• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba
14 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II. Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II.

Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.



Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.

Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum

Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:

  1. Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
  2. Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
  3. Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
  4. Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
  5. Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.

Co sądzisz o propozycjach ws. zmian w parkowaniu?

Urzędnicy mają jeszcze rok, więc wstrzymują się na razie z deklaracjami.

Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.

- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:

  • utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
  • obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
  • w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
  • strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.

Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.

- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.

- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • chory pomysl (1)

    ludzie nie martwcie sie jak wprowadza te zmiany to wszyscy kontrolerzy sie zwolnia i nie bedzie mial kto sprawdzac i wystawiac zawiadomien i parkowanie za darmo

    • 7 6

    • To ja się zatrudnię - na 100%

      • 3 0

  • Rozumiem, że szczur da przykład, i ze swojego zad*pia autobusem do urzędu będzie jeździł :D Przecież nie jest hipokrytą, z kierowcą w służbowym samochodzie! A nie, czekaj...

    • 18 1

  • Ogólnie popieram pomysł zmian np Starowiejska ake ten Piesiewicz to jakiś dzban.

    • 16 3

  • Szczur

    ze swoją bandą gryzoni jedzie po bandzie grubo.
    Gdynianie to jednak kretyni, że wybrali takiego ciołka na 6!!!! kadencję.

    • 22 2

  • Mieszkam na Wzgórzu, na wniosek mieszkańców, po długim namyśle urzędnicy miejscu postanowili rozebrać straszący przez lata pustostan. Miał powstać parking, którego bardzo nam brakuje. Budowa trwa już ponad rok, a parkingu nadal brak. Może zamiast powiększać do geanic absurdu zakazy i opłaty, urząd zacznie robić, co do niego należy? W ramach budżetu obywatelskiego zgłoszono wiele takich projektów, miejsce jest, trzeba tylko przezwyciężyć typową urzędniczą niechęć do robienia czegokolwiek

    • 26 3

  • Rozumiem, ze pod tym podpisuja sie wlasciciele restauracji, kawiarn itp zlokalizowanych w centrum. W szczegolnosci pod oplatami uiszczanymi w weekend...

    • 22 2

  • nie powinno byc zadnych preferencji w oplatach za parkowanie dla mieszkancow

    to najprostszy sposob na takich idiotow jak Piesiewicz. Cwaniaczek mieszka w centrum i chce wprowadzic podwyzki dla wszystkich przyjezdnych a sam bedzie parkowal na ulicy nieomal gratis.
    Brak preferencji dla mieszkancow ma dodatkowa zalete - zacheci do budowy nowych przyzwoitych kamienic z garazami podziemnymi zamiast tych biedakamienic bez parkingow.

    • 30 8

  • Miasto wspólne?

    To znaczy czyje? Bo jak do tej pory, to zaczyna być miasto dla warszawki. A jak się wam matoły wydaje, że utrzymacie ten szczurogród bez przemysłu, a jedynie ze zdzierania kasy z mieszkańców to się grubo mylicie. Kurortu też nie zbudujecie. Wystarczy jedno deszczowe lato i po marzeniach.
    Takie ceny za parkowanie odstraszą nie tylko potencjalnych turystów ale też wszystkich, którzy mają w centrum coś do załatwienia. I na pewno w ten nie zmusicie nikogo do korzystania z komunikacji miejskiej. Chcecie mieć enklawę dla wybrańców, to będziecie mieć. Ludzie zwyczajnie oleją centrum Gdyni. Stracą na tym sklepy, prywatni przedsiębiorcy itd.
    Chciwy dwa razy traci - mówi stare przysłowie!

    • 45 8

  • Tzw. Społecznicy to zakała. (1)

    Kilku nienawidzących aut frustratów narzuca swoje idiotyzmy reszcie gdynian.

    • 52 14

    • oni uwielbijaja auta - ale tylko swoje - dla siebie chca znizki a dla ciebie podwyzke

      im po prostu przeszkadzaja przyjezdni zmotoryzowani - sami chca dalej wygodnie i tanio jezdzic autem.

      • 9 2

  • haha (1)

    mam nadzieje ze szczur na Wiczlinie tez zrobi parkomaty

    • 46 1

    • i na Sokółce!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane