• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg dla PKM przyjedzie dopiero 20 kwietnia. Cztery miesiące opóźnienia

Maciej Naskręt
11 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na przyjazd nowych składów, które obsłużą linię PKM, trzeba poczekać ponad miesiąc. Na przyjazd nowych składów, które obsłużą linię PKM, trzeba poczekać ponad miesiąc.

12 marca miały dotrzeć do Trójmiasta dwa spośród 10 składów pasażerskich, które będą obsługiwały linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Według najnowszych informacji pociągi z Pesy pojawią się w drugiej połowie kwietnia tego roku.



Czy uda się uruchomić Pomorską Kolej Metropolitalną 1 września?

Na razie nie przyjadą pociągi wyprodukowane w bydgoskiej firmie Pesa. Ich pojawienie się w Trójmieście 12 marca zapowiadały jakiś czas temu władze Urzędu Marszałkowskiego. Pierwotnie - w dniu podpisania umowy na dostawy 10 składów - zakładano, że pociągi (dwie sztuki) pojawią się w grudniu 2014 r.

- Zmiana terminu przyjazdu składów z Bydgoszczy wywołana jest propozycją ze strony wykonawcy polegającą na zastosowaniu lepszych rozwiązań w pociągu Pesa. Ta korzystna zmiana nie wpłynęła na podwyższenie wartości kontraktu, stąd podpisaliśmy aneks do umowy - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Jakie elementy pociągów Pesa miały ulec polepszeniu? Tego w Urzędzie Marszałkowskim i firmie Pesa nie udało nam się ustalić. Objęte są one tajemnicą przedsiębiorstwa.

Teraz wiadomo, że składy Pesa przyjadą do Trójmiasta za ponad miesiąc. - Pierwszy pociąg pojawi się 20 kwietnia. Następny ma być oddany nam 30 kwietnia. Reszta terminów nie uległa zmianie - mówi Pisarewicz. Ostatni skład ma przyjechać do Trójmiasta 31 sierpnia.

Kontrakt na dostawę miał się zakończyć w maju 2015 r.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pojazdów dla PKM wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, która zobowiązała się wykonać zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Termin zakończenia dostawy poszczególnych pojazdów miał nastąpić w maju 2015 roku. Pierwszy skład miał pojawić się jeszcze w grudniu 2014 r.

Zamówione składy mają być przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią, powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Pojazdy będą posiadały system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. Zakupione pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Miejsca

Opinie (187) 3 zablokowane

  • (8)

    Tak,tak.
    Co tam pociąg.
    Pijar najważniejszy!
    Ps. Poczekajcie jeszcze z 1000 lat to wam dadzą w gratisie taki co pojedzie z prędkością światła.

    • 43 105

    • Ściema jak w Szemudzie (5)

      Tajne ulepszenia za darmo. Aneks ze zgodą na opóźnienie czyli bez kary.
      ---
      To tak jak w gminie Szemud, gdzie np. firma rozwala drogę bo kładzie rury. W przetargu zobowiązała się do przywrocenia stanu sprzed. I co robią urzędnicy gminy? Odbierają nie zakończona należycie inwestycje. "bo musiałaby płacić odsetki, gdybyśmy nie odebrali robót" stwierdził urzędnik. W interesie podatników jest aby firma "pana Zdzicha" płaciła kary albo robiła to, co powinna bo dzięki tym obietnicom to ona wygrała a nie ktoś inny. Tak samo Pesa. Ale i w Gdansku i w Szemudzie wygrywasz przetarg, a potem okazuje się, że dlatego było taniej od konkurencji bo firma czegoś nie zrobi. I urzędnik to akceptuje. Nie wiem czy bezinteresownie, czy dlatego, że to nie jego prywatna kasa.

      • 33 4

      • Szemud a PKM (4)

        Szemud to tam gdzie wójtobusy jeżdżą pustawe, bo nie po tych trasach i gdzie jest potrzeba. A autobusy ZKM pełne jak puszki z sardynkami, bo wójt woli płacić prywatnej firmie za te pustawe niż gdynskiemu ZKM za te potrzebne.
        Tak będzie i z PKM - nie tak często i bez tych przystanków co potrzeba

        • 19 2

        • świetny jest przystanek (3)

          koło budowlanych - matarnia/kokoszki. Daleko od siedzib ludzkich, daleko od firm, daleko od centrum handlowego, ot tak w polu.

          Po urzędniczemu to pewnie świetne miejsce było na przystanek

          • 6 16

          • Spojrz prosze na mape (2)

            Czy sadzisz, ze 50 lat temu Przomorze, Zabianka czy Zaspa byly terenami, gdzie tetnilo zycie?

            Pokaz prosze takze, jak nalezalo poprowadzic trase kolei, aby Tobie odpowiadala? Poczej troche, a zobaczysz jak w miejscach, o ktorych teraz mowisz bezludzia zmienia sie w zabudowane tereny.

            • 16 2

            • tak (1)

              Pawel A. bedzie mial kolejne mieszkanie id developera, ktory akurat tam mial grunty. Przypadkiem

              • 6 9

              • głupia insynuacja

                • 3 3

    • nowe Pesy

      ale wlasciwie po co nowe,jakies wyremontowany bylyby taniej

      • 2 4

    • niespodzianka

      Zmieniają fotele na wygodniejsze tylko muszą się wystawki w gdyni skończyć

      • 0 0

  • ) (9)

    Kpina-miałyby być w grudniu będą w kwietniu...czy my żyjemy w Bangladeszu????,ale i tak dobrze że nie 1 kwietnia....plus też za klimatyzację jest szansa przetrwania w lato bo niestety wielu ludzi mydło zna tylko z reklam....

    • 66 75

    • Minusujo te co myjo sie tylko w niedzielę (2)

      Przed pójściem na mszę

      • 17 13

      • E ta

        • 2 2

      • Jakie myjo

        Perfumujo tylko, wodo brzozowo

        • 10 3

    • po ch... nam te pociagi (2)

      jak nie ma torów po których będą jeździć. Najważniejsze, że PRZETARGI poszły, urzędnicza ich mać.

      • 8 20

      • Ale siedziba vel centrum sterowania będzie na czas

        Trochę etatów ruszy na czas. Pociągi w komputerze będą sobie puszczac

        • 7 5

      • Ty chyba z gwiazd spadles

        To przejdź się wzdłuż trasy PKM jeśli to nie są tory to ja mam coś zebwzrokiem

        • 22 4

    • nono, i po mapie miały by jeździić?

      • 5 1

    • (1)

      Tak kpina. Nie korzystaj z tego pociągu na znak protestu.

      • 8 1

      • Jesli rowerów faktycznie nie będzie można przewozić

        to nie będę korzystal

        • 4 5

  • Gdynia (8)

    Prosze o informacje czy we wrzesniu pociagi beda tez jezdzic do Gdyni? Przystankow nie zamierzaja zrobic, wiec w sumie chyba nie wiadomo?

    • 40 6

    • Bez Gdyni nie będzie dofinansowania z UE (7)

      Na szczescie

      • 7 8

      • Ale we wrześniu to nawet i do Wrzeszcza nie będą jeździć (6)

        Ktoś wierzy w ten kwiecień? Przywioza pierwszy w lipcu i okaże się, że ma usterki. A we wrześniu... podpisze się aneks

        • 19 4

        • a niedawno narzekali na pendolino, ze nie z PESY

          teraz sie okazuje, ze bydgoski producent calkowicie do niczego i odwleczenie o miesiac oddania pociagu to koniec swiata

          • 13 6

        • Nie wszystkie przystanki. (4)

          Nawet jak pojadą do września to mnie bardzo denerwuje, że PKM będzie zatrzymywać się we Wrzeszczu a następnie już na Dw. Głównym. Tym sposobem Studenci Politechniki i Uniwersytetu Medycznego oraz wiele innych osób pracujących w pobliżu pozostałych stacji nie będzie korzystała z PKMki. Na samych turystach jeżdżących na i z lotniska kokosów się nie zbije.

          • 5 8

          • Masz racje, choc

            akurat na politechnike dla kilku wydzialow z Wrzeszcza jest tak samo daleko jak z przystanku Politechnika. Chocby OiO i ETI.

            Natomiast inna sprawa, czy torowisko SKM potrafiloby obsluzyc czestsze kursowanie niz co 7 minut. A musialoby to miec miejsce.

            Poza tym - wazniejsza jest czestotliwosc kursowania. Jesli masz sie przesiasc, ale polega to na tym, ze pociag jest co 3-5 minut to prawie tego nie zauwazasz (aktualnie przebywam w Londynie i praktycznie zawsze masz jakas przesiadke). Jak jest raz na godzine, to jasna cholera cie bierze, gdy ucieknie ci pociag.

            • 3 1

          • ale co masz za problem przesiąśc sie we wrzeszcz?? bilet ma byc ten sam metropolitarny bo jak bedą 2 różne to fakt idiotyzm

            • 0 1

          • (1)

            Może jeszcze szanownym studentom słoikom, powinni wybudować specjalne torowiska prosto na wydziały, aby się nie przemęczali , a ich wypasione smartfony i słuchawki w/na uszach nie były narażone na wpływ warunków atmosferycznych w trakcie przesiadki, ewentualnie krótkiego spaceru?

            • 2 1

            • Zazdrość człowieka po zawodówce? Ból zwieraczy?

              • 0 2

  • "Gratuluję" zakupu taboru (5)

    który powinien być miejski a będzie regionalny :-/
    dramat

    • 95 18

    • Jaka to bzdura ! (4)

      To powinna być zelektryfikowana linia podmiejska, jako druga odnoga SKM łącząca Gdańsk z Gdynią po górnym tarasie, obsługiwana powinna być przez taki sam tabor co jeździ po linii SKM, z częstotliwością 7-10 minut w szczycie i 15-20 minut poza szczytem komunikacyjnym.
      A to co nam fundują to jakieś prowincjonalne ciuchcie co pojadą raz na ruski rok.

      • 32 5

      • Spróbujcie wysiąść z tych ciuchci w godzinach szczytu.

        • 8 3

      • i będzie zelektryfikowana (1)

        czemu się czepiacie, mają linię zelektryfikować, mają kupic pociągi nowe do tego, a te szynobusy wyruszą faktycznie na tory kolei regionalnych, na lotnisko będą jeździć chwilowo, nie mogą w każdym artykule pisać wszystkiego, jak ktoś jest w temacie to wie pytanie czemu nie zrobili od razu, kwestia terminu i kasy z unii którą chcieli dostać pewnie, lub koszta na raz były zbyt duże

        • 11 2

        • Mają zrobić to, czy tamto,

          a zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, nie wierzę póki nie zobaczę.
          Bardziej potrzebne jest wg mnie ułatwienie poruszania się komunikacją w samym trójmieście a nie z okolicznych mniejszych miejscowości. Oczywiście moje zdanie opiera się na tym, że mieszkam w trójmieście, ale chyba więcej trochę ludzi by skorzystało na tym gdyby jednak zrobiono to głównie pod ścisłą aglomerację.
          dramat

          • 1 0

      • Jak Gdańsk i Gdynia wezmą

        współodpowiedzialność i współfinansowanie za tę linię to będzie.
        na razie to wszystko robi Marszałek więc kolej jest regionalna a nie miejska.

        • 3 0

  • Szynobusy w transporcie kolejowym w miastach to kiepski pomysł (8)

    To trzeba było od razu zelktrydfikować tę linię, by było szybciej.

    Szynobus nie zdąży się rozpędzić, a już będzie hamował (przystanki co ok. 1,5 km).

    Autobus będzie szybszy od pociągu?!

    • 63 23

    • Widzę, że słabo interesujecie się historią PKM (4)

      PKM od początku miała być trasą zelektryfikowana, ale największy "hamulcowy" czyli PKP PLK wszystko utrudnia.Bo tory Osowa Gdynia do nich należą a oni do tej pory nawet nie rozpoczęli elktryfikacji trasy Gdynia Kościerzyna i dalej. Ale nie widzę problemu,kiedy w końcu przystąpią do tej operacji można będzie zelektryfikowana odcinek od Wrzeszcza do Osowa i dopiero wówczas zakupić składy elektryczne a szynobusy poście na trasy w woj.pomorskim które nigdy nie będą zelektryfikowana.

      • 13 2

      • czesc trasy (1)

        a nie mozna zelektryfikowac tylko czesci trasy , tj. Wrzeszcz - Rebiechowo (ew. Osowa )?

        • 4 3

        • część?

          Relacje na PKM to Wrzeszcz-Kartuzy/Kościerzyna/Gdynia. co by dało zelektryfikowanie do G.Rębiechowa?

          • 5 1

      • A ty jeszcze słabiej

        Głównym hamulcowym był nasz osławiony kamienicznik z jego koncepcjami koltramu, w dodatku biegnącego nieco inną trasą.
        A teraz elektryfikacja stanęła pod dużym znakiem zapytania, bo najmądrzejsi z najmądrzejszych, czyli nasza kochana UE wymyśliła, ze to będzie ze szkodą dla środowiska naturalnego. Bo prąd jest z elektrowni węglowych i będzie to szkodziło środowisku. I kasy nie dadzą. Chciwy dwa razy traci, bo UM i PKM liczyła na nachapanie się z czterech (budowa + SZT + elektryfikacja + EZT) przetargów, a tak dwa ostatnie przeleciały koło nosa.

        • 2 0

      • Pytanie: ile kosztuje przejechanie kilometra pociagiem spalinowym, a ile elektrycznym?

        Ile kosztuje utrzymanie zaplecza dla pociagow spalinowych, a ile dla elektrycznych?

        Pamietajmy, ze w Polsce prad nie jest tani. W Anglii nawet w Londynie jezdza pociagi spalinowe, tam gdzie sie to bardziej oplaca.

        Nie ma co sobie tu swoich komplesow leczyc. Nalezy spojrzec na to, co jest bardziej oplacalne. Co jezdzi szybciej, co w dluzszej perspektywie bardziej sprzyja rozwojowi.

        • 3 0

    • Elektryfikacje tej linii i to jak najszybciej to jedyne sensowne rozwiązanie.

      • 7 0

    • To nie jest szynobus.

      To jest spalinowy zespół trakcyjny. Szynobus to jeden samodzielny wagon. Zespół trakcyjny to minimum dwa wagony, którego tylko razem funkcjonują.

      • 9 2

    • eh

      jak wyżej, linia ma byc zelektryfikowana za jakis czas

      • 1 0

  • Co za młotek wybrał taki typ pociągu ? (13)

    Tylko dwoje drzwi ?
    Ciekawe ile ten pociąg będzie stał na lażdej stacji ?

    • 114 12

    • Młotki.... (4)

      ....z Urzedu Marszałkowskiego, specjalisci z "nadania partyjnego" czyli humaniści decydujacy o sprawach technicznych co być może w dzieciństwie bawili sie kolejką PIKO

      • 36 4

      • To raczej "nasze inżyniery" ze swoją słynną na całym świecie myślą techniczną ;)

        • 5 16

      • żeby wybrać pociąg z większą ilością drzwi nie potrzeba geniusza technicznego (2)

        wystarczy odrobina wyobraźni

        • 39 1

        • Juz przestańcie (1)

          docelowo to ma byc elektryczne i składy będą inne, a wtedy spalinowe pójda na regionalne gdzie dużo drzwi to mniejszy komfort.

          • 5 3

          • Nie będzie elektryczna, UE nie da kasy - finito.

            • 3 0

    • (5)

      Już zebrało się konsylium inżynieryjne IV RP.
      Lepiej by było 20 drzwi i jedno miejsce siedzące.....

      • 10 22

      • (2)

        W autobusie mieszczą się 4 !!!

        • 15 0

        • Rowerów nie będzie można PKM przewozic (1)

          Ciekawe czy wózkow tez nie

          • 10 2

          • Oby nie.

            • 1 0

      • No tak, bo cebulak musi usiąść,

        kilka minut nie postoi.

        • 6 11

      • A dlaczego popadać ze skrajności w skrajność?

        • 1 1

    • Ten młotek to nasz lokalny David Beckham (1)

      Czyli Jaśnie Oświecony wicemarszałek Ś.
      Teraz dał ciała z ogłoszeniem przetargu na przewoźnika, w dodatku nie mają pojęcia, ile będą kosztowały bilety - dramat, dramat, dramat, czyli całe PO.
      1 września to może ruszy przejazd pokazowy z TVN, Koszerną i cała banda przydupasów, może nawet donaldinho zjedzie, ale nie ma miejsca w rozkładzie jazdy PLK zarządzającej siecią kolejową na regularny takt 15 min. I moze okazać się, że będzie za mało pociągów na obsłużenie linii.
      Pomijam już fakt dania ciała z dojazdem do Gd. Głównego czy GD. Śródmieście.

      • 4 1

      • Nie PKM a PLK

        Akurat z tym, że 1 września PKM nie dojedzie do Głównego tylko do Wrzeszcza sama PKM nie ma nic wspólnego. Ciała dały PLK wiecznie prowadzące remont torów na ich trójmiejskim odcinku.

        • 0 0

  • Bzdury na kołach PKM (5)

    Po co podpisano aneks, bo Pesa sie nie wyrabia w terminach. Co takiego istotnego zmieniono? Nigdy sie nie dowiemy, z cała pewnoscia jest to fortel , który pozwala na jakiś czas zachować twarz pracownikomk Urzędu Marszałkowskiego. Mało prawdopodobne jest by nowe terminy były zachowane.Mylę się? No to prosze o konkrety, bo takie istotne zmiany chyba powinny byc dumą kontraktu a nie tajemnicą!!!

    • 96 9

    • (2)

      Ja wiem, ja wiem, gałka zmiany biegów będzie z drewna !!!

      • 25 1

      • Pewne: zmieniają kolor wewnątrz (1)

        Miał być budyniowy, ale odkąd Paweł A. stracił resztę liter zmieniają na niekojarzacy się z zarzutami prokuratorskimi

        • 12 4

        • a w ogole rozumiesz o co sa zarzuty?

          • 0 1

    • Otóż wyobraź sobie, że tym razem to nie żaden wałek (1)

      Opóźnienie w dostawie jest korzystne zarówno dla Pesy jak i dla województwa, które teraz tak na prawdę tych pociągów nie potrzebuje bo one mają od września dopiero jeździć. Późniejsza dostawa wydłuży czas gwarancji i zmniejszy koszty przetrzymywania nieużywanych pociągów. Dla niezorientowanych: za to, że pociąg gdzieś stoi też trzeba płacić.

      • 9 3

      • A za to, że ktoś opóźnił się z realizacja kontraktu należą się kary i odszkodowanie

        • 3 1

  • pesa (4)

    Poczytajcie w sieci opinie pracowników Pesy jak się pracuje w tej firmie i jak "profesjonalnie" realizuje się tam projekty. Przypuszczam ze owe "planowane opóźnienie w dostaiwe" to zwykła sciema.

    • 56 13

    • Jasne, że pijarowska ściema.
      Władcy tego kraju mają w tym wprawę.

      • 15 3

    • tak profesjonalnie jak zamówienia dla Niemiec i ostrożnie, jak dla Rosji (2)

      w skrócie: w połowie kontraktu Moskwa nie bardzo chce go kończyć (z wiadomych powodów) a produkcja tramwajów radośnie trwała. Z kolei Niemcy dostali pociągi niezgodne ze specyfikacją. Kasa wtopiona, płynność zachwiana.

      • 2 1

      • Akurat z tymi Niemcami to nie masz racji (1)

        Pociągi mają nawet dopuszczenie do ruchu. Brak tylko certyfikacji do jazd z pasażerami

        • 0 0

        • Spokojnie. Pojadą bez pasażerów.

          • 2 0

  • Dobra inwestycja (5)

    Dzięki nowym połączeniom - mam nadzieję - wzrośnie atrakcyjność regionu i przełoży się równiez na zyski pozostające w naszej aglomeracji. POWODZENIA ...

    • 30 14

    • (1)

      To pisałem ja, trener drugiej klasy Jarząbek.

      • 12 9

      • Nie, to ja asystent omnibus Pawła A.

        • 5 8

    • (1)

      A w jaki niby sposób ma ta atrakcyjność wzrosnąć? O czymś nie wiemy? to teraz ma być linia turystyczna?

      • 2 4

      • dobra komunikacja jest podstawa biznesu

        kazdego

        • 3 0

    • Bardzo dobra inwestycja. Z Gdańska Głównego nie pojedzie, nie wiadomo jaki będzie na to bilet, a do tego różni mędrcy twierdzą że ten pociąg nie ma miejskiego charakteru (to po wała jeździ z miasta na lotnisko).

      Mnie rozwala jedno - jest taka wiocha jak Warszawa. Mają tam pierdyliard przewoźników - i metro, i tramwaje/autobusy, i trzech operatorów kolejowych (SKM, WKD i Koleje Mazowieckie) - i na wszystko jest jeden bilet. Ale oczywiście nie w Trójmieście - tutaj już nie tylko każdy "prezydęt" musi mieć własny bilet, nawet własne lotnisko musi mieć. Dno i pół metra mułu.

      • 0 1

  • Pod tym może kryć się coś większego... (9)

    Jeden z niemieckich przewoźników zerwał niedawno z Pesą kontrakt na 12 podobnych składów. Teraz tylko dostosować do naszych wymogów i wio! W końcu poniemieckie pociągi to już tradycja trójmiejskiej kolei :)

    • 72 11

    • (5)

      Ogólnie poniemieckie pojazdy to tradycja.

      • 24 1

      • (4)

        Tak ale to jest domena GWE GPU GKA GKS i .GBY

        • 13 5

        • (3)

          Tylko że większość na drogach widzę GA i GD

          • 10 4

          • Jo, w Gdyni je więcej autów niż w Gdunsku (2)

            Bida w GD straszno

            • 3 5

            • dlatego, ze ten ciul PA wymyslil sobie

              ze Gdunsk to "STOLEC" Kaszub :)

              • 4 3

            • A po jakiemu ty piszesz?

              Chyba po swojemu - bo to ani po Polsku, ani po Kaszubsku. Tylko "Jo" się nauczyłeś na zmywaku w Oslo i myślisz, że świat zaskoczysz.

              • 8 2

    • PESA

      "W tym roku wyprodukujemy lub zmodernizujemy 682 pojazdy, w tym kontrakcie chodzi tylko o 12 sztuk. Mieliśmy mieć z niego ok. 4 proc. naszego zaplanowanego na ten rok przychodu."

      • 3 0

    • To Netinera - włoski przewoźnik operujący na bawarskiej sieci Regentalbahn.

      Zamówiła ona w firmie Alstom 12 jednostek "Lint 41". Pojazdy te zastąpią niedostarczone przez Pesę spalinowe zespoły trakcyjne "Link", które miały od grudnia ubiegłego roku kursować na sieci Naabtal.

      • 2 0

    • Racja

      W Niemieckim Gdańsku, niemieckie pociągi.

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane