• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rajska będzie rajem dla pieszych?

Krzysztof Koprowski
10 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Przebudowa ulicy Rajskiej na deptak ma zmienić ją w atrakcyjny ciąg pieszo-spacerowy. Przebudowa ulicy Rajskiej na deptak ma zmienić ją w atrakcyjny ciąg pieszo-spacerowy.

Rajska ma się stać reprezentacyjną ulicą Gdańska. Urzędnicy zastanawiają się nad przekształceniem jej w deptak. Planiści uważają, że spowoduje to ożywienie tego rejonu miasta - po zmianie ma tam zagościć wiele lokali gastronomicznych.



Już w latach 70-tych myślano o przekształceniu ulicy w deptak poprzez wpuszczenie ruchu aut pod ziemię. Już w latach 70-tych myślano o przekształceniu ulicy w deptak poprzez wpuszczenie ruchu aut pod ziemię.
Ulica Rajska zobacz na mapie Gdańska, mimo, że znajduje się w ścisłym centrum miasta, z miesiąca na miesiąc staje się coraz mniej atrakcyjna. Z ulicy wyniosły się praktycznie wszystkie punkty handlowe oraz gastronomiczne. Ich miejsce zajęły banki oraz firmy z sektora finansowego. Dalszej degradacji ulicy zapobiec ma przekształcenie jej w reprezentacyjny ciąg pieszy. W środę odbyła się debata publiczna poświęcona temu zagadnieniu.

- Pomysł przekształcenia ul. Rajskiej narodził się po tymczasowym wprowadzeniu zakazu ruchu podczas prac zabezpieczających spalony dach kościoła św. Katarzyny. Zamknięcie ulicy nie spowodowało znaczących utrudnień w ruchu. - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Jednak pomysł przebudowy ulicy na deptak nie jest wcale nowy. Już w latach 70 -tych zakładano utworzenie placu przy budynku NOT (połączonego z postawieniem jeszcze jednego budynku) oraz wpuszczeniem ruchu kołowego w podziemny tunel.

Niestety na taki wariant nie możemy liczyć w najbliższym czasie. Miasto nie dysponuje odpowiednimi sumami pieniędzy na realizację takiego przedsięwzięcia.

- Można wyeliminować ruch kołowy bez chowania ulicy Rajskiej do tunelu. - zapowiedział Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta.

Zgodnie z planami urzędników, po przekształceniu ul. Rajskiej w deptak, ruch samochodowymi będzie odbywać się okrężną drogą: Gnilną zobacz na mapie Gdańska, Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska oraz Stolarską zobacz na mapie Gdańska. W rozładowaniu ruchu pomóc ma także pierwszy etap ul. Nowej Wałowej od Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do wysokości ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska. Odcinek ten gotowy ma być w przeciągu najbliższych 2-3 lat. Z ruchu samochodowego wyłączony zostanie także krótki fragment ul. Heweliusza.

Czy podoba Ci się pomysł przekształcenia Rajskiej w deptak

Przekształcenie ulicy Rajskiej w ciąg pieszo-spacerowy ma się przyczynić do zmiany jej funkcji. Miejscy planiści uważają, że spowoduje to pojawienie się wielu nowych lokali gastronomicznych. Miasto nie dysponuje jednak żadnymi innymi instrumentami, które mogłyby spowodować likwidację banków. Jest właścicielem zaledwie jednego lokalu.

Ciężko także powiedzieć, kiedy przestanie wreszcie straszyć dziura przy Domu Technika. Jej właściciel ciągle uchyla się od rozpoczęcia budowy. Według Bielawskiego, problemem są ograniczenia konserwatorskie. - Rachunek ekonomiczny jest najważniejszy dla inwestora. Należy dopuścić większy kubaturowo obiekt, inaczej dziura w ziemi nadal będzie straszyć. Zastępca prezydenta stanowczo sprzeciwił się także tymczasowemu zagospodarowania działki i przeznaczeniu jej np. na parking.

- Cały czas się waham czy pomysł ten pozytywnie wpłynie na miasto. Najchętniej widziałbym jednoczesne przekształcenie kolejnych dróg na deptaki, aż do ul. Długiej - zapowiada Maciej Lisicki.

Plany wyłączenia z ruchu kołowego Rajskiej będą jeszcze przedyskutowane podczas wewnętrznych spotkań urzędników oraz specjalistów z zakresu urbanistyki i inżynierii ruchu.

Opinie (270) ponad 10 zablokowanych

  • Oddajcie Rajską Pellowskiemu i Jankowskiemu

    • 0 0

  • ruch uliczny planować trzeba kompleksowo

    a nie pier...ć deptak, bo komuś odbiło, nie bacząc na konsekwencje. Ruch, przepustowość ulic itp to się liczy, na komputerze albo na liczydle. Od tego są architekci i inżynierowie, a na słabą głowę zwykłego urzędnika to jest zatrudne...

    • 2 1

  • uczciwość w pierwszym rzędzie

    Ktoś pomylił skutki z przyczynami. To, że banki są przy Rajskiej nie ma najmniejszego wpływu na zmniejszenie ruchu samochodowego. Natomiast przyczyną jest zakaz skrętu w Rajską od strony Podwala i bardzo trudny przejazd z Błędnika.
    W dawnych czasach gdańskich ulica ta zwała się Paradową i służyła do szczególnie widowiskowych prezentacji. Coś co wiele miast na świecie bardzo lubi. Coś co ulica Długa i Długi Rynek niezbyt już eksponują.
    Pytanie powstaje czy faktycznie Urząd Miasta ma coś do zaproponowania w sprawie niezbędnych dojazdów do sklepów, mieszkań i instytucji położonych na wschód od Wałów Jagiellońskich. Jak dotychczas to nieomal widowiskowo pokazuje się jak takie nakazy, decyzje i zakazy są omijane i jak ogromne przynoszą szkody miastu.
    Powiedzmy TAK temu projektowi - ale przedtem pójdżmy na reprezentacyjne miejsce ulice Długą i Długi Rynek. Tam nie patrzmy na gołębie i kamienice - tylko spójrzmy pod nogi. Policzmy ile jest potrzaskanych , wspaniałych płyt granitowych. Panie Lisiecki i Panie Bielawski - zamiast lobować dla miłych Wam właścicieli działek budowlanych przy Rajskiej, przewertujcie akta i kwity miejskie. Pokażcie ile pieniędzy wpłynęło z kar nałożonych przez wjeżdżających na deptak Długiej? Gdy nawet znajdziecie takie kwoty – w co wątpię - to pokażcie ile płyt granitowych za nie kupiono i gdzie one leżą czekając na ułożenie ?
    Zanim podejmiecie dalsze decyzje typu ulicy Nowej Wałowej, pokażcie swoją prawdziwą troskę o dobro miasta, a nie o dobro inwestorów.

    • 1 1

  • Co za paranoja!

    Cały Gdańsk przerobić na deptak!!! A ludzie niech odstawią samochody na kołki - po co jeździć? Po co budować drogi - budujcie deptaki!!!
    Ruch przenieść na Gnilną, Łagiewniki i Stolarską - to chore - tam już teraz tworza się korki tak jak i na Podwalu Staromiejskim i na Rajskiej i na Łagiewnikach i na Gnilnej. A Nowa Wałowa - tak będzie gotowa - gdzieś tak w trzecim kwartale 3874 roku późnym wieczorem.

    • 2 1

  • A czy ktoś pomyślał o mieszkańcach Rajskiej i Stolarskiej?

    "Zgodnie z planami urzędników, po przekształceniu ul. Rajskiej w deptak, ruch samochodowymi będzie odbywać się okrężną drogą: Gnilną zobacz na mapie Gdańska, Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska oraz Stolarską" = a czy ktoś wziął pod uwagę mieszkańców ww. ulic? życie w hałasie i spalinach....powodzenia :(((

    • 1 1

  • Ulica Piotrkowska w Łodzi (1)

    po zrobieniu z niej największego deptaka w Polsce też umarła, centrum Krakowa gdzie do restauracji nie można dojechać umiera, bo restauracje nie mają klientów. Jedyne firmy, które stać na opłacenie czynszów ustalonych przez gdańskich radnych to są właśnie banki... bez komentarza...

    • 1 1

    • jesli Floriańska w Krakowie umarła to ja jestem hans dietrich von kniprode

      co za bzdury koleś wypisujesz. Ulica wyłączona z ruchu samochodowego ożywa a nie umiera

      • 0 1

  • oczyscic z choloty starowke

    dosc juz eksploatacji dwoch ulizek wstyd dla urbanistow zeby wszystkich wpychac na dwie ulice gdanska kto jest madry to sam na nie trafi reszta gdanska powinna tetnic zyciem mieszkancow

    • 1 0

  • RajBankowy

    Proponuję zmienić nazwę ulicy na Bankowa.Wszak prócz instytucji bankowych nie uświadczysz innych (z małymi wyjątkami).

    • 1 2

  • Konserwatorowi zabytków bijemy brawa - w końcu Gdańsk będzie wyglądał jak 1000 lat temu - bez samochodów i nowoczesnych budynków! Cofajmy się dalej! :/

    • 1 1

  • pokładam się

    znowu podyskutują....
    jak o drogach.. obwodnicachh.. do emerytury..

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane