• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy

Krzysztof Koprowski
4 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem. Ustawienie tablic na Hucisku wynika z... podziemnego przebiegu Kanału Raduni pod skrzyżowaniem.

System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.



W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne. W słoneczny dzień informacje na tablicach ZTM-u są mało czytelne.
Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów. Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów.
System miał informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju lub autobusu oraz o ewentualnych awariach już w grudniu 2008 roku. Dziś funkcjonują wprawdzie na przystankach monitory, ale informacjom na nich prezentowanym ciężko ufać - zdarza się, że nie pokazują właśnie wjeżdżającego pojazdu lub komunikują jego przyjazd dopiero za kilka minut.

Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..

Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.

Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.

Czy korzystasz z tablic na przystankach?

Bez przetargu można natomiast zmienić ustawienie tablic na danym przystanku, tym bardziej, że zdarzyło się już kilka błędów w tym zakresie. Tablica na przystanku Miszewskiego początkowo została zainstalowana tyłem do pasażerów - poprawiono to po naszej publikacji. W Oliwie ustawiono tablice tak, że jej odczytanie wymagało wciśnięcia się między wiatę, a słup podpierający monitor. Na szczęście to również udało się skorygować. Inaczej sytuacja wygląda na Hucisku, gdzie jedna tablica zainstalowana została równolegle do barierek, zaś druga - prostopadle.

- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.

Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.

Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.

- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.

Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.

Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).

Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).

Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.

Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.

Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • gratulujemy informatykowi doboru ekranów i aplikacji! (3)

    co za pipki się za to brały.

    • 10 0

    • (1)

      Gratulujemy doboru "informatyka".

      • 1 0

      • ja Gratuluję 4 wykonawców do zrobienia masztu na dodatek co drugi z innej parafii. Do tego chyba robotnicy to chyba byli brani łapanki bo jakoś mi się nie chce wierzyć że człowiek myślący tak zawiesza ekrany aby trzeba było obchodzić do okoła co na tablicy jest napisane.

        • 2 0

    • a co go to interesuje - urzędnik ma to w nosie :/

      • 1 0

  • tak w tym miescie rzadzonym przez Adamowicza i jego bande z PO wszystko musi byc schrzanione i kosztowac dwa razy wiecej (1)

    By urzednikom i politykom zylo sie lepiej:)

    • 11 0

    • Już widzę jak Pis czy inne ugrupowanie by zrobiło lepiej.....

      • 1 0

  • o wladzach miasta (2)

    jak zwykle się zabierają i nie potrafią niczego porządnie zrobić

    • 32 2

    • A władze mają w to wyrąbane! (1)

      Zapewne nikt nie zostanie ukarany za zwłoke - takie cyrki to chyba tylko w Polsce są możliwe

      • 6 0

      • ...

        nie w Polsce, tylko w Gdańsku gdzie rządzi Adamowicz z Platformą i swoimi cmentarnymi kolesiami od lewych interesów i przekrętów przy przetargach...

        • 2 0

  • Hmmm... w poniedziałek... (6)

    Na tablicach koło Opery Bałtyckiej wskazywano kursy tramwaju nr 10 (na przystanku, z trasą na Hallera) chociaż żadne 10 tamtędy nie jeżdżą...

    jak na razie cały SIP to pic na wodę. Od kiedy działają ekrany na kilku przystankach? A nadal są na nich komunikaty, że to tylko test. Fajny test, który trwa już kilka miesięcy...

    • 27 1

    • Nie tylko w poniedziałek

      Od dłuższego czasu na tym wyświetlają tylko dwa tramwaje 8 i 10 - żaden z nich tam nie jeździ.

      • 0 0

    • Tak, też widziałam, ALE widziałam także text "PRÓBA SYSTEMU" (2)

      Może się mylę, ale odnoszę wrażenie, że jeśli w którymś miejscu jest napis "PRÓBA" to należy bardzo ostrożnie podchodzić do tej informacji.
      To tak jak z nauką jazdy - widzisz jadącą eLkę to albo wyprzedzasz, albo skręcasz - byle tylko nie mieć tego czegoś tuż przed maską, bo nie wiadomo co kursant zrobi :P

      • 1 1

      • ok (1)

        Ale zauważ, że napisałem - wiem, że są testy systemu - wskazałem też na końcu posta, że testy już też nieco trwają. Wydawałoby się, że po tylu miesiącach od postawienia niektórych tablic powinno to już w miarę działać - a tu ciągle testy, na dodatek z błędami.

        Poza tym pewnym dodatkiem jest jak wskazuje się w tekście - fakt, że nadajników nie ma we wszystkich pojazdach jeszcze. Dla mnie logiczniejsze by było zrobienie tego w takich etapach, żeby nadajniki były najpierw montowane we wszystkich pojazdach, potem możnaby postawić kilka tablic i testować czy system działa, a jak działa to stawiać resztę. A tak to wszystko wygląda jakby było robione od tyłu.

        • 3 0

        • A propos nadajników -

          nie wiem czy nie ma ich we wszystkich pojazdach, ale zdaje mi się, że kierowca/motorniczy najpierw musi chcieć je włączyć by system widział pojazd.

          • 2 0

    • Czy umowa była na zainstalowanie systemu w określonym czasie, czy na eksperyment? I kto płaci firmie za naukę?

      • 1 0

    • no jak widać dalej test

      skoro tak jak piszesz tramwaje widma pojawiają się w informacjach.

      • 2 0

  • I po kiego grzyba wydano tyle pieniędzy? (2)

    Po to aby to co chwile poprawiać, modernizować? Niestety po raz kolejny okazało się, że ZTM dał ciała, że ludzie tam zasiadający nie mają wyobraźni, są niekompetentni i nieudolni. Przykro to pisać ale tak jest. Nie jestem pasażerem komunikacji miejskiej ale serce sie kraje jak widzę takie marnotrawstwo publicznych środków. W takich sytuacjach czasem nasuwa mi się przygnębiające pytanie: Czy my się jeszcze do czegoś nadajemy? Bo przykład ZTM nie jest jedyny. Niedbalstwo, brak zaangażowania w swoją pracę niestety obejmuje być może nawet kilkadziesiąt procent naszego społeczeństwa. Smutne to.

    • 2 0

    • Jak nie jesteś pasażerem, (1)

      to po ...j sie wypowiadasz

      • 0 0

      • Po to abyś pokazał swój prymitywizm

        • 0 0

  • Najlepszy kontrast to czarny na żółtym tle, nie bez powodu znaki drogowe są właśnie takie.

    A co do samego SIPu, to jak ktoś słusznie zauważył, najpierw powinno się zamontować nadajniki we wszystkich pojazdach, potem dopiero montować tablice w miarę możliwości. Ciekawe dlaczego tak proste rzeczy przekraczają możliwości aparatu urzędniczego.

    • 0 0

  • Ostatnio wyjątkowo przesiadłem się z samochodu na autobus.

    I z zaciekawieniem zauważyłem te tablice. Pierwsze wrażenie to faktycznie bardzo nieudolnie (eufemizm) dobrane kolory. Dodatkowo szybkie porównanie informacji na monitorze z rozkładem drukowanym i już było jasne, że informacja na monitorze to zwykła kicha. Autobus przyjechał po 3 minutach czekania, a na monitorze było twardo, że za 23! :)

    Brawo ZTM! Myślę, że na następne Euro (czyli za 100 lat) wszyściutko będzie śmigać! I to w kolorach żółto-zielono-s****zkowatych!

    Ale premie wypłaćcie sobie Panie i Panowie już teraz, należy się...

    • 6 0

  • (2)

    "Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów."

    To albo żart, albo pisał to daltonista.

    • 1 3

    • (1)

      Po mojemu te informacje SĄ wyraźne. Jeszcze nie spotkałem takiego, co by narzekał.

      • 1 1

      • Kontrast to się uzyskuje przy zestawieniu czarnego z białym, a te jakieś eksperymenty wiejskie z niebiesko-bladożółtym zestawieniem to jest wstyd.

        • 0 0

  • To co na zdjęciu z Oliwy to granda!!!!! (1)

    A było kiedyś tak pięknie, pokazywało za ile minut będzie a teraz co??????????????????

    Pokazuje godzinę i trzba sprawdzać na zegarku i obliczać za ile minut.

    Wasze "ulepszenia" są o kant d. pobić!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 0

    • Jesteś przed maturą z matmy?

      • 0 0

  • Kary za niedotrzymanie terminu / niezgodność z umową oraz nagrody / bonusy za należyte wykonanie

    Niestety firmy wykonawcze często lekceważą sobie umowy, bo nie ma w nich dotkliwych kar za nienależyte wykonanie zlecenia, ani nagród za szybkie / solidne / bezbłędne wykonanie zlecenia...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane