• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany drogowców w 2021 r. "Miliony w zamrażarce"

Maciej Korolczuk
29 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.
  • W 2021 r. drogowcy mają w planach remont kolejnych odcinków al. Hallera między Wrzeszczem Dolnym a Brzeźnem.

W przyszłym roku gdańscy drogowcy na budowę i remont dróg będą mieli do dyspozycji o ponad 30 mln zł mniej, niż planowali przed pandemią koronawirusa. Urzędnicy zakładają jednak, że zamrożone środki powiększą wydatki na drogi w latach 2021-2023. W przyszłym roku czeka nas m.in. modernizacja kolejnych odcinków al. HalleraMapka, ul. ŁąkowejMapka, PiastowskiejMapka, KielnieńskiejMapka, a także budowa Nowej Olchowej i Nowej Opackiej.



Czy COVID-19 wpłynął na twoje przyszłoroczne wydatki?

Ostatni kwartał roku to czas wytężonych prac miejskich planistów - głównie tych odpowiedzialnych za budżet miasta. W tym roku prace nad projektem przyszłorocznego budżetu będą wyjątkowo trudne, bo tegoroczne plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa. Niższe wpływy do miejskiej kasy już teraz liczone są w dziesiątkach milionów. A przed nami jeszcze trzy miesiące 2020 r.

Już teraz wiadomo, że budżet inwestycji miejskich w przyszłym roku będzie mniejszy o 70 mln zł. Prawie połowa z tych pieniędzy to środki pierwotnie przeznaczone na budowę i remonty dróg w mieście.

- Na chwilę obecną trudno do końca określić dokładnie wydatki, szczególnie na remonty. W bieżącym roku, jeszcze w kwietniu, gdy zaczęła się pandemia w Polsce i nieznana była jej skala oraz wpływ na miejski budżet, wstrzymana została część inwestycji i przesunięta na kolejne lata. Łącznie "zamrożonych" zostało 70 mln zł, w tym 31 mln zł na drogi. Plany zakładają, że "zamrożone" w tym roku środki powiększą kwotę wydatków w latach 2021-2023 - mówi Izabela Kozicka-Prus z Biura Prasowego UM w Gdańsku.
  • Modernizacja czeka też ul. Łąkową między Długimi Ogrodami a Podwalem Przedmiejskim.
  • Modernizacja czeka też ul. Łąkową między Długimi Ogrodami a Podwalem Przedmiejskim.
Już teraz jednak poznaliśmy wstępną listę nowych inwestycji i planowanych modernizacji istniejących dróg.

Urzędnicy chcą w przyszłym roku zrealizować kolejny etap przebudowy al. Hallera. Plany mają ambitne, bo na liście znalazły się aż cztery odcinki trasy łączącej Wrzeszcz z Brzeźnem: jeden w kierunku Brzeźna (między al. Płażyńskiego a Wczasy) oraz trzech w kierunku Wrzeszcza: odcinek od ul. Wczasy do al. Płażyńskiego, od al. M. Płażyńskiego do ul. Kościuszki oraz od ul. Kościuszki do Klinicznej (z wyłączeniem odcinków zmodernizowanych).

W planach jest też modernizacja ul. Łąkowej na odcinku od ul. Długie Ogrody do ul. Podwale Przedmiejskie, ul. Piastowskiej między ul. Subisława a ul. Chłopską i dwóch mocno wyeksploatowanych dróg na Olszynce: ul. ModrejMapkaŁanowejMapka. Drogowcy pojawią się też na starej ul. SłowackiegoMapka oraz na Osowej, gdzie planowana jest realizacja I etapu modernizacji Kielnieńskiej (Nowej Koziorożca).

Łącznie na te zadania miasto zamierza przeznaczyć w 2021 r. ok. 10 mln zł.

Plany gdańskich drogowców w 2021 r. Plany gdańskich drogowców w 2021 r.
Ale to nie koniec. Ponad dwukrotnie więcej pieniędzy (ok. 23 mln zł) urzędnicy zaplanowali na budowę i przebudowę dróg lokalnych. Po czterech latach od pierwszych zapowiedzi ma wreszcie nastąpić budowa objazdu Bramy Nizinnej. Nową nawierzchnię zyska ul. HożaMapka na Stogach, a także TwardaMapka, PołężeMapkaStarowiślnaMapka. W przyszłym roku ma też powstać brakujący fragment ul. PiotrkowskiejMapka do al. Adamowicza. Realizacji doczeka się też budowa Nowej Sadowej.

Miasto zapowiada też tzw. samodzielne zadania drogowe. To inwestycje finansowane przez inwestorów prywatnych. W ten sposób za kilka miesięcy ma się rozpocząć budowa Nowej Olchowej oraz budowa Nowej Opackiej.

W przyszłym roku miasto będzie też kontynuować i kończyć obecnie trwające budowy. Na tej liście znalazło się kilka zadań związanych z budową tras rowerowych: wzdłuż ulicy NowatorówMapka (od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych), wzdłuż al. Grunwaldzkiej między Bitwy Oliwskiej a Pomorską czy kontynuacja budowy trasy rowerowej od Świbna do granicy miasta wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku.

  • Drogowcy pojawią się też na ul. Modrej na Olszynce.
  • Kierowcy pojadą też po nowej nawierzchni na ul. Łanowej.
  • Po wielu latach oczekiwania w 2021 r. remont przejdzie też ul. Twarda łącząca ul. Swojską z ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej.
W 2021 r. mają finiszować prace związane z przebudową wiaduktu Biskupia GórkaMapka. Ciężki sprzęt będzie pracować przy rozbudowie ul. KartuskiejMapka (od ul. Otomińskiej do skrzyżowania z ul. Nowatorów). Urzędnicy nie rezygnują też z budowy nowych linii tramwajowych. Trwają prace nad postępowaniem przetargowym budowy Nowej Warszawskiej.

Mają być też widoczne pierwsze efekty rewitalizacji Nowego Portu (przebudowa i modernizacja dróg i infrastruktury podziemnej ulic Góreckiego, Strajku Dokerów, Wilków Morskich), zapowiadana jest też przebudowa i rozbudowa dróg i infrastruktury podziemnej wraz z zagospodarowaniem terenu dla obszaru ulic: Przyokopowej, Polnej i Wierzbowej.

Na koniec dodajmy, że w przedstawionych planach nie są uwzględnione inwestycje realizowane przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Te poznamy pod koniec 2020 r.

Opinie (262) 10 zablokowanych

  • Uwazam ze sciezki rowerowe powinny byc w 100 procentach (7)

    budowane za podatki od rowerzystow. Dlaczego ja placac podatek drogowy finansuje tego typu projekty ?

    Janusz z Zaspy

    • 22 19

    • podatek drogowy płacą tylko samochody ciężarowe

      • 0 0

    • Nie finansujesz

      Wszystkie samochodowe podatki w tym akcyza na benzynę nie starczają nawet na utrzymanie infrastruktury dla osobówek. Kasa jest z innych źródeł. Paliwo musiałoby być po 12pln za litr, żeby opłacało budować się nowe drogi.

      • 2 1

    • Janusz plankton, słowo daje.

      • 1 0

    • A myslisz ze rowerzysci nie maja samochodow?

      • 6 1

    • a jezdnie z podatków nałożonych na kierowców (1)

      biorąc pod uwagę że drogi dla kierowców są 100x droższe to:
      podatek dla roweru proponuje 100zł, dla kierrowców więc wychodzi 10tys rocznie.
      Pasuje? mi tak.

      • 11 1

      • Podziel jeszcze przez ilość kierowców i rowerzystów to pogadamy.

        • 1 9

    • Nawet nie chce mi się już tego po raz dziesiąty tłumaczyć

      Sprawdź sobie w internecie na co wystarcza, a na co nie podatek drogowy. I pamiętaj, że płaci go każdy, kto cokolwiek kupuje w jakimkolwiek sklepie :D. A jak nie chcesz, to nie płać i chodź piechotą, wygodnicki januszu.

      • 9 0

  • A kiedy obiecana przez Panią Prezydent Nowa Świętokrzyska? Kiedy jakakolwiek inwestycja drogowa na południu? Kiedy rondo na Starogardzkiej, które miało powstać w 2019 roku?

    • 2 1

  • Orunia ul Nowiny to dziura w dziurze załatana łatą w łacie i już nowa dziura

    • 2 1

  • Gańsk tu się nic nierobi tu się nie buduje drogi i nie remontuje drogi

    • 4 0

  • Brak Gospodarza w Mieście Gdańsku - dziurawe ulice i dziury w ulicach pamiętają PRL

    • 3 0

  • dlaczego milicja przestala pałowac kierowcow bez przyczyny skoro przynosilo to bardzo dobre efekty!?

    • 3 0

  • Fragment ulicy Łąkowej, o którym mowa, to wstyd dla miasta.

    Jak można mieć taką lichą drogę w pobliżu starówki?

    • 3 2

  • Najpierw trzeba uciąć inwestycje rowerowe (8)

    To raptem kilka procent całego ruchu w mieście. 10procent to cel marzenie.

    Pieniądze w pierwszej kolejności na komunikację miejska i budowę dróg

    • 34 22

    • wiesz n czym polega problem? (3)

      Ze nawet przy tak puki co małym ruchu rowerowym koszty infrastruktury przeliczeniu na jednego użytkownika sa znacznie niż w przypadku użytkownika samochodu.

      p.s. co do myślenia- niestety tylko udajesz.

      • 5 4

      • Taaa... (2)

        Rozłóż zaledwie 15 tyś. pojazdow dziennie na koszt tunelu. Albo 45 mln na bieda rozbudowę Kartuskiej dla podobnej liczby aut. Z pewnościa wyjdzie taniej niż drogą rowerowa nawet za 2 mln którą codziennie śmiga 2-3 tys rowerów. (Zwycięstwa, Grunwaldzka itd.)

        • 4 5

        • Ta, tylko tunel kosztował 900mln pln

          Żeby to było na zero przy 15k aut dziennie opłat za przejazd musiałaby wynosić 6-7pln licząc bardzo konserwatywnie. To jest tylko jeden kawałek drogi, to samo dotyczy innych samochodowych inwestycji. Prócz tego mamy jeszcze negatywne skutki jak więcej samochodów w mieście, szybsze zużycie okolicznych dróg i tak dalej. Prawda jest taka, że za każdym razem, jak wyjeżdżasz samochodem do Gdańska dostajesz dofinansowanie od podatników. Żadne akcyzy i podatki drogowe nie sfinansują tego nawet w małej części. Za 20% tych 900mln można było pokryć Trójmiasto i okolice siecią autostrad rowerowych, których utrzymanie jest 100x tańsze, bo rowery nie niszczą nawierzchni i nie robią kolein.

          • 0 0

        • Z twoich danych wynika jednak, że taniej na jednego użytkownika, jest wybudować ścieżkę rowerową niż drogę dla aut.

          • 2 1

    • Mądry głos w sprawie!

      W Gdyni właśnie poszli tym tropem. Ucieli inwestycje rowerowe bo to kosztowna moda, która nigdy nie zastąpi komunikacji miejskiej i nie wykluczy ruchu samochodów

      • 1 2

    • Unia

      ale na drogi rowerowe mają dofinansowania, bez nich to nic nie zrobią

      • 1 1

    • Kto ciebie tak okłamał?

      • 3 0

    • Inwestycje rowerowe kosztują grosze w porównaniu do inwestycji drogowych.

      Za te pieniądze to nawet pół kilometra drogi nie wybudujesz. Naciski osiowe i te sprawy.

      • 12 6

  • A na Małomiejskiej w kierunku Traktu, gdzie są olbrzymie korki nawet poza szczytem (1)

    Wystarczy dać zakaz skrętu w lewo na Chełm. Koszt pomijalnie mały. Korki znikną. Miasto tego nie robi. Ci jadący na Chełm mogą znacznie szybciej tam dojechać skręcając w prawo w objazd w Granitową bez blokowania innym drogi na wprost.

    • 4 0

    • Nakielska

      a moze wystarczy zaasfaltować Nakielską i będzie prościej niż przez Grnitową

      • 1 0

  • Już na dniach kolejny artykuł z tej serii "Gdynia: 30mln na farbę mniej"

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane