Fakty i opinie

SKM-ka myśli o budowie torów do Tczewa

Najnowszy artukuł na ten temat

Wraca "stary" problem z zamkniętą toaletą w SKM

Pociągi dalekobieżne i kolejki SKM w Trójmieście kursują po odrębnych torach. To bardzo wygodne. Podobnego rozwiązania oczekują u siebie władze samorządów położonych na południe od Gdańska.
Pociągi dalekobieżne i kolejki SKM w Trójmieście kursują po odrębnych torach. To bardzo wygodne. Podobnego rozwiązania oczekują u siebie władze samorządów położonych na południe od Gdańska. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

SKM-ka niebawem zamówi wstępne studium rozbudowy linii kolejowej w stronę Tczewa. Największym wyzwaniem dla projektantów będzie zaprojektowanie torowiska przez Orunię.



Noc w elektrowozowni spółki SKM na Cisowej.

Noc w elektrowozowni spółki SKM na Cisowej.

Trójmiejski przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy linii kolejowej nr 250, po której na co dzień poruszają się pociągi SKM, od budowanego przystanku Gdańsk Śródmieście w kierunku Tczewa.

- Chcemy poznać odpowiedź na pytanie: na jakim odcinku i ile torów w kierunku Tczewa można zbudować - mówi Marcin Głuszek ze spółki PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz zmodernizowany skład SKM przez firmę PESA.

Zobacz zmodernizowany skład SKM przez firmę PESA.

Największym wyzwaniem dla projektantów będzie zaprojektowanie torowiska przez Orunię. W istniejącym dziś pasie kolejowym jest mało miejsca na budowę kolejnego toru. Niewykluczone więc, że inwestycja będzie przewidywała wyburzenia budynków m.in. w rejonie ul. Przy Torze zobacz na mapie Gdańska, ul. Junackiej zobacz na mapie Gdańskaul. Zawiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

Wstępne studium to efekt działań podjętych przez władze Pruszcza Gdańskiego oraz samorządowców powiatu gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Wraz z pojawieniem się nowego rozkładu jazdy SKM do Tczewa, wystosowali do SKM oraz Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku pismo z postulatem o jak najszybszą budowę nowego toru z Gdańska, przez Pruszcz Gdański do Tczewa - mówi Bartosz Gondek, rzecznik prasowy magistratu w Pruszczu Gdańskim.

Czy budowa przedłużenia linii SKM do Tczewa ma sens?

tak, usprawni to podróże pasażerom z i do Trójmiasta 61%
tak, ale koszt tej inwestycji pewnie będzie ogromny 13%
nie, Pruszcz Gd. i Tczew mają niewielu mieszkańców, nie potrzeba tam nowego toru 7%
nie, jest przecież niewykorzystywana w pełni linia dalekobieżna 19%
zakończona Łącznie głosów: 747
Jeśli analiza wykaże, że budowa przedłużenia linii kolejowej nr 250 do Tczewa jest zasadna, wtedy samorządy, które postulują o realizację inwestycji będą musiały dokapitalizować SKM-kę. Przewoźnik nie ma bowiem pieniędzy, by samodzielnie realizować tak ogromne przedsięwzięcie. Wszystko wskazuje na to, że będzie to niemały koszt. Szacuje się, że pociągnięcie tylko jednego toru do Pruszcza Gdańskiego będzie wydatkiem rzędu 100-150 mln zł. Dla przykładu budowa ok. kilometrowej dwutorowej linii w centrum Gdańska to wydatek rzędu 66 mln zł.

Budowa nowego toru to konieczność zauważana nie tylko z punktu widzenia południowego regionu Pomorza, ale także innych gmin funkcjonujących w obszarze Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego. Zarówno Tczew, jak również Pruszcz Gdański są ważnymi węzłami przesiadkowymi, skupiającymi ruch osobowy pochodzący z wielu korytarzy transportowych, co potwierdzają strategiczne dokumenty przyjęte lub będące w trakcie opracowywania, przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

- Od dawna postulujemy większe zaangażowanie spółki SKM na południowym kierunku operacyjnym spółki - mówi burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Janusz Wróbel. - Mam nadzieję, że wstępne studium będzie pierwszym poważnym krokiem w tym kierunku - dodaje.

Przypomnijmy też, że od 9 marca tego roku w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa po ponad dwuletniej przerwie, wywołanej przebudową linii dalekobieżnej, pojechały pociągi SKM. Połączenie jest realizowane przez siedem dni w tygodniu. Z Trójmiasta do Tczewa i z powrotem wyrusza każdego dnia 16 pociągów. Natomiast od poniedziałku do piątku dodatkowo jedzie osiem pociągów w relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny.

Opinie (91) 3 zablokowane

  • Super! (8)

    I bardzo dobrze! Trzeba sie rozwijać. Zobaczcie jak WKD obsługuje miasta wokół stolicy.

    • 99 16

    • Wokół? Wkd ma jedną linię, na południowy zachód: P

      • 15 1

    • NARESZCIE!!!!!!!!

      Głuszek tytanie, ile czasu zajęło ci żeby na to wpaść?!?

      • 6 2

    • (2)

      Tylko z WKD tak samo jak i z metra można korzystać w obrębie Warszawy płacąc około 120zł za ten sam jeden bilet miesięczny ważny również na autobusy i tramwaje! To wszystko w obrębie okręgu tak jak z Gdańska Głównego do Wejherowa i z Sopotu do Kartuz.

      • 13 0

      • no tak bilety tanie jak barsz, a ile trzeba do nich z budzetu doplacac (1)

        • 1 1

        • podobny bilet co w/w w Trójmieście to prawie trzy stówy ;-(

          • 0 0

    • (1)

      A ja bylem swiecie przekonany ze jezdzi od zeslego stulecia do Tczewa!

      • 1 4

      • Cd

        • 1 0

    • racja

      WKD działa nieźle, faktycznie wiele osób korzysta. Myślę że w Trójmieście podobna sieć ma przyniesie ogromny pożytek i zmniejszenie korków, bardo dobry pomysł, czekam na realizację.

      • 3 0

  • Niech budują. (1)

    • 47 6

    • Adolf Hitler o ofercie SKM do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa

      wklejcie sobie powyższy tytuł w wysukiwarce na youtubie i oglądajcie ciewawą parodię

      • 5 9

  • Warto zastanowić się nad aktualnym rozkładem jazdy pociągów spółki PKP SKM do Pruszcza Gdańskiego, Tczewa (często wozi powietrze, a UMWP uparcie twierdzi, że powietrze jeździło jedynie z Czerska do Kościerzyny) oraz na rozkład PR w ciągu Malbork - Grudziądz.

    • 33 5

  • pff (2)

    SKM do PRuszcza za 3 zeta, jak ja z Głównego do centrum Pruszcza za 2 zeta latam busikiem

    • 35 26

    • (1)

      Pytanie w jakim czasie to następuje no i te wertepy na Trakcie

      • 19 1

      • lataj dalej, nikt nikogo nie zmusza

        • 14 1

  • Rozbudowa SKM (1)

    Dobry pomysł ale ja czy nie lepiej tramwaj do Tczewa przez Pruszcz Gdański.

    • 19 26

    • Jeśli po torach SKM zamiast "kibli" pojedzie szynobus Pesy to w zasadzie na jedno wyjdzie

      • 18 1

  • :) (2)

    SKM myśli???? Hehe - niech pomyślą o nowym taborze a nie o reanimacji trupów...no i w końcu może jakieś obniżki biletów??? Bo pensje wciąż te same a co rok za bilety więcej płacimy....

    • 55 11

    • "Bo pensje wciąż te same" (1)

      Wystap o podwyżkę. A może nie zasłuzyłes na taką ? Moze za duzo, zamiast pracowac, siedzisz w internecie w godzinach pracy ?

      • 12 16

      • 'wystap o podwyżkę' w pkp...buhahahaha;-)))

        • 8 3

  • Rozkład jest żałosny (12)

    SKM rano z Pruszcza do Gdańska jest o godz 6:50 a następna o 8:30
    Jak mają dojechać na czas ludzie jadący do prcy, szkoły czy studenci na godz. 8 do Gdańska???

    • 86 5

    • a z powrotem 15,29 a potem 17.30. (1)

      Mam półtorej godziny po pracy na skm czekać?!

      • 25 4

      • Idź na zakupy,na siłownię,na obiad,na kurs językowy... Też masz problemy.

        • 0 2

    • Wiele można zarzucić SKM, ale akurat to nie jest zależne od samej spółki tylko od zarządcy torami.

      Ten temat był już wielokrotnie poruszany. W godzinach szczytu tory na południe są mocno obciążone, dlatego właśnie (CHWALEBNY !) pomysł na rozbudowę osobnego torowiska.

      • 15 0

    • (1)

      Jak mają dojechać studenci/ ludzie do pracy na godzinę 8.00? A kto im kazał mieszkać na za*piu.....

      • 4 19

      • Mieszkam w Gdyni a pracuje w Pruszczu, a hhhh pewnie na bezrobociu

        • 12 1

    • (4)

      Nie bądź śmieszny, proszę. Masz jeszcze Regio o 06:58, 07:17, 07:24. Dwa z tych trzech nie zatrzymują się w mojej miejscowości, a ty się czepiasz, że raptem skm ci nie podpasowała wedle widzimisia. Chciałbym mieć tyle połączeń pociągów, co ty... A mimo to daję radę. Niektóre osoby jeżdżące z Pruszcza non stop narzekają. A to za drogo, a to za rzadko, a to za krótkie składy, a to się spóźnia lub za szybko odjeżdża (!!). Jakby to był pępek świata.

      • 6 5

      • Konkrety proszę (3)

        W jakiej to miejścowości mieszkasz i dokąd dojeżdżasz. A z drugiej strony ile zapłacę za regio a ile za skm. I oczywiście po co puszczać pociągi w godzinach w których mniej osób jeździ. Potem likwidują połączenia bo nie są rentowne. PRL normalnie.

        • 2 4

        • Nie muszę ci się spowiadać, gdzie mieszkam, ale jak bardzo chcesz wiedzieć, to napiszę skąd i dokąd jeżdżę. Wsiadam w Cieplewie (tak, to coś małego pod Pruszczem - jak zapewne niektórzy mieszkańcy PrG tę miejscowość postrzegają) i wysiadam w Gdyni Orłowie. Kupuję bilet metropolitalny za 186 zł. Tak, tak już cię słyszę, że to za drogo tylko do Gdańska. To twój problem, nie mój. Skoro radziłeś sobie przez ostatnie 2 lata bez żadnej Skm do Pruszcza, to o co chodzi teraz?

          Mogę się jedynie zgodzić w kwestii pociągu skm o 17:28 z Gdańska Głównego, którym jeżdżę. Faktycznie wozi powietrze, ale przede wszystkim dlatego, że 6 minut przed nim jedzie regio, którym jechać niestety nie mogę. Więc może warto byłoby spojrzeć też na to, że dla niektórych Skm o takich godzinach to jedyny dojazd, bo zatrzymuje się na wszystkich stacjach.

          • 7 0

        • Głupi komentarz (1)

          Za PRL-u nie likwidowano linii kolejowych lecz je budowano (choćby CMK lub LHS). Likwidację linii kolejowych (a właściwie połączeń) zaczęto wraz z likwidacją polskiej gospodarki przez niejakiego Syryjczyka pod światłym przewodem Balcerowicza. W ramach nieocenionych - oczywiście darmowych - porad Panów Sachsa, Sorosa i Goldmana, czyli sprzedaż masy upadłości za bezcen

          • 1 5

          • Zwłaszcza lata 80. były złotym wiekiem wszelkich inwestycji.

            • 3 0

    • Są jeszcze pociągi regio... wystarczy kupić miesięczny bilet łączony który kosztuje raptem kilka złotych więcej, i masz pociągi co kilkanaście minut, i po problemie

      • 2 0

    • autobusem. proste.

      • 0 0

  • Czy zarząd SKM ma spóźniony refleks? (1)

    Czy szanowny zarząd SKM nie wie że już dawno potrzebny jest osobny tor w kierunku Tczewa żeby nie blokować pociągów towarowych i międzywojewódzkich?
    Czy trzeba osobnych analiz za grube tysiące?

    Dziwny jest ten tok myślenia w zarządzie SKM.
    Obecnie modernizują przestarzały tabor zamiast zrobić to co najmniej 10 lat temu.
    Obecnie rozważają rozbudowę w kierunku Tczewa kiedy kończy się modernizacja linii kolejowej E 65.

    • 51 3

    • spokojnie jeszcze niedawno skm myslala o budowie dodatkowych torow miedzy rumia a wejherowem, bo tam jest ten sam problem.
      na mysleniu sie skonczylo, kase na studium tez wydali, wszystko sie zgadza.

      • 9 0

  • To czysto marketingowe zagranie (2)

    Na razie Skm do Pruszcza i Tczewa wozi powietrze, więc trzeba się w Trojmiasto.pl pokazać. A nuż ktoś się zdecyduje. A tu trzeba tańszych biletów i realnego rozkładu!

    • 39 7

    • wozi powietrze bo jest fatalny rozklad

      • 7 0

    • i wspólnego biletu na SKM i Regio

      • 0 0

  • samorządy będą musiały dokapitalizować SKM... (1)

    a jak rozbudowują tory do Wejherowa, to szanowne Kaszuby się dołożyły? Czy znów na krzywy r. mają?

    • 24 6

    • Rozbudowa do wejherowa?

      a gdzie ta rozbudowa?
      Piszesz bzdury

      • 1 2

  • Widac ze SKM i nasze wladze mysla jak w PRL !!!!! Metropolie czas w koncu budowac ! (4)

    Zacznijcie wreszcie myslec po nowemu !!!!!!!!!!!!!!!..............Czas dzis na calkowita rewolucje SKM aby stworzyc jeden system od Wejherowa do Pruszcza !!!!!!.........Swiat sie zmienia . Powstaja nowe osiedla i cala infrastruktura i ilosc ludzi za miastami zaczyna tworzyc nowe wielkie skupiska ludzkie . To normalny proces . Dzis nie nalezy myslec jak cos przedluzac czy skracac tylko stworzyc jeden system SKM i kolej kursujaca regularnie na calej trasie od Wejherowa az do Pruszcza. Zapomnijmy o starym systemie Trojmiasto i poza bo dzis to zaczyna byc calosc. Nalezy zebrac wszelkich Wojtow i soltysow i kogo tam jescxze i podpisac jedna umowe ze kazdy rowno wspiera SKM i tworzymy SKM na nowych zasadach a Trojmiasto zamieniamy na granice od Wejherowa az do Pruszcza czyli Metropolia Pomorska . Swiat sie globalizuje i mknie do przodu wiec i my zacznijmy myslec juz na nowych zasadach w pewnych sprawach ponad podzialami !

    • 45 12

    • widac ze zawsze ktos jeden minus da :) (3)

      zawsze sie znajdzie ktos kto mysli w starych kategoriach a takich dzis wielu. Dla wielu myslacych po staremu jest wazne tylko aby na jego trasie bylo dobrze a innym nie lub kiedys .To bledne myslenie i brak rozwoju. Nalezy myslec calosciowo a nie tylko '' samolubnie '' bo SKM jest dla wszystkich stworzona i tak ma sie rozwijac aby sluzyla wszystkim w miare rozwoju a skoro rozwoj juz wyszedl poza glowne centra miast to tez skm musi sie pod tym katem zmieniac. Jak powstanie jeden wielki system to przyniesie to wiecej plusow niz minusow i bedzie udogodnienie dla ludzi bo w tym celu stworzono skm. SKM nie moze byc glownym zalozeniem tylko dla samego tzw. trojmiasta '' ale dla calosci wlacznie z miastami poza glownym nurtem trojmiasta i nikt nigdy nie powiedzial ze to ma byc skm tylko miedzy Gdanskiem a Gdynia . Dzis podzial na styku miast znika i zaczyna rozwoj wychodzic poza glowne miasta gdyz tylko tam sa tereny pod nowe osiedla i tam powstaja wielkie skupiska ludzi i infrastruktura. Tak sie rozwija Paryz i Londyn i dzis kolej jezdzi do centrum Londynu przez wielkie odlrglosci ktore tez kiedys byly nie brane pod uwage. Wiec albo chcecie Metropolii albo tylko grajdolek i podziwianie Londynu !

      • 9 4

      • a nie sadzisz ze jesli aktualnie średnio im wychodzi obsługa trójmiasta.. (2)

        To jak sie dorzuci Pruszcze i Slupski to bd lepiej?

        Powiem tak... Od takich zadań powinna byc spółka "Przewozy Regionalne" (jak zresztą sama nazwa wskazuje). A SKM powinna solidnie wesprzeć ruch w samym trójmieście.. Powiedzmy od Wejherowa do Pruszcza.
        PR powinno tworzyć system a skm byc w jego centrum.

        a aktualnie skm robi kichę bo ma taki rozklad jaki ma.. PR jest nie rozreklamowane i Malo kto ich bierze na powarznie i przez to wszyscy jesteśmy w czarnej d.. ;S

        • 4 1

        • co napisalem ? od Wejherowa do Pruszcza !!!!!!!!!!!!!! (1)

          Przeciez nie napisalem do Slupska !. Logiczne ze SKM to przewoznik tzw. podmiejski a skoro dzis praktycznie jednolitosc i lacznosc miast zaczyna byc jednym organizmem wlasnie na trasie Wejherowo i Pruszcz to naturalnym jest polaczenie tych odleglosci przez kolej podmiejska SKM . Chodzi mi o laczenie scislej zabudowy osiedlami i infrastruktura miast . Nie mowie ze ma SKM jezdzic regularnie do Slupska czy Koszalina bo to juz bezsens . Ale Wejherowo - Pruszcz jak najbardziej mozna polaczyc tym bardziej ze przeciez SKM kursuje na tej trasie a zmiany by spowodowaly tylko polepszenie i czestotliwosc kursowania co za pare lat bedzie wrecz konieczne gdyz ludzie regularnie do pracy jezdza na tej wlasnie trasie oraz do miast czy na zakupy czy ot tak sobie bo dzis zanikl juz podzial na typowe trojmiasto gdyz odleglosci poza trojmiasto to zaledwie 10 do 20 minut od centrum Gdanska czy Gdyni.

          • 2 2

          • Obszar metropolitalny Trójmiasta powinien sięgać do Lęborka, Pucka, Kartuz, Tczewa, Elbląga.

            W dalszej perspektywie do Starogardu, Kościerzyny, Malborka.

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.