- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (50 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
Podpisano umowę na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Powstanie za 4 lata
Będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł i ma być gotowa w 2025 roku. W obecności premiera Mateusza Morawieckiego właśnie podpisano umowę na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.
Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.
Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.
Dwa odcinki i dwaj wykonawcy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Inwestycja, prowadzona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i finansowana z budżetu państwa, będzie mieć dwóch wykonawców, bo prace podzielono na dwa zadania.
16-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk-Południe do Żukowa wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa zbuduje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Otrzymają za to 777 mln zł.
16,3-kilometrowy odcinek z Żukowa do Chwaszczyna zbuduje Budimex. Firma otrzyma za to ponad 715 mln zł.
Uroczystość z udziałem premiera
Umowę z wykonawcami podpisano w piątek, 16 kwietnia. Uroczystość z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego odbyła się w okolicach Milwina, wsi w powiecie wejherowskim.
- Budujemy drogi ekspresowe, krajowe, obwodnice, gminne, powiatowe, wiadukty, żeby zapewnić jak największy komfort jazdy, bezpieczeństwo, czyste powietrze oraz dać impuls gospodarczy - mówił premier. - Nasza ścieżka wsparcia przedsiębiorców i ratowania miejsc pracy okazała się skuteczna. Wczoraj dotarły dane z KE, które potwierdzają, że mamy jeden z najwyższych przyrostów zatrudnienia.
Kluczowe połączenie z Trasą Kaszubską
Co ciekawe, Milwino nie leży na trasie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Od znajdującego się najbliżej Chwaszczyna dzieli je dystans ok. 20 km.
Dlaczego więc właśnie je wybrano na miejsce podpisania umów?
Budowa OMT ruszy nie wcześniej niż za kilkanaście miesięcy, bo wykonawcy muszą zacząć od opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania opinii, uzgodnień i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Obecnie więc w terenie nie są prowadzone żadne prace budowlane, które byłyby atrakcyjnym tłem dla takiej uroczystości.
Z kolei przez okolice Milwina przebiega budowana od półtora roku Trasa Kaszubska, która połączy się z OMT na węźle w Chwaszczynie.
Obie drogi uzupełniają się: o ile OMT pozwoli ominąć kierowcom Trójmiasto, to Trasa Kaszubska pozwoli im ominąć Małe Trójmiasto Kaszubskie (Rumia, Reda, Wejherowo) w drodze do Słupska i dalej do Szczecina.
Prace na Trasie Kaszubskiej są już mocno zaawansowane. Odcinek w okolicach Milwina powinien zostać oddany do użytku w marcu 2022 roku.
Dron nad powstającą Trasą Kaszubską
Opinie wybrane
-
2021-04-16 13:26
W ankiecie brakuje opcji, że na obwodnicy (a zwłaszcza na dojazdach do obwodnicy) się pogorszy. (17)
Bo to będzie nieuchronny skutek indukcji dotatkowego codziennego ruchu z Kaszub do Trójmiasta.
Zresztą ta droga jest skrajnie szkodliwa dla Trójmiasta a w interesie gmin obwarzanka. Te same pieniądze wydane w transport publiczny w tych okolicach przyniosłyby korzyści wszystkim.- 63 123
-
2021-04-16 15:08
Nie pisz rzeczy szkodliwych dla wykonawcy i salonów samochodowych
Bo podpadniesz i skażą cię na wieczne jeżdżenie autobusem, miastowy ignorancie korzyści z urban sprawlu
- 2 3
-
2021-04-16 14:16
Nie, tego nikt nie przewidział :) (4)
Bo ludzie mieszkają na ulicy - i jak więcej ulic, to rozładowanie ruchu :)
Oczywistym jest, że ruch się zwiększy z racji na większe zagęszczenie ludzi na obrzeżach. A dojazdy do Trójmiasta już dziś są wąskim gardłem.
Wolałbym 2, 3 pasmowe dojazdy, zamiast tej obwodnicy odciążającej przede wszystkim nieudolne ronda w Żukowie.
Wystarczy zliwkidować ronda na rzecz jakiegoś wiaduktu i nie będzie potrzeba tej pseudo obwodnicy.- 2 17
-
2021-04-16 20:38
zwęzić drogi, zbudować buspasy, zlikwidować parkingi (3)
jedyny sposób na zmniejszenie korków, to sprawić, żeby autem było niewygodnie
- 3 5
-
2021-04-16 21:18
(2)
Nooo i jeszcze snajperzy na dachach strzelający do kierowców. Wtedy to będzie mało korków.
A może po prostu tania komunikacja autobusowa/tramwajowa? Przejazd z peryferii do centrum to koszt około 7 zł za osobę. Jak masz dwie to już 14 zł. Tyle samo kosztuje jazda własnym samochodem. Co ma zachęcić do przesiadania się do autobusu? Po co kierowca płacąc tyle samo ma stać w zatłoczonym autobusie?- 8 2
-
2021-04-16 23:05
Bilet miesięczny to koszt 80 zł (1)
- 0 0
-
2021-04-18 12:11
I 5 autobusów na dzień
- 2 0
-
2021-04-16 13:44
Nie zgadzam się, że to szkodliwe dla TM, o ile wrpowadzi się dobre regulacje (8)
Np więcej płatnych parkingów w Trójmieście, a np specjalne karty abonamenty dla mieszkańców płacących podatki w tamże. Wtedy Kaszubszczyzna i słoje nie mając miejsc do postoju albo dojada koleją/autobusem, albo będą korzystać z park&ride. Wyprowadzenie ruchu ciężarowego na OMT za pomocą zakazów/restrykcji na OT czy ciągu Alei Zwycięstwa/Grunwaldzkiej/Niepodległości powinno znacząco poprawić sytuację na dolnym tarasie.
- 16 16
-
2021-04-17 08:42
Skoro to takie dobre rozwiązanie (ogólnie popieram) to czemu już teraz nie obowiązuje ?
Bo rządzi samochodoza.
Myślisz, że jak pogłębisz samochodozę to wprowadzenie takich regulacji będzie:
a) łatwiejsze (łapka w górę)
b) trudniejsze (łapka w dół)
???- 2 1
-
2021-04-16 14:53
Czemu tak nieśmiało (3)
Może od razu wprowadźmy przepustki i naszywki na prawej piersi, najlepiej trójkątne w różnych kolorach z literą w środku.
Zwróć uwagę, że przynajmniej ciężarówki nie jeżdżą po Gdańsku bo lubią Cię denerwować, ale raczej dlatego że cele/początki ich podróży są w 3mieście.- 9 8
-
2021-04-16 17:41
To zupełnie normlane za Zachodzie, że (1)
lokalne społeczności często mają benefity za zamieszkanie/podatki, albo mieszkanie w blokach zamiast domach (mniejsze obciążenie dla środowiska) czy choćby rejestrację firmy w mieście, zamiast w swojej wiosce, w której tylko mieszkają/sypiają. Znacząca część cieżarówek w TM to tranzyt, dla którego OMT jest wymarzona! Myślę, że naprawdę dobrym pomysłem byłoby przekierowanie strumienia tranzytu z południa PL do portu Gdynia via OMT zamiast OT. Prawy pas na OT naraz by znacząco się rozluźnił.
- 4 2
-
2021-04-19 11:35
Naprawdę myślisz, że jadąć 7 tranzytowi kierowcy będą nadrabiać kilometry na OMT przemieszczając się aż do Chwaszczyna? Ona miałaby sens, gdyby od Żukowa bezpośrednio odbijała na Lębork.
- 1 0
-
2021-04-16 15:09
Gdyby tylko ciężarówki po trójmieście z Kaszub przyjeżdżały, to na chłopskiej można by grać w piłkę nożną.
- 4 1
-
2021-04-16 14:01
Serio myślisz, że to ludzie zza obwodnicy powodują tą parkingową tragedię? (2)
Zwróć raczej uwagę na mieszkańców bloków, którzy mają po 2-3 samochody, chociaż miejsca nie ma nawet jednego na mieszkanie...
A jeszcze wszyscy się zrzucamy na ich parking na publicznych drogach...- 28 9
-
2021-04-16 17:44
Ci, którzy wjeżdzają do centrum do pracy jak najbardziej! (1)
Miejsca pod blokami to mały problem bo dotyczy mieszkańców owych bloków ewentualnej gości. Jednak miejsca w strefie commercial/industry są ogólnodostępne i ich blokada na 8-10 godzin przez 1 samochód pracownika z peryferium, który dojeżdża nim do pracy do takiej strefy wyłącza ich rotację dla 3-10 samochodów w tym czasie!!
- 6 10
-
2021-04-17 01:08
dokladnie tak
- 3 1
-
2021-04-16 13:42
(1)
Nie wspominając że na połowie lokalnych dróg na Kaszubach zrobi się sajgon
- 20 5
-
2021-04-16 14:50
Zaraz tam Sajgon. Phom Penh się zrobi pomnożony przez Pyongyang.
- 8 1
-
2021-04-16 14:24
Gdansk Nowy Nowy Port (4)
Mieszkańcy Dzielnicy Nowy Port czekają od 40 lat na obwodnicę dzielnicy,która by wyprowadziła ciężki transport samochodowy ze środka osiedla mieszkaniowego ul.Wyzwolenia.Przeładunki w porcie gdańskim rosną,w pobliskiej Nowej Letnicy budują nowe osiedla itp. ,smog i hałas coraz większy.
- 43 15
-
2021-04-17 17:00
Czekali tyle to mogą jeszcze poczekać 10-15 lat, to maksymalnie 30% czasu więcej
Ja na OPAT czekam od wczoraj i każdy dzień zwłoki to dla mnie strata 100% czasu!
- 1 0
-
2021-04-17 08:53
40 lat?
Wystarczyło po kilku latach czekania wziąć kredyt, sprzedać mieszkanie i się wybudować
- 1 0
-
2021-04-17 07:58
Sama nazwa waszej dzielnicy świadczy o tym że możesz mieszkać z portem za oknem i mnie hałas hahaha
- 1 0
-
2021-04-16 14:38
Hamak&Ha, przestańcie pisać głupoty
- 5 2
-
2021-04-16 13:28
(19)
Dzięki ekoterrorystom za kilkanaście lat nie będzie można kupić samochodu. Trochę za późno na nowe drogi.
- 98 130
-
2021-04-16 17:59
Tak, tak.
Spalinówki kiedyś i tak by odeszły i taki. Paliwa kopalne się skończą. Bez żadnej alternatywy (pomijam elektryki, które nie są żadną alternatywą) za jakiś czas nie będziesz miał czym jeździć nawet swoim passacikiem od Niemca.- 2 2
-
2021-04-16 14:31
(1)
no i dobrze, w końcu zmobilizuje to transport publiczny do bycia faktycznie użytecznym
- 4 4
-
2021-04-16 14:54
Wręcz przeciwnie, to da komunikacji miejskiej monopol na transport
Nie będziesz miał żadnej alternatywy. Komunikacja miejska będzie droga i słaba, ale ty i tak będziesz zmuszony do korzystania z niej. Zapłacisz ile ZTM ci zaśpiewa, albo nigdzie nie pojedziesz. Gospodarka centralnie planowana, jak za komuny.
- 24 6
-
2021-04-16 14:08
Miedzy samochodem
A audikiem czy Passatem tedei jest pewna subtelna różnica, niedostrzegalna dla przeciętnego Janusza i jego synka, Seby
- 7 7
-
2021-04-16 13:55
To prawda, taki trend ogólnoświatowy. (2)
Samochody będą bardzo drogie, dla bogatszych. Biedniejsi będą skazani na komunikację miejską. Do tego zakazu wjazdu do miast i płatne parkowanie.
- 16 1
-
2021-04-17 07:09
I bardzo dobrze
Teraz byle plebs kupuje gruz za 3 tys
- 4 5
-
2021-04-16 15:28
czli dla tych co pamietają PRL bis w kwestii posiadania samochodu
o wjeździe do miast nie mowie
- 8 1
-
2021-04-16 13:51
(2)
Fakt faktem, że motoryzacja na początku uzależniła się od ropy czy benzyny, co potem dało nam potężne koncerny paliwowe, ktore nie popuściły wszelkim zmianom. Dopiero teraz, w czasach dużej ilości anomalii pogodowych ludzkość wreszcie zaczęła o tym myśleć. I nie ma tu co krytykować passaciarzu.
- 12 12
-
2021-04-16 14:01
Błąd (1)
Pierwsze samochody miały napęd elektryczny.
- 10 1
-
2021-04-16 14:19
tylko kabel za krótki
- 11 2
-
2021-04-16 13:52
Zawsze będzie można z obwodnicy zrobić sympatyczna drogą rowerową.
- 15 1
-
2021-04-16 13:41
(1)
To wy jesteście terrorystami smrodu
- 19 10
-
2021-04-17 01:01
smrodoterrorysci?
- 3 1
-
2021-04-16 13:40
Będzie, będzie. (3)
Tylko nie forsowany od 150 lat i**otyczny pomysł żeby używać do napędu tego samochodu silnika spalinowego, który się do tego absolutnie nie nadaje.
- 13 19
-
2021-04-16 14:33
A co? Elektryczny? (2)
Gdzie trujesz planetę przy produkcji baterii (czyli zamiast reszty Europy to my będziemy truci z fabryki na terenie Stoczni Gdańskiej) i ładujesz baterię dłużej niż jedziesz?
- 23 9
-
2021-04-16 17:53
Mam EV jako drugie auto i jest super!
Na pewno już nie kupię kolejnego kopciucha! Do miasta i w trasy do 300 km jest super! W dalekiej trasie tylko ekonomiczny diesel w aucie klasy premium może mu dorównać.
- 6 5
-
2021-04-16 17:50
poczytaj trochę prawdziwych materiałów o długu energetycznym, śladzie węglowym i sposobach zanieczyszczania srodowiska
przez oba typy pojazdów to pogadamy. I szybko zrozumiesz, że elektryki biją na głowę spalinowe. Znacząco te opalane paliwami kopalnymi, nieco mniej te na biopaliwa. Lepszy jest tylko wodór, ale to dla ciężarówek i pod warunkiem że czysty H pochodzi z elektrolizy, a nie z węglowodorów.
- 4 10
-
2021-04-16 13:38
Na pewno nie starego grata "w dieslu" jakiegoś Paska B7 czy A4 co to uciekło spod prasy na szrocie
- 25 8
-
2021-04-16 13:33
Ale może będziesz miał co pić.
- 18 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.