• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka dostanie z UE 160 mln zł na 10 nowych składów

Maciej Naskręt
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r. Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r.

SKM-ka otrzyma 160 mln zł unijnego dofinansowania na zakup nowych składów. Kwota pokryje połowę kosztów ich zakupu, na drugą część firma będzie musiała zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje.



Co jest największą bolączką w SKM?

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło konkurs, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie inwestycji w poprawę transportu w Polsce.

Projekt przygotowany przez PKP SKM Trójmieście, przy współpracy DS Consulting, dotyczący zakupu przez spółkę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, został wysoko oceniony przez CUPT - 96,61 punktów na 100 możliwych do uzyskania - i zajął drugie miejsce w tym konkursie.

Oznacza to, że trójmiejski przewoźnik może otrzymać 160 milionów złotych unijnego dofinansowania na zakup tych pociągów. To 50 proc. wartości planowanego zamówienia.

- Przed nami konieczność pozyskania pozostałej kwoty niezbędnej do zakupu tych pojazdów. Najbardziej prawdopodobne opcje to emisja obligacji lub kredyt. Analizujemy rynek, by wybrać najkorzystniejszy wariant - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM w Trójmieście.
Warto podkreślić, że do skutecznego sfinalizowania takiej transakcji i przychylnej oceny instytucji finansowych, które mogłyby pomóc sfinansować ten zakup, niezbędna jest długoletnia umowa przewozowa. Władze SKM liczą w tym zakresie na przychylność organizatora przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Harmonogram przygotowany przez naszą spółkę zakłada pozyskanie pierwszego pociągu pod koniec 2021 r. Ostatni mamy nadzieję otrzymać w drugiej połowie 2023 roku. Pojazdy te będą eksploatowane na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork - mówi Złotoś.
Nowe składy mają mieć 150 metrów długości. Jeżeli będą to obecnie produkowane Impulsy czy Elfy 2, muszą mieć co najmniej siedem członów. Wśród wymogów jest prędkość maksymalna 140 km/h, klimatyzacja oraz liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (218) ponad 10 zablokowanych

  • Hmmm

    Będzie można teraz usiąść wygodnie i odwołać więcej pociągów. W końcu ludzie z pracy do domu nie muszą wracać.

    • 3 1

  • największą bolączką jest brak możliwości korzystania z WC między Gdańsk-Główny a Wejherowo-absurdalna (1)

    tabliczka, że między Gd-Gł a Wejh nie można skorzystać z toalety jest żenująca. jak ktoś jedzie na tak długim odcinku to toaleta powinna być zapewniona.

    • 8 2

    • Nie trza chlać browarów - parcia na pęcherz nie byndzie

      • 0 0

  • ja pierd........ (1)

    2021 pierwszy sklad hahahahhahahahahaahah wielu nie dozyje

    • 3 2

    • to tylko 4 lata

      Co to znaczy wobec prawie 30 lat bez wspólnego biletu

      • 1 0

  • Obligacje SKM

    to będzie jak Amber Gold 2

    • 2 1

  • ...spoznienia spoznienia spoznienia... (1)

    ....ostatnio w spoznieniach prześcigają samych siebie..... awarie, remonty cuda-wianki!!!
    Powinni odszkodowania placic, a nie traktują pordoznych jak bydło, ktore po prostu wiozą.. Nowy skład??? Zeby było milej się spóźniać? Wolę stary sklad wykonujący swoje zadanie, czyli punktualnie rozwożący pasazerow, ktorzy płacą za taką wlasnie usługę.

    • 1 2

    • mało spóźnienia, dziś odwołali cały przejazd PKM, następna była za ponad godzinę

      i nikt za to nie odpowiada

      • 1 0

  • Czemu nie ma opcji ALL?

    • 0 1

  • Kolejki to mogą być do sklepu. Po torach jeżdżą pociągi!

    • 1 1

  • Zbyt duże przerwy między SKM a peronem, starsze osoby mają problemy przy wsiadaniu

    • 4 0

  • banki dadza to takie trudne chodzilo o dofinansowanie dostali i tyle

    • 1 0

  • A kiedy Przewozy Regionalne dostaną kasę?

    Czy tylko marszałek dba o skm?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane