• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Długiego Targu: nawierzchnia z szarego granitu

Michał Stąporek
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Sporych rozmiarów szara kostka z granitu strzegomskiego ma stanowić nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu - taką propozycję przedstawili konserwatorowi zabytków gdańscy urzędnicy.



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być wykonana z:

Solidny bochen foremkowego chleba - takie skojarzenie wywołuje pierwszy rzut oka na kostkę, z której wykonana może zostać nawierzchnia Długiego Targu. Jest szara, ma łupane boki i szorstką, tzw. płomieniowaną nawierzchnię. Długa na 18 i szeroka na 12 centymetrów, pochodzi ze Strzegomia na Dolnym Śląsku. Miejscu pochodzenia zawdzięcza swoją nazwę materiał, z którego ją wykonano - to granit strzegomski.

Konserwator zabytków ma wątpliwości



Kostka została wykonana na podstawie wytycznych wojewódzkiego konserwatora zabytków. Określił on jej rozmiar, kolor i materiał, z którego ma powstać. Jednak, jak się okazuje, kostka może nie zostać zaakceptowana.

- Zaprezentowane kostki są łupane, tymczasem powinny one mieć bardziej gładką nawierzchnię, tzw. groszkową. Podobne rozwiązanie zastosowano na rynku w Krakowie, gdzie się dobrze sprawdza. Kolor kostek powinien być też nieco ciemniejszy, bardziej podobny do obecnej nawierzchni Długiego Targu - potwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
Jeśli po zmianie parametrów kostki konserwator zaakceptuje przedstawioną mu w czwartek, 23 stycznia, koncepcję, długo oczekiwany remont popękanej nawierzchni Długiego Targu będzie mógł się rozpocząć.

- Jeśli tak się stanie, to od razu bierzemy się do pracy - deklaruje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej ilości kostki i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.

Duża kostka pośrodku Długiego Targu, mała wzdłuż kamienic



Szara kostka wypełniłaby nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu, mieszczącą się między liniami stojących tam ulicznych latarni. Z kolei zewnętrzna przestrzeń między latarniami a fasadami budynków zostałaby wyłożona granitowymi kostkami o rozmiarach 11 na 9 centymetrów. Dziś stanowią one wypełnienia po pękających płytach obecnej nawierzchni tej ulicy.

Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego. Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu sezonu letniego w tym roku i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Na razie remont, a nie gruntowna modernizacja



Trzeba jednak pamiętać, że te prace nie odbędą się w ramach zapowiedzianej kilka lat temu gruntownej modernizacji Drogi Królewskiej, czyli ul. Długiej i Długiego Targu. Dla niej zaplanowano bowiem znacznie więcej zmian niż tylko remont nawierzchni. Przebudowane miały zostać podziemne instalacje, oświetlenie, zieleń i mała architektura.

Projekt okazał się jednak zbyt drogi - jego koszt szacowano kilka lat temu na co najmniej 50 mln zł.

Zaplanowane na najbliższe miesiące prace będą znacznie tańsze. Ich wartość wstępnie szacuje się na kilka milionów - może 4, może 5.

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • A co ze starą kostką

    Chętnie wezmę

    • 0 0

  • Kostka

    Panie w szpilkach będą wdzięczne .Któż nie lubi łamać obcasów.

    • 1 0

  • Kiedys widziałem mape

    jak będzie wyglądała linia brzegowa Europy po podniesieniu wód na wskutek ocieplenia.gdańska nie będzie,bedzie jednym z miast zalanych.Jak dla mnie ktoś to lekceważy,liczy się kasa,a ta będzie zmarnowana

    • 0 0

  • APEL do Konserwatora Zabytków (1)

    Cieszę się , że nie zaakceptowano kostki łupanej. I mam też nadzieję, że przy podejmowaniu ostatecznej decyzji będzie brana pod uwagę nie tylko strona wizualna, ale także wygoda użytkowników.
    Bruk (w szczególności rustykalny) uniemożliwia normalne poruszanie się pań na obcasach, osób poruszających się na wózkach oraz osób starszych i małych dzieci. Wszyscy biorą to pod uwagę i robią wszystko, by unikać brukowanych deptaków.
    Chyba nie chcemy, by Długi Targ był skazany jedynie na osoby w "trampkach"?
    Sugeruję wprowadzenie np. pasów z płyt kamiennych, które będą zgrane z wybraną kostką brukową i wzbogacą rysunek nawierzchni, a jednocześnie umożliwią komfortowe poruszanie się wszystkim w/w. Dobra pracownia projektowa na pewno poradzi sobie z ciekawą aranżacją, ale muszą dostać właściwe wytyczne od osób decyzyjnych. Stąd apel o rozwiązanie, które zadowoli użytkowników zarówno w kwestii estetycznej , jak i użytkowej.

    • 2 0

    • Popieram

      Nikt nie myślli o tym, że są różni ludzie i rozne potrzeby. Kostka tego typu to dramat. Konserwator ma na prawdę jakiegos bzika na punkcie kostki. To XXI wiek....nue wracajmy do średniowiecza.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane