naprawdę Bardzo bliskie... Pozdrawiam

        • 0 0

    • ehhhh

      najpierw banda kretynów likwidowała stacje na tej linii przekształcając je w przystanki osobowe (przystanek osobowy to tor i peron obok, stacja ma 2 lub wiecej torów, rozjazdy i możliwość wymijania, wyprzedzania i omijania pociągów). teraz jest realizowane jest studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej Reda - Hel. Śmiech na sali! Odbudować zniszczone tory w Żelistrzewie, Swarzewie i umożliwić tam mijanie się pociągów! Teraz jak jeden wypadnie z rozkłądu to do końca dnia leci reszta pociagów.

      • 0 0

  • KOLEJ, KOLEJ I JESZCZE RAZ KOLEJ!!!

    SKM i nic poza tym!!!

    • 0 0

  • Należy (1)

    wpierw przeprowadzić badania ilościowe. Matematyka nigdy nie oszuka.

    • 0 0

    • tysz prowda - liczby nie kłamio

      a liczenie rentowności to dość proste zadanie któego uczo się studentu na ZARZĄDZANIACH i MARKIETINGACH

      • 0 0

  • A jak.. (1)

    A jak wiedzie taki tramwaj czy też pociąg do Gdyni i jednoczesnie , najochydniejszego dworca w bogatym mieście i poczuje ten żar mieszkańców dworca w holu i przejściach ,to chyba z kapci wyskoczy.

    • 0 0

    • ten dworzec jest aktualnie mocno wyczyszczony i odmalowany

      a to dopiero początek bo PKP zapowiedziało, że do 2012 go wyremontuje

      • 0 0

  • Nowoczesnnymi "Bombardierami" na lotnisko !!! (2)

    Tańsze i przede wszystkim lepiej służące mieszkańcom, a nie kolej za gruby szmal, ktorą zaraz tak jak skm "graficiarze" zniszczą !

    • 0 0

    • mam dla ciebie radę (1)

      weź dwie duże torby i spróbuj się przejechać tym twoim pięknym i nowoczesnym "bombardierem" w godzinach 15-16 w dzień powszedni chociaż kilka przystanków. Jak coś robić to zrobić porządnie, albo wcale, bo to wtedy są wyrzucone pieniądze.

      • 0 0

      • otóż to

        tyu: masz tyle doświadczeń, że superuję dziś - zapakuj dwie duże walizki i spróbuj dojechać do LWAIRPORT autobusem

        • 0 0

  • Zero

    Napewno bedzie to kolej na miare 19 wieku ...
    bo na inna nas nie stac a forse skasuja ukladowcy.
    Niech drezyny obsluguja trasy bedzie skansen i wesolo.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane