Fakty i opinie

Pierwszy witraż powrócił na dworzec PKP Gdańsk Główny

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat Remont dworca głównego mocno się opóźni

W ogromnym oknie dworca PKP Gdańsk GłównyMapka został odtworzony witraż, który został zniszczony pod koniec II wojny światowej. To pierwszy krok na drodze do przywrócenia wszystkich witraży w oknach dworcowego holu. Prace montażowe zostaną wznowione na wiosnę.



Jak oceniasz remont dworca PKP Gdańsk Główny?

bardzo mi się podoba, dworzec zmienia się na lepsze 85%
mam wątpliwości, czy remont ma sens, dworce straciły już swoje znaczenie 3%
trudno powiedzieć, nie śledzę go na co dzień 12%
zakończona Łącznie głosów: 934
Przypomnijmy: pod koniec listopada informowaliśmy o planie zrekonstruowania witraży, które niegdyś zdobiły okna holu dworca PKP Gdańsk Główny. Mowa o ogromnych półrozetach od strony Podwala Grodzkiego oraz peronów, a także w sześciu mniejszych rozetach, doświetlających hol z boku.

Czytaj więcej: Wrócą witraże na dworzec Gdańsk Główny

Utrzymane w secesyjnej stylistyce, szklane ozdoby zostały doszczętnie zniszczone podczas niemiecko-radzieckich walk o Gdańsk wiosną 1945 r.

Pracownie szklarzy oraz sprzedaż luster w Trójmieście


Twórcy witraży na dworcu Gdańsk Główny opowiadają o swojej pracy


Wielobarwna kompozycja



Gdańszczanie mogą już podziwiać pierwsze efekty tego przedsięwzięcia. Właśnie został zamontowany witraż w półrozecie w elewacji od strony peronów. Jego powierzchnia wynosi aż 41,27 m kw. Został skonstruowany przy użyciu tzw. szkła katedralnego, którego powierzchnia jest lekko pofalowana. Kawałki szkła są bezbarwne lub barwione na następujące kolory: jasny, średni i ciemny słomkowy, jasna i ciemna zieleń oraz czerwień.

Autorem projektu witraży jest o. Tomasz Jank, franciszkanin z Gdańska, zaś wykonawcą jest Zbigniew Brzeziński, szef pracowni witraży Vitro z Legnicy na Dolnym Śląsku.

Projekt witraży łączy w sobie elementy historyczne z autorskimi rozwiązaniami inspirowanymi pierwotnym założeniem.
Projekt witraży łączy w sobie elementy historyczne z autorskimi rozwiązaniami inspirowanymi pierwotnym założeniem. mat. pras. PKP S.A.

Symbolika odtworzonego witrażu



Wygląd witraży został stworzony przede wszystkim w oparciu o historyczne fotografie. Niestety do czasów współczesnych nie zachowały się oryginalne projekty z czasów budowy dworca. W związku z tym projekt replik łączy w sobie to, co historyczne z autorskimi rozwiązaniami inspirowanymi pierwotnym założeniem.

Co przedstawia odtworzony właśnie witraż w półrozecie od strony peronów?

- Odnosi się on poprzez swoją symbolikę do kolei. W okrągłych polach umieszczono "ośkę", czyli skrzydlate koło od dawna łączone z transportem kolejowym, które symbolizuje moc i szybkość, co dodatkowo podkreślono, umiejscawiając głowy postaci przedstawiające cztery żywioły: ogień, powietrze, ziemię i wodę. Kolej jest w tym konstrukcie myślowym, dzięki umieszczeniu w jednym z pól głowy królowej, postrzegana jako królowa transportu, która łączy, zbliża, ochrania i daje poczucie bezpieczeństwa - informuje Bartłomiej Sarna z biura komunikacji PKP S.A.
Witraż został odtworzony w półrozecie holu dworca od strony peronów.
Witraż został odtworzony w półrozecie holu dworca od strony peronów. fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Kontynuacja montaży wiosną



Montaż kolejnych witraży został zaplanowany na wiosnę, wraz z nadejściem bardziej sprzyjających warunków pogodowych. W tym miejscu warto wspomnieć, że witraż w ogromnej półrozecie od strony Podwala Grodzkiego również będzie odznaczać się bogatą symboliką.

- Przedstawiono na nim herb Gdańska, głowy lwów oraz głowę króla, a także personifikacje czterech pór roku, co w zamyśle artysty ma ukazywać silne i potężne miasto Gdańsk, będące perłą w koronie polskich miast, które pozostaje otwarte dla przyjezdnych o każdej porze roku - uzupełnia Sarna.

Kompleksowa przebudowa dworca PKP Gdańsk Główny rozpoczęła się we wrześniu 2019 r. Jej celem jest nie tylko odświeżenie gmachu, ale również przywrócenie mu możliwie oryginalnego wyglądu. Zgodnie z harmonogramem, powinna zakończyć się do końca tego roku. To największa w całej Polsce inwestycja kolejarzy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt wynosi 100 mln zł.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (92)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »