• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • Za te pieniądze i czas (3)

    Można było wybudować równolegle trzeci tunel na rowery.A nawet czwarty na tramwaj lub dla nowej trasy PKN by połączyć Stogi z Nowym Portem

    • 2 2

    • tunel ma 1,5 km i kosztował 1,5 mln. Nitki są dwie

      Za 1,5 mln zł, to można wydrążyć 3m nowego tunelu.

      • 0 0

    • i jeszcze piąty na lotnisko szczurka w Gdyni (1)

      • 1 1

      • A może na twoją piątą klepkę

        • 0 0

  • Czekam na tych co będą jeżdzić mimo zakazu.... (2)

    ...możecie byc pewni że was rozjadę, oczywiście przypadkiem...

    • 16 5

    • A zdajesz sobie sprawę

      że to co robisz, są to groźby na które jest paragraf

      • 1 0

    • och, powiało grozą

      • 1 0

  • a co z mostem pontonowym?

    Jak nie będzie już potrzebny w Sobieszewie, to nie dałoby się go zaadaptować na potrzeby przeprawy pieszo-rowerowej?

    • 0 0

  • Szanowne lewactwo rowerowe (6)

    pora wprowadzić podatek drogowy dla was i obowiązkowe ubezpieczenie OC.
    Przypominam że istnieją rowery wodne dla tych co chcą bezpłatnie pedałować przez wody.

    • 29 15

    • lewactwo rowerowe...

      bosz, co w twojej głowie siedzi?

      • 1 0

    • i tu ciekawostka (1)

      mam OC na rower od przeszło 3 lat :) 50pln rocznie, PZU. Miłego dnia!

      • 4 3

      • ilu jeszcze jest takich?

        a rower jaki ma VIN?

        • 0 2

    • teraz pedalarscy wyznawcy roweru i jazdy bez siodełka będą wyzywać!

      • 6 4

    • podatek drogowy od wózków dziecięcych też wprowadź debilu wypuszczony ze skansenu

      • 6 7

    • nic glupszego nie byles w stanie wymyslic?

      • 5 12

  • Wahadlowy autobus non stop przez tunel (4)

    Problem w ciaglosci ruchu pieszego i rowerowego w tunelu...

    Ograniczenie ilosci grupy do kilku osob, eliminuje wycieczki rowerowe na atrakcyjne tereny Wisliujscia i Westerplatte.

    • 9 4

    • tunel to jedyna droga? (2)

      a jak sobie radziliście wcześniej?

      • 1 1

      • a jak kierowcy radzili sobie wcześniej bez tunelu?

        i po co w ogóle tunel powstał?

        • 0 0

      • wcxesniej...?

        A jak sobie radziles bez komorki i neta..???

        • 0 0

    • Odbiło ci?

      Chcesz sobie pojeździć tunelem to kup samochód. A nie, przecież nie masz nawet prawka, haha

      • 0 0

  • Argumenty rowerzystów są niepoważne: (6)

    1. "Wprowadzenie opłat zniechęci do korzystania" - Prom Wisłoujście też jest płatny
    2. Mało atrakcyjna przeprawa - to tylko podróż A-B
    3. Zachować Prom Wisłoujście - dajcie 1,5 mln zł
    4. Drogo - zawsze dla kogoś będzie za drogo
    5. Częstotliwość 30 min - tak jak teraz prom, tyle że prom kursowanie kończy o wcześniej
    6. 10 rowerzystów się nie zmieści - chyba nie widziałem nigdy tylu na promie
    7. Rower z przyczepką nie zmieści się do zwykłego autobusu - ja też nie jeżdżę niską osobówką po drogach gruntowych jesienią, trzeba się dopasować do warunków, wszystkim nie dogodzimy
    8. Jelitkowo - Stogi tramwajem z rowerem - jakiś kosmos, po co wtedy komu rower? Co to za porównanie?
    9. Bezpieczeństwo roweru za kilka tysięcy peelenów - patrz p. 7., oraz - albo się nad nim trzęsiesz, albo używasz.

    • 31 5

    • (3)

      1. A kto pisał, że Prom Wisłoujście zachęcał? Poza tym, było tańszy.
      2.Chyba o to chodziło rowerzyście, że przeprawa była atrakcją, a przejazd przez tunel to tylko podróż A-B
      3. No daj spokój: właśnie zaczęliśmy spłacać 1,5 mld złotych kredytu za budowę tego tunelu - nie liczmy się tak
      4. Wychodzi jakieś 2,5 grosza za 1 sekundę jazdy autobusem - to jest drogo
      5. Częstotliwość jest żałosna - promu też była, ale teraz kurde mamy tunel, nie?
      6. I w autobusie w obecnym kształcie też nie zobaczysz - to ci mogę zagwarantować
      7. bez komentarza
      8. Uchwyciłeś sedno problemu: po co ktoś ma w ogóle podróżować rowerem skoro płaci za 1 minutowy przejazd tyle i ile kosztowałoby go paliwo za przejechanie całej trasy
      9. zgodzę się - to był akurat marny argument

      • 1 4

      • (1)

        Chcesz, żeby wszystko było częściej, więcej, dłużej, lepiej, ale i za darmo. Nie ma nic za darmo, tylko jest z naszych podatków. Wydamy na bezpłatne autobusy dla rowerzystów, to o tyle mniej będziemy mogli wydać np. na ścieżkę rowerową gdzie indziej.
        Argument, że 1,5 mln to przy 1,5 mld jest niewiele jest tak dziecinny, jak porównanie wywalenia na byleco 250 zł, jeśli się zarabia 2500.

        Co do p. 7: tak dokładnie - zróbmy autobus dla rowerów z przyczepkami, to odezwą się użytkownicy rowerów poziomych, że wieszaki im nie pasują, a jak zrobimy po jednym wieszaku specjalnie na rower poziomy, to użytkownicy tandemów będą krzyczeć, że autobus nie jest dostosowany do ich potrzeb. Że mało jest tandemów? Wiesz co - ja bym zrobił ten bezpłatny autobus od otwarcia do końca października i podliczył ile faktycznie skorzysta z tego rowerzystów. To będzie jak... ilość tandemów w użyciu (ja mam porównanie, ile teraz rowerzystów i pieszych korzysta z promu - pieszych jest kilku na prom, a rowerzystów? Najczęściej nie ma żadnego, nigdy nie widziałem więcej niż z pięciu).

        • 0 1

        • Napiszę wprost: obecna przeprawa = całkowite wykasowanie ruchu rowerowego w tym obszarze miasta. Jeżeli o to chodziło planistom, to gratuluję. Czekam na kolejne poszerzenia dróg i robienie objazdów do objazdów.

          • 1 0

      • Jak chcecie mieć bardziej atrakcyjną podróż to jedźcie przez całe miasto po ścieżkach (jak nie ma ścieżek to ewentualnie ulicą, ale z przestrzeganiem przepisów, bo to wy musicie się dostosować do nich, a nie przepisy do was)

        • 2 1

    • 9. Tylko kto odpowiada za bezpieczeństwo, ewentualne szkody w sprzęcie i ludziach? To, ze zabezpieczysz swój rower nie oznacza, ze czyjś rower żle zabezpieczony nie wyrządzi szkód.

      7. Na promie nie było takich problemów.

      6. Mieszkam w Porcie, często zdarzają się większe grupy. Twierdza Wisłoujście ma bilety grupowe dla min 10 osób

      • 2 2

    • twoje za to są

      • 2 2

  • proponuję: darmowy przejazd dla rowerzystów tunelem (3)

    po okazaniu aktualnej karty rowerowej!

    • 15 7

    • ciężka sprawa

      Karta rowerowa obowiązuje tylko do 18. roku życia. Prawo jazdy nie mogłoby być?

      • 0 0

    • A ja proponuje żeby Ci bomba na ten twój purpurowy łeb pisowski spadła

      • 1 1

    • heh

      w to mi graj

      mam i to i prawo jazdy:)

      • 3 0

  • pomysł na biznes (2)

    nic tylko busika wynająć z przyczepką i wozić rowerzystów przez tunel wahadłowo

    • 14 2

    • to wóź

      to chyba nic złego?

      • 0 0

    • No to zakładaj biznes

      ale obawiam się, ze nie opłaci się ;P Trzeba by zatrudnić przynajmniej 3 osoby, żeby bus pracował cały dzień i weekendy, a i tak ciężko byłoby z urlopami/chorobowym, koszty samochodu, paliwa... do tego konkurencja dotowana przez miasto.

      • 1 0

  • rowerzysci znalezli ,5 mln? (5)

    No jasne, nie w swoich kieszeniach...;)

    • 23 8

    • bo tunel jest tylko z twoich. (4)

      • 3 3

      • Tak z moich i innych podatników. (3)

        Warszawa zrobiła badania za rok 2015- wyszło, że pedalarzy w ruchu to tylko 3 %.
        3% to błąd statystyczny. A ile krzyku o święte rowery.

        • 4 4

        • no, chyba o to chodzi, żeby było ich coraz więcej, nie?

          Rower nie emituje spalin, hałasu, zanieczyszczeń, nie zabiera powierzchni, nie niszczy podłoża, ma korzystny wpływ na zdrowie użytkownika. Żeby rozładować korki w mieście wystarczyłoby, żeby ten wskaźnik podskoczył do 10%.

          • 0 0

        • Bo jest nieprzyjazna rowerzystom (1)

          zobacz jakie są proporcje w krajach rozwiniętych. Jesteśmy gdzieś 20lat do tyłu. Trend będzie wzrostowy na rzecz rowerzystów. Dobrze by było już myśleć na przyszłość, a nie tylko na dziś.

          • 0 3

          • Mam nadzieję, że się mylisz

            • 1 1

  • Prosimy o mały prom na wysokości Twierdzy

    Mały prom pieszo-rowerowy, byłby tani w eksploatacji i rozwiązałby problem. Przeprawa promowa jest wielką atrakcją dla odwiedzających Twierdze Wisłoujście i Westerplatte. Wiem, bo tam pracuje i słyszę to od turystów. Wydaje się ogromne pieniądze na rewaloryzację Twierdzy i Westerplatte, a nie idzie to w parze z inwestycjami miasta. Wręcz odwrotnie, potężna inwestycja w tunel, niestety osłabi turystykę w tym rejonie. A gdzie polityka "zrównoważonego transportu"?. Władze nie dają nam wyboru, jak tylko jeździć samochodem...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane