• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przy UCK komunikacja i piesi mają priorytet

Szymon Zięba
2 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego. Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego.

Kierowcy narzekają na kontrabuspas, który od kilku tygodni funkcjonuje na odcinku między ul. DębinkiMapka i al. ZwycięstwaMapka. Mimo korków zmiana poprawiła dojazd autobusów do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Wpisuje się to w politykę miasta, w myśl której m.in. piesi i komunikacja miejska powinny być priorytetem. Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem bez rozwiązania. Wprowadzono bowiem korektę sygnalizacji świetlnej, dzięki której ruch stał się bardziej płynny.



W jaki sposób najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Przypomnijmy: pod koniec października na odcinku między ul. Dębinki a al. Zwycięstwa autobusy po raz pierwszy pojechały pod prąd po tzw. kontrabuspasie.

W ten sposób pasażerowie dużo szybciej mogli dojechać do największego na Pomorzu szpitala, a z wydzielonego dla autobusów pasa mogą także korzystać karetki pogotowia ratunkowego.

Wcześniej na ul. Smoluchowskiego od ul. Dębinki do al. Zwycięstwa na dwóch pasach obowiązywał ruch jednokierunkowy.

Po wprowadzeniu zmian na jednym z pasów pod prąd w górę ul. Smoluchowskiego jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, a także pojazdy uprzywilejowane, motocykle, motorowery i taksówki. Na drugim pasie, tak jak dotychczas, odbywa się ruch w stronę al. Zwycięstwa.

Wyznaczenie 270-metrowego buspasa, o który wnioskował Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, pozwoliło na zmianę trasy kursowania autobusów. Z Traktu Konnego skręcają one bezpośrednio w ul. Smoluchowskiego i jadą pod prąd, w górę ulicy.

Omijają w ten sposób zatłoczoną w godzinach szczytu ul. Skłodowskiej-Curie i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Dębinki. Bez wątpienia zmiana wpływa na komfort i czas przejazdu pasażerów.

Sęk w tym, że praktycznie nie ma dnia, by do naszej redakcji nie zgłaszali się zniecierpliwieni kierowcy, którzy narzekają na korki po wprowadzonych zmianach. Regularnie informują o tym m.in. w Raporcie z Trójmiasta.

14:47 22 PAźDZIERNIKA 21

Gigantyczny korek na Smoluchowskiego (20 opinii)

Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima
Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima


Kierowcy są ważni, ale piesi i komunikacja miejska - ważniejsi



Jak tymczasem słyszymy w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, zgodnie z przyjętą polityką miasta stosowana jest tzw. odwrócona piramida transportowa.

Oznacza to, że na pierwszym miejscu stawia się pieszych, następnie: rowerzystów, transport zbiorowy, taksówki, carpooling/carsharing, a dopiero na samym końcu - prywatne auta.

- Dlatego też rozwiązania poprawiające funkcjonowanie transportu zbiorowego mają wyższy priorytet niż ruch indywidualny. Możliwe są nawet rozwiązania, które poprawiają funkcjonowanie transportu zbiorowego kosztem ograniczeń dla transportu indywidualnego (np. zabranie jednego pasa ruchu na buspas na ul. Podwale Grodzkie, Podwale Przedmiejskie). Aby zwiększyć niezawodność komunikacji autobusowej i skrócić jej czasy przejazdu, działania mające na celu utworzenie większej liczby buspasów będą kontynuowane - zaznacza Dagmara Szajda z ZTM.

Urzędnicy robią ukłon w stronę kierowców



Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem korka na Smoluchowskiego bez rozwiązania. Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podkreśla, że wprowadzono korekty sygnalizacji świetlnej, co sprawiło, że już sytuacja uległa znacznej poprawie.

- Nadal będziemy obserwować ruch w tym miejscu. Należy wziąć pod uwagę, że zmiany w organizacji ruchu w pierwszym etapie wymagają też ich adaptacji ze strony kierowców - podsumowuje Magdalena Kiljan.
W Gdańsku, wliczając buspas na ul. Smoluchowskiego, wyznaczonych jest w sumie 17 buspasów i pasów autobusowo-tramwajowych o łącznej długości 6305 metrów.

Opinie (120) 1 zablokowana

  • Jest miejsce do parkowania na stadionie lechii

    • 3 0

  • Prywatne auta w polityce transportowej miasta na samym końcu, ale do wprowadzania coraz wyższych opłat za parkowanie władze miasta są chętne.

    • 6 1

  • (1)

    A ja myślałem że najważniejsi są ludzie którzy w większości jadą samochodem do UCK i nie dlatego że mają takie widzimisię ale dla tego że tak jest IM wygodniej, bo potrzebują asysty zdrowej osoby, bo maja problem z poruszaniem się samodzielnie, bo są już w podeszłym wieku.
    Ale gratuluje odpowiedzi na krytykę racjonalizatorskich i pionierskich w skali świata rozwiązań . Większej głupoty to dawno nie słyszałem. A wystarczy pomyśleć żeby pogodzić i komunikację i ruch samochodowy. W Gdańsku niestety brak myślących urzędników.

    • 9 2

    • Masz racje, ale to nie pacjenci generują korki tam

      • 0 0

  • Pisałem żeby zrobić tam komunikację tramwajowa i wszystkie ulice z jednokierunkowych spowrotem przerobić na dwukierunkowe

    • 0 0

  • Wszystko stoi potem w korku, i auobusy i samochody. O czym oni opowiadają ?

    Kiedyś był ruch w 2 kierunkach na tym odcinku i musiano zrobić w jeden bo korki były masakryczne. Teraz powracamy do starego.

    • 5 1

  • de bi le

    • 3 0

  • Rowerzyści mają ważniejszy priorytet niż komunikacja? (1)

    To czemu zabrano w tym miejscu kontrapas rowerowy?

    • 1 1

    • Nooo...

      I wszyscy chorzy na rowery!!!!

      • 0 0

  • Kontrabuspas w tym miejscu to kretyństwo

    Korkują się: Tuwima, Dębinki, Orzeszkowej, Skłodowskiej - Curie, za chwilę korek na Smoluchowskiego będzie się ciągnął od Traktu Konnego do Pomorskich Szkół Rzemiosł. Chorzy wymagający terapii w drodze do szpitala pojazdem osobowym, wszystkie pojazdy użyteczności publicznej będą stać w kolejnym wygenerowanym przez miasto korku. W imię czego? Puszczenia dwóch linii autobusowych pod górę z przystankiem na którym znikoma liczba ludzi wsiada? W imię pierwszeństwa pieszych, rowerzystów i autobusów? Rowerzyści jadąc pod górę Smoluchowskiego tworzą korek, bo 40km/h nogami nie wyrobią przy takim podjeździe. Autobusy do Traktu będą stać w korkach, bo przecież zabrali je z Sobieskiego żeby więcej ludzi jechało do UCK. To i pacjenci będą umierać w pojazdach ZTMu, jak nie dotrą na oddział ratunkowy na czas. Wystarczy jeden taki zgon żeby nagłośnić problem.

    Nie ma w tej okolicy możliwości rozładowania korku przy takiej formule organizacji ruchu. To już decyzją miasta powinni zrobić przejazd dla wszystkich pod górę, nie tylko kontrabuspas, co umożliwiłoby zjazd z Traktu Konnego pod górę i skręt w stronę Dębinki na skrzyżowaniu. Dodatkowo zrezygnować z jednokierunkowej Skłodowskiej - Curie od połowy ulicy w dół, bo i tak palanci jadą w dół do Traktu pod prąd i wyjeżdżają pod zakaz.

    • 1 1

  • Już rozumiem

    Z synem chorym na białaczkę mam jechać do szpitala komunikacją miejską albo hulajnogą, bo tak jest trendy. I ekologiczne. Sorry, ale w tym momencie będę z nim jeździć samochodem, będę parkował pod UCK, a ewentualne mandaty i opłaty dodatkowe wyślę do pani Dulkiewicz. Z poważaniem.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane