Fakty i opinie

Prezydent Andrzej Duda zwiedził Albatrosa

Prezydent Andrzej Duda odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. Obejrzał powstający w Gdańsku okręt Albatros.
Prezydent Andrzej Duda odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. Obejrzał powstający w Gdańsku okręt Albatros. fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Zwierzchnik Sił Zbrojnych RP odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding. To tu powstają okręty dla polskiej Marynarki Wojennej - niszczyciele min typu Kormoran II i holowniki. Wizyta była jedynie gospodarska. Niestety, nie ogłoszono uruchomienia kolejnych programów budowy okrętów, nie podpisano też żadnych nowych umów.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

taka jak zawsze: dobrze zarządzane firmy sobie radzą, słabo zarządzane nie 31%
jest trudna dla wszystkich 20%
podmioty prywatne mają się dobrze, firmy państwowe źle 49%
zakończona Łącznie głosów: 1431
Prezydent Andrzej Duda w drodze na teren przekopu Mierzei Wiślanej odwiedził stocznię Remontowa Shipbuilding, należącą do Holdingu Remontowa. To w tej stoczni budowane są niszczyciele min typu Kormoran II i tu powstały holowniki dla polskiej Marynarki Wojennej.

- Patrzę z dumą na ten przemysł stoczniowy, który tu jest reprezentowany, który tu się wspaniale rozwija. To jest jego najlepsza część. Tu praca wręcz wre. Mam nadzieję, że będą realizowane następne zadania. Dzisiaj Remontowa Shipbuilding jest częścią konsorcjum z PGZ i wspólnie przystępują do programu budowy fregat. Ta stocznia jest w stanie podołać programowi Miecznik - powiedział prezydent Andrzej Duda.
Przypomnijmy, umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran II zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Drugi z serii, czyli Albatros, jest fazie prób morskich. To ten okręt zwiedził prezydent Andrzej Duda. Jest szansa, że jeszcze w październiku jednostka zostanie przekazana zamawiającemu. Być może wówczas, w 103. rocznicę utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej w Polsce (28 listopada), jednostka otrzyma banderę i stanie się ORP Albatrosem. W stoczni trwają prace na trzecim niszczycielu min, czyli Mewie. Jednostka jest obecnie wyposażana, przede wszystkim w zakresie systemów okrętowych i prac elektrycznych. Prowadzone są tzw. próby na uwięzi.

Remontowa Shipbuilding liczy na kolejne zamówienia z MON



Trzy Kormorany są, czy będą trzy kolejne? Przypomnijmy, że zgodnie z planami miało powstać sześć takich jednostek. Stocznia jest gotowa, ale ostateczna decyzja zależy od MON.

Niszczyciel min Kormoran na wodach Zatoki Gdańskiej.


Pod koniec maja tego roku Remontowa Shipbuilding przekazała ostatni z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Tym samym dobiegła końca realizacja umowy podpisanej w czerwcu 2017 r. Pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały przekazane zamawiającemu w 2020 r. Piąty z serii, czyli H-3 Leszko, został przekazany w lutym tego roku, a szósty, ostatni - H-13 Przemko, właśnie w maju.

Holowniki Bolko, Semko i Przemko weszły w skład 12. Dywizjonu Trałowców i pełnią służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Trzy pozostałe, czyli Gniewko, Mieszko i Leszko, zostały wcielone do służby w Dywizjonie Okrętów Wsparcia należącego do 3. Flotylli Okrętów im. kmdr. Bolesława Szymona Romanowskiego w Gdyni.

Teraz Remontowa Shipbuilding liczy na kolejne kontrakty. Kilka dni temu ogłoszono, że dołączyła do konsorcjum PGZ-Miecznik. Stocznia razem z Polską Grupą Zbrojeniową i PGZ Stocznią Wojenną zainteresowana jest budową trzech fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Potrzebna jest jeszcze umowa z zamawiającym i przede wszystkim trzeba wybrać dostawcę technologii.

Holowniki typu B860 przeznaczone są do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach.
Holowniki typu B860 przeznaczone są do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach. fot. PortalMorski.pl

Na początku maja tego roku szef MON Mariusz Błaszczak zapewniał, że jest szansa, iż do połowy roku może być podpisana umowa z wykonawcą na budowę fregat. Czerwiec minął, mamy lipiec, więc już wiadomo, że proces się wydłużył.

Czytaj też:

Fregaty dla Marynarki Wojennej. Remontowa Shipbuilding dołączyła do konsorcjum



Po zapowiedzi wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Remontowa Shipbuilding po cichu liczono, że głowa państwa może przyjedzie z... "dobrą nowiną" w sprawie programu Miecznik lub ciągu dalszego budowy niszczycieli min typu Kormoran, niestety była to tylko wizyta gospodarska.

Kolejnym punktem wizyty przekop Mierzei Wiślanej



Po zwiedzeniu Stoczni prezydent udał się na teren przekopu przez Mierzeję Wiślaną, aby osobiście obejrzeć postęp prac. Tam będzie mu towarzyszył premier Mateusz Morawiecki.

Na Mierzei Wiślanej koło Kątów Rybackich trwa budowa kanału żeglugowego. Będzie on nową drogą wodną łączącą Zalew Wiślany i Port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Budowa prowadzona jest na całej szerokości mierzei. Budowane są falochrony, sztuczna wyspa na zalewie oraz powstaje kanał, którym będą płynąć statki i mniejsze jednostki.

Według zapowiedzi już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. Dotychczasowy ruch bowiem może odbywać się przez Cieśninę Piławską.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (559)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »