• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Planiści ustalili jak podróżujemy po Gdańsku

Maciej Naskręt
4 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową. W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową.

Specjaliści od transportu ustalili w jaki sposób mieszkańcy poruszają się po Gdańsku, oraz jak będą poruszać się w przyszłości. Ich prognozy wskazują, że nie ma odwrotu od budowy Drogi Czerwonej przez Wrzeszcz, a planowana ul. Nowa Świętokrzyska odciąży tę "starą" o ok. 60 proc.



Planiści z Biura Rozwoju Gdańska przedstawili we wtorek tzw. transportowy model symulacyjny Gdańska. Za jego pomocą mają być przedstawiane efekty realizacji nowych - hipotetycznych i rzeczywistych - inwestycji drogowych. Analizy tego typu pomagają w wyborze wariantu przebiegu przyszłych dróg.

Opracowany przez specjalistów od transportu model odsłania też strukturę ruchu w Gdańsku, na podstawie badań z 2009 r. Według nich 39 proc. osób podróżujących po Gdańsku wybiera komunikację zbiorową, zaś 38 proc. jazdę samochodem. Aż 21 proc. wszystkich podróży po mieście odbywa się piechotą. Przemieszczanie się rowerzystów w Gdańsku stanowi zaledwie 2 proc. ogółu ruchu.

Model prognozuje w jaki sposób mieszkańcy będą przemieszczać się po mieście za dwa, dwanaście i dwadzieścia dwa lata. Utkniemy wtedy w korkach? A może są drogi, które już teraz trzeba budować, by sprostać potrzebom naszych dzieci albo wnuków?

Planiści zwrócili uwagę - choć do tego model akurat nie jest konieczny - że największe natężenie codziennych podróży mieszkańców odbywa się w wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. To odwieczny argument gdańskich planistów za budową Drogi Czerwonej, która miałaby pobiec przez Wrzeszcz po wschodniej stronie torów kolejowych.

- Prognoza w modelu potwierdza, że z chwilą wybudowania Drogi Czerwonej spadnie natężenie ruchu na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Czy kierowcy przesiądą się do komunikacji zbiorowej?

- Droga Czerwona jest podstawowym elementem w strategii rozwoju układu komunikacyjnego miasta. Nie ma ona być prostym dołożeniem kolejnych pasów ruchu do al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej, ale ma pomóc w rewitalizacji i uspokojeniu ruchu na całym tym historycznym układzie alei - dodaje zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski.

Model pokazał jak trudna sytuacja będzie panować w najbliższych latach na południu Gdańska. Planiści spodziewają się tam wzrostu podróży w dzielnicy o 50 proc. Podobny scenariusz czeka też Osowę.

Co ciekawe model transportowy ukazał też, że mimo powstania w przyszłości Obwodnicy Metropolitalnej ruch na Obwodnicy Trójmiasta i tak będzie stale rósł. W 2035. r ma wynieść ok. 3,5 tys. samochodów w szczycie między godz. 15 i 16, podczas gdy dziś w tym okresie obwodnicą jedzie ponad 2 tys. pojazdów.

Transportowy model symulacyjny zbudowano w oparciu o program Visum firmy PTV, który stosuje m.in. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa lub Szczecin. Program ten jest jednym z najlepszych narzędzi do określania zapotrzebowania na podróże, analizy i oceny istniejących oraz planowanych układów transportowych. Visum jest programem integrującym wszystkie typy transportu prywatnego i publicznego w jednym modelu są to tzw. modele multimedialne.

Założenia transportowego modelu symulacyjnego Gdańska.

Miejsca

Opinie (193)

  • doświadczenia światowe wskazują (3)

    że budowa udogodnień dla samochodów w jednej relacji powoduje wzrost skali ruchu na sąsiednich ulicach - inaczej mówiąc budowa Drogi Czerwonej nie zmniejszy ruchu na Grunwaldzkiej i ulicach łączących ją z Czerwoną Drogą, ale raczej zwiększy, nie mówiąc o generowaniu popytu na parkowanie w całym centralnym pasie Trójmiasta. Więźba ruchu wewnątrzmiejskiego nie daje prawdziwego obrazu obciążeń sieci ulicznej ruchem, który jest generowany zwłaszcza przez rozrost osiedli za obwodnicą trójmiasta. Inaczej mówiąc łagodnie: ekspertyza do ponownego opracowania przy pomocy innego modelu, nie mająca nic wspólnego ze współczesnym dorobkiem wiedzy o rozwoju miast i ich systemów przestrzennych i transportowych. Transport w mieście jest sprawą zbyt poważną, by pozostawiać go do decyzji wyłącznie inżynierów od komunikacji.

    • 24 10

    • (2)

      Oczywiście że budowa Drogi Czerwonej znacząco zmniejszy ruch na Grunwaldzkiej i ulicach łączących ją z Drogą Czerwoną, bo tych pojazdów nie będzie na wspomnianych drogach tylko będą one na Drodze Czerwonej, bo znacznie szybciej dotrą tą nową drogą do celu, czyli będzie ich w danym czasie na tej trasie mniej. Do tego dochodzi znaczne zmniejszenie ilości spalin bo pojazdy te nie będą musiały stawać "na czerwonym" jak to ma miejsce teraz.

      • 4 7

      • anonimie, rozumujesz kategoriami technicznymi (1)

        a nie strategicznymi. Budowa Drogi Czerwonej spowoduje wzrost tzw. popytu indukowanego czyli zwiększenie ogólnej skali korzystania z samochodów przez ludzi wyprowadzających się coraz dalej od centralnego pasa Trójmiasta i ruch na Grunwaldzkiej nie zmaleje. (o ile nie podejmie się innych działań niż inżynieryjne). Budowa obwodnicy Paryża miała zmniejszyć ruch tranzytowy w Centrum, ale się zatkała w rok po uruchomieniu. To samo miało miejsce w wielu innych miastach Europy i USA. Czy uruchomienie obwodnicy południowej Gdańska zmniejszyło ruch tranzytowy na Wałach Jagiellońskich co przewidywali "eksperci"?

        • 6 2

        • to nie budujmy nic i zacznijmy inwestować w

          telepracę. Nie będzie potrzeby się przemieszczać, a jak zajdzie, to skorzysta się z komunikacji miejskiej (czyli na 5 przesiadek aby dojechać z jednego końca miasta na drugi)

          • 4 2

  • Kiedy jakieś połączenia górnego tarasu? Np z Zakoniczyna na Matarnię. Póki co trzeba jechać przez miasto i wzsystko się korkuje.

    • 8 2

  • Czyli wygrywa model moskiewski zamiast berlinskiego (2)

    Pan wiceprezydent zachecał do korzystania z komunikacji miejskiej... na poczatek polecam likwidacje parkingow "sluzbowych" przy urzedach i zapodanie dobrego przykladu gawiedzi ;)

    • 28 2

    • (1)

      Przez Berlin przebiega miejska autostrada.

      • 4 4

      • Przez Utrecht też miała przebiegać, ale została rozebrana i zamieniona na kanał

        w Nowym Jorku obwodnica estakadowa Manhattanu się zawaliła i resztki zostały rozebrane. W San Francisco też miały miejsce podobne działania. Po co budzić się z ręką w nocniku, z którego na tzw. zachodzie niekiedy nie wiedzą jak wyjść?

        • 6 2

  • Planiści...

    Planiści p. Piskorskiego z BRG i on sam powalają to miasto na kolana od dawna.Brak im jaj w walce o fundusze miejskie od JW Prezydenta na udrożnienie zatkanego Gdańska.

    • 7 1

  • Czy kierowcy przesiądą się do komunikacji zbiorowej? (1)

    Tak jeśli miasto będzie dobrze skomunikowane.
    Tak jeśli pojawią się nowe trasy autobusowe łączące nowe osiedla.
    Tak jeśli bilet całodzienny będzie tańszy.
    Tak jeśli autobus będzie kursował częściej niż co 20 min.
    Tak jeśli przesiadając się nie trzeba będzie sterczeć w polu przez pół godziny.

    Jak zwykle w ankiecie głupie pytania!

    • 32 1

    • Pytanie dobre ale bez możliwości zensownej odpowiedzi

      Bo najwyraźniej niekogo nie interesuje nasze zdanie

      • 0 0

  • Zapowiada się dramat na trasie Drogi Różowej: "Rozi" zostanie rozebrana par excellence (1)

    • 13 1

    • par excellence

      ładnie powiedziane...

      • 4 0

  • Gdańscy urzędnicy to amatorzy a w dodatku bezczelni...

    polecam artykuł na GW,,Powstanie największe na Pomorzu centrum handlowe. Ale co z drogami?"

    Urzędnicy mają wszystkich głęboko w d*pie.GDDKiA twierdzi,że najpierw trzeba wybudować drogi a potem centrum a urzędasy że nie są pewni czy to dobry pomysł.

    Za co oni biorą państwową kasę? bo na pewno nie za otwarty umysł i profesjonalizm.

    • 15 3

  • Gdańsk podpisał w siedzibie Parlamentu Europejskiego tzw. Kartę Brukselską, która zobowiązuje je m.in. do zwiększenia do 15% (5)

    udziału ruchu rowerowego w ruchu miejskim.
    Czy zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski o tym wie?

    • 13 3

    • (2)

      Dawniej zobowiązywała Moskwa, dzisiaj rozkazy idą z Brukseli.

      • 5 5

      • to nie rozkaz (1)

        to dobrowolne zobowiązanie miasta, poprzedzone stosowną refleksją. Pojedź do Moskwy i spróbuj przejść na drugą stronę ulicy, podejmij taką samą próbą w Brukseli, od razu zauważysz różnicę.

        • 5 2

        • Litwa "przyłączyła się" do ZSRS też "dobrowolnie" i decyzja tamtejszych rządzących też była "poprzedzona stosowną refleksją".

          • 2 4

    • (1)

      Rozumiem, że teraz ekooszołomy będą siłą wyciagać ludzi z samochodów i pod przymusem wsadzać na rowery. Idą ciekawe czasy.

      • 1 1

      • Możesz wyemigrować do Holandii. Tam się jeździ dobrowolnie. I można jeszcze po piwku lub po skręcie

        • 0 0

  • W 2035 ma być 30 mln. polaków (1)

    Ciekawe czy planiści wzięli to pod uwagę. Na osiedlach poludniowych i Osowie będą pustostany.

    • 13 5

    • pustostan to masz w glowie

      • 2 4

  • Dostaję piany (3)

    jak słyszę o przesiadaniu się z samochodów na rowery i transport miejski. Problem w tym, że w Gdańsku nie ma metra, czy całej sieci a la metro pokrywającej miasto. Ludzie muszą odwieźć dzieciaki, dojechać do roboty , z powrotem, zakupy. ZTM-em to będzie trwało godzinami. O ile w ogóle do pewnych miejsc coś dojeżdża.
    Sam nie jeżdżę, bo nie muszę i Bogu za to dziękuję, ale widzę po znajomych, jak to wygląda.
    A tu jakieś dziadki leśne jęczą znowu, że im wioskę Wrzeszcz odbierają. Żesz...

    • 14 14

    • to już zabiera godziny

      chodzi o takie miasto, by dzieci mogły samodzielnie docierać do szkoły a rodzice ich odwożący nie tworzyli korków w godzinach porannego szczytu, odbierając im szanse spotkania koleżanek i kolegów po drodze

      • 7 2

    • ..."Ludzie muszą odwieźć dzieciaki..." (1)

      kwintesencja przyczyny korków.
      Pany nam sie porobiły, a kolejne elity są dowozone do szkoły

      • 7 2

      • Szkołe, która miałam pod nosem przebudowano na Klub Seniora. To tyle w.s. dowożenia dzieci do szkół.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane