- 1 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (61 opinii)
- 2 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (82 opinie)
- 3 Nowe zatoki na styku dwóch miast (45 opinii)
- 4 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (206 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (97 opinii)
- 6 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (33 opinie)
Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM
Choć do końca dotychczasowej umowy na obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni pozostały jeszcze niespełna dwa lata, miasto już teraz przygotowuje się do zawarcia nowego - tym razem 10-letniego - kontraktu wstępnie oszacowanego na 676 mln zł. Postępowanie ma zostać ogłoszone już teraz, by z jednej strony dać przewoźnikom więcej czasu na przygotowanie się do realizacji umowy, a z drugiej - mieć margines na ewentualne perturbacje z odwołaniami od rozstrzygnięć przetargu.
I choć kontrakt wygaśnie dopiero z końcem przyszłego roku, miasto już teraz przygotowuje się do nowej umowy przewozowej. Tym razem ma zostać ona zawarta na 10 lat i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2035 r.
Dodatkowy czas dla przewoźników, ale i miasta
Aby pomóc przewoźnikom w budowie floty i zatrudnieniu pracowników, ale też by być gotowym do ewentualnej wielomiesięcznej procedury odwołań i zaskarżeń rozstrzygnięć przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (co jest częstą praktyką), przetarg ma być ogłoszony jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.
Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie
ZTM nie chce jednak mówić o szczegółach nowego kontraktu. Wiadomo tylko, że szacunkowa wielkość pracy przewozowej ma wynieść 33,4 mln wozokilometrów, a minimalna liczba autobusów, jaką musi dysponować przewoźnik, to 40 pojazdów.
- Informacje o szczegółach przetargu są tajne do momentu ogłoszenia postępowania przetargowego - podkreśla Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM, i potwierdza, że pod koniec stycznia ZTM złożył do Biura Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wniosek o wszczęcie postępowania. - Wszelkich informacji o wszczynanych i trwających postępowania udziela Biuro Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, zgodnie z ustawą pzp.
Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia
Kontrakt o wartości prawie 700 mln zł
Według wstępnych szacunków magistratu nowy kontrakt może kosztować ok. 676 mln zł. Przyczyn tak drastycznego wzrostu wartości umowy jest wiele. Od 2017 r., a więc od początku obecnej umowy, przez rynek przewozów, transportu i komunikacji miejskiej przetoczyły się co najmniej trzy poważne kryzysy.
Pierwszą klęską była pandemia, która dosłownie i w przenośni przetrzebiła branżę, zmuszając przewoźników do bolesnych restrukturyzacji. Drugim kryzysem, który uderzył pośrednio w przewoźników, była wojna na Ukrainie. Kierowcy i mechanicy byli zmuszeni zamienić pracę w transporcie na walkę o własną ojczyznę. Wreszcie trzeci powód - radykalny wzrost kosztów paliwa, energii i wynagrodzeń, co nałożyło się i spotęgowało skutki pandemii i wojny.
Kolizje i awarie z udziałem autobusów miejskich
Miejsca
Opinie (172) ponad 10 zablokowanych
-
2024-02-12 07:01
(3)
Najwazniejsze aby była punktualność i tańsze bilety.
- 12 8
-
2024-02-12 09:17
Marzenia fajna rzecz
- 4 0
-
2024-02-12 09:43
W Gdansku moze byc tylko odwrotnie jak widac nic sie nie zmieni
- 3 1
-
2024-02-12 09:55
Dlaczego tańsze bilety? Bilety mają być takie, żeby spiąć budżet na kursy
- 2 3
-
2024-02-12 07:03
(1)
Mam nadzieję że ten kontrakt obejmuje też podniesienie głodowych pensji drajwerów.
- 21 9
-
2024-02-12 07:11
Do przetargu stają firmy prywatne
To one ustalają ze swoimi pracownikami stawki, nie zamawiający czyli miasto.
- 10 0
-
2024-02-12 07:04
Fala na ile lat jest przewidziana ? (3)
Rocznie beda nas łupić na 25 mln. Ponieważ tradycyjne kanały sprzedaży biletow pozostają również za to będziemy płacić. Czyli podwójnie. Więc po co komu ta fala ? Poza pracownikami innobaltiki którzy dostają sowite pensje za nic
- 50 3
-
2024-02-12 07:10
I już 20 gr wpadło na konto. Ale wy nudni jesteście
- 3 21
-
2024-02-12 07:11
Za co płacisz podwójnie? No ale konkretnie proszę. Bo rzucić hasło każdy umie
- 5 15
-
2024-02-12 08:03
Fala jest ok, za tydzień będzie działać w całym ZTM
- 1 10
-
2024-02-12 07:16
Dalej będziemy starali w korkach ? (13)
Dlaczego nie ma z Puszcza do Gdańska takich specjalnych pasów tylko dla autobusów na całej długości tylko fragment przy urzędzie wojewódzkim
- 21 16
-
2024-02-12 07:22
Zarządcy drogi pytaj
- 9 0
-
2024-02-12 07:22
Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce (3)
nie chciała buspasów. Nawet był tu artykuł o tym.
- 10 3
-
2024-02-12 09:49
I dobrze. (2)
Robienie buspasów kosztem pasów normalnych jest nieporozumieniem.
- 2 6
-
2024-02-12 10:28
Tylko że na tym odcinku buspasy by były w zamian za rzadko używane lewoskręty (1)
- 1 3
-
2024-02-12 10:46
Podobne nieporozumienie.
I nieuczciwa konkurencja.
- 2 2
-
2024-02-12 07:26
Rada Dzielnicy Orunia nie chciała buspasów.
Możesz tu o tym przeczytać.
- 6 3
-
2024-02-12 07:44
Potwierdzam, będziecie stali (2)
A jak chce się szybciej, to może niech Pruszcz przestanie skąpić i wyłoży kasę na "wywóz" jego mieszkańców do pracy?
- 6 4
-
2024-02-12 08:17
Ok przyjedziemy samochodami.
- 7 1
-
2024-02-12 08:27
Niech cię ciasne portki nie uwierają. Dokłada do transportu.
- 4 0
-
2024-02-12 09:19
(3)
Bo nie ma miejsca na te pasy , proste ?
- 3 4
-
2024-02-12 09:48
Jest. tylko trzeba to zbudować. (1)
Poza tym, dlaczego nie wykorzystuje się torów SKM?
- 6 0
-
2024-02-12 19:17
Jakich torów SKM
Żadnych torów SKM nie ma niestety (a powinny być do Pruszcza)
- 0 1
-
2024-02-12 09:48
Można zburzyć Orunię i św Wojciech.
- 5 0
-
2024-02-12 07:17
(2)
Tak jasne nie chodzi wcale o wybory i Pani panującą nie kombinuje.
Niech lepiej nad budżetem zacznie panować i przewidzi wzrost wynagrodzenia dla kierowców w komunikacji.
Bo w innym razie czeka ją na wybory Strajk komunikacji.- 42 12
-
2024-02-12 08:03
Co mają wybory do przetargu na 2026? Odleciałeś ..
- 10 4
-
2024-02-12 19:36
Podwyżki dla kierowców? Za co? Za odjeżdżanie z początkowego przystanku kilka minut po czasie? Bo kawka i pogaduszki ważniejsze.
- 0 0
-
2024-02-12 07:24
Z samych wydatków Gdańska to by można CPK wybudować
Stop pck , cpk i innym nazwom
- 13 16
-
2024-02-12 07:25
(8)
Ogłosić w przetargu także inne linie obsługiwane przez Gait!
co najmniej 50% wozokm powinno by w firmach. Nawet 70 %. Miejski przewoźnik powinien mieć wyłącznie 30% wozokm- 20 92
-
2024-02-12 07:41
Gait (3)
Kto oprócz komunalnych przewoźników będzie miał minimum 40 autobusów do obsługi. Ma być tak jak na Śląsku, że przewoźnikow prywatnych jest pełno i jazdy obsługuje 1 - 3 linie i to taborem 10 - 15 letnim. Tylko firma komunalna jest w stanie zapewnić odpowiedni standard w obsłudze. Gryf czy PKS że swoimi szortami nie żartuj. W każdym dużym mieście firmy komunalne obsługują prawie 3/4 wszystkich połączeń a nie prywaciarze. Co by było gdyby w Trójmieście były tylko takie firmy jak BP, Warbus, czy z prywaciarzy Roki Trans czy Angelus
- 38 5
-
2024-02-12 09:19
(1)
no popatrz a w warszawie prywatne firmy stanowią wiekszosc....jak maja długi kontrakt to do tego kontraktu kupują nowe autobusy. Są do tego nawet 30% tansze niz gminny przewoznik - konkurencja.
To o czym piszesz swiadczy o tym ze nie wiesz jak ten rynek dziala - w przetargu okresla sie jakie autobusy (wiek, typ)...
Jako pasazer nie masz pojecia czy to gminna spolka czy prywatna - ale konkurencja czyni cuda, bo nagle wszyscy muszą sie starac- 4 17
-
2024-02-12 11:54
Coś chyba kręcisz z tą Warszawą. No nie wiem, może. Ale parę lat temu byłem w stolicy i przynajmniej w centrum widziałem autobusy miejskie należące do MZA (miejskie zakłady autobusowe) a nie prywatne.
- 4 1
-
2024-02-12 23:46
Do specjalisty od szortów!
Zawsze ręce opadają jak dyletanci piszą o rzeczach, o których nie mają pojęcia. To warunki przetargu, a przede jego długość i kwota obligują prywatnego przewoźnika do określonego taboru. Przykład: ośmioletni kontrakt w Rumi i piękne nowe many na linii 85 zakupione przez firmę Gryf. Kolejny, linia R i kilka brygad obsługiwanych przez PKS nowymi Mercedesami citaro, brygady komunalnych to w wielu przypadkach stare rzęchy. Reasumując wystarczy zapłacić prywatnej firmie, zorganizować odpowiedni przetarg i będzie nowy tabor, a obsługa trzy razy tańsza jak rozpasane komunalne komunistyczne dziwolągi państwowe.
- 0 1
-
2024-02-12 08:56
Człowieku... nie wiesz o czym piszesz... To gotowy przepis na jeszcze gorszą komunikację w Gdańsku.
Jeśliby wygrała przetarg kolejna taka firma jak teraz BP Tour czy wcześniej Warbus. Obie firmy znane są z tego, że w Gdańsku musi/musiał je często wyręczać GAIT o ile jest kim i czym, bo dużo kursów im wypada/wypadało z powodu awarii niewłaściwie serwisowanych pojazdów...
- 27 0
-
2024-02-12 09:17
Kolejny znawca.... zobacz tabor i poziom obsługi BP tour. To jest firma ? To żart
- 22 0
-
2024-02-12 09:51
Ale po co komu jakiś przetarg?!
Zlikwidować samorządową komunikację i dopuścić do obsługi każdego chętnego przewoźnika.
Dlaczego to musi być pod egidą jakiegoś urzędu?!- 1 27
-
2024-02-13 10:12
a widziales jak dziala prywatny bp tour? caly czas odwoluja kursy i bardzo regularnie na ich liniach jezdza autobusy gaitu, podobnie bylo z poprzednikiem czyli warbusem ktory mil podobne problemy a nawet gorsze
- 0 0
-
2024-02-12 07:26
Bp Kup (6)
Nie ma to jak wygra operator BP Tour, czyli przewoźnik, który nie zasługuje nawet na jeden kurs i zatrudnia coraz wiecej kierowcow ukraincow ktorzy rozmawiaja podczas jazdy przez telefon przy uchu zagrazajac tym samym sobie pasazerom i innym . (Zglaszanie nic nie daje)
- 68 15
-
2024-02-12 08:15
Potwierdzam.
- 8 1
-
2024-02-12 08:42
ukraincy wiecznie rozmawiają przez telefon, tez to zauważyliście? w sklepie, w tramwaju, na klatce schodowej (1)
- 10 0
-
2024-02-12 08:57
Problem w tym że oni nie rozmawiają tylko
drą mordę. Często w trybie głośnomówiącym.
- 13 0
-
2024-02-12 08:50
Polscy kierowcy nie lepsi w tym BP Tour, robią dokładnie to samo. (2)
Przodowała w tym (chyba już nie pracuje, bo dosyć dawno na nią nie trafiłem) pani jeżdżąca na liniach 207 i 205, która bardzo głośno potrafiła rozmawiać przez telefon dosłownie cały kurs
- 4 0
-
2024-02-12 09:50
Jeździ jeździ.
- 3 0
-
2024-02-12 13:35
Ale polscy kierowcy mają chociaż słuchawkę w uchu a ci z za buga mają telefon w łapie.
- 1 0
-
2024-02-12 07:39
(9)
Czy gminy o których mowa w przetargu dorzucają się do tej kwoty? Czy mają połączenie z Gdańskiem za 0free?
Czy ktoś z rady miasta (albo rodzina) ma udziały w BP Tour?- 19 8
-
2024-02-12 07:42
Oczywiście, że się dorzucają (7)
do wszystkich tych linii, które jeżdżą poza granice miasta. Sopot też dopłaca za 181, który jest gdyński i 143 z Gdańska
- 13 0
-
2024-02-12 10:07
Czyli że bilety nie starczają?! (5)
No to do likwidacji takie przedsięwzięcie skoro jest nierentowne.
- 2 5
-
2024-02-12 10:18
Ale ty wiesz (4)
Że w każdym mieście dopłaca się do komunikacji miejskiej?
- 3 2
-
2024-02-12 10:47
Czyli jak miliony ludzi popełniają głupotę to to już nie jest głupota? (3)
- 1 3
-
2024-02-12 12:48
Pytanie co jest głupotą (2)
Jeżeli zlikwidujesz 90 procent linii autobusowych ( bo obstawiam że tyle nie przynosi zyski) to wszyscy ci ludzie przerzucą się na samochody. Powodzenia w staniu w korkach.
Nie zapominaj też że są osoby które nie mają prawa jazdy, czyli wykluczysz ich komunikacyjnie- 2 1
-
2024-02-12 14:19
To nie jest sprawa "państwowa" tylko prywatna sprawa każdego człowieka czym i jak gdzieś jedzie. (1)
Nie ma żadnego powodu, by istniała "państwowa" komunikacja zbiorowa.
Jeżeli jest zapotrzebowanie na taką usługę, to na wolnym rynku znajdzie się oczywiście podmiot, który taką zaoferuję.- 0 6
-
2024-02-12 14:43
Czyli taką Osowę pozostawiamy bez dostępu do komunikacji
Na spacerową wyjeżdża 2 razy więcej samochodów, a osoby bez własnego auta są zmuszone żyć tylko i wyłącznie w jednej dzielnicy.
Faktycznie, ma to sens- 2 0
-
2024-02-12 12:41
Pytanie, ile 20, 30, 50%? Nie ma informacji w artykule. Czy nie jest tak że zdecydowana większość pasażerów na tej trasie to mieszkańcy Pruszcza? To dlaczego g. Gdańsk ma do tego dopłacać?
- 0 3
-
2024-02-12 07:43
Płatny wPIS?
Przecież BP T to firma ze wschodu. A wschód, to bastion wiadomej partii. Pytaj Jarosława i jego kompanów czy mają tam udziały.
- 2 11
-
2024-02-12 07:47
Darujcie sobie elektryki w warunkach przetargu (7)
- 26 5
-
2024-02-12 08:02
(5)
Diesle to złom
- 2 11
-
2024-02-12 08:13
Ale są w stanie zimą przejechać całą trase (3)
- 9 2
-
2024-02-12 09:56
(2)
ale się palą co chwilę
- 1 4
-
2024-02-12 11:19
(1)
elektryki?
- 1 0
-
2024-02-12 18:54
Diesle się palą. Zobacz ile było o tym raportów w ostatnich miesiącach
- 0 4
-
2024-02-12 08:25
I już lewacki grosik wpada do portmonetki.
- 4 2
-
2024-02-12 23:05
Nie mogą bo UE wymaga stopniowej elektryfikacji
a nasi politycy słyną z uległości wobec Brukseli - PIS zakulisowej a koalicja jawnej. Czekajcie aż wjadą nowe podatki od aut czy ogrzewania mieszkań.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.