• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy

Krzysztof Koprowski
4 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem. Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem.

System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.



W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne. W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne.
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów. Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów.
System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku. Dziś funkcjonują wprawdzie na przystankach monitory, ale informacjom na nich prezentowanym ciężko ufać - zdarza się, że nie pokazują właśnie wjeżdżającego pojazdu lub komunikują jego przyjazd dopiero za kilka minut.

Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..

Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.

Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.

Czy korzystasz z tablic na przystankach?

Bez przetargu można natomiast zmienić ustawienie tablic na danym przystanku, tym bardziej, że zdarzyło się już kilka błędów w tym zakresie. Tablica na przystanku Miszewskiego początkowo została zainstalowana tyłem do pasażerów - poprawiono to po naszej publikacji. W Oliwie ustawiono tablice tak, że jej odczytanie wymagało wciśnięcia się między wiatę, a słup podpierający monitor. Na szczęście to również udało się skorygować. Inaczej sytuacja wygląda na Hucisku, gdzie jedna tablica zainstalowana została równolegle do barierek, zaś druga - prostopadle.

- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.

Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.

Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.

- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.

Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.

Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).

Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).

Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.

Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.

Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • te władze miasta wraz z adamowiczem to na taczce na szadólki na śmietnik wywalić na zbity pysk złodziei tyle lat utrzymywać (1)

    darmozjady za...ne w d..ę kopane g..je brudasy.

    • 5 0

    • albo komisyjnie utopić w Oczyszczalni Wschód

      a transmisja na żywo

      • 1 0

  • MNIE NAJBARDZIE BAWI USTAWIENIE TYCH TABLIC, NP, NA KLINICZNEJ NP. W STRONE OPERY TABLICA STOI ZA WIATA PRZODE DO DOROW - DLA

    KOGO TO?! MNIE NAJBARDZIE BAWI USTAWIENIE TYCH TABLIC, NP, NA KLINICZNEJ NP. W STRONE OPERY TABLICA STOI ZA WIATA PRZODE DO DOROW - DLA KOGO TO?!

    • 5 0

  • Żółta czcionka na jasno niebieskim tle... ręce opadają (5)

    czy to jest złośliwość grafika względem pasażera? Bo nie wiem czym się tłumaczył człowiek dobierając takie kolory...

    • 8 0

    • Informatyk (1)

      dobierający kolory jest chyba zamieszany w strony internetowe - czarne z szarymi literami lub z granatowymi literami na czarnym tle. Tak aby było inaczej niż normalnie i czytelnie.

      • 0 0

      • przeraźliwa większość informatyków ma pełny brak gustu, zarówno w ubiorze jak i designie swoich wytworów

        nie spodziewajmy się po nich niczego lepszego.

        • 1 0

    • A lepsza byłaby biała na zielonym (1)

      czy może różowa na czerwonym ???
      ;>

      • 0 1

      • czarna na białym

        troche lepiej widoczna, no ale może się mylę

        • 0 0

    • Dobrze, że nie brązowa na zielonym tle ;)

      • 0 0

  • Hahahhaaaahhhaaaa..... (6)

    Narzekacie na Prokom a tutaj nie mogą zrobić prościutkiego programu jak 2+2.....śmiech na sali.

    • 35 2

    • (3)

      Prokom to już legenda nieudaczników informatycznych :) Do tej pory są problemy z płatnikiem :) Już nie wspominając o najszybszym w europie komputerze w administracji, który ma właśnie ZUS. Szkoda tylko, że 15 każdego miesiąca jest duży problem z wysłaniem ZUSów bo jest tak zapchany.

      • 3 3

      • a co powiesz o Comarchu?

        to jest dopiero porażka...

        • 0 2

      • a Ty specjalisto ile systemów wdrożyłeś?

        • 0 0

      • Z tym najszybszym to przesadziłeś.....ale tak to jest jak się człowiek wypowiada a nie zna się na rzeczy.

        • 2 0

    • No system jest trywialny w swojej idea ale jak przetarg wygrywa firma krzak, która zleca wszystkie prace innej firmie to tak musi być. Każdy ma gdzieś czy to będzie działać i będzie dobre dla pasażerów. Ważne żeby napchać kieszenie kasą.

      • 8 0

    • .....aha...jeszcze mogliby napisać ile ten system miał kosztować...i rzeczywiście ile kosztował, ale dziennikarz.... zapomniał dopytać, czy pytanie niepolityczne?

      • 5 0

  • Zmienić kolory na b. kontrastowe i po kłopocie.

    Lub niech się kolory zmieniają w zależności od oświetlenia.

    • 1 1

  • Wdrażanie SIPu jest przykładem porażającej wprost nieudolności (1)

    Nie mogę się nadziwić, co się dzieje z tym systemem. Założenia były dobre: skoro nie możemy zlikwidować korków i związanych z nimi opóźnień autobusów, to informujmy pasażerów, co się dzieje i kiedy naprawdę przyjedzie autobus. Tramwaj też może mieć awarię.
    A teraz mamy:

    1. Nieczytelne tablice LCD (LEDy są OK).

    2. Informacje wyświetlane na tablicach nie są zgodne ani z rozkładem, ani z rzeczywistością. Wyświetlić rozkład to pikuś. Mały pikuś. Rzeczywistych (szacowanych na podstawie odczytów GPS w pojazdach) czasów nie wyświetlają i mogą być ku temu różne powody: a) nie działa sprzęt (nadajniki lub odbiorniki), b) "informatyk" ZTM wiedzę o programowaniu zdobył w liceum, c) ZTM nie wie, gdzie są przystanki. Wbrew pozorom to trzecie też jest bardzo prawdopodobne, bo lokalizacja przystanków autobusowych nie jest pokazywana ani na interaktywnym, cyfrowym planie Gdańska dostępnym na stronie Urzędu Miejskiego, ani na mapach Google Maps, Targeo itp. Nie mówiąc o samych rozkładach...

    3. Nie ma strony internetowej pokazującej położenie pojazdów (jest, ale nie ma). Wbrew pozorom taka strona byłaby bardzo użyteczna, bo można by przed wyjściem na przystanek sprawdzić, czy warto już wychodzić, a na przystankach bez SIPu sprawdzić przez komórkę szacowany czas oczekiwania.

    Wdrażanie SIPu jest przykładem porażającej wprost nieudolności.

    • 10 0

    • Firma która wygrała przetarg jak widać nie miała żadnego doświadczenia w tej kwesti. co widać chodźby na przykładzie 4 podwykonawców którzy muszą robić jeden słup, oraz że testy robią dopiero po zamontowaniu tego a powinno zrobić to na zamkniętym terenie później ewentualnie zrobić program pilotażowy na danej lini (mniej ważnej). Po za tym jak są podobno wszystkie prawie wszystkie nadajniki zamotowane to nie widzę powodów dla czego strona jeszcze by nie miała działać (po za stworzeniem odpowedniego systemu do tego celu) . Ale to wszystko się wprowadza do tego że firma wygrała przetarg która nie ma zielonego pojecia jak to stworzyć w praktyce bo teria to swoją droga.

      • 2 0

  • Zdziwieni że: (3)

    "Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych" - od tysięcy lat na terenie Polski od grudnia do lutego panuje zima, i nie powinno się planować robót budowlanych ani ziemnych... Skoro tego nie uwzględnili, to nie powinno być żadnego usprawiedliwienia opóźnień, to poprostu problem tego który się tego podjął i powinien ponieść konsekwencje swojej głupoty.

    • 6 0

    • Nie przesadzaj z tymi tysiącami lat. W XV wieku było o wiele cieplej. Jak myślisz, skąd wikingom przyszła nazwa Grenlandia?
      Co do samego systemu. Pomysł jest dobry, zły termin wykonania. Mogliby go zrobić jak jest ciepło, przetestować najpierw system na jednym przystanku i wio. A tak jeszcze przez trzy miesiące będzie test na przystankach.
      Ustawienie tablic informacyjnych w większości przypadków jest bez sensu.

      • 0 0

    • "System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku"
      Więc to już DRUGA zima po planowym oddaniu systemu do użytku. Co robili latem?

      • 0 0

    • TEST LINE FIRST

      :)

      proponuję ZTM jeszcze zatrudnić kogoś kto zna j.angielski w stopniu podstawowym, bo to co wyświetla SIP w w/w to potwarz

      • 2 0

  • Gdańsk pod Polską okupacją tylko się marnuje. Ja za projektem pana Tuska z 1992 roku. Z tą różnicą, żę stolica powinna być w (3)

    Gdańsku. Już na II Kongresie Kaszubskim w 1992 roku Donald Tusk wygłosił swój referat proponujący ogłoszenie autonomii Kaszub, stworzenia własnej waluty, wojska, utworzenia stolicy w Toruniu.
    http://iskry.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=3

    Czytajcie tylko Gazete Wyborczą, Rzeczposoplita kłamie. Pan Tusk premier wszysktich Polaków. PISUAR skłóca Polaków z Niemcami i póżniej płaczecie, żę nie chcą otwierać rynków pracy dla polskich roboli. I mają rację, po tym jak wyjechali do Irlandi albo Angli to tam się zrobił syf. Na kolana przed Niemcami.

    • 0 1

    • (2)

      Zwróć uwagę, że tą Polską właśnie rządzi pomysłodawca autonomii, pan Tusk. I jeszcze długo zamierza. Celowe działania?

      • 0 0

      • Pan Tusk ma talenty przywódcze i musi rządić bo jest nadczłowiekiem jak pan Obama. (1)

        Narazie dzięki inteligętnym podwyżkom pozbywamy się chołoty z naszej przyszłej stolicy czyli Gdańska. Pan Tusk będzie nowym prezydentem. Polska padnie ofiarą intryg Pisuaru który za pomocą służb jak CBA rozbija nasz demokratyczny rząd.

        • 0 0

        • a co na to was psychiatra ;)

          • 0 0

  • "W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż (1)

    słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, " Daleko tak nie zajedziemy, co za patałachy i za wszystko idzie kasa ....

    • 1 0

    • na dodatek i tak każdy wyświetlacz jest inny a to lcd a to mniej lini wyświetlania, a najlepsze to ustawiają wyświetlać tak że trzeba potem poprawiać jak by nie można było tego zrobić od razu może za godzinę płaca im i dla tego robią specjalnie to aby potem mogli poprawić bo jakoś mi się nie chce wierzyć że myślący człowiek tak może zrobić bez ukrytego celu.

      • 0 0

  • akurat to czy słup stoi prostopadle czy równolegle mało mi przeszkadza, (1)

    bardziej razi podejście do projektu. najpierw sie testuje, a potem wprowadza do uzytku, a nie odwrotnie.

    może zapytam w żargonie komunikacyjnym. czy najpierw stawia sie tramwaj, czy kladzie tory? mam nadzieję, żę odpowiedź mnie nie zaskoczy;)

    • 2 0

    • ZTM jest tak że najpierw kupują trawaj a potem co chwile go naprawiają ;) aby mechanicy się nie nudzili ;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane