• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 700 mln zł na nowy 10-letni kontrakt ZTM

Maciej Korolczuk
12 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (172)
Obecna umowa na obsługę linii podmiejskich, którą obsługują autobusy BP Tour, wygaśnie z końcem przyszłego roku. Nowy 10-letni kontrakt ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Obecna umowa na obsługę linii podmiejskich, którą obsługują autobusy BP Tour, wygaśnie z końcem przyszłego roku. Nowy 10-letni kontrakt ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Choć do końca dotychczasowej umowy na obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni pozostały jeszcze niespełna dwa lata, miasto już teraz przygotowuje się do zawarcia nowego - tym razem 10-letniego - kontraktu wstępnie oszacowanego na 676 mln zł. Postępowanie ma zostać ogłoszone już teraz, by z jednej strony dać przewoźnikom więcej czasu na przygotowanie się do realizacji umowy, a z drugiej - mieć margines na ewentualne perturbacje z odwołaniami od rozstrzygnięć przetargu.



Zawierając umowę, wolę, by czas jej obowiązywania był:

Obecna umowa została zawarta pod koniec 2016 r. z firmą BP Tour z Lublina. 8-letni kontrakt przewoźnik wycenił wówczas na 137 mln zł, co było kwotą zaskakująco niską. Już po otwarciu ofert okazało się bowiem, że Zarząd Transportu Miejskiego zabezpieczył w budżecie zdecydowanie więcej pieniędzy (190 mln zł).

I choć kontrakt wygaśnie dopiero z końcem przyszłego roku, miasto już teraz przygotowuje się do nowej umowy przewozowej. Tym razem ma zostać ona zawarta na 10 lat i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2035 r.

Dodatkowy czas dla przewoźników, ale i miasta



Aby pomóc przewoźnikom w budowie floty i zatrudnieniu pracowników, ale też by być gotowym do ewentualnej wielomiesięcznej procedury odwołań i zaskarżeń rozstrzygnięć przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej (co jest częstą praktyką), przetarg ma być ogłoszony jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



ZTM nie chce jednak mówić o szczegółach nowego kontraktu. Wiadomo tylko, że szacunkowa wielkość pracy przewozowej ma wynieść 33,4 mln wozokilometrów, a minimalna liczba autobusów, jaką musi dysponować przewoźnik, to 40 pojazdów.

- Informacje o szczegółach przetargu są tajne do momentu ogłoszenia postępowania przetargowego - podkreśla Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM, i potwierdza, że pod koniec stycznia ZTM złożył do Biura Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wniosek o wszczęcie postępowania. - Wszelkich informacji o wszczynanych i trwających postępowania udziela Biuro Zamówień Publicznych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, zgodnie z ustawą pzp.
Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Kontrakt o wartości prawie 700 mln zł



Według wstępnych szacunków magistratu nowy kontrakt może kosztować ok. 676 mln zł. Przyczyn tak drastycznego wzrostu wartości umowy jest wiele. Od 2017 r., a więc od początku obecnej umowy, przez rynek przewozów, transportu i komunikacji miejskiej przetoczyły się co najmniej trzy poważne kryzysy.

Pierwszą klęską była pandemia, która dosłownie i w przenośni przetrzebiła branżę, zmuszając przewoźników do bolesnych restrukturyzacji. Drugim kryzysem, który uderzył pośrednio w przewoźników, była wojna na Ukrainie. Kierowcy i mechanicy byli zmuszeni zamienić pracę w transporcie na walkę o własną ojczyznę. Wreszcie trzeci powód - radykalny wzrost kosztów paliwa, energii i wynagrodzeń, co nałożyło się i spotęgowało skutki pandemii i wojny.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Najwazniejsze aby była punktualność i tańsze bilety.

    • 12 8

    • Marzenia fajna rzecz

      • 4 0

    • W Gdansku moze byc tylko odwrotnie jak widac nic sie nie zmieni

      • 3 1

    • Dlaczego tańsze bilety? Bilety mają być takie, żeby spiąć budżet na kursy

      • 2 3

  • (1)

    Mam nadzieję że ten kontrakt obejmuje też podniesienie głodowych pensji drajwerów.

    • 21 9

    • Do przetargu stają firmy prywatne

      To one ustalają ze swoimi pracownikami stawki, nie zamawiający czyli miasto.

      • 10 0

  • Fala na ile lat jest przewidziana ? (3)

    Rocznie beda nas łupić na 25 mln. Ponieważ tradycyjne kanały sprzedaży biletow pozostają również za to będziemy płacić. Czyli podwójnie. Więc po co komu ta fala ? Poza pracownikami innobaltiki którzy dostają sowite pensje za nic

    • 50 3

    • I już 20 gr wpadło na konto. Ale wy nudni jesteście

      • 3 21

    • Za co płacisz podwójnie? No ale konkretnie proszę. Bo rzucić hasło każdy umie

      • 5 15

    • Fala jest ok, za tydzień będzie działać w całym ZTM

      • 1 10

  • Dalej będziemy starali w korkach ? (13)

    Dlaczego nie ma z Puszcza do Gdańska takich specjalnych pasów tylko dla autobusów na całej długości tylko fragment przy urzędzie wojewódzkim

    • 21 16

    • Zarządcy drogi pytaj

      • 9 0

    • Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce (3)

      nie chciała buspasów. Nawet był tu artykuł o tym.

      • 10 3

      • I dobrze. (2)

        Robienie buspasów kosztem pasów normalnych jest nieporozumieniem.

        • 2 6

        • Tylko że na tym odcinku buspasy by były w zamian za rzadko używane lewoskręty (1)

          • 1 3

          • Podobne nieporozumienie.

            I nieuczciwa konkurencja.

            • 2 2

    • Rada Dzielnicy Orunia nie chciała buspasów.

      Możesz tu o tym przeczytać.

      • 6 3

    • Potwierdzam, będziecie stali (2)

      A jak chce się szybciej, to może niech Pruszcz przestanie skąpić i wyłoży kasę na "wywóz" jego mieszkańców do pracy?

      • 6 4

      • Ok przyjedziemy samochodami.

        • 7 1

      • Niech cię ciasne portki nie uwierają. Dokłada do transportu.

        • 4 0

    • (3)

      Bo nie ma miejsca na te pasy , proste ?

      • 3 4

      • Jest. tylko trzeba to zbudować. (1)

        Poza tym, dlaczego nie wykorzystuje się torów SKM?

        • 6 0

        • Jakich torów SKM

          Żadnych torów SKM nie ma niestety (a powinny być do Pruszcza)

          • 0 1

      • Można zburzyć Orunię i św Wojciech.

        • 5 0

  • (2)

    Tak jasne nie chodzi wcale o wybory i Pani panującą nie kombinuje.
    Niech lepiej nad budżetem zacznie panować i przewidzi wzrost wynagrodzenia dla kierowców w komunikacji.
    Bo w innym razie czeka ją na wybory Strajk komunikacji.

    • 42 12

    • Co mają wybory do przetargu na 2026? Odleciałeś ..

      • 10 4

    • Podwyżki dla kierowców? Za co? Za odjeżdżanie z początkowego przystanku kilka minut po czasie? Bo kawka i pogaduszki ważniejsze.

      • 0 0

  • Z samych wydatków Gdańska to by można CPK wybudować

    Stop pck , cpk i innym nazwom

    • 13 16

  • (8)

    Ogłosić w przetargu także inne linie obsługiwane przez Gait!

    co najmniej 50% wozokm powinno by w firmach. Nawet 70 %. Miejski przewoźnik powinien mieć wyłącznie 30% wozokm

    • 20 92

    • Gait (3)

      Kto oprócz komunalnych przewoźników będzie miał minimum 40 autobusów do obsługi. Ma być tak jak na Śląsku, że przewoźnikow prywatnych jest pełno i jazdy obsługuje 1 - 3 linie i to taborem 10 - 15 letnim. Tylko firma komunalna jest w stanie zapewnić odpowiedni standard w obsłudze. Gryf czy PKS że swoimi szortami nie żartuj. W każdym dużym mieście firmy komunalne obsługują prawie 3/4 wszystkich połączeń a nie prywaciarze. Co by było gdyby w Trójmieście były tylko takie firmy jak BP, Warbus, czy z prywaciarzy Roki Trans czy Angelus

      • 38 5

      • (1)

        no popatrz a w warszawie prywatne firmy stanowią wiekszosc....jak maja długi kontrakt to do tego kontraktu kupują nowe autobusy. Są do tego nawet 30% tansze niz gminny przewoznik - konkurencja.
        To o czym piszesz swiadczy o tym ze nie wiesz jak ten rynek dziala - w przetargu okresla sie jakie autobusy (wiek, typ)...
        Jako pasazer nie masz pojecia czy to gminna spolka czy prywatna - ale konkurencja czyni cuda, bo nagle wszyscy muszą sie starac

        • 4 17

        • Coś chyba kręcisz z tą Warszawą. No nie wiem, może. Ale parę lat temu byłem w stolicy i przynajmniej w centrum widziałem autobusy miejskie należące do MZA (miejskie zakłady autobusowe) a nie prywatne.

          • 4 1

      • Do specjalisty od szortów!

        Zawsze ręce opadają jak dyletanci piszą o rzeczach, o których nie mają pojęcia. To warunki przetargu, a przede jego długość i kwota obligują prywatnego przewoźnika do określonego taboru. Przykład: ośmioletni kontrakt w Rumi i piękne nowe many na linii 85 zakupione przez firmę Gryf. Kolejny, linia R i kilka brygad obsługiwanych przez PKS nowymi Mercedesami citaro, brygady komunalnych to w wielu przypadkach stare rzęchy. Reasumując wystarczy zapłacić prywatnej firmie, zorganizować odpowiedni przetarg i będzie nowy tabor, a obsługa trzy razy tańsza jak rozpasane komunalne komunistyczne dziwolągi państwowe.

        • 0 1

    • Człowieku... nie wiesz o czym piszesz... To gotowy przepis na jeszcze gorszą komunikację w Gdańsku.

      Jeśliby wygrała przetarg kolejna taka firma jak teraz BP Tour czy wcześniej Warbus. Obie firmy znane są z tego, że w Gdańsku musi/musiał je często wyręczać GAIT o ile jest kim i czym, bo dużo kursów im wypada/wypadało z powodu awarii niewłaściwie serwisowanych pojazdów...

      • 27 0

    • Kolejny znawca.... zobacz tabor i poziom obsługi BP tour. To jest firma ? To żart

      • 22 0

    • Ale po co komu jakiś przetarg?!

      Zlikwidować samorządową komunikację i dopuścić do obsługi każdego chętnego przewoźnika.
      Dlaczego to musi być pod egidą jakiegoś urzędu?!

      • 1 27

    • a widziales jak dziala prywatny bp tour? caly czas odwoluja kursy i bardzo regularnie na ich liniach jezdza autobusy gaitu, podobnie bylo z poprzednikiem czyli warbusem ktory mil podobne problemy a nawet gorsze

      • 0 0

  • Bp Kup (6)

    Nie ma to jak wygra operator BP Tour, czyli przewoźnik, który nie zasługuje nawet na jeden kurs i zatrudnia coraz wiecej kierowcow ukraincow ktorzy rozmawiaja podczas jazdy przez telefon przy uchu zagrazajac tym samym sobie pasazerom i innym . (Zglaszanie nic nie daje)

    • 68 15

    • Potwierdzam.

      • 8 1

    • ukraincy wiecznie rozmawiają przez telefon, tez to zauważyliście? w sklepie, w tramwaju, na klatce schodowej (1)

      • 10 0

      • Problem w tym że oni nie rozmawiają tylko

        drą mordę. Często w trybie głośnomówiącym.

        • 13 0

    • Polscy kierowcy nie lepsi w tym BP Tour, robią dokładnie to samo. (2)

      Przodowała w tym (chyba już nie pracuje, bo dosyć dawno na nią nie trafiłem) pani jeżdżąca na liniach 207 i 205, która bardzo głośno potrafiła rozmawiać przez telefon dosłownie cały kurs

      • 4 0

      • Jeździ jeździ.

        • 3 0

      • Ale polscy kierowcy mają chociaż słuchawkę w uchu a ci z za buga mają telefon w łapie.

        • 1 0

  • (9)

    Czy gminy o których mowa w przetargu dorzucają się do tej kwoty? Czy mają połączenie z Gdańskiem za 0free?

    Czy ktoś z rady miasta (albo rodzina) ma udziały w BP Tour?

    • 19 8

    • Oczywiście, że się dorzucają (7)

      do wszystkich tych linii, które jeżdżą poza granice miasta. Sopot też dopłaca za 181, który jest gdyński i 143 z Gdańska

      • 13 0

      • Czyli że bilety nie starczają?! (5)

        No to do likwidacji takie przedsięwzięcie skoro jest nierentowne.

        • 2 5

        • Ale ty wiesz (4)

          Że w każdym mieście dopłaca się do komunikacji miejskiej?

          • 3 2

          • Czyli jak miliony ludzi popełniają głupotę to to już nie jest głupota? (3)

            • 1 3

            • Pytanie co jest głupotą (2)

              Jeżeli zlikwidujesz 90 procent linii autobusowych ( bo obstawiam że tyle nie przynosi zyski) to wszyscy ci ludzie przerzucą się na samochody. Powodzenia w staniu w korkach.
              Nie zapominaj też że są osoby które nie mają prawa jazdy, czyli wykluczysz ich komunikacyjnie

              • 2 1

              • To nie jest sprawa "państwowa" tylko prywatna sprawa każdego człowieka czym i jak gdzieś jedzie. (1)

                Nie ma żadnego powodu, by istniała "państwowa" komunikacja zbiorowa.
                Jeżeli jest zapotrzebowanie na taką usługę, to na wolnym rynku znajdzie się oczywiście podmiot, który taką zaoferuję.

                • 0 6

              • Czyli taką Osowę pozostawiamy bez dostępu do komunikacji

                Na spacerową wyjeżdża 2 razy więcej samochodów, a osoby bez własnego auta są zmuszone żyć tylko i wyłącznie w jednej dzielnicy.
                Faktycznie, ma to sens

                • 2 0

      • Pytanie, ile 20, 30, 50%? Nie ma informacji w artykule. Czy nie jest tak że zdecydowana większość pasażerów na tej trasie to mieszkańcy Pruszcza? To dlaczego g. Gdańsk ma do tego dopłacać?

        • 0 3

    • Płatny wPIS?

      Przecież BP T to firma ze wschodu. A wschód, to bastion wiadomej partii. Pytaj Jarosława i jego kompanów czy mają tam udziały.

      • 2 11

  • Darujcie sobie elektryki w warunkach przetargu (7)

    • 26 5

    • (5)

      Diesle to złom

      • 2 11

      • Ale są w stanie zimą przejechać całą trase (3)

        • 9 2

        • (2)

          ale się palą co chwilę

          • 1 4

          • (1)

            elektryki?

            • 1 0

            • Diesle się palą. Zobacz ile było o tym raportów w ostatnich miesiącach

              • 0 4

      • I już lewacki grosik wpada do portmonetki.

        • 4 2

    • Nie mogą bo UE wymaga stopniowej elektryfikacji

      a nasi politycy słyną z uległości wobec Brukseli - PIS zakulisowej a koalicja jawnej. Czekajcie aż wjadą nowe podatki od aut czy ogrzewania mieszkań.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane