• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka obsłuży Pomorską Kolej Metropolitalną. Złożyła jedyną ofertę

Maciej Naskręt
29 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM. Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM.

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co może być problemem po otwarciu linii PKM?

W piątek przed południem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego otwarto tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na obsługę połączeń kolejowych w Trójmieście. O zamówienie walczyła tylko Szybka Kolej Miejska.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Samorząd województwa zarezerwował na ten cel 68,1 mln zł.

Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii.

Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Samorząd na ten cel zapisał kwotę 17,5 mln zł. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł.

Wszystkie kontrakty obejmują okres do końca 2016 roku.

Teraz komisja przetargowa sprawdza złożone oferty, a ewentualne rozstrzygnięcie zamówienia powinno nastąpić w ciągu dwóch-trzech tygodni.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Kolejka z Wrzeszcza do Rębiechowa co 15 minut i nowe składy

Samorząd województwa pomorskiego po podpisaniu umowy przekaże przewoźnikowi na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym pięć dwuczłonowych i osiem trójczłonowych. 10 z nich, tych najnowszych, trafi na nową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pociągi mają tam kursować średnio co ok. 15 minut. Z Wrzeszcza będzie można pojechać nie tylko do centrum Gdyni przez Osowę co 30 minut. Część składów w podobnym czasie zapewni połączenie z Kartuzami i Kościerzyną. Dokładny rozkład pociągów będzie już negocjował wybrany w przetargu przewoźnik wraz ze spółką PKP PLK. Dlaczego właśnie z tą firmą? Bowiem to w jej tory wpina się linia PKM we Wrzeszczu i Osowej.

Dodajmy, że samorząd województwa planuje wprowadzić taryfę za przejazd pociągiem PKM, która obowiązuje dzisiaj na torach SKM. To oznaczałoby, że podróż z Osowy do centrum Gdańska będzie kosztować 3 zł.

Prowadzone są też odbiory kolejnych spośród wspomnianych 10 składów spalinowych, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz za dostarczenie 10 pociągów ma dostać 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Pierwszy skład miał być gotowy w grudniu 2014 r., a ostatni w maju 2015 r. Termin dostawy przesunięto najpierw na wniosek zamawiającego, potem zaś wykonawcy. 20 kwietnia samorząd województwa odebrał pierwszy skład. Trwa procedura odbioru kolejnych składów.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • Polskość = Nienormalność.
    Ciekawy jestem kiedy w tym dzikim kraju będzie w końcu normalnie , o ile w ogóle kiedykolwiek będzie ?
    Obawiam się ,że bez kolejnej Berezy Kartuskiej się nie obejdzie.
    Tym krajem od zawsze rządziły warchoły i pospolici złodzieje , którzy do władzy szli dla władzy i osobistych przywilejów aby móc bezkarnie kraść w świetle obowiązującego "prawa".
    Przetarg publiczny to fikcja bo większość z nich jest ustawiona pod konkretnego wykonawcę.
    Tylko idiota myśli ,że jest inaczej.

    • 7 3

  • kiedy (2)

    kiedy ma powstać gdynski odcinek ?

    • 8 6

    • spytaj swego szefa Pawła A /nazwisko znane prokuratorowi/ (1)

      przeca ony Paweł A /nazwisko znane prokuratorowi/ jako twój szef wie najlepiej jak będą dysponowane fundusze unijne

      • 4 4

      • najbardziej to miesza Marszałek

        • 3 2

  • SKM

    to się chyba nie uda.....
    mam nadzieję, że zadbają o ładną dziurę między peronem a składem

    • 8 3

  • kreatywne zamówienie publiczne

    jak zrobili jedno duże zamówienie to było jasne że wystartuje monopolista występujący na danym rynku. Celowe zagranie na odcięcie małych przewoźników, tylko gdzie konkurencja o którą niby wszyscy zabiegają

    • 8 0

  • W sumie fajnie. (3)

    Będzie wspólny bilet, w sensie ten sam bilet :) SKM ma promocję 3 zł po całym Gdańsku, ciekawe czy to utrzyma.

    • 75 3

    • nie tędy droga

      Władze Gdańska i Urzędu Marszałkowskiego próbują wszystkim nam wmówić, że wspólny bilet jest drogą fanaberią, nie do zrealizowania w naszych warunkach. Ludzie! Nie wierzcie w to, co piszą lokalni dziennikarze, którzy pracują tak, jakby byli rzecznikami prasowymi urzędów. Zero pytań, zero drążenia, zero walki. Jak się nie da to ok, musimy ludziom napisać, że nie i dlaczego się nie da (vide poranny artykuł pana Koprowskiego w Trojmiasto.pl). Zobaczcie jak to wygląda na zachodzie, ale i w innych regionach naszego kraju! Małymi kroczkami, ale wszędzie dążą do integracji. Warszawa - rzecz oczywista. kujawsko-pomorskie - mimo wzajemnej niechęci Bydgoszczy i Torunia, urząd Marszałkowski zdecydował się na duży projekt współfinansowany z UE - ma być "inteligentna" karta, pasażer będzie ją przykładał do czytnika obojętnie jakiego przewoźnika, a komputer ściągnie odpowiednią ilość środków tak, aby najkorzystniej było dla pasażera. Czy to ZTM Toruń czy Bydgoszcz, czy Inowrocław, czy PR czy prywatna Arriva (której u nas nie ma, więc niby prościej) - pasażerowi wsio ryba, wszystko rozliczy system. W innych województwach też pojawiają się coraz konkretniejsze rozwiązania. Pomorski UM póki co ułatwił sobie zadanie, konstruując przetarg pod SKM, dzięki temu nie powstanie kolejny bilet, ale nie tędy droga! Tamwajami i trolejbusami SKM nie będzie zarządzać (mam nadzieję). Wszystko w rękach UM i pseudotworu typu MZKZG, który powinien wdrażać nowy system z ramienia urzędu Marszakowskiego. Ale skoro ani marszałkowi ani prezydentowi Gdańska (o czym przekonał w ostatnich wypowiedziach) po prostu nie zależy, to najlepiej powiedzieć to wprost i temat uciąć, a ludzie rozliczą towarzystwo w wyborach.

      • 21 4

    • niefajnie,

      bilety skm to masakra:)

      • 7 4

    • niestety fakt wspólnego zarządcy PKM i SKM nie ma tu nic do rzeczy

      jest to na pewno warunek sprzyjający wspólnemu biletowi, ale niekoniecznie wystarczający...

      • 11 2

  • Bagatela 70 milionów

    Ciekawe ile milionów zwróci się z biletów? 10????

    Reszta pójdzie z naszych podatków...

    • 4 5

  • Dlaczego mnie to nie dziwi? Od początku było wiadomo, że tak będzie. (2)

    Ale jak zawsze blokuję się i traci miesiące na coś co jest oczywiste. Biurokracja rozrośnięta do granic możliwości.

    • 44 11

    • czyli jesli sie to da SKM to rozrasta sie biurokracja?

      A nie przypadkiem zmniejsza? Rozumiem, ze nalezalo zbudowac druga niezalezna spolke bedaca wlasnoscia samorzadu (juz mniejsza ktorego - publiczne pieniadze) i dublowac zarowno wszystkie stanowiska, jak i cale zaplecze techniczne?

      • 10 0

    • A mnie dziwi Towoje "niedziwi"

      • 5 2

  • technika ala SKM

    Systemu informacji pasażerskiej nie umieją obsłuzyć w wyremontowanych kibelkach, a tu nowoczesne szynobusy,,,

    • 15 0

  • monopol na własne życzenie

    Na własne życzenie drożej. Teraz życzę Świlskiemu i bandzie, żeby PR zażyczyły sobie 2xwięcej niż życzą sobie przewoźnicy w innych regionach. Jakość ala PRL, ceny droższe niż u prywatnych przewoźników. Gratuluję polityki transportowej władzom pomorskiego!

    • 14 0

  • A lini przez południowe dzielnice Gdańska do Pruszcza i dalej Tczewa dalej nie ma

    bo SKM woli budować własne tory na dużo mniej obciążonej trasie do Wejherowa

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane