• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace nad projektem przejścia przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku. Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku.

250 tys. zł będzie kosztował projekt przejścia dla pieszych między LOT-em a Forum Gdańsk. Na początku stycznia miasto podpisało umowę z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 150 dni. Budowa ruszy więc najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku.



Czy w Trójmieście brakuje naziemnych przejść dla pieszych?

Na ogłoszony jesienią przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg odpowiedziały dwie firmy. Urzędnicy na sporządzenie dokumentacji projektowej chcieli przeznaczyć ok. 175 tys. zł, ale obie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na postępowanie, były wyższe. Pierwsza przekroczyła założony budżet o 300 tys. zł i wynosiła 478 tys. zł. Druga była już zdecydowanie niższa i wyniosła 250 tys. zł.

Wykonawcą projektu przejścia została spółka Europrojekt z Gdańska, która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł. Na wykonanie zadania ma 150 dni od dnia podpisania umowy, więc tego, jak będzie wyglądać naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie dowiemy się w połowie roku.

Wcześniej spółka uczestniczyła w realizacji takich inwestycji jak budowa Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku, mostu w Sobieszewie czy przebudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i 3 Maja, a także Podwala Grodzkiego.

Szersze przystanki, węższa jezdnia



Projekt nowego przejścia z oświetleniem i sygnalizacją świetlną musi uwzględnić przejazd rowerowy, poszerzenie dotychczasowych przystanków tramwajowych kosztem zawężenia pasów ruchu, a także doprowadzenie ciągów pieszych od przystanku tramwajowego do nowego przejścia. Przebudowie będzie musiała ulec także zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk, która obecnie koliduje z projektowanym przejściem. Projektanci muszą też uwzględnić projekt sygnalizacji świetlnej z włączeniem go do systemu Tristar.

Przejście będzie dwuetapowe i w znacznym stopniu ułatwi poruszanie się pieszym i osobom niepełnosprawnym, które nie będą już skazane na korzystanie z niewygodnego przejścia pod ziemią.

- Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym z ograniczeniami ruchowymi - mówił tuż po zakończeniu analiz ruchu Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
W sumie miasto zamierzało przeznaczyć na budowę "zebry" i przebudowę przystanków 800 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę wyższe koszty dokumentacji, końcowa kwota najprawdopodobniej wzrośnie.

Przypomnijmy, że naziemne przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym funkcjonowało do lat 70. XX wieku.

Opinie (628) ponad 10 zablokowanych

  • czyli czas przejazdu tramwajem i autobusem przez centrum znowu się wydłuży

    kolejne światła...
    wrócę do samochodu, tam będę wygodnie siedział w ciepełku i słuchał muzyczki

    • 20 6

  • (1)

    Pół roku na sam projekt? Jesteśmy nadal w średniowieczu...

    • 4 7

    • Najwiekszy most na Wosle w Tczewie Prusacy budowali 11 miesiecy

      a te durnie/ zlodzieje z UM chca projektowac zebre przez 6 miesiecy...Nic dziwnego ,ze za 30 lat bedziemy Chinczykom wyprowadzac psy i pucowac buty.

      • 0 0

  • Rowerowe przejazdy to podstawa. (3)

    Koniec wjazdu kopciuchow do miasta. Ja uwielbiam pedałować.

    • 14 9

    • Rowerek jest teraz trendy i do tego zdrowy. Jak najwiecej rowerowych tras.

      • 6 3

    • Ja też uwielbiałem póki mi kolana nie wysiadły.

      • 2 0

    • Januszu z Szadółek -

      a szczęka cię nie boli?

      • 1 1

  • Patologiczna poprawność polityczna. Pomysł chory z założenia, a spalin i tak nie ubędzie.

    • 14 9

  • Kompletna głupota. (1)

    To może całą główną ulicę miasta zmieńmy na przejście dla pieszych lub deptak. Kto wogóle ma takue durne pomysły? Od um gdynia zarazili sie głupotą.

    • 15 12

    • Jestem za. Proponuje na jezdni utworzyc ciąg pieszo-jezdny. skoro tak swietnie sprawdzają się według urzenikow ciagi pieszo-rowerowe to ciąg pieszo-jezdny powinien też byc sukcesem ;)

      • 1 3

  • Nareszcie. Dość chodzenia po zasmrodzonym szambem tunelu:)

    • 8 11

  • To już i tak duża zmiana mentalności z wschodniej (1)

    w kierunku zachodniej. Jak się urzędnicy zupełnie ucywilizują to i znikną przejścia dwuetapowe. Dobrze że już chociaż mentalnie z lepianek wychodzą.

    • 7 10

    • Tylko że na tym zachwaalanym zachodie

      Są objazdy śródmieścia. A u nas lczy się z objawami nie usuwając przyczy.

      • 2 1

  • Mam nadzieję na wprowadzenie w Gdańsku ustawy (1)

    o strefach wolnych od samochodów spalinowych. Wjazd do dzielnicy centralnych tylko dla właścicieli mieszkań. Reszta parkować przy PKM i dojeżdżać transportem publicznym.

    • 11 11

    • Dla wszystkich.

      Jak mieszkaniec chce mieć samochód to niech sobie wynajmie miejsce pakindowe na przedmieściach i dojedzie do samochodu autobusem.

      • 3 1

  • Była już wizualizacja łagodnego zejścia do tunelu od strony Targu Węglowego. Bez problemu przechodzili by piesi, przejeżdżały wózki i rowery, bo po drugiej strony Forum jest ten sam poziom. Wymyślono, że budowa mogła by szkodzić zabytkom. Inne budowy zaplanowane obok oczywiście nie zaszkodzą. O wbudowaniu schodów ruchomych nawet nie myślano - to za tanie. Na Chmielnej kilkadziesiąt osób w samochodach i kilkaset w tramwajach i autobusach traci swój czas, żeby trzy -cztery osoby idące przejściem zamiast tunelem swój czas zaoszczędziły.

    • 15 3

  • (3)

    Zamiast budować przejścia naziemne należało by pomyśleć o tunelu dla samochodów pod dzisiejszą ulicą Wały Jagielońskie, Okopowa oraz Podwale Grodzkie a górą jeździły by tylko tramwaje i problem by się rozwiązał!
    kto jest za? kto przeciw?

    • 18 4

    • to by było super ale raczej w sferze marzen.

      • 3 0

    • problem pozostanie (1)

      tramwaje będą dalej stać na światłach bo przejścia naziemne będą co 50 m

      • 4 1

      • Byłeś w Katowicach? Tam nie ma przejść tramwaje jeżdżą po deptaku. Super rozwiązanie.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane