• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa biurowca w Airport City

Maciej Korolczuk
24 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W czwartek na lotnisku w Gdańsku podpisano umowę na budowę pierwszego z siedmiu biurowców w ramach Airport City. Biurowiec Alpha będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z 197 miejscami parkingowymi. Ma powstać do maja 2021 r. i kosztować 81 mln zł.



Nowoczesne biurowce budowane przy lotnisku to:

Alpha będzie pierwszym z siedmiu budynków biurowo-usługowych, jakie w ramach Airport City powstaną w ciągu najbliższych kilkunastu lat w pobliżu terminala pasażerskiego. To sześciokondygnacyjny biurowiec z lokalami handlowymi na parterze o powierzchni 8,5 tys. m kw. Pod nim znajdą się dwa poziomy przeznaczone na parking dla blisko 200 aut. Warto dodać, że będzie to pierwszy tego typu projekt realizowany przez port lotniczy w Polsce.

- Przed nami nikt wcześniej nie porwał się z motyką na słońce. My się porywamy - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. - Istotą tego miejsca jest fakt, że zaledwie pięć minut po lądowaniu, pracownik firmy, prezes czy gość może znaleźć się w swoim biurze. Nie ma takiej możliwości nigdzie w kraju, a w Europie i na świecie na podobne projekty decydują się tylko największe lotniska, obsługujące po 50 mln pasażerów rocznie.
Pierwotnie Kloskowski wraz z przedstawicielami wykonawcy miał na miejscu wylądować śmigłowcem, ale widowiskowe rozpoczęcie konferencji trzeba było odwołać ze względu na mgłę i zbyt niską podstawę chmur.

- Budowa Airport City to absolutnie przełomowa inwestycja na polskim rynku lotniczym - dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Nawiązujemy do największych graczy na tym rynku. Wierzymy, że umowa zostanie zrealizowana zgodnie z terminem.
  • Tak za kilkanaście lat ma wyglądać cały kompleks Airport City przy lotnisku w Gdańsku.
  • Alpha (pierwszy biurowiec z lewej) ma być gotowy w maju 2021 r.

W przetargu na budowę biurowca, poza zwycięską ofertą firmy Hochtief Polska, opiewającą na 81 mln zł, wpłynęły też dwie inne oferty. Budimex za zrealizowanie inwestycji oczekiwał 89 mln zł, a konsorcjum firm Doraco i PORR złożyło najwyższą ofertę w wysokości 91 mln zł.

- Jesteśmy firmą, która podobne obiekty buduje w kraju od 20 lat. Naszą dewizą jest "budowanie świata jutra" i ta inwestycja w tę ideę idealnie się wpisuje i motywuje nasz zespół do ciężkiej pracy - mówi Tadeusz Blecha, członek zarządu firmy Hochtief Polska.
Wykonawca na zrealizowanie inwestycji ma czas do maja 2021 r.

Budowa kolejnych biurowców zależna jest od komercjalizacji pierwszego etapu inwestycji. Budowa kolejnych biurowców zależna jest od komercjalizacji pierwszego etapu inwestycji.
W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. z 381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin jego oddania do użytkowania będą uzależnione od tempa komercjalizacji budynku Alpha. Za wynajem powierzchni w obiektach Airport City odpowiadać będzie międzynarodowa firma doradcza JLL.

W sumie budowa Airport City ma kosztować ok. 1 mld zł. Inwestycje będą finansowane z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.

Przypomnijmy, że w październiku ruszyła także rozbudowa terminalu. Tzw. pirs zwiększy przepustowość lotniska do dziewięciu mln pasażerów rocznie i poprawi komfort podróży i jakość obsługi pasażerów. Inwestycja ma być gotowa na początku 2022 r., a więc nieco później, niż biurowiec Alpha.

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Obecna infrastruktura drogowa tego nie udzwignie.

    nie wszyscy latają samolotami do pracy panie Kloskowski. Radzę wpierw zająć sie modernizacją istniejących toalet na lotnisku.

    • 5 0

  • płacić odszkodowania

    a nie kolejne wydatki nie swoich pieniędzy by nasi zarobili

    • 4 1

  • Każda inwestycja to ryzyko i każdy biznes to ryzyko

    • 2 0

  • tam to dopiero beda przeciagi

    na razie prowadzi przymorze !

    • 2 0

  • Ciekawe czy pomyślą o zmianie częstotliwości PKM. Znając życie zaraz będzie marudzenie, że korki, brak parkingów itp. bo inaczej niż autem się nie dojedzie a wystarczy dać kilka składów więcej. Jak nie ma to kupić

    • 4 0

  • NIK

    Jednak nazwa niefortunna

    • 2 0

  • Olanie ludzi ze strefy OOU

    Może tak uregulować sporny temat mieszkańców Obszaru Ograniczonego Użytkowania - nie łaska?
    Jeżeli zarząd lotniska sądzi że 50% udziałów ma miasto i lotnisko wyłga się od odpowiedzialności - to się zdziwią.
    Nie poczuwanie się do odpowiedzialności za dyskomfort stworzony tysiącom ludzi, utratę wartości ich domów i mieszkań.
    Niech ktoś spróbuje sprzedać dom w tej strefie - pierwszy argument do obniżenia ceny to OOU - 20% wartości domu poszło się walić za samo stworzenie tej strefy decyzją Sejmiku Pomorskiego, o wyskakującym zza ściany samolocie nie wspomnę. Pan prezes Kloskowski ma w nosie uciążliwość dla sąsiadów działalności jego lotniska, które chce rozbudowywać w nieskończoność, marzy mu się 9 000 000 obsłużonych pasażerów! Oby mu ci pasażerowie przespacerowali się pod oknami jego domu (16 ludków na minutę}, lub 500 samolotów 500 m nad jego dachem w ciągu doby.
    Żegnam ozięble Panie prezes.

    • 2 0

  • Niewyszukana architektura zapewne?

    Niech zgadnę: 6 szklanych "pudełek"?

    • 1 0

  • reasumując:

    może i dobre posuniecie, ale chyba zarzadzający lotniskiem wraz w włodarzami miasta i gminy ruszyli by mózgami , aby przdlużyć ul.Słowackiego do drogi nr 20 Gdynia -żukowo aby odciązyc pekającą ul. Nowatorów i węzeł budowlanych, a przy okazji Banino i Rebiechowo, gdzie mieszkancy codziennie zmagają się z korkami. Chyba port lotniczy zapomniał, że dostał ostatni odcinek Słowackiego na potrzeby rozbudowy pasa startowego ! Ludzi , mieszkańców oraz ich potrzeby ma się za nic, gdy załatwane są układy i interesy służące tylko okreslonym elitom.

    • 1 0

  • Ale szklany mordor...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane