• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Maciej Naskręt
12 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 12:12 (12 czerwca 2015)

Pierwszy spośród 10 szynobusów, które będą wozić pasażerów po linii PKM, dotarł do Trójmiasta. Skład zaprezentowano na przystanku PKM Niedźwiednik.



Pomorska Kolej Metropolitalna:

W piątek rano oficjalnie zaprezentowano pierwszy z 10 szynobusów produkowanych przez bydgoską Pesę, które już od września wozić mają pasażerów 18-kilometrową linią PKM. Skład zatrzymał się przy przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik.

Przeznaczone do obsługi nowej linii pojazdy mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Wszystkie składy są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Rowerzyści skorzystają z miejsca do przewozu rowerów, a wszyscy pasażerowie umilą sobie podróż korzystając z bezprzewodowego Internetu. Szynobusy mogą podróżować z prędkością 120 km/h.

Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.

Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Teraz szynobus pojedzie na linię Reda - Hel, gdzie w ciągu najbliższych dni będzie testowany. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.
  • Pierwszy szynobus dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojawił się już na nowo wybudowanej trasie.
  • Tak wygląda wnętrze szynobusu, który będzie kursował po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
  • Kabina maszynisty w szynobusie PKM.

Rozstrzygnięty przetarg na przewozy kolejowe

Zarząd Województwa Pomorskiego zatwierdził w czwartek wyniki postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie usług publicznych, w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych na terenie województwa pomorskiego.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii. Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł. Zarząd województwa wybrał tu drugą ofertę.

Przebieg 18-kilometrowej linii PKM. Przebieg 18-kilometrowej linii PKM.

Miejsca

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • odstęp

    Nie rozumiem dlaczego w Polsce kolejnictwo nie może sobie poradzić z tymi przerwami pomiędzy wagonem a peronem. W innych krajach tego problemu nie ma. Co jest z naszymi pociągami. Zupełnie nie rozumiem.

    • 0 0

  • (2)

    spalinowy kopciuch. linia powinna być zelektryfikowana

    • 16 9

    • a wiesz że ten prund to ze spalania wyngla?

      • 0 0

    • ta

      Bo elektryczność w Polsce jest taka ekologiczna...

      • 7 2

  • (7)

    Czy bedzie mozna przewiezc rower w PKM?

    • 0 11

    • ostrzegam (3)

      ostrzegam. rowerów tyle przewieziecie ile jest wyznaczonych miejsc przez przewoźnika, tylko porządnie zabezpieczone, każdy kolejny będzie osobiście przeze mnie usuwany z pojazdu albo nie wpuszczany na pokład...ZROZUMIANO???? macie rowery to se jeździjta na nich zabieracie miejsca porządnym obywatelom....

      • 6 11

      • radze skontaktowac się z psychiatrą

        • 0 0

      • scheryffffie

        Słuchaj no burolu jeden paskowany, tknij mi rower a na wózek cię posadzę. "Porządnym obywatelom" - czyli tym co burdy wszędzie po pijaku robią chełpiąc się swoją "kulturalnością"? Na pal was ponabijać!

        • 2 2

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • W praktyce nie

      6 miejsc to śmiech na sali, gdy np. w sobotę rano 40 osób będzie chciało zrobić sobie rowerem przejażdżką po Kaszubach

      • 1 0

    • czytaj chłopie, czytaj.

      • 2 0

    • Przeczytaj artykuł, a potem bazgrol!

      • 7 1

  • Ile kosztuje bilet

    Może ktoś wie ile kosztować będzie przejazd 18 km ?

    • 0 0

  • Jeszcze więcej się tej wiochy będzie zjeżdżać do Trójmiasta! Teraz to już burak na buraku będzie na plażach...

    • 1 2

  • bardzo ładna atrakcja turystyczna ta kolejka - ładne widoki na las, dziki, może morze. no bo przy jej trasie to mieszkańców tyle co kot napłakał, za to wokół parku krajobrazowego trasa idzie, więc widać chodzi o turystykę. szkoda więc, że nie otwierają jej w sezonie. wprawdzie droga jak ..., ale co tam bogatego nie stać?!

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Pierwszy szynobus dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

    czy jest Wi-Fi

    dla pasażerów w cenie biletu?

    • 1 0

  • Szynobusy to spalinowi truciciele. (14)

    • 32 99

    • Greenpeace jest wszędzie :d

      • 1 0

    • Jak zniknie 100 aut z trasy i ludzie wpakują się do szynobusa to chyba będzie lepiej? (8)

      • 35 8

      • Wiadomo, że z auta nie zrezygnują.. (2)

        osoby, które muszą wozić dzieci od przedszkola po szkole itd itp. Również osoby dojeżdżające np. spod Auchana do Sopotu bo szybciej będzie autem. Ale już np. Auchan - Wrzeszcz o wiele korzystniej będzie udać się PKM

        • 15 2

        • (1)

          Mysle,ze z auchan tez nie bedzie zle. Szybka przesiadka we wrzeszczu i dalej do sopotu. Duzo bedzie zalezec od cen biletow

          • 12 2

          • i od ilości wiezionych siatek.

            • 2 0

      • kolejny leming który che tłumaczyc wybór mniejszego zła (1)

        • 7 12

        • masz jakies konkretne dane dotyczace kosztu (zarowno ekonomicznego, jak i ekologicznego) 1km przez jednostke spalinowa i

          Podpowiem - w Polsce prad nie bierze sie z gniazdek. Bierze sie z wegla. Spalonego wegla

          • 20 3

      • W UK kiedyś przeprowadzili badania (1)

        i wyszło, że ekologiczniej to było by gdyby każdy pasażer pociągu spalinowego pojechał swoim samochodem.... ale to był inny kraj i inne pociągi

        • 10 18

        • Poproszę o namiar na te badania.

          Chętnie zobaczę kto i kiedy je przeprowadzał i w jakich warunkach.

          • 28 7

      • Nie zniknie 100 aut, tam gdzie są nowe linie tramwajowe tam są dalej korki na drogach

        • 9 11

    • (3)

      SKM to dalej skansen. Stare składy tylko odmalowane, trupy mają 50 lat.

      Ciekawe gdzie ta kasa z Unii, którą chwalił się Donek.

      • 16 17

      • W SKM nie ma pięćdziesięcioletnich trupów.

        50 lat temu w Trójmieście nie było trakcji 3 kV.
        Do połowy lat siedemdziesiątych jeździły składy EW90 i EW91 zasilane napięciem 800V

        • 4 0

      • Ninka

        Bo, w razie gdyby ktoś nie wiedział, zakupując skład kolejowy, nie zakupuje się go z myślą, że za 10 lat wyjdzie nowy, to se wymienimy. SKM i tak zainwestowała w całkiem nowe składy, a resztę odnowiła, uwaga niespodzianka, SKŁAD NIE KOSZTUJE TYSIĄCA ZŁOTYCH.

        • 7 1

      • jak to gdzie w ich kieszeni :)

        • 8 6

  • Trujący śmierdziel będzie zatruwał nam powietrze w imię partyjnego pomysłu. (8)

    Można było zrobić od razu raz a dobrze elektryczny ale w Budyniolandii nie potrafią, a raczej nie chcą, bo to za tanio będzie podobnie jak bilet metropolitalny na całe trójmiasto! Elektryka pewnie będzie ale za kilka lat gdy odnowa rozkopią i narobią dodatkowych kosztów!!

    • 36 117

    • milion razy było juz mówione (3)

      brak trakcji elektrycznej spowodowane jest niechęcią d9o elektryfikacji przez PLK SA odcinka Osowa-Gdynia administrowanego przez tą firmę. Bez tego odcinak elektryfikacja nie ma sensu. , gdyż pociągi musiałyby kończyć bieg na lotnisku. Aby uratować projekt i jego dofinansowanie z UE ( bez tego na pewno kolej nie powstałaby) przyjęto rozwiązanie na jednostki spalinowe. Przy czym cala linia jest już przystosowana do elektryfikacji. Wystarczy tylko postawić słupy przy torach i rozpiąć sieć, no ewentualnie budowa jednej podstacji trakcyjnej. Zamówione i dostarczone już częściowo szynobusy mają dobre właściwości trakcyjne i umożliwią nawet lepsze przyspieszanie między przystankami niż stare kible elektryczne EN 57 . Ich zakup tez nie jest stratą. Po elektryfikacji , która nastąpi pewnie za ok. 10 lat szynobusy jeżdżące teraz na PKM mogą być przesunięte na następne linie niezelktryfikowane lub będą stanowiły zastępowanie taboiu już wyeksploatowanego. To tyle.

      • 26 4

      • (2)

        Ta linia jeśli zostanie zelektryfikowana to najwcześniej za 50 lat. Jak się przyjrzeć to ewidentnie tam nie ma nigdzie na trasie miejsca na sieć trakcyjną ! By zelektryfikować PKM trzeba najpierw przebudować wszystkie wiadukty a to najdroższy element inwestycji. Więc przestańcie kłamać zamieszani urzędnicy i lemingi.

        • 4 12

        • czyli teraz nie ma miejsca na sieć trakcyjną (nad torami nie ma miejsca??) a za 50 lat będzie miejsce. Bhawo Ty.

          • 2 0

        • A skąd o tym wiesz, o czym piszesz ?

          Skąd masz wiedzę o tym, że projekt nie jest przygotowany na elektryfikację ?!
          Na pewno nie ze znajomości projektu i jego detali ułatwiających przyszłą elektryfikację.

          • 9 1

    • twoje auto bardziej smrodzi niż ten szynobus

      • 7 1

    • wazeliniarza budynia jak zawsze stare powtórki piarowe by usparwiedliwic niekompetencje i niegospodarnosc

      i jeszcze ta cenzura o tym ze maja zamiar żmiejszyc liczbe lini i kursów na lotnisko autobusem i ludzi zaciagnac na PKM .Dla przypomnienia Pseudoliny identyczny przypadek zlikwidowana tańsze kursy ICe by zmusic do kupowania o 50 % drozszych biletów na pseudolino bo obecnie czas przejazdu jest identyczny!!

      • 4 5

    • akurat Budyń nie ma z PKM nic wspólnego,

      najwyżej podpina się pod inwestycje województwa (np. PKM) czy centralne (np. obwodnica południowa)

      • 17 4

    • Myśl

      Pociąg dojechałby tylko do Gdańsk Rębiechowo a dalej musiała by go ciągnąć lokomotywa spalinowa. Bo PLK ociąga się z elektyfikacją lini nr 201

      • 19 4

  • fajny tylko mało miejski

    Jechałem nim właśnie na Hel. Bardzo przyjemny. Tylko spodziewałem się, że to będzie pociąg miejski (więcej przestrzeni dla stojących niż siedzących - układ jak w metrze) a tu układu jest klasycznie piciągowy.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane