- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (31 opinii)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (127 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (339 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (80 opinii)
- 5 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM
Choć do końca dotychczasowej umowy na obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni pozostały jeszcze niespełna dwa lata, miasto już teraz przygotowuje się do zawarcia nowego - tym razem 10-letniego - kontraktu wstępnie oszacowanego na 676 mln zł. Postępowanie ma zostać ogłoszone już teraz, by z jednej strony dać przewoźnikom więcej czasu na przygotowanie się do realizacji umowy, a z drugiej - mieć margines na ewentualne perturbacje z odwołaniami od rozstrzygnięć przetargu.
I choć kontrakt wygaśnie dopiero z końcem przyszłego roku, miasto już teraz przygotowuje się do nowej umowy przewozowej. Tym razem ma zostać ona zawarta na 10 lat i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2035 r.
Dodatkowy czas dla przewoźników, ale i miasta
Aby pomóc przewoźnikom w budowie floty i zatrudnieniu pracowników, ale też by być gotowym do ewentualnej wielomiesięcznej procedury odwołań i zaskarżeń rozstrzygnięć przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (co jest częstą praktyką), przetarg ma być ogłoszony jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.
Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie
ZTM nie chce jednak mówić o szczegółach nowego kontraktu. Wiadomo tylko, że szacunkowa wielkość pracy przewozowej ma wynieść 33,4 mln wozokilometrów, a minimalna liczba autobusów, jaką musi dysponować przewoźnik, to 40 pojazdów.
- Informacje o szczegółach przetargu są tajne do momentu ogłoszenia postępowania przetargowego - podkreśla Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM, i potwierdza, że pod koniec stycznia ZTM złożył do Biura Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wniosek o wszczęcie postępowania. - Wszelkich informacji o wszczynanych i trwających postępowania udziela Biuro Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, zgodnie z ustawą pzp.
Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia
Kontrakt o wartości prawie 700 mln zł
Według wstępnych szacunków magistratu nowy kontrakt może kosztować ok. 676 mln zł. Przyczyn tak drastycznego wzrostu wartości umowy jest wiele. Od 2017 r., a więc od początku obecnej umowy, przez rynek przewozów, transportu i komunikacji miejskiej przetoczyły się co najmniej trzy poważne kryzysy.
Pierwszą klęską była pandemia, która dosłownie i w przenośni przetrzebiła branżę, zmuszając przewoźników do bolesnych restrukturyzacji. Drugim kryzysem, który uderzył pośrednio w przewoźników, była wojna na Ukrainie. Kierowcy i mechanicy byli zmuszeni zamienić pracę w transporcie na walkę o własną ojczyznę. Wreszcie trzeci powód - radykalny wzrost kosztów paliwa, energii i wynagrodzeń, co nałożyło się i spotęgowało skutki pandemii i wojny.
Kolizje i awarie z udziałem autobusów miejskich
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-02-12 07:25
(8)
Ogłosić w przetargu także inne linie obsługiwane przez Gait!
co najmniej 50% wozokm powinno by w firmach. Nawet 70 %. Miejski przewoźnik powinien mieć wyłącznie 30% wozokm- 20 92
-
2024-02-13 10:12
a widziales jak dziala prywatny bp tour? caly czas odwoluja kursy i bardzo regularnie na ich liniach jezdza autobusy gaitu, podobnie bylo z poprzednikiem czyli warbusem ktory mil podobne problemy a nawet gorsze
- 0 0
-
2024-02-12 09:51
Ale po co komu jakiś przetarg?!
Zlikwidować samorządową komunikację i dopuścić do obsługi każdego chętnego przewoźnika.
Dlaczego to musi być pod egidą jakiegoś urzędu?!- 1 27
-
2024-02-12 09:17
Kolejny znawca.... zobacz tabor i poziom obsługi BP tour. To jest firma ? To żart
- 22 0
-
2024-02-12 08:56
Człowieku... nie wiesz o czym piszesz... To gotowy przepis na jeszcze gorszą komunikację w Gdańsku.
Jeśliby wygrała przetarg kolejna taka firma jak teraz BP Tour czy wcześniej Warbus. Obie firmy znane są z tego, że w Gdańsku musi/musiał je często wyręczać GAIT o ile jest kim i czym, bo dużo kursów im wypada/wypadało z powodu awarii niewłaściwie serwisowanych pojazdów...
- 27 0
-
2024-02-12 07:41
Gait (3)
Kto oprócz komunalnych przewoźników będzie miał minimum 40 autobusów do obsługi. Ma być tak jak na Śląsku, że przewoźnikow prywatnych jest pełno i jazdy obsługuje 1 - 3 linie i to taborem 10 - 15 letnim. Tylko firma komunalna jest w stanie zapewnić odpowiedni standard w obsłudze. Gryf czy PKS że swoimi szortami nie żartuj. W każdym dużym mieście
Kto oprócz komunalnych przewoźników będzie miał minimum 40 autobusów do obsługi. Ma być tak jak na Śląsku, że przewoźnikow prywatnych jest pełno i jazdy obsługuje 1 - 3 linie i to taborem 10 - 15 letnim. Tylko firma komunalna jest w stanie zapewnić odpowiedni standard w obsłudze. Gryf czy PKS że swoimi szortami nie żartuj. W każdym dużym mieście firmy komunalne obsługują prawie 3/4 wszystkich połączeń a nie prywaciarze. Co by było gdyby w Trójmieście były tylko takie firmy jak BP, Warbus, czy z prywaciarzy Roki Trans czy Angelus
- 38 5
-
2024-02-12 23:46
Do specjalisty od szortów!
Zawsze ręce opadają jak dyletanci piszą o rzeczach, o których nie mają pojęcia. To warunki przetargu, a przede jego długość i kwota obligują prywatnego przewoźnika do określonego taboru. Przykład: ośmioletni kontrakt w Rumi i piękne nowe many na linii 85 zakupione przez firmę Gryf. Kolejny, linia R i kilka brygad obsługiwanych przez PKS nowymi
Zawsze ręce opadają jak dyletanci piszą o rzeczach, o których nie mają pojęcia. To warunki przetargu, a przede jego długość i kwota obligują prywatnego przewoźnika do określonego taboru. Przykład: ośmioletni kontrakt w Rumi i piękne nowe many na linii 85 zakupione przez firmę Gryf. Kolejny, linia R i kilka brygad obsługiwanych przez PKS nowymi Mercedesami citaro, brygady komunalnych to w wielu przypadkach stare rzęchy. Reasumując wystarczy zapłacić prywatnej firmie, zorganizować odpowiedni przetarg i będzie nowy tabor, a obsługa trzy razy tańsza jak rozpasane komunalne komunistyczne dziwolągi państwowe.
- 0 1
-
2024-02-12 09:19
(1)
no popatrz a w warszawie prywatne firmy stanowią wiekszosc....jak maja długi kontrakt to do tego kontraktu kupują nowe autobusy. Są do tego nawet 30% tansze niz gminny przewoznik - konkurencja.
To o czym piszesz swiadczy o tym ze nie wiesz jak ten rynek dziala - w przetargu okresla sie jakie autobusy (wiek, typ)...
Jako pasazer nie masz pojecia czy to gminna spolka czy prywatna - ale konkurencja czyni cuda, bo nagle wszyscy muszą sie starac- 4 17
-
2024-02-12 11:54
Coś chyba kręcisz z tą Warszawą. No nie wiem, może. Ale parę lat temu byłem w stolicy i przynajmniej w centrum widziałem autobusy miejskie należące do MZA (miejskie zakłady autobusowe) a nie prywatne.
- 4 1
-
2024-02-12 09:20
(16)
Przez te 2 lata powinni również przeanalizować siatkę połączeń. Pruszcz się rozwija, a oferta komunikacyjna tylko się pogarsza. Podpisywanie umowy na 10 lat, przy tak intensywnej rozbudowie miasta jest bez sensu.
- 120 10
-
2024-02-12 11:54
(8)
to niech Pruszcz zacznie samemu rozwijać komunikację a nie "gdańsk daj autobusy" :)
- 17 4
-
2024-02-12 20:52
(1)
no...i jeszcze mają od nas bezpłatną linię 107 po Pryszczu
- 1 4
-
2024-02-12 21:17
Jak od was?
Linia całkowicie opłacana przez Pruszcz
- 2 0
-
2024-02-12 15:39
"samemu rozwijać komunikację" (1)
I potem mamy 5 różnych ZTMów z 5 różnymi biletami.
Gdańsk, miasto i gmina Pruszcz Gdański muszą wspólnie pomyśleć o rozszerzeniu autobusów ZTM. Aktualnie mamy taką sytuację, że 823 i 132 jadą praktycznie tą samą trasą (823 jedzie o całe 2 przystanki dalej) a przy tym obowiązują 2 różne bilety. Jeżeli mamy rozwijać sensowną komunikację zbiorową to należy działać wspólnie, a nie niech Pruszcz sobie sam to rozwija- 10 0
-
2024-02-12 19:24
A dodatkowo trasa 132 to znaczne pogorszenie oferty dla mieszkańców południowego Pruszcza, którzy mogli raz na godzinę dojechać w 20 minut do Gdańska. A teraz 132 wlecze się godzinę.
- 5 1
-
2024-02-12 13:17
(3)
Pruszcz ma własne 107.
A jeżeli chodzi o pozostałe linie to całkowitą kontrole ma Gdańsk, włącznie z kasą z biletów i mandatów. Więc bym nie płakał, bo Wam w Gdańsku zawsze w kasie mało.- 4 6
-
2024-02-12 20:53
(2)
Człowieku ta linia jest z Gdańska ! I do tego mają ją za free
- 1 2
-
2024-02-12 23:30
Za tą Linie 107 płaci Miasto Pruszcz Gdanski
ZTM jest tylko wykonawcą zlecenia a zadaje się tam jezdzi BP Tur
- 2 0
-
2024-02-12 22:46
Gdańsk dobrze wychodzi na tych liniach
Pruszcz finansuje w całości linię 207 i w większości linie gdańskie, jednak zgodnie z umową między gminą Pruszcz Gd. i ZTMem dokładny koszt dopłaty jest ustalany indywidualnie co roku
- 4 0
-
2024-02-12 10:08
Rzeczą, która by zmieniła drastycznie sytuację (3)
Byłaby skuteczna integracja biletowa na kolej i autobusy w Pruszczu i Gdańsku. Zamiast płacić za bilet na kolej + pociąg (co wychodzi gdzieś około 11 złotych) możnaby płacić np 5-6 zł za dojazd do Pruszcza na dworzec, pociąg i np tramwaj w Gdańsku
- 14 1
-
2024-02-12 11:14
za bilet na kolej + pociąg (1)
Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją :)))
- 10 0
-
2024-02-12 11:24
Racja
Oczywiście chodziło o autobus + pociąg ;-D
- 3 0
-
2024-02-12 10:10
+ oczywiście dłuższe składy i częstsze kursy pociągów
- 10 0
-
2024-02-12 09:46
Pruszcz (2)
Ale co Gait ma do Pruszcza. Gait jest tylko przewoźnikiem. Umowy z miastem podpisuje ZTM .Jak Pruszcz nie zapłaci za dodatkowe kursy to nic nowego nie będzie tak samo z siatką połączeń. O tym jak ma jeździć i co ile decyduje w tym wypadku Pruszcz
- 20 4
-
2024-02-12 11:16
(1)
Czytałeś artykuł? Jest o przetargu na linie do Pruszcza. GAIT w to nie mieszaj. Chociaż i tak wycieczkowe 132 obsługuje GAiT.
- 2 4
-
2024-02-12 11:41
Nie tylko GAiT obsługuje 132 bo również ostatnio często bywają na pozostałych liniach do Pruszcza czyli 200,205,207,232
- 3 0
-
2024-02-12 08:37
komunikacja (5)
ten kontrakt z firma biptur powinien byc natychmiast zerwany ten sprzet to zlom na lini 171 te autobusy jak sa rano odpalane to nie gasza ich kierowcy mowia jak zgasza to juz nie odpali i tak nas truja
- 111 9
-
2024-02-12 11:43
Komunikacja cała w trójmieście powinna być prywatną. (1)
Koniec i kropka.
- 4 10
-
2024-02-12 13:07
Serio??? Mało Ci tego co odstawia jeden mały prywaciarz z Lublina ?
- 8 1
-
2024-02-12 10:35
Dzisiejsza sytuacja z firmą BP Tour (1)
Dzisiaj natomiast autobus tego przewoźnika o numerze tab. 8518 miał zwarcie instalacji elektrycznej przy Dworcu PKP w Gdańsku, czekamy teraz aż dojdzie do tragedii gdzie krzywdę poniosą niczego winni pasażerowie ?
- 13 1
-
2024-02-12 11:25
ekipa budynia i festyniary za nic was mają i te 60 baniek jakie zaoszczędzili na tym dziad transie samemu woleli rozgrabić a wasze bezpieczeństwo mają za nic. Trzeba być naprawdę niespełna rozumu by stwierdzić że kwota 53 mln niższa niż najniższa według urzędników pozwoli na realizację długiej umowy ilością autobusów nie pozwalającą na żadne
ekipa budynia i festyniary za nic was mają i te 60 baniek jakie zaoszczędzili na tym dziad transie samemu woleli rozgrabić a wasze bezpieczeństwo mają za nic. Trzeba być naprawdę niespełna rozumu by stwierdzić że kwota 53 mln niższa niż najniższa według urzędników pozwoli na realizację długiej umowy ilością autobusów nie pozwalającą na żadne dłuższe prace serwisowe, z początku było super wszyscy piali jakie nowiutkie piękne autobusy z fabryki pachnące nowoczesne itd fajnie tylko że oryginalny olej oryginalne części eksploatacyjne wystarczyły na rok dwa trzy i żeby pojazdy dobrze pracowały potrzebują już dobrego serwisowania ale ta kwota o 53 mln za niska to właśnie zaplecze techniczne zajezdnia serwis u tych dziad transów jak pali się kontrolka silnika to spoko jak kręci silnik to da radę jechać jak nie ma jednej żarówki w stopie to spoko bo są jeszcze 3 jak coś jest pęknięte to szarą taśmą wszystko się naprawi jak opony są łyse to się przełoży między osiami i będzie spoko śruby do kół używamy tak długo aż puszczą i koło odleci jak tłumik dziurawy to wsiadać i jechać jak pali na mniej garów to jechać i się nie bać jak leci olej to nie stać za długo w jednym miejscu żeby nie podpadało itd a urząd się cieszy bo maja taniego przewożnika
- 8 1
-
2024-02-12 09:42
Dokladnie tak
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.