• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rajska będzie rajem dla pieszych?

Krzysztof Koprowski
10 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Przebudowa ulicy Rajskiej na deptak ma zmienić ją w atrakcyjny ciąg pieszo-spacerowy. Przebudowa ulicy Rajskiej na deptak ma zmienić ją w atrakcyjny ciąg pieszo-spacerowy.

Rajska ma się stać reprezentacyjną ulicą Gdańska. Urzędnicy zastanawiają się nad przekształceniem jej w deptak. Planiści uważają, że spowoduje to ożywienie tego rejonu miasta - po zmianie ma tam zagościć wiele lokali gastronomicznych.



Już w latach 70-tych myślano o przekształceniu ulicy w deptak poprzez wpuszczenie ruchu aut pod ziemię. Już w latach 70-tych myślano o przekształceniu ulicy w deptak poprzez wpuszczenie ruchu aut pod ziemię.
Ulica Rajska zobacz na mapie Gdańska, mimo, że znajduje się w ścisłym centrum miasta, z miesiąca na miesiąc staje się coraz mniej atrakcyjna. Z ulicy wyniosły się praktycznie wszystkie punkty handlowe oraz gastronomiczne. Ich miejsce zajęły banki oraz firmy z sektora finansowego. Dalszej degradacji ulicy zapobiec ma przekształcenie jej w reprezentacyjny ciąg pieszy. W środę odbyła się debata publiczna poświęcona temu zagadnieniu.

- Pomysł przekształcenia ul. Rajskiej narodził się po tymczasowym wprowadzeniu zakazu ruchu podczas prac zabezpieczających spalony dach kościoła św. Katarzyny. Zamknięcie ulicy nie spowodowało znaczących utrudnień w ruchu. - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Jednak pomysł przebudowy ulicy na deptak nie jest wcale nowy. Już w latach 70 -tych zakładano utworzenie placu przy budynku NOT (połączonego z postawieniem jeszcze jednego budynku) oraz wpuszczeniem ruchu kołowego w podziemny tunel.

Niestety na taki wariant nie możemy liczyć w najbliższym czasie. Miasto nie dysponuje odpowiednimi sumami pieniędzy na realizację takiego przedsięwzięcia.

- Można wyeliminować ruch kołowy bez chowania ulicy Rajskiej do tunelu. - zapowiedział Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta.

Zgodnie z planami urzędników, po przekształceniu ul. Rajskiej w deptak, ruch samochodowymi będzie odbywać się okrężną drogą: Gnilną zobacz na mapie Gdańska, Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska oraz Stolarską zobacz na mapie Gdańska. W rozładowaniu ruchu pomóc ma także pierwszy etap ul. Nowej Wałowej od Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do wysokości ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska. Odcinek ten gotowy ma być w przeciągu najbliższych 2-3 lat. Z ruchu samochodowego wyłączony zostanie także krótki fragment ul. Heweliusza.

Czy podoba Ci się pomysł przekształcenia Rajskiej w deptak

Przekształcenie ulicy Rajskiej w ciąg pieszo-spacerowy ma się przyczynić do zmiany jej funkcji. Miejscy planiści uważają, że spowoduje to pojawienie się wielu nowych lokali gastronomicznych. Miasto nie dysponuje jednak żadnymi innymi instrumentami, które mogłyby spowodować likwidację banków. Jest właścicielem zaledwie jednego lokalu.

Ciężko także powiedzieć, kiedy przestanie wreszcie straszyć dziura przy Domu Technika. Jej właściciel ciągle uchyla się od rozpoczęcia budowy. Według Bielawskiego, problemem są ograniczenia konserwatorskie. - Rachunek ekonomiczny jest najważniejszy dla inwestora. Należy dopuścić większy kubaturowo obiekt, inaczej dziura w ziemi nadal będzie straszyć. Zastępca prezydenta stanowczo sprzeciwił się także tymczasowemu zagospodarowania działki i przeznaczeniu jej np. na parking.

- Cały czas się waham czy pomysł ten pozytywnie wpłynie na miasto. Najchętniej widziałbym jednoczesne przekształcenie kolejnych dróg na deptaki, aż do ul. Długiej - zapowiada Maciej Lisicki.

Plany wyłączenia z ruchu kołowego Rajskiej będą jeszcze przedyskutowane podczas wewnętrznych spotkań urzędników oraz specjalistów z zakresu urbanistyki i inżynierii ruchu.

Opinie (270) ponad 10 zablokowanych

  • ???? (3)

    Ludzie, którzy teraz rządzą naszym miastem zlikwidowali na jednym z głównych ciągów handlowych w śródmieściu sklepy i lokale. Zamiast tego na parterach Rajskiej mamy dzisiaj jakieś tam banki, punkty kredytowe no i oczywiście stomatologa. Dzisiaj ci sami ludzie chcą tam tworzyć deptak. O co im chodzi...???

    • 5 2

    • jak to o co? o misiakowanie!!

      • 1 2

    • wlasnie

      • 1 1

    • chodzi o to, by kierowcy poszerzyli wyobraźnię

      tobie też to się przyda kubuś

      • 1 1

  • zakorkowali miasto a jako remedium - zamykają ulice :) (1)

    Dziś autobus C czas realny jazdy miał 2 x dłuższy niż ten w rozkładzie ZTM.
    Nic w tym nadzwyczajnego.
    Ale co naprawdę ciekawe:
    w rozkładach jazdy nie ma różnicy miedzy czasem przejazdu w godz. 14-15 (godzinach szczytu!) w dzień roboczy i w dzień świąteczny!!!
    Prawdziwe Mózgi czuwają nad komunikacją.

    • 5 1

    • Kto inny korkuje, kto inny udostępnia ulice pieszym

      naucz się rozróżniać decydentów kubuś i pomyśl, że masz nogi, a nie tylko samochód

      • 1 0

  • a moze tak przy raskiej

    prezio A i jego chytry zastepca na ostatniej nie zabudowanej dzialce , to ta ogrodzona dziura naprzeciw NOTu , postawi mega biurowiec i zaje.... tzn wielkim parkingiem pod i nad i tam spakuja wszyskie banki z centrum Gdanska i podobnie werzreszcu (puki jest jeszce miejsce ) i powoli przywrucona zostanie dawna funkcjonalnosc i koloryt centrum Gdanska .przy okazji wymysla cos zeby mozna bylo normalnie przejsc prze tunel .Patrzac na to co oferuje gastronomia w centrum to nie trudno odgadnac ze nasi radni najbardziej lubia fastfoody .

    • 4 0

  • Jeden deptak już jest wśród ciuchów i tandety (1)

    ...w tunelu przy dworcu kolejowym !Teraz drugi wśród banków.
    Już za granicami Polski krąży dowcip "w Polsce tylko banki,apteki i kościoły",niestety mają rację.

    • 4 1

    • .. no i fryzjerzy.

      • 1 0

  • Super. A w NOCie zrobi sie czteropoziomową Biedronke

    I wszyscy bedą happy ! Kupie sobie wreszcie starter haloBiedronka !

    • 3 1

  • Już jeden tunel nam budują...

    niech skończą (rozpoczną) chociaż ten pierwszy.

    • 1 1

  • doskonały pomysł!!! (1)

    Co trzeba mieć w głowie, żeby z takimi pomysłami występować? Siano? Najpierw zezwala się na budowę Madisona w środku miasta, żeby parę lat później występować z pomysłem likwidacji do niego dojazdu... Wystarczy przejść się, a jeszcze lepiej przyjechac na Rajską po południu, żeby zobaczyć, jak bardzo jest zawalona.

    To że ruchu nie ma w druga stronę - od kościoła św. Katarzyny do Zieleniaka, jest wynikiem wyłącznie głupiej decyzji o zakazie skrętu w Rajską (a w zasadzie o nakazie jazdy na wprost) ustawionym na Podwalu Staromiejskim. Powoduje to, że jadąc z Targu Drzewnego i chcąc skręcić w stronę Gdyni nie możesz skręcić w Rajską, ale dopiero w Stolarską. Rajska powinna być właśnie główną drogą dojazdową - praktycznie nie ma przy niej budynków mieszkalnych (z jednej strony banki, z drugiej kościół i dziura w ziemi), więc hałas nikomu nie przeszkadza, do tego jest szeroka... Zamiast tego ruch puszcza się wąską i zabudowaną Stolarską, a jeszcze wciska głodne kawałki o likwidacji ruchu na Rajskiej. Przejdź się jeden z drugim i chwilę popatrz, czy ruch jest potrzebny, czy nie...

    • 4 4

    • ruch jest potrzebny każdemu

      ruch jest potrzebny każdemu, zwłaszcza tym, którzy długo kiblują za kierownicą w korkach zamiast pomyśleć o innym sposobie myślenia i poruszania się

      • 1 0

  • tak ..hehehe...najpierw chca budowac podziemne hale garazowe

    a potem wszystkie drogi dojazdowe do nich zamienic w deptaki..

    • 4 0

  • jestem za deptakiem

    • 1 1

  • Ja btym w końcu rozwalił NOT, bo jest to totalny relikt przeszłości. Zarówno wewnątrz jak na na zewnątrz wygląda okropnie. Na takiej działce jak ta wolna obok NOTu plus to co zwolniło by się po rozbiórce NOTu to można by jakiś na prawdę fajny obiekt postawić !

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane