• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Proces za korki na Spacerowej

km
18 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze. Planetobusy jeżdżą po Gdańsku nie tylko na regularnych liniach, ale czasami także jako pojazdy zastępcze.

To precedensowa sprawa w polskim sądownictwie. Właściciel trójmiejskiej firmy przewozowej Planetobus domaga się od gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odszkodowania w wysokości 10 tys. zł. Jak podaje "Gazeta Wyborcza" biznesmen pozwał gdańskich urzędników, bo stracił pieniądze i klientów przez korki na ul. Spacerowej.



Szef firmy Planetobus Jakub Sachse, argumentuje żądanie odszkodowania tym, że w wyniku "nieudolnej organizacji remontu", jego autobusy linii 820 zamiast pokonywać ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska w 7 min, stały czasem w korkach i po półtorej godziny. Twierdzi, że stracił pieniądze z biletów oraz pasażerów.

Czy urzędników należy pociągać do odpowiedzialności za nieprzemyślane działania

Sachse podkreśla, że mimo zakończenia remontu na ul. Spacerowej, jego linia już nie odzyskała swojej popularności i poważnie zastanawia się nad jej przyszłością. - Pracownicy kierujący wahadłowym ruchem sobie nie radzili. A zakończenie robót opóźniło się o ponad dwa miesiące - mówi przedsiębiorca.

Ulica Spacerowa to jedna z bardziej obleganych dróg w Gdańsku. Łączy Oliwę z obwodnicą Trójmiasta, centrum handlowym i Osową. Przez lata była wąska (6 m szerokości) i niebezpieczna: brakowało pobocza, nie było oświetlenia, drzewa rosły tuż przy krawędzi drogi.

Obecnie ulica nadal ma tylko jedną jezdnie, ale z tą różnicą, że ma ona nie 6, ale 7 m szerokości, jest równa, ma pobocza i oświetlenie. Ten stan osiągnięto po remoncie, który był prowadzony w latach 2004-2006 i znalazł finał w sądzie.

Na Spacerowej w korkach poza Plantobusuami stały też autobusy ZKM-u. Ci jednak nie myślą o pozywaniu ZDiZ. - Jeśli kursu nie da się zrealizować w wyniku czynników niezależnych od nas i tak dostajemy zapłatę od Zarządu Transportu Miejskiego - wyjaśnia "Gazecie" Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM.

- I tak jest w większości miast w Polsce - przyznaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni. - Miasto najczęściej i prowadzi remonty, i organizuje komunikację, i jest właścicielem firmy przewozowej. Komunalny przewoźnik nie traci w korkach pieniędzy. Pan Sachse jest w innej sytuacji: jemu strat nikt nie wyrównał.

Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, podkreśla, że prowadzenie robót drogowych z natury wiąże się z utrudnieniami dla kierowców. - W naszej ocenie fakt, że się stało w korkach nie uprawnia do odszkodowania. Co innego, jeśli ktoś udowodni, że remont można było zorganizować w lepszy sposób, w wyniku którego opóźnienia autobusów byłyby mniejsze. Czekamy na wyrok - mówi "Gazecie" Kotłowski.

Przewoźnik już w 2006 roku, gdy ukończono roboty na Spacerowej zażądał od miasta odszkodowania. Wówczas wycenił swoje straty na ponad 107 tys. zł. Wtedy nic z tego nie wyszło, czy teraz biznesmen liczy na wygraną? - W rzeczywistości moje straty są wielokrotnie wyższe. 10 tys. zł to kwota symboliczna. Próbowałem załatwić sprawę polubownie, ale urzędnicy nawet nie chcieli rozmawiać. Walczę już właściwie o zasadę: czy miasto prowadząc remonty ma prawo zwiększać koszty działalności przedsiębiorców? - pyta się Sachse.

Przedsiębiorca tym procesem chce uświadomić urzędnikom istnienie kosztów społecznych. Taki remont, wcześniejsze wyjazdy do pracy, późne powroty, zmieniają plan dnia przeciętnej rodziny. Ma on nadzieje, że urzędnicy przy kolejnych dużych remontach, nie będą się sugerować przy wyborze ofert jedynie najniższa cena, ale także krótkim czasem realizacji.

Najbliższa rozprawa w sprawie Sachse-ZDiZ odbędzie się pod koniec stycznia.
km

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • WYBIERZCIE MNIE NA PREZYDENTA GDAŃSKA

    SKOŃCZĄ SIĘ WTEDY TE WSZYSTKIE FUSZERKI, KTÓRYCH JESTEŚMY ŚWIADKAMI ZA RZĄDÓW ADAMOWICZA. CZAS NA MŁODYCH, WYKSZTAŁCONYCH MENEDŻERÓW, KTÓRZY BĘDĄ WPROWADZAĆ W MIEŚCIE NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA DROGOWE A NIE TAKIE BUBLE JAK POSZERZENIE SPACEROWEJ O 1 METR-HAHAHAHA!
    W KUALA LUMPUR I INNYCH METROPOLIACH BUDUJĄ NIESAMOWITE BUDYNKI, WIELOPOZIOMOWE WIADUKTY I TUNELE, NOWOCZESNE ULTRASZYBKIE POCIĄGI, A CO U NAS SIĘ ROBI?POSZERZA ULICĘ O 1 METR...

    • 0 0

  • niegospodarność

    Sprawą remontu Spacerowej powinien zająć się prokurator.To przecież klasyczny przejaw niegospodarności powstałej w wyniku braku analizy potrzeb i brak przewidywania skutków.Wywalenie w błoto( pardon w asfalt) takiej masy pieniędzy przez poszerzenie jednego pasa ruchu o 1m ,to skandaliczny brak podstawowej wiedzy nt zagadnień związanych z płynnością ruchu drogowego w tym rejonie.Grzech ZANIECHANIA!

    • 1 0

  • a ilu z was tutaj narzekajacych glosowalo na Adamowicza i ilu z was jeszcze go ciagle popiera?Wiezc zamknac sie i dalej stac w

    korkach!

    • 0 0

  • Panie Sachse, a może by tak więcej autobusów-planetobusów (1)

    w sobote i niedziele kiedy zyski mniejsze, a chętni też by byli.
    Mam nadzieje, że 179 na nowej linii (pokrywającej się z trasą Planetobusa w znacznej części) zwiększy ilość kursów i Plantobusowi pokażemy "figę".

    • 0 0

    • Heh

      Może skocz po kredyt mądralo, kup autobusy i sam zobaczysz, czy to ma sens??
      A może po prostu nie chrzań głupot. Nie po to prowadzi się biznes, żeby do tego dokładać. Idź do ZKM, może ktoś narzyga ci na buty w autobusie, to zmienisz zdanie :)

      • 0 0

  • szkoda ze nie ma szans (10)

    bo niestety nikt nie gwarantowal mu ze romont zostanie przeprowadzony sprawnie. Wiec z prawnego punktu widzenia chlop nie ma szans. 10tys zlotych to niezla sciema ;-) chodzi o to ze jak sad pokieruje sie rozsadkiem i przyzna te 10tys to mamy precedens. Ale sady na szczescie gupie w tym kraju nie sa, sa tylko powolne ;-)

    • 0 0

    • POLSKA TO NIE STANY (4)

      w polsce nie ma czegos takiego jak precedens. Precedensowe prawo istnieje tylko w USA

      • 0 0

      • dokladnie (3)

        i dobrze, bo znajac Polakow to kazdy taki przedsiebiorca otwieralby linie na wkrotce remontowanych drogach a potem lecial do sadu. niech sie chlop sadzi, ma prawo. ale uwazam, ze on dupa nie biznesmen skoro dal sie wpedzic w straty.

        • 0 0

        • A Ty jesteś taki BYSTRZAK ?? :):) (2)

          Nie rozśmieszaj mnie synek - pojęcia nie masz o biznesie. Nie ma to jak pomądrzyć się na forum. Do szkoły szczylu !! :):)

          • 0 0

          • ALL ty bystry facecicku

            Odezwal sie ten co kierowal ruchem i wlaczal swiatla ha ha ha !!!

            • 0 0

          • Sprawny umysłowo-inaczej

            Proponuję wziąć mydełko "FA" miskę z czystą wodą i się umyć bo aż tutaj czuć Twoją inteligencję-inaczej.

            • 0 0

    • (3)

      no no, przecież "gupich" ludzi też nie ma...

      • 0 0

      • (1)

        .
        polski wymiar sprawiedliowsci nie opiera sie na precedensach. kazda sprawa jest inna.

        • 0 0

        • nie opiera sie na precedensach ale orzecznictwo gra istotna role...

          • 0 0

      • tylko niedouczone :)

        • 0 0

    • remont z założenia ma być przeprowadzony sprawnie i terminowo, jeśli ktoś przez nieudolność i błędy poniósł szkodę to może się domagać jej naprawienia

      • 0 0

  • co za idiota....

    Co za idiota skończony zatwierdził remont Spacerowej?! Jak można było tak ważną arterię poszerzyć tylko o metr? Przecież tam aż sie prosiło o dorobienie 2 pasów, po jednym dodatkowym w każdą stronę ( na około jest LAS! Wystarczy go WYRĄBAĆ). Korki są dokładnie takie same jak były. Czasami zastanawiam się czy w tym kraju w ogóle ktoś myśli...

    • 0 0

  • Pan Sachse sie osmiesza ...jak zwykle podobno ;]

    • 0 0

  • To samo dotyczy Świętokrzyskiej na Kowalach !!!

    Remont, remontem - rozumiem doskonale, trzeba go wykonać i już.
    Ale nie jestem w stanie pojąć - powiem brzydko - imbecylizmu i głupoty osoby odpowiedzialnej na ustawienia automatu świateł który kieruje tutaj ruchem. Wczoraj stałem ponad 40 minut w korku majac przed soba czerwone światło a oczywiście z przeciwległej strony kompletnie żadnego samochodu, ale stać trzeba bo jest "czerwone".
    Czy ten "baran" wie że spowodował zakorkowanie ulicy od Dolnej Orunii do samych Kowal ???
    Trzeba naprawdę mieć wyobraźnię i być super inteligentem (jak widać przy tej budowie pracują "inaczej inteligentni" tylko i wyłącznie) aby zrobić coś takiego. Nie inaczej bylo kiedy kierowano ruchem ręcznie - panowie kierujący chyba nie bardzo wiedzieli co mają robic i do czego służą im radiotelefony.

    Może ktoś z włodarzy odpowiedzialnych za ten remont i odcinek drogi zainteresują się tym i wyślą owych "inteligentnych inaczej" na dokształcenie z zasad kierowania ruchem, bo to co wyprawiają kwalifikuje ich tylko na plac zabaw dla dzieci.

    Popieram Pana ktory odważył się zalożyć sprawę przeciwko ZDiZ - wielki szacunek i moje poparcie.

    • 0 0

  • Za utrudnienia trzeba płacić a te to Miasto Miało uwzględnione w Planach i tzw. Biznes Planie

    • 0 0

  • gdańsk to najbardziej zakorkowane miasto w polsce (7)

    w.g. badań średnia dojazdu do centrum w godz szczytu to 7 km h.
    w warszawie 20 km/h w krakowie 25km/h
    nowe drogi!!!! a nie hale stadion i ESC

    • 0 0

    • (6)

      ... to jedź autobusem, skm itp a nie wieziesz w aucie 4 wolne miejsca. Może trzeba wybudować drogę na 6 pasów w każdym kierunku żeby 60 km/h można w godzinach szczytu, (które wtedy skróciłyby się do 15 minut) grubasy mogły dojechać do pracy. Płaczki! Zrobcie sami coś żeby się korki zmniejszyły!

      • 0 0

      • a ja chce samochodem (1)

        Niby czemu mam jeździć śmierdzącą komunikacją jak mam samochód. Po to sobie kupiłem samochód żeby nie wąchać smrodu spoconych roboli o poranku.

        • 0 0

        • racja

          taka komunikacja jezdza niudacznicy czyli plebs

          • 0 0

      • haha zróbcie sami coś mieszkańcy (1)

        a my zajmiemy się ECSami i innymi teatrami super hiper potrzebnymi szekspirowskimi...

        ps. autobus według ciebie w korku nie stoi ???

        • 0 0

        • Każdy kierowca, który przesiądzie się do autobusu, to jeden samochód w korku mniej. Jeżeli dużo kierowców przesiądzie się do autobusów, to korki się zmniejszą. Dobrze by było, gdyby miasto do tego zachęciło zwiększeniem liczby kursów autobusów.

          • 0 0

      • to jedź autobusem, który unosi się nad korkami albo skm z górnego na dolny taras albo weź siłą do samochodu 4 obce osoby z których każda chce dotrzeć w inne miejsce. To oczywiste, że nowe drogi nic nie zmienią chociaż obecna infrastruktura jest z czasów gdy pojazdów było dziesięciokrotnie mniej. TO WEŹ LEKI I WSKAKUJ DO ŁÓŻECZKA.

        • 0 0

      • bzdury piszesz

        3 przesiadki, zatłoczone autobusy i tramwaje a do tego stanie w korkach - nie wspomnę że co niektórzy odwożą swoje pociechy do szkoły czy przedszkola
        dzięki linii tramwajowej na Chełm jadę 30min do pracy zamiast poprzednio 20 - dziękuje ci UM

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane