• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przygotowuje się do milionowych inwestycji

Marzena Klimowicz
20 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi. Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi.

Nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, sześć odremontowanych przystanków, ponad dwadzieścia odnowionych pociągów, elektroniczne tablice informacyjne, a to wszystko za ok. 343 mln zł brutto. Szybka Kolej Miejska szykuje się na poważne inwestycje i chce z nimi zdążyć jeszcze przed Euro 2012.



Jak oceniasz inwestycje SKM?

"Rozwój SKM" to pakiet pomysłów na modernizację infrastruktury i taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, który powoli nabiera realnego kształtu.

- Projekt jest realizowany od września 2008. Zakończenie całości, łącznie z modernizacja taboru, planujemy do lipca 2012 roku - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu i umów SKM.- Jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", a więc budujemy koncepcje dotyczące zmian, modernizacji i rozbudowy infrastruktury i taboru SKM. Następnie, w drodze konkursu zostanie wyłoniona firma, która na bazie studium stworzy projekt. Jeżeli będzie przez nas zaakceptowany, uruchomimy procedury przetargowe na wykonanie konkretnych zadań - dodaje.

Zgodnie z założeniami zawartymi w studium, w ciągu dwóch lat, a więc do 2011 r. ma powstać nowy przystanek Gdańsk-Śródmieście. - Powstanie on pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w pobliżu pawilonów handlowych Gildia - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska. -Ta inwestycja pozwoli na odciążenie ruchu komunikacyjnego w Gdańsku Głównym. Dzięki niej powstanie komunikacyjny węzeł integracyjny, dzięki któremu będzie można łatwiej przesiąść się na autobus, tramwaj czy taksówkę.

Budowa peronu będzie wiązać się z koniecznością położenia dwóch dodatkowych torów dla pociągów SKM, co wydłuży linię SKM o 1,8 km. Jak zapewnia dyrektor Bierut, prace nad inwestycją potrwają nie dłużej niż trzy lata.

Pakiet "Rozwój SKM" zakłada też modernizację peronów: Żabianka, Politechnika, Wrzeszcz, Sopot Główny i Sopot Wyścigi oraz Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Przystanki te zostaną też wyposażone w monitoring i ciekłokrystaliczne, elektroniczne tablice informacyjne. Oprócz tego gruntowny remont czeka 22 pociągi SKM.

- Do końca 2011 roku zakończymy też prace przy systemie SRK - zapowiada Leopold Naskręt. Co to takiego? SRK to system zdalnego sterowania ruchem kolejowym, który pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Koszt całego przedsięwzięcia to 342,6 mln zł brutto. Pieniądze pochodzić będą z kilku źródeł : ze środków własnych SKM, funduszu kolejowego, rezerwy budżetowej państwa, środków udziałowców (PKP SA i samorząd województwa pomorskiego) i z funduszy unijnych.

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • TYLKO ZEMU TO TAK WOLNO IDZIE?

    • 0 0

  • ELEKTRONICZNE TABLICE OBY NIE TAKI SYF JAK W GDYNI GŁÓWNEJ (2)

    Zwykłe wyświetlacze za ile minut nadjedzie kliejka są ok. Te w Gdyni Głównej to jakiś koszmar (przedtem też nie było lepiej) Malutki zegarek na środku tablicy jest niewidoczny, trzeba zawsze się zastanawiać kiedy nadjedzie kolejna kolejka bo nie wyświetla za ile tylko godziny odjazdów 2 kolejek.
    A pewnie poszły na to grube tysiące jak nie wiecej!!!
    Mam nadzieję że w innych miejscach nie zastosują tego chorego systemu!!!

    • 9 1

    • (1)

      Elektroniczne tablice powinny składać się z diód i powinny mieć możliwość wyświelania wszystniego a nie taki syf jak w Gdyni (troche kolorowsza koncepcja redem z komuny z małym budzikiem w środku)
      Władze SKM ile wzieliście łapówki za zatwierdzenie takiego SYFU???

      • 2 0

      • Zastanów się co piszesz

        a szczególnie z tą łapówką. A tablice w Gdyni są właśnie diodowe

        • 0 0

  • Moga nadal kursowac co 7,5 minuty, ale zeby kursowaly! (1)

    "zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów z 7,5 minuty do 3"

    Moga nadal kursowac co 7,5 minuty, ale zeby kursowaly wg rozkladu! Jezdze skm do pracy codziennie i nie ma tygodnia, zeby sie moja kolejka nie spoznila. Wczoraj np nie przyjechala wcale, co dla mnie oznacza spoznienie do pracy. Automatycznie kolejna SKM-ka wypelniona byla po brzegi i ludzie jechali scisnieci jak w wagonach bydlecych. To jest niepowazne! Gdyby nie brak alternatywy, juz dawno przestalabym korzystac z watpliwej jakosci uslug SKM.

    • 4 0

    • a może przyjechała za wcześnie?

      jak to miało miejsce dzisiaj - planowy odjazd 9:10 ze wzgórza do gdańska, odjechała o 9:08.

      • 0 0

  • remont...

    Najpierw skończcie z idiotyzmami w stylu KORZYSTANIE Z TOALETY NA TRASIE GDAŃSK - WEJHEROWO ZABRONIONE to po co ona jest co ya baran to zawiesił i co za baran toalety zamyka .

    • 7 1

  • SKM

    przystanek Gd.śródmieście już 20 lat temu miał powstać

    • 1 0

  • Perony

    Lepiej zrobcie Gdynia Chylonia, Gdynia Grabowek , Gdynia Orlowo , Gdansk zabianka , Gdansk Wrzeszcz bo one normalnie rozpadaja sie , juz niemowie jak deszcz spadnie :D Niemoge na nie juz sie patrzec

    • 2 0

  • tabor dworce etc. to nie wszystko (3)

    Warto przy okazji modernizacji zadbać o poprawę warunków dostępu pieszych i niepełnosprawnych na wózkach do peronów i wagonów - nie głównie windy ale rampy takie jak np. w Kamiennym Potoku oraz Gdyni Głównej.

    Przy stacjach SKM warto także zainstalować wreszcie parkingi rowerowe z prawdziwego zdarzenia - stojaki, wiaty, systemy monitoringu, wypożyczalnie rowerów publicznych co podobno jest planowane (?!) na rok przyszły.

    W ten sposób ludzie z wyobraźnią będą mogli omijać korki szerokim łukiem a uzależnionym od samochodu będzie lżej...

    • 48 1

    • jakie rampy?

      kamienny potok nie ma rampy.. niepelnosprawny moze sobie przejechac tunelem pod linia skm.. ale zeby na niego wjechac to juz gorzej.. tam sa schody i nie dzialajaca winda!!

      • 1 0

    • 100% poparcia

      W pełni popieram. Zamiast używać skomplikowanych konstrukcji takich jak windy, podnośniki (zmodernizowane składy), winno się używać prostych konstrukcji typu platformy, pochylnie... Powód? Bardzo prosty - nikt potem nie chce ładować kasy w serwisowanie takich urządzeń i w gruncie rzeczy są większym utrapieniem niż pożytkiem.
      Miejmy nadzieję, że niedługo nasi wybrańcy to zrozumieją.

      • 1 0

    • racja

      Zgadzam się w 100%. Podobnie jest z peronem w Chyloni - nie wiem jakim sposobem niepełnosprawni czy osoby starsze doskakują do kolejki (ten stary model).

      Podobnie powinno się zadbać o zadaszenia na dworcach, bo na co niektórych wyglądając okropnie i odstraszająco... nawet w deszczowy dzień.

      • 3 0

  • MIŚ

    ALE MIŚ 20 ODNOWIONYCH SKŁADÓW ONE MAJA JUŻ PO 50 LAT ????????????????????????????????????????????????????????????!

    • 2 0

  • po co odnawiać te stare komunistyczne składy

    MOZE LEPIEJ MYSLEC O NOWYCH !

    • 5 0

  • SKM - pudrowanie trupa... (5)

    Przecież te całe pseudo-inwestycje to wyprawa 20 lat wstecz...

    Zamiast zrobić coś naprawdę nowoczesnego - czyli rozpocząć prace nad podziemną koleją miejską w Trójmieście i likwidację naziemnych linii, które są zmorą i barierą architektoniczną Trójmiasta, to się robi remont czterech peronów i wstawia nowe krzesełka do zdezelowanych wagoników, które mają już po 40lat!!

    A dokoła syf, bród, wysokie schody, brak wind i informacji w innych językach. Z wózkiem i z dzieckiem się nie dostaniesz na żadną stację oprócz Sopot Kamienny Potok.

    Tandeta i dziadostwo - to jest całe SKM

    • 7 2

    • osskaa (3)

      tyś się chyba jakiś bajek z kosmosu naczytał!
      popatrz ile miast w Europie ma kolej naziemną,
      likwidacja - ty masz chyba coś nie tak!
      spróbuj wstrzymać ruch SKM w Trójmieście na parę godzin - totalny paraliż komunikacyjny /parę przykładów już było/,
      to że tabor jest taki jaki jest - to efekt wieloletnich zaniedbań, głupoty i niedowładu PKP, etc.
      użyj mózgu zanim podobne głupoty napiszesz!

      • 1 0

      • tak wiem, nic się nie da, wszystko się nie opłaca... (2)

        Tak jakby teraz SKM, to żyła złota.
        Zdezelowane wagoniki, zdezelowane tory, syf i brud do którego Pomorski Samorząd dopłaca co roku miliony.

        A dlaczego to niby nas nie stać na metro?!!?? Kto tak powiedział?
        Przecież trasa nie musiałaby się pokrywać dokładnie z torami obecnymi i mogłaby być bardziej dopasowana do potrzeb.

        Poza tym likwidacja kilometrów kwadratowych torów w centrum Gdyni, Sopotu i Gdańska to jest odzyskanie dla Aglomeracji miliardów złotych w najlepszych terenach.

        Ale najlepiej napisać, że nic się nie da i podniecać się remontem żałosnym kilku peronów.

        I kto tu się urwał z księżyca?

        • 0 1

        • jak się nieda ? przecież właśnie robią remont !

          a metro by był pomnik Adamowicza - chłopie poczytaj posty - co byś ie zrobił będzie źle

          • 0 0

        • więcej ty miliardów wpakujesz w metro pod ziemię niżodzyskasz na powierzchni. ATSD - do metra chcesz wpuścić pociągi towarowe i Intercity?

          • 0 0

    • "Coś nowoczesnego" musi być zarazem czymś ekonomicznym.
      Metro w Trójmieście byłoby absolutnym niewypałem.
      Za 10% kosztów jego budowy dałoby się doprowadzić SKM do świetności.

      A na marginesie - w którym to miejscu te tory śa taką barierą architektoniczną?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane