Fakty i opinie

stat

Czytelnicy Trojmiasto.pl wybrali projekt iluminacji stoczniowego dźwigu

W internetowym głosowaniu zwyciężył projekt iluminacji autorstwa Piotra Tomaszkiewicza i Anny Czarzastej.
W internetowym głosowaniu zwyciężył projekt iluminacji autorstwa Piotra Tomaszkiewicza i Anny Czarzastej.

Poznaliśmy pięć najlepszych projektów, jakie wpłynęły na konkurs na iluminację stoczniowego dźwigu. W sumie zgłoszono 24 projekty, spośród których sąd konkursowy wyłonił pięć wyróżniających się m.in. pomysłowością, oryginalnością i nawiązaniem do Młodego Miasta i terenów stoczniowych. W zakończonym głosowaniu na Trojmiasto.pl nasi czytelnicy jako najlepszy wskazali projekt autorstwa Piotra Tomaszkiewicza i Anny Czarzastej.



Aktualizacja, godz. 9.15.

W głosowaniu czytelników Trojmiasto.pl najwięcej głosów otrzymał projekt nr 1, którego autorami są Piotr TomaszkiewiczAnna Czarzasta. Ich propozycja otrzymała 26,1 proc. głosów (w sumie głosowało 3227 osób).

W związku z bardzo małą różnicą głosów między zwycięskim projektem nr 1 a nr 5, u części naszych czytelników system błędnie zaokrąglił wyniki i wskazywał, że głosowanie internautów wygrał projekt nr 5. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości podajemy dokładną liczbę głosów oddanych na poszczególne projekty, a wyniki w sondzie prezentujemy z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

projekt 1: 843 głosy
projekt 2: 670 głosów
projekt 3: 519 głosów
projekt 4: 372 głosy
projekt 5: 823 głosy

Przypomnijmy, że wskazanie internautów stanowi 20 proc. głosów jury.


Najlepsza iluminacja dźwigu stoczniowego to:

projekt nr 1

26%

projekt nr 2

21%

projekt nr 3

16%

projekt nr 4

11%

projekt nr 5

26%
Na konkurs organizowany przez Fundację Gdańską odpowiedziało 14 autorów. Każdy z nich mógł zgłosić maksymalnie trzy koncepcje iluminacji dźwigu. Poziom był zróżnicowany, jedni zgłaszali jeden projekt, inni korzystali z trzech prób przekonania komisji, że to właśnie ich projekt warto wybrać.

W skład komisji weszli przedstawiciele Fundacji Gdańskiej, miasta Gdańsk, Gdańskiej Organizacji Turystycznej, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Rady Miasta, spółki Shipyard City Gdańsk oraz Trojmiasto.pl.

Do drugiego etapu konkursu wybrano pięć najlepszych koncepcji, które prezentujemy poniżej (kolejność losowa). Na ostateczny wybór mają wpływ także nasi czytelnicy, którzy do czwartku do godz. 9 mogą głosować na wybrany projekt w sondzie dołączonej do artykułu.

Wybór czytelników będzie stanowił 20 proc. głosów jury. Zwycięski projekt iluminacji dźwigu poznamy w połowie maja, a sama iluminacja ma być gotowa jeszcze w tym roku. Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę w wysokości 5 000 zł. Szacowany koszt wykonania iluminacji wynosi 120 tys. zł.


Projekt nr 1.



Zaproponowane przez autorów oświetlenie LED umieszczono w rantach profili, z których złożona jest konstrukcja dźwigu. Dzięki temu jego struktura zostaje podświetlona przy jednoczesnym zachowaniu wyodrębnienia poszczególnych elementów sylwetki całej konstrukcji. Oświetlenie może funkcjonować w trzech trybach: domyślnym tj. Stocznia (światło pulsujące zsynchronizowane z dźwiękami pracy stoczni płynącymi z głośnika), Spawanie - oświetlenie imitujące pracę spawarki i Niepodległość - umożliwia podświetlenie dźwigu w barwach biało-czerwonych.

Autorzy: Piotr Tomaszkiewicz, Anna Czarzasta.

W internetowym głosowaniu zwyciężył projekt iluminacji autorstwa Piotra Tomaszkiewicza i Anny Czarzastej.
W internetowym głosowaniu zwyciężył projekt iluminacji autorstwa Piotra Tomaszkiewicza i Anny Czarzastej.


Projekt nr 2.



Autorka tego projektu skupiła się na połączeniu wytrzymałej konstrukcji dźwigu z lekką formą jego oświetlenia. Światło ma podkreślać zarys całej konstrukcji i poszczególnych jego elementów. Charakterystycznym elementem jest podświetlany napis "21xTAK" nawiązujący do historii i tradycji tego miejsca oraz przemian ustrojowych, jakie zostały "dźwignięte" na terenie Stoczni Gdańskiej.

Autorka: Katarzyna Najmajer.



Projekt nr 3.



Ideą tej iluminacji jest przeniesienie w większej skali procesu spawania stali, jako jednej z głównych czynności w stoczni. Celem projektu jest podkreślenie przemysłowego charakteru miejsca i nawiązanie do jego specyfiki. Na konstrukcję dźwigu będzie rzutowana animacja prowadzenia spawu wraz z rozbłyskami świetlnymi. Spawy te mają być nieregularnymi liniami, zarysowującymi kształt konstrukcji. Całość ma być wzbogacona o efekty dźwiękowe ze stoczni.

Autor: Michał Batorski.



Projekt nr 4.



Istotą tego projektu jest instalacja świetlna w formie zwisającej lampy, zawieszonej na ramieniu dźwigu. Skierowana w dół oprawa tworzy świetlny parasol, pod którym zbierają się przechodnie, a dodatkowe reflektory z boku oprawy rzucają na konstrukcję zalewowe światło. Ocynkowany klosz jest wykonany z blachy i ma średnicę i wysokość trzech metrów. Aby zapobiec kołysaniu przez silny wiatr klosz jest stabilizowany odciągami.

Autorzy: Kaja Pobereżny, Michał Podgórczyk oraz Grzegorz Skowroński, Skylark Lighting



Projekt nr 5.



Dźwig oświetlony według tej koncepcji ma skłaniać do refleksji nad tożsamością, historią i rozwojem Młodego Miasta. Iluminacja jest wg autorki wyrazem nowego bijącego serca centrum Młodego Miasta. Podświetlenie wykonane za pomocą lamp punktowych mocowanych bezpośrednio do konstrukcji dźwigu. Dodatkową zaletą proponowanej iluminacji jest wertykalizm, skupienie oświetlenia oraz brak efektu emisji światła na okoliczne zabudowania.

Autorka: Marta Waczyńska.

Opinie (86) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.