• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez Trójmiasto: przyjemność czy groza?

Michał Sielski
6 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jak jeździć rowerem po Trójmieście? Według niektórych najbezpieczniej drogami rowerowymi, według innych ulicami, a rowerzystów wciąż można spotkać także na chodnikach. Sprawdziliśmy, jak szybko, legalnie i bezpiecznie przejechać rowerem przez Trójmiasto. Nie ma co ukrywać - tak moglibyśmy pracować codziennie...



Zdarza ci się jeździć rowerem po ulicach?

Od początku zakładaliśmy, że nie będzie to materiał z tezą. Nie planowaliśmy, że pokażemy braki w infrastrukturze rowerowej czy postawy rowerzystów lub kierowców. Nie chcieliśmy udowadniać niczego sobie ani innym - przekonywać, że rower to idealna recepta na korki czy może chwilowa moda i lans. Po prostu - przejechaliśmy od granicy Trójmiasta w Gdyni do kolejnej w Gdańsku.

Jakie wnioski? 45 km pokonaliśmy bez większego problemu, bezpiecznie i szybko. Na niektórych fragmentach - ale tylko niektórych, bo jechaliśmy już po porannym szczycie - znacznie szybciej niż samochody czy pociągi SKM. Ale po kolei:

Kiedy rowerzyści mogą jeździć po ulicy?

W ustawie jest jeszcze kontrowersyjny zapis dotyczący tego, że droga dla rowerów powinna być wyznaczona dla kierunku, w którym porusza się rowerzysta. Niektórzy interpretują to tak, że powinna ona znajdować się po prawej stronie ulicy, co potwierdza kilka wyroków sądów z całej Polski. W naszym kraju nie obowiązuje jednak prawo precedensowe, więc jeśli ktoś nie ma czasu na dyskusje z policjantami albo wizyty w sądzie, powinien zastanowić się, czy nie wybrać podróży DDR także wtedy, gdy jest ona po przeciwnej stronie jezdni.


Gdynia: wjeżdżamy ulicą

Od strony Rumi wjechaliśmy do Trójmiasta ulicą - dwupasmową drogą nr 6. To jedyny legalny sposób, bo ciąg pieszo-rowerowy zaczyna się tam po lewej stronie dopiero po kilkuset metrach. Oczywiście można z niego skorzystać, ale nie trzeba, co wyjaśniamy powyżej. To nie droga rowerowa, poza tym rowerzystów (i kierowców) jadących w kierunku Gdyni nie informują o niej żadne znaki. Żadne też nie zabraniają im jechać jezdnią.

W gruncie rzeczy nie musieliśmy też wjeżdżać na drogę dla pieszych i rowerów po naszej prawej stronie na Cisowej, bo nie jest ona drogą rowerową z punktu widzenia znowelizowanej w 2011 roku Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Przede wszystkim musiałaby być ona oznaczona znakiem C-13 (Droga dla rowerów), znakami poziomymi, być konstrukcyjnie oddzielona od jezdni i chodnika oraz mieć minimum 2 metry szerokości. Cztery lata temu istniał przymus jazdy także drogą dla rowerów i pieszych, ale po nowelizacji zniknął z ustawy. Asfaltowa droga w Gdyni większość nowych warunków spełnia, ale nie wszystkie, więc rowerzyści mogą praktycznie przez całą długość ul. Morskiej w Gdyni jechać ulicą. I niektórzy z tej możliwości korzystają, bo jest to szybsze i często bezpieczniejsze, ale my wybraliśmy opcję drogi dla rowerów i pieszych - jak większość cyklistów, którzy wybierają wolniejszą jazdę.

Bezpieczeństwo? Licz na siebie, a nie innych

Wbrew pozorom drogi wydzielone z chodnika często nie są jednak bezpieczniejsze dla rowerzystów. Poruszający się ulicą - jeśli tylko jadą zgodnie z przepisami i właściwie sygnalizują wszystkie manewry - są znacznie lepiej widoczni, bo bez przerwy są uczestnikami ruchu drogowego. Rowerzyści wybierający DDRiP jadą wzdłuż jezdni, a ich droga czasem je przecina, więc nie zawsze są dostrzegani przez kierowców. Tłumaczenie, że mają zielone światło, pierwszeństwo przejazdu itd. na niewiele się zda podczas wypadku. A przejazdy rowerowe przez jezdnie to miejsca, w których do kolizji rowerzysty z samochodem dochodzi zdecydowanie najczęściej. Warto więc w ich okolicy zwolnić i zachować czujność, czyli po prostu się rozejrzeć - nawet jeśli mamy pierwszeństwo i zielone światło. Przekonaniem, że mieliśmy rację utraconego w wypadku zdrowia na pewno nie odzyskamy.

Oczywiście wszyscy kierowcy powinni stosować się do zasad ruchu, ale doskonale wiemy, jak to wygląda w naszym kraju. Trójmiasto nie jest wyjątkiem - jedne z najbardziej liberalnych w Europie przepisów w zakresie mandatów za wykroczenia sprawiają, że często przepisy są lekceważone. Zarówno przez kierowców, jak i pieszych i rowerzystów - których także spotkaliśmy jadących przez przejścia dla pieszych, pod prąd na jednokierunkowym pasie rowerowym w Orłowie zobacz na mapie Gdyni czy lewą stroną drogi rowerowej w Gdańsku. Rowerzyści w Trójmieście nie są święci - są po prostu odbiciem ogółu społeczeństwa.

Infrastruktura dla domyślnych

Duńskie Aarhus - miasto wielkości Gdyni. Tu pasy rowerowe wyznaczone są w jezdni lub obok niej. Nikt nie sugeruje, że miejsce rowerzystów jest na chodniku. Duńskie Aarhus - miasto wielkości Gdyni. Tu pasy rowerowe wyznaczone są w jezdni lub obok niej. Nikt nie sugeruje, że miejsce rowerzystów jest na chodniku.
Bez wątpienia przejażdżka rowerami przez Trójmiasto była bardzo przyjemna, ale kilka rzeczy warto by zmienić albo chociaż lepiej oznakować. Nie będziemy tu piętnować odpowiedzialnych za brakujące odcinki dróg rowerowych, bo o tym pisaliśmy - i pisać będziemy - wielokrotnie, ale często rozwiązania zaproponowane przez miejskich urzędników są mylące. Jak choćby droga w Sopocie, przy ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Sopotu, która częściowo biegnie przy chodniku, potem ulicą i meandruje tak kilka razy. Jak tylko do niej podjechaliśmy, od razu trafił się rowerzysta, który się w tym nie połapał. Zmiany stron, które serwuje nam Gdynia i Gdańsk na głównych drogach, to przy tym nic wielkiego, choć czekanie na światłach czasem po dwie minuty może zirytować nawet cierpliwych.

Osobną kwestią są "punkty teleportacji", czyli koniec drogi dla rowerzystów, z której w żaden legalny sposób nie można zjechać. Jedyne dostępne rozwiązanie to zejście z roweru i jego przeprowadzenie - czasem przez długi odcinek chodnika. Zjazdy z DDR na ulicę to w Trójmieście wciąż rozwiązania, które dopiero zaczynają się przebijać do świadomości odpowiedzialnych za infrastrukturę dla rowerzystów. Podobnie jak pasy w jezdni - stosowane w wysoko rozwiniętych krajach, a u nas wciąż często uważane za "niebezpieczne i kontrowersyjne". Tymczasem gotowe rozwiązania są na wyciągnięcie ręki np. w nieodległej i podobnej klimatycznie Danii. Wystarczy je skopiować.

Przyjemność z jazdy, bo tolerancja rośnie


Mimo niedogodności, cały przejazd upłynął nam miło i bezpiecznie. Nikt na nas nie trąbił, nikt nie chciał rozjechać, kierowcy nas widzieli i ustępowali pierwszeństwa, gdy wynikało to z przepisów, a czasem nawet tylko życzliwości. Z doświadczenia wiemy, że czasem bywa zupełnie odwrotnie, ale warto podkreślić, że wzajemna tolerancja kierowców samochodów i rowerzystów powoli rośnie - i tak trzymać!

Całe Trójmiasto - od granicy do granicy - można przejechać legalnie rowerem w dwie godziny, ale nie będzie to tempo wycieczkowe. Dlatego tych, którzy w dłuższych wypadach nie są jeszcze zaprawieni, zachęcamy do wyboru choćby części trasy. Bardzo malowniczy jest zwłaszcza końcowy odcinek przejazdu z centrum Gdańska w stronę Pruszcza. Jadąc wzdłuż kanału Raduni zobacz na mapie Gdańska, można poznać Gdańsk z zupełnie nowej perspektywy. Urokliwy jest też mijany park w Kolibkach zobacz na mapie Gdyni, więc nawet wzdłuż głównych dróg znajdziemy miejsca, których często z samochodu nie dostrzeżemy. Może warto spróbować?

Rower to bowiem nie tylko środek rekreacji, ale i transportu. Jeśli podróżujecie wzdłuż głównych arterii Gdańska, Sopotu lub Gdyni w godzinach szczytu, dojedziecie nim do pracy czy szkoły najszybciej. Testujemy to codziennie i nie mamy żadnych wątpliwości: szybciej niż samochodem, pociągiem SKM i innymi środkami komunikacji publicznej. I na pewno zdrowiej - zwłaszcza dla sylwetki. Do zobaczenia na trasach!

Opinie (442) 7 zablokowanych

  • Ścieżki w Gdyni

    Ścieżki są niewygodne, niebezpieczne, wprowadzające w błąd rowerzystów + zaczajeni policjanci - dowodzi to o nieumiejętności urzędników w UM ukazuje obraz nędzy. Przykład ul. Pucka ok 3km. Ścieżka kilkakrotnie przecina oś jezdni, dwukrotnie kończy się, aby za 100-200m zacząć się znowu - te miejsca to okolice przejazdu przez torowisko oraz skrzyżowania Puckiej i Unruga. Dodam, że na Unruga na ścieżce położono nieoznakowane "spowalniacze", które podnoszą ryzyko jazdy po ścieżce ponieważ rowerzyści je omijają.
    Jako rowerzysta uważam, że piesi mają zawsze pierwszeństwo i nigdy żadnego nie potrąciłem, a jeżdżę na rowerze od pond 30 lat.

    • 12 0

  • No i nastepny.

    No i następny miłośnik 2 kółek który nie zna przepisów. Ale co się dziwić, jak rowerzyści uczą się przepisów czytając takie durne artykuły albo na forach wzajemnej adoracji.
    "Droga rowerowa, to równoległa do waszej o innym kolorze i często innej nawierzchni"
    Nie - "Użyte w ustawie określenia oznaczają:droga dla rowerów - drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
    Warto podkreślić, że droga dla rowerów :" jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego" Pasek farby to nie oddzielenie - to wyznaczenie. W tym przypadku mamy do czynienia z drogą dla rowerów i pieszych. A wtedy: "Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym."
    I nie ma znaczenia czy na znaku symbol pieszego jest z lewej, prawej na dole czy na górze.To obowiązkiem rowerzysty jest uważać na pieszych a nie biadolić, że wchodzą mu pod koła. W przypadku gdy mamy do czynienia ze znakiem gdzie symbole oddzielone są kreską pionową - pieszy ryzykuje ukaranie karą porządkową za naruszenie przepisów porządkowych. Za to rowerzysta uderzając w takiego pieszego popełnia wykroczenie (łamie przepis ustawy) i ponosi winę za zdarzenie.

    • 7 5

  • A kiedy ktoś w końcu zrobi porządek na ul. Długie Ogrody?

    Centrum i wizytówka miasta, spory ruch, zwłaszcza w sezonie i trasa, której praktycznie nie ma. Od Siennickiej do kościoła jeszcze da się jechać (mimo pokruszonego asfaltu i notorycznie rozbijanych butelek). Oznakowanie tylko poziome, które znika przy samym kościele i trasa się urywa. Potem jakieś szczątkowe, mocno wytarte ślady pasa rowerowego na chodniku do Rossmana - nie wiadomo czy wciąż obowiązującego, czy nie. Na planie rowerowym miasta (stan na czerwiec 2015) w tym miejscu jest ciąg pieszo-rowerowy. Ale w rzeczywistości, przy braku prawidłowego oznakowania, to niestety jazda na pamięć i narażanie pieszych.
    Ps A skoro już jesteśmy w tych okolicach, to krótkie pytanie - czy wciąż obowiązuje zakaz wjazdu na Ogarną od strony Bogusławskiego? Stoją tam niby jakieś słupki, ale zawsze odsunięte na bok, a samochody wjeżdżają dalej i parkują, gdzie się da. Kolejna urzędnicza fikcja, której nikt nie przestrzega?

    • 4 0

  • OVO .

    oto my bicycle :)

    • 1 1

  • Zbyt dużo uprawnień szkodzi.

    wystarczy poczytać statystyki wypadków z udziałem rowerzystów z naciskiem na okres wakacyjny. Kto za to zapłaci???

    • 3 6

  • Rowerzyści ostatnio dostali jakiegoś amoku, czyste wariactwo!

    Powodują mnóstwo groźnych sytuacji i wypadków a potem uciekają - gdzie jest policja? Należy nad tym tłumem jakoś zapanować- rejestrować rowery jak inne pojazdy jednośladowe + OC.

    • 15 10

  • (4)

    Dojeżdżam z Szadółek na Letnicę do pracy. Aby przedrzeć się do Kartuskiej trzeba jechać przez krzaczory i ulicą. Jestem zarówno rowerzystą jak i kierowcą osobówki i z obu punktów widzenia muszę przyznać, że u nas źle jeździ się ulicami... Ścieżki zaś, jak już są, to często oblegane również przez biegaczy, którzy nie widzą pustego chodnika kilka centymetrów obok...

    • 75 11

    • Ortografia ortografią

      ale dość dobrze mówi - jest wiele do zrobienia. Co do biegaczy - to chyba wynika z tego, że ścieżka rowerowa jest bardziej miękka i kości tak nie dostają jak na kostce brukowej. Mi osobiście nie przeszkadzają jeśli nie tarasują jej całej - bardziej męczący są rolkowcy jadący całą szerokością, albo zakochane pary na rowerach jadące tuż obok siebie.

      • 9 0

    • rowerzystom....

      Wymagacie od ludzi znajomości przepisów, a oni podstawowej gramatyki i odmiany przez przypadki nie znają. Wstyd!

      • 10 4

    • Jesteś klasycznym wytworem współczesnej nawalanki.
      Teraz stawiasz się jako zmotoryzowany i rowerzysta ponad pieszym, choć pewnie do niedawna jeszcze tak nie było.
      Cóż góra intelektu urodziła mysz, choć pewnie i tak nie zrozumiesz o co chodzi.

      • 4 16

    • świata nie uzdrowisz, ale nad ortografią popracować możesz

      • 12 9

  • Na mojej trasie jest jedna ścieżka rowerowa i to zapchana przez pieszych

    Na Wielkopolskiej w Gdańsku na zjeździe można osiągnąć rowerem 45km/h. A ścieżka zawsze zapchana wózkami dziecięcymi, matki, babcie, psy. Już nie zwracam uwagi. Ta ścieżka teraz była czyszczona z zarośli, jest dużo zapadnięć i nierówności. Wymaga naprawy. Na Ofiar Grudnia 70 były prace ziemne, po których po partacku wykonano tzw zabruk. Kostka ułożona po pracach wystaje na 3 cm ponad ścieżkę. Teraz już wiem, że fachowcy są na emeryturze, a młodsi za granicą.

    • 6 4

  • Oczywiście... (1)

    Jest ścieżka rowerowa, ale oczywiście nie będę po niej jechać, bo "to niby jest ścieżka rowerowa, ale tak naprawdę to według jakiegośtam przepisu nie jest". Żenada

    • 4 5

    • wiekszość dróg rowerowych po prostu jest....

      nie po drodze. Lepiej jechać ulicą.

      • 5 2

  • oby w koncu panowie w niebieskim wzieli sie za rowerzystów (2)

    najbardziej chamska grupa poruszajaca sie po 3city, robia co chca , dojechac to obcisle towarzycho !

    • 23 33

    • Pełna zgoda bo w końcu dojdzie do samosądów i niech potem rajtuzy nie płaczą.

      • 3 4

    • współczuję spiny mózgu

      • 11 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane