Fakty i opinie

stat

Rozbudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz gotowa jest w 60 proc.

Prace na stacji we Wrzeszczu


Sprawdziliśmy postęp robót przy rozbudowie dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Inwestycja, której realizacja ma zakończyć się w maju 2015 r. jest gotowa w ok. 60 proc. Warte 140 mln zł przedsięwzięcia finansują Polskie Linie Kolejowe, a prace wykonuje konsorcjum firm Torpol i Ferocco.



Początek prac przy przebudowie dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz.

Początek prac przy przebudowie dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz.

Od lutego trwa rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz - Na ten moment harmonogram prac na stacji wykonany jest w ok. 60 proc., a prace wykonywane są zgodnie z planem - mówi Ireneusz Krzywicki, inżynier kontraktu z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Stąd sprawdziliśmy, co do tej pory powstało w miejscu prowadzonej inwestycji kolejowej.

Praktycznie gotowy jest pierwszy peron

Budowa nowego peronu przy budynku dworca o charakterze wyspowym (umiejscowionego pomiędzy dwoma torami) ma zostać zakończona w drugiej połowie listopada. Obecnie jest on wykonany w połowie. Trwa wykonywanie na nim nawierzchni. Na obecnie budowanym całkowicie nowym peronie przewidziana jest zabudowa 1758 m kw. (około 884 sztuk) płyt peronowych oraz 892 sztuk ścianek peronowych typu "L".

Zobacz historyczną nastawnię we Wrzeszczu.

Zobacz historyczną nastawnię we Wrzeszczu.

Gdy prace zakończą się na nowym peronie, wyłączony zostanie z użytkowania stary peron dalekobieżny, by przeprowadzić jego modernizację. Z kolei obecny peron 1 zostanie całkowicie rozebrany i w jego miejscu zostanie wybudowany nowy peron 2, na którym przewidziana jest zabudowa 1876 m kw. (ok. 943 sztuk) płyt peronowych oraz 946 sztuk ścianek peronowych typu "L".

W efekcie inwestycji oba perony zostaną podwyższone i wyposażone w nowe elementy tzw. małej architektury, czyli wiaty, ławki oraz oświetlenie. Co ważne, zastosowany przez wykonawcę sposób przebudowy peronów zakładał maksymalne ograniczenie utrudnień dla pasażerów. Obecnie ruch pociągów dalekobieżnych we Wrzeszczu odbywa się po jednym torze.

Na obu peronach zostaną wybudowane zadaszenia, w stylu bardzo zbliżonym do wiaty znajdującej się na niedawno zmodernizowanym peronie Szybkiej Kolei Miejskiej. Spowoduje to, że trzy perony stacji Gdańsk Wrzeszcz będą posiadać spójny architektoniczny charakter.

Czy rozbudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz przyciągnie więcej pasażerów do pociągów?

tak, na pewno ułatwi dostęp do połączeń kolejowych 36%
tak, ale wpływ na to będzie miał raczej rozwój Wrzeszcza, nowe obiekty wokół 26%
nie, ale przynajmniej będzie tam ładnie i czysto 30%
nie, rozbudowa infrastruktury nic nie zmieni 8%
zakończona Łącznie głosów: 434
Modernizowane przejścia podziemne na stacji Gdańsk Wrzeszcz

Obok oddanego w miesiącu czerwcu do użytku nowego tunelu w stanie surowym łączącego halę dworca ze starym peronem 1 (dalekobieżnym) oraz peronem trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Jest już gotowe również w stanie surowym przejście podziemne łączące tak zwany Wrzeszcz Dolny z Górnym. To tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego, który został już wydłużony tak, aby nad nim przechodziły nowe tory 2 i 4 oraz nowy peron 1.

Trzecie ważne przejście podziemne łączące ulice Ludwika Waryńskiego i Białą zobacz na mapie Gdańska znajduje się w trakcie prac związanych ze wzmacnianiem jego konstrukcji.

Prace torowe

Dotychczas prace przy wykonywaniu torów toczą się na odcinku od Zaspy do wysokości budowanego peronu. Tam ułożono już wszystkie części składowe torowiska. Niebawem wjedzie tam podbijarka torowa, która wystabilizuje szlak.

Przy starym peronie dalekobieżnym rozebrano zachodni tor. Ruch obecnie odbywa się wahadłowo po starym wschodnim (od strony linii SKM) torze.

Prace przy murach oporowych stacji Gdańsk Wrzeszcz

W ponad 95 proc. jest już gotowy nowy mur oporowy, który rozpoczyna się w pobliżu dworca zobacz na mapie Gdańska, biegnąc aż do zabytkowego wiaduktu nad ulicą Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska. Trwają również prace przy zabytkowym murze oporowym zlokalizowanym wzdłuż ulicy ks. Józefa Zator-Przytockiego zobacz na mapie Gdańska. Warstwa około kilkunastu centymetrów muru została na całej jego długości skuta, następnie przygotowano nowe zbrojenie, które jest zalewane betonem.

Wzdłuż wspomnianego muru rosną okazałe drzewa, które odpowiednio zabezpieczono przed ewentualnym uszkodzeniem przez ciężki sprzęt budowlany. Mur mimo zastosowanych nowoczesnych technologii przy jego modernizacji, zachował swój zewnętrzny zabytkowy charakter poprzez odtworzenie dawnych elementów dekoracyjnych. Jego powierzchnia zostanie zabezpieczona specjalnymi preparatami zabezpieczającymi przed wnikaniem wilgoci oraz powłoką antygraffiti.

Budowa rozjazdów oraz system sterowania ruchem

Do sterowania lokalnego odłącznikami sieci trakcyjnej przewidziane jest ułożenie prawie 6 kilometrów kabli, z czego około połowa jest już ułożona. Z kolei sterowanie ruchem kolejowym wymaga ułożenia prawie 60 kilometrów okablowania. Tu prace także są na półmetku.

Do dnia dzisiejszego wykonano ponad pół kilometra rowów do ułożenia kabli dla automatyki kolejowej, w sumie do wykonania przewidziano prawie 4 kilometry takich rowów. Na stacji Gdańsk Wrzeszcz zostanie wykonanych prawie 1,5 kilometra przepustów dla kabli - około 50 metrów jest już gotowe.

Ostatni etap modernizacji magistrali ze stolicy do Gdyni

Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali z Warszawy do Gdyni. Od lutego pociągi korzystają już ze zmodernizowanych torów na całym odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chyloni. W ramach tego przedsięwzięcia tylko na terenie Trójmiasta zmodernizowano 14 peronów, 15 przejść podziemnych oraz prawie 100 km torów. Koszt modernizacji stacji Gdańsk Wrzeszcz to ok. 150 mln zł brutto.

Docelowy kształt stacji Gdańsk Wrzeszcz.
Docelowy kształt stacji Gdańsk Wrzeszcz. mat. prasowe
Plany budowy na stacji Gdańsk Wrzeszcz

Na stacji powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.

Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilkanaście dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej. Rozbudowano także nastawnię.

Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruch pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.

Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Opinie (55) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.