• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piękne plany: SKM co dwie-trzy minuty

Michał Jamroż
18 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:15 (18 lutego 2008)
Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz. Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz.

Szybka Kolej Miejska często nazywana jest metrem. Jednak do metra wiele jej brakuje. Przez niezbyt wysoką częstotliwość kursowania i przestarzały tabor najbardziej pasuje do niej określenie Kolej Miejska. Jednak za kilka lat wiele może się zmienić.



Czy gdyby kolejki jeździły częściej, chętniej byś z nich korzystał(a)?

W listopadzie rozpoczęto wdrażanie nowego systemu komputerowego sterowania ruchem, a w lutym zawarto umowę na budowę Dyspozytorskiego Centrum Sterowania ruchem na sieci SKM, które znajdować się będzie w podziemiach Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna. Będzie to miejsce, w którym znajdzie się nowoczesny sprzęt komputerowy pozwalający jego pracownikom zarządzać ruchem na całej sieci SKM, a wszystkie pociągi będą widoczne na elektronicznej tablicy.

Obecnie sterowanie ruchem opiera się na systemie, który powstał w latach 70, a jego najpoważniejsza modernizacja miała miejsce w latach 80. Maksymalna częstotliwość, z jaką mogą jeździć dziś pociągi to 7,5 minuty. Nowe Centrum wraz systemem komputerowym ma sprawić, że będzie można znacznie zmniejszyć odstępy między pociągami. Kierowanie całym ruchem na SKM ma się odbywać z jednego miejsca, a po zakończeniu prac związanych z jego wdrożeniem pociągi SKM będą mogły jeździć z częstotliwością co 2-3 minuty.

Koszt całej inwestycji to 35 mln złotych, a jej koniec zaplanowano na rok 2010. Obecnie w Polsce system taki funkcjonuje w Metrze Warszawskim. Jednak aby możliwe było pełne wykorzystanie jego możliwości w Trójmiescie, trzeba będzie zmodernizować istniejący tabor oraz kupić nowe składy. A tutaj niestety konkretne daty już się nie pojawiają.


Początek remontu peronu w Gdyni

Od dzisiaj do końca lipca zamknięte będzie wejście na peron SKM od strony holu Dworca Głównego. Aby dostać się na peron musimy skorzystać ze schodów przy Dworcu Podmiejskim. Jest to początek kompleksowego remontu, w wyniku którego peron zyska nowe oblicze. Całkowicie wymieniona zostanie nawierzchnia, pojawi się nowa, dłuższa wiata oraz winda dla osób niepełnosprawnych.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • śmiechnę z pęku... nawet nagłówek jest ironiczny... ;)

    • 0 0

  • czas

    Teraz są pory dnia w sob i ndz, że SKM jeździ co pół godziny...
    Planowane 2-3 minuty - i tak w ciągu najbliższych lat nie uda się/nie będzie się opłacało ludzikom z SKM uruchomić takiej liczby odjazdów.
    Remonty peronów i nowe składy są potrzebne, prawda.

    • 0 0

  • no niech jeżdżą co te 7,5 minuty

    ale przez cały ku*** dzień. To poniżające trochę, gdy cały tabun ludzi musi biec na kolejkę, żeby potem nie sterczeć jeb***** 15 minut czekając na kolejną!

    o zjawisko zwanym "krótka biała kolejka" nawet wspominać nie będę!

    super, że kolej ma plany na rozwój, ale co mi po tych planach, jak aktualnego potencjału nie potrafi rozwijać...

    • 0 0

  • spójrz na godziny nadania postów, tępy bucu...

    • 0 0

  • gdybym ja miał takie problemy...

    • 0 0

  • w skm smierdzi szczochami !!!1

    narazie nie bede korzystal z tego syfu

    • 0 0

  • och i znów SKM:D (1)

    mam wrażenie czy ten artykuł sie ukazał żeby znów ponad 600 opinii wyłowić?;)

    hehe.. tak a jeżeli chodzi o temat częstotliwości to jakie 7,5 minyty?.. ludzie! całe 10 minut musze czekać jak nie zdąże na skm'ke jest z wrzeszcza np. 7 po 17 po i 27 no to chyba co 10.. a nie patrzcie na 13.00 kiedy dzieci wracają ze szkoły ale np. na 16.00, 18.00 albo 20.00
    Pozatym prosze mi wysłumaczcie jak to możliwe że kolejki we wrzeszczu kursują co 10 minut a np. w Oliwie co 15?.. czy w przeliczeniu na podany cel wyżej opisanego planu, jak 1:3 jesżeli w gdańsku gł. będą wychodzić co 2-3 minut to we wrzeszczu będą co 5-6 a w oliwie 9-10:D huuuuuraaa!!!

    a i jeszcze jedna sprawa:D czemu nie zamieścicie artykułu o planowanej zmianie firmy RENOMA na jakąś inną?

    ale poprotu śmiech na sali, ostatnio jechałam tramwajem i sytuacja:
    Chłopak kasuje bilet i mija facetów z RENOMY. A Ci jeden do drugiego " Ty weź go p***** bo źle bilet skasował", a drugi równie kulturalnie mu odpowiedział i poszedł... nie dośc że chodziło o błachostke na której zwędzają klientów (kasowniki w tramwajach i autobusach montują tak różne że nie wiadomo czy kasować kolorowym do dołu czy do góry!!!) to jeszcze takie słownictwo!!!

    Żałość żałości!!!

    • 0 0

    • hehe

      Mówisz , że ktoś "zaśmieca" artykuł komentarzami o Renomie a sam robisz to samo ;P i to jeszcze piszesz o ZKM a artykuł o SKM jest ;) Chyba czytać nie potrafisz :P
      A swoją drogą SKM co 2-3 min. ?? Nie będzie się to opłacać i wszystko w temacie

      • 0 0

  • Mało kto wie,

    że pociągi SKM to nie metro i musza byc trochę bardziej uważnie kontrolowane przy zmianie kierunku jazdy. Wynika to z faktu, że jednostki, które jeżdżą po SKM nie są przystosowane do tak częstych przystanków. Jazda z taką częstotlowością trochę je wykończy. Pomysł jest dobry, bo SKM w innych krajach istotnie jeżdżą z taką częstotliwościa, ale najpierw trzeba zainwestować w tabor.

    • 0 0

  • Jasne.. (1)

    A może wystarczyłoby, tak na początek, przedłużyć kolejki kończące bieg w Chylonii, Cisowej czy w Rumi tak, by dojeżdżały do Wejherowa? To, co się dzieje w wejherowskich kolejkach koło 16, to istny dramat! Ludzie stoją na całej trasie a zdarza się, że nawet wsiąść się nie da.
    A czekanie 10 minut na kolejkę (jak to niektórzy narzekają), to nic w porównaniu na czekanie 30 minut na kolejkę do Wejherowa.

    A w to, że do 2010 kolejki będą jeździć do 2-3 minuty, to chyba nikt nie uwierzy.

    • 0 0

    • a Pruszcz?

      To jeszcze nic w porównaniu z kierunkiem Pruszcz - Tczew: 7 (słownie s i e d e m) pociągów na dobę. Od 17.30 do 20.30 nic, a jeśli pracujesz w Gdańsku od 6-7, to zapomnij, że w ogóle SKM dojedziesz do pracy.

      • 0 0

  • EWROPA TO ZAGLEBIE SOCJALIZMU !!!!

    PRECZ Z MENTALNOSCIA KOMUSZA !!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane