• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy witraż powrócił na dworzec PKP Gdańsk Główny

Rafał Borowski
28 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pierwszy barwny witraż został odtworzony w półrozecie holu dworca, widocznej od strony peronów kolejowych.
  • Pierwszy barwny witraż został odtworzony w półrozecie holu dworca, widocznej od strony peronów kolejowych.
  • Pierwszy barwny witraż został odtworzony w półrozecie holu dworca, widocznej od strony peronów kolejowych.

W ogromnym oknie dworca PKP Gdańsk GłównyMapka został odtworzony witraż, który został zniszczony pod koniec II wojny światowej. To pierwszy krok na drodze do przywrócenia wszystkich witraży w oknach dworcowego holu. Prace montażowe zostaną wznowione na wiosnę.



Jak oceniasz remont dworca PKP Gdańsk Główny?

Przypomnijmy: pod koniec listopada informowaliśmy o planie zrekonstruowania witraży, które niegdyś zdobiły okna holu dworca PKP Gdańsk Główny. Mowa o ogromnych półrozetach od strony Podwala Grodzkiego oraz peronów, a także w sześciu mniejszych rozetach, doświetlających hol z boku.

Czytaj więcej: Wrócą witraże na dworzec Gdańsk Główny

Utrzymane w secesyjnej stylistyce, szklane ozdoby zostały doszczętnie zniszczone podczas niemiecko-radzieckich walk o Gdańsk wiosną 1945 r.

Pracownie szklarzy oraz sprzedaż luster w Trójmieście


Twórcy witraży na dworcu Gdańsk Główny opowiadają o swojej pracy


Wielobarwna kompozycja



Gdańszczanie mogą już podziwiać pierwsze efekty tego przedsięwzięcia. Właśnie został zamontowany witraż w półrozecie w elewacji od strony peronów. Jego powierzchnia wynosi aż 41,27 m kw. Został skonstruowany przy użyciu tzw. szkła katedralnego, którego powierzchnia jest lekko pofalowana. Kawałki szkła są bezbarwne lub barwione na następujące kolory: jasny, średni i ciemny słomkowy, jasna i ciemna zieleń oraz czerwień.

Autorem projektu witraży jest o. Tomasz Jank, franciszkanin z Gdańska, zaś wykonawcą jest Zbigniew Brzeziński, szef pracowni witraży Vitro z Legnicy na Dolnym Śląsku.

Projekt witraży łączy w sobie elementy historyczne z autorskimi rozwiązaniami inspirowanymi pierwotnym założeniem. Projekt witraży łączy w sobie elementy historyczne z autorskimi rozwiązaniami inspirowanymi pierwotnym założeniem.

Symbolika odtworzonego witrażu



Wygląd witraży został stworzony przede wszystkim w oparciu o historyczne fotografie. Niestety do czasów współczesnych nie zachowały się oryginalne projekty z czasów budowy dworca. W związku z tym projekt replik łączy w sobie to, co historyczne z autorskimi rozwiązaniami inspirowanymi pierwotnym założeniem.

Co przedstawia odtworzony właśnie witraż w półrozecie od strony peronów?

- Odnosi się on poprzez swoją symbolikę do kolei. W okrągłych polach umieszczono "ośkę", czyli skrzydlate koło od dawna łączone z transportem kolejowym, które symbolizuje moc i szybkość, co dodatkowo podkreślono, umiejscawiając głowy postaci przedstawiające cztery żywioły: ogień, powietrze, ziemię i wodę. Kolej jest w tym konstrukcie myślowym, dzięki umieszczeniu w jednym z pól głowy królowej, postrzegana jako królowa transportu, która łączy, zbliża, ochrania i daje poczucie bezpieczeństwa - informuje Bartłomiej Sarna z biura komunikacji PKP S.A.
Witraż został odtworzony w półrozecie holu dworca od strony peronów. Witraż został odtworzony w półrozecie holu dworca od strony peronów.

Kontynuacja montaży wiosną



Montaż kolejnych witraży został zaplanowany na wiosnę, wraz z nadejściem bardziej sprzyjających warunków pogodowych. W tym miejscu warto wspomnieć, że witraż w ogromnej półrozecie od strony Podwala Grodzkiego również będzie odznaczać się bogatą symboliką.

- Przedstawiono na nim herb Gdańska, głowy lwów oraz głowę króla, a także personifikacje czterech pór roku, co w zamyśle artysty ma ukazywać silne i potężne miasto Gdańsk, będące perłą w koronie polskich miast, które pozostaje otwarte dla przyjezdnych o każdej porze roku - uzupełnia Sarna.
  • Witraż w widocznej na zdjęciu półrozecie od strony ul. Podwale Grodzkie zostanie zamontowany wiosną.
  • Witraż w widocznej na zdjęciu półrozecie od strony ul. Podwale Grodzkie zostanie zamontowany wiosną.

Kompleksowa przebudowa dworca PKP Gdańsk Główny rozpoczęła się we wrześniu 2019 r. Jej celem jest nie tylko odświeżenie gmachu, ale również przywrócenie mu możliwie oryginalnego wyglądu. Zgodnie z harmonogramem, powinna zakończyć się do końca tego roku. To największa w całej Polsce inwestycja kolejarzy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt wynosi 100 mln zł.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (92)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane