• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przepłyną 240 km tylko dzięki słońcu

Marzena Klimowicz-Sikorska
3 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni

Łodzie solarne budowane na Politechnice Gdańskiej od lat zajmują wysokie miejsca w międzynarodowych regatach.


Nowa łódź solarna zaprojektowana i zbudowana przez naukowców oraz studentów z Politechniki Gdańskiej będzie ścigać się w międzynarodowych regatach w Holandii. Czy jej projektanci mają szansę na zwycięstwo?



Czy łodzie solarne mogłyby być kolejną atrakcją dla turystów?

Od kilku lat w hali Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej, pod skrzydłami koła naukowego Korab, powstają kolejne ekologiczne, ekonomiczne i szybkie (jak na jednostki tego typu) łodzie solarne. Najnowsze dziecko szkutników z PG właśnie szykowane jest do udziału w międzynarodowych regatach Dong Solar Challenge, które 8 lipca rozpoczną się w Holandii.

Jej twórcy przekonują, że nie jadą w roli "chłopców do bicia".

- Użyliśmy wszystkiego, co najlepsze w tej klasie. Mamy najlepszy silnik, najlepsze panele słoneczne, kadłub wykonaliśmy z włókna węglowego, zastosowaliśmy akumulatory polimerowe, które stosuje się w laptopach i komórkach - wylicza dr Wojciech Litwin, opiekun koła naukowego Korab z Politechniki Gdańskiej.

Dzięki temu łódź może rozwinąć prędkość nawet 15 km/h, co, jak na jednostkę zasilaną wyłącznie energią słoneczną, jest sporym osiągnięciem. Wsparciem dla sternika będzie także autorskie rozwiązanie stworzone przez młodych naukowców z Koraba. - To układ pomiarowy, który pozwoli sternikowi określić, jak najefektywniej ma płynąć przy danym zasobie energii - dodaje Litwin.

Nowa łódź solarna waży wraz ze sternikiem ok. 360 kg, mierzy 8 m. Do Holandii dojedzie w częściach, bo tak jest bezpieczniej. - Przed nami długa podróż, dlatego dopiero na miejscu złożymy wszystkie elementy w całość. Mamy na to 48 godzin - mówi Wojciech Litwin.

Choć poprzednia łódka solarna zbudowana przez członków koła naukowego ma już dwa lata, to ciągle jest faworytem w klasie dwuosobowej. To na niej studenci zwyciężyli dwa razy podczas regat w Holandii w latach 2010 i 2011 i wygrali regaty Solarbootregatta w Niemczech.

Nowa łódź wystartuje w najmocniej obsadzonej klasie łodzi jednoosobowych. Do pokonania będzie miała ok. 40 konkurentów i... 240 km trasy. Wszystkie jednostki będą wyposażone w system GPS, dzięki któremu ich zmagania będzie można śledzić na stronie www.dongenergysolarchallenge.nl.

Miejsca

Opinie (44) 3 zablokowane

  • idea słuszna, ale to sztuka dla sztuki (2)

    tj w artykule o ruchu tramwajowym na havla - tam też inżynierzy po pg spartolili skrzyżowania i sygnalizację już na poziomie szkiców i projektów

    • 19 15

    • Tramwaje??? (1)

      Ale o czym Ty do nas piszesz???

      • 9 2

      • Szok!

        • 0 0

  • Brawo PG

    • 21 5

  • trochę się też w to bawię (4)

    pomysł i reszta oczywiście OK, ale design do kitu. dziś stosuje się solary tzw miękkie, bez tej ramki aluminiowej, można oklejać nimi dowolne kształty. bo to wygląda jakby ktoś nałożył na płytę sklejki aluminiowe panele. taka raczej stocznia wisła niż PG :) cała idea - napchać jak najwięcej solarów?

    • 8 9

    • Najłatwiej jest krytykować!!!

      Brawo PG i trzymam kciuki!!!

      • 1 2

    • może i się bawisz ale bez efektów

      poczytaj zasady takich regat to zrozumiesz czemu wszyscy są obczepieni panelami używanymi standardowo na dachach itp. Nie krytykuj za design bo łódki nie widzisz. pokaz co sam zrobiłeś i co osiągnąłeś. pozdrawiam ekipę Wojtka Litwina! - były Korabowiec Arek

      • 11 0

    • Zapewne chodzi o koszty

      • 0 0

    • przede wszystkim liczy sie wydajnosc paneli

      'Thin film' ma zazwyczaj sporo nizsza wydajnosc niz takie "zwykle" panele. Druga sprawa to koszt, bo oczywiscie istnieja panele na swiecie z wydajnoscia rzedu 30-40% tylko ich cena jest sporo wyzsza. Politechnika chetnie daje kase na pi*rdzenie w stolek, ale tego typu projekty to niezbyt mile sa widziane (bo na ich tle cala rzesza lesnych dziadkow marnie wypada) wiec i z dofinansowaniem slabo.

      • 14 0

  • Trzymamy kciuki!!!! (2)

    • 8 0

    • za co? (1)

      to już się robi nudne, rozumiem że raz zrobić i wystartować ale od kilku lat to samo, chciałbym zobaczyć w końcu efekt tej pracy czyli do czego to jest potrzebne?

      • 0 1

      • za co?

        Za to, że korporacje naftowe i zwolennicy rabunkowej formy rozwoju gospodarczego nie będą zadowoleni, i że mój guru będzie się wściekał.

        • 0 0

  • Fakt, design do niczego (4)

    Płyty PV made in China prosto z dachu zdjęte, a przecież są już dostępne folie i inne miękkie powłoki.

    • 3 10

    • Są dostępne

      Wydział Oceanotechniki PG który się tym zajmuje ledwo wiąże koniec z końcem, nawet na kredę nie ma a co dopiero na nowocześniejsze solary. Jakby się znalazł kolejny sponsor to zrobiłoby się coś lepszego, ale póki co rektor uczelni ma ten wydział głęboko w poważaniu, więc nie ma się czego spodziewać.

      • 1 0

    • (1)

      nie widzialeś wiec sie nie wypowiadaj. Jednostki te sa obarczone wieloma zmiennymi. Cala ksiaga regulaminu. One nie mają byc desingerskie tylko szybko! jak design to won na ASP.

      • 0 0

      • Dlaczego od razu "won"? Po co to chamstwo?

        • 0 0

    • panele

      kazda ekipa w klasie A i B dostaje panele od organizatorow..
      tylko w top klasie mozna zamontowac takie panele na jakie ma sie ochote.

      BRAWO KORAB ZA II MIEJSCE NA SWIECIE! :)

      • 1 0

  • Niech zatrudnią mniejszego sternika - moze jakiegoś karła (2)

    albo niewysokie dziecko - szybciej popłyną!

    • 13 2

    • on za zagiel robi

      • 0 0

    • zasady! sternik musi miec 75 kg! jak jest za lekki zostanie dobalastowany

      • 0 0

  • To ja poproszę coś takiego do mojego roweru

    Bo mi sie nogi szybko męczą

    • 3 1

  • Pff.... solar....

    na dziobie jak osłowi menelowi piwo postawić i dać mu 2 wiosła, wodolot się chowa.

    • 0 7

  • podpis na filmie...

    po dr nie stawia sie kropki

    • 5 0

  • Korab działa na WOiO (6)

    Korab działa na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa a nie Mechanicznym.
    Poważny błąd pojawił się w artykule.

    Proszę sprawdzić na stronie WOiO lub PG w spisie kół naukowych.

    Hala w której działają owszem jest w budynku Wydziału Mechanicznego ale zarządza nią OiO.

    • 21 3

    • właśnie! (2)

      • 0 1

      • !! (1)

        dokładnie tak! czemu to moje kochane OiO jest tak mechacone? błąd rażący, zwłaszcza dla mnie, jako studentki tego wydziału.
        po za tym, DR INŻ Wojciech Litwin, a nie sam DR. jest on absolwentem PG a nie uniwersytetu!!

        • 1 2

        • Hańba!

          w końcu 'inż' przed nazwiskiem w artykule dodaje mu z miejsca +5 do umiejętności i +10 do lansu.

          • 0 1

    • mowa jest o hali, ktora jest terenie wydz. mechanicznego. (2)

      !

      • 1 2

      • ale zarządzana jest przez OiO (1)

        a nie przez Mech

        • 1 1

        • a czy kto mowi, ze jest zarzadana przez wydzial mechaniczny?

          poza tym, niedlugo nie bedzie nawet zarzadzana

          • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane