• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka ochroniarzy do pilnowania porządku w pociągach

Szymon Zięba
12 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Brak maseczki i chwyty obezwładniające w SKM
Ochrona kolei na przystanku Gdańsk Śródmieście. Pracownicy agencji wspierają funkcjonariuszy SOK SKM. Ochrona kolei na przystanku Gdańsk Śródmieście. Pracownicy agencji wspierają funkcjonariuszy SOK SKM.

Kolejarze z SKM szukają firmy ochroniarskiej, której pracownicy będą wspierać w obowiązkach funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei SKM. Dotychczasowa, siedmiomiesięczna umowa przewoźnika z agencją ochrony, która opiewała na ponad 1,5 mln zł, wygasa wraz z końcem roku.



Jesteś świadkiem awantury w pociągu, co robisz?

Jak informują kolejarze, do obowiązków SOK SKM oraz współpracującej z nimi obecnie agencji ochrony należą m.in.:
  • patrole prewencyjne, które dbają o bezpieczeństwo podróżnych,
  • reagowanie na przypadki naruszania przepisów w pociągach,
  • dbanie o bezpieczeństwo obiektów na terenie PKP SKM (czyli np. peronów i  kas biletowych),
  • pomoc podróżnym o ograniczonej mobilności.


- Pracownicy ochrony nigdy nie pracują w patrolach mieszanych, z uwagi na brak uprawnień, które mają policja i SOK. W takich patrolach służbę pełnią tylko funkcjonariusze SOK. Ich częstotliwość uzależniona jest od potrzeb oraz możliwości kadrowych policji - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Jakie uprawnienia przysługują zatem ochroniarzom? Przedstawiciel przewoźnika tłumaczy, że mogą oni dokonać tzw. ujęcia obywatelskiego osób, które popełniły przestępstwo czy wykroczenie. Sprawcy następnie przekazywani są funkcjonariuszom organów porządkowych.

Z usług dodatkowych ochroniarzy SKM Trójmiasto korzysta od około 10 lat. Od początku 2019 roku pracownicy agencji ochrony interweniowali w sumie 580 razy. Następnie wnioski do sądów o ukaranie łamiących przepisy osób kierowali już funkcjonariusze SOK SKM.

Grafficiarz pomazał pociąg SKM



Co ważnie, oprócz obowiązków związanych z pilnowaniem porządku, np. na dworcach, ochroniarzy spotkać można w pociągach SKM podczas patroli. Każdej doby pociągi są patrolowane przez cztery dwuosobowe zespoły. Dodatkowo pociągi patrolowane są przez funkcjonariuszy SOK SKM.

Pracownicy agencji najczęściej pojawiają się w składach, w których jest największy ruch, czyli na odcinku Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

Ponad 1,5 mln zł na ochronę



Obecnie umowa z ochroniarzami została zawarta na siedem miesięcy. Obowiązuje od 1 czerwca do 31 grudnia. Jej wartość to 1 562 125 zł netto. Ponieważ dobiega końca, kolejarze ogłosili kolejny przetarg.

Rozkład kursów pociągów SKM i PKM



Tym razem jednak zwycięska firma zwiąże się z przewoźnikiem na dłużej. Jak poinformował Tomasz Złotoś, nowa umowa ma być zawarta na dwa lata, do końca 2021 roku.

Miejsca

Opinie (196) ponad 20 zablokowanych

  • Wielki błąd w sztuce- (1)

    na takich trasach jak SKM to trzeba zatrudniać więcej "tajniaków" po cywilnemu co to niby drzemią,-czytają ,gapią się bez sensu w smart/&-gów***a-, a widzą mimo wszystko co się dzieje...-Żaden umundurowany patrol nie da rady w konfrontacji z elementem grasującym w SKM-kach..Co wagon to 2-ch agentów i ew.wezwanie patrolu w umundurowaniu "bojowym" i z "osprzętem:".. I od razu "pała i lać bez ostrzeżenia"....Na element grasujący w SKM-kach-są metody proste jak kijek...Ja tam jeżdżąc SKM-na trasie Gdy.Główna --kier.Gdańsk-nawet okazyjnie wożę ze sobą RMG/pistolet/ i czuję się pewnie....Nawet po 18:00 jeżdżą goście co to do siebie sami gadają /mają halucynacje-zwidy (amfetamina itp./- itp..- i zaczepiają innych pasażerów...Ale nie spotkałem się nigdy aby zareagowała jakaś "ochrona"...Smutne...Pasażer musi obronić się sam-bez konsekwencji.

    • 5 3

    • Czas żeby społeczeństwo zmeznialo, nauczyło się bronić, a nie liczyło, że ktoś to zrobi za nich..pokolenie hipsterow, rurkowcow , telefoniarzy nagrywajacych jedynie, jak cos sie stanie. A te zwidy i halucynacje, to chyba sam masz..

      • 0 0

  • Pociągi pod "specjalnym nadzorem II"... (1)

    W pociągach SKM muszą i to od zaraz operować nieumundurowane oddziały operacyjno-prewencyjne..Nic więcej...Niech nawet udają,że piją "brovarki"-i palą" Dżiont...asy..".Aby skutecznie wywalić z pociągów element przestępczy....nie ma innego sposobu-tylko występujący bez umundurowania panowie w posturze "byków" i zdecydowani-. Kto upilnuje pociąg SKM Gdańsk-Śródmieście- Lębork ??? To ew.przestępca ma się bać, a nie pasażer...

    • 4 1

    • Lębork? Tam nikt nie jeździ normalny, same wsioki i robole. Skm tam nie powinna dojeżdżać..

      • 1 0

  • Ja tam czuję respekt nawet do (1)

    panów sprawdzających bilety pomimo, że jeżdżę uzbrojony i przygotowany na wypadek ataku jakiegoś wariata, czuba czy innego "uprzywiliowanego-krewnego (itp) co to go mogą go (rodzinnie) itp- z "urzędu" od razu uniewinnić bo niepoczytalny,nie wie co robi,a mógł zabić itp-bzdety i wywody prawniczo-sądowe. Jestem starszym facetem ale b.żołnierzem jednostek spec MSW...Przykład p.Najsztub...-istotą problemu było to z jaką "prędkością" sprawca- tj.pani poszkodowana wtargnęła na przejście pieszych pod pojazd który nie miał prawa w ogóle wyruszyć w drogę-....a nie to,że pan N.-jechał bez ważnego prawka, auto nie posiadało OC i przeglądu technicznego. Dalej śpiewajcie "wolne sądy"...Sądy do ukarania i rozwiązania-.Pytanie kto to może zrobić ???

    • 3 0

    • A ja nie czuje respektu do nikogo. Nie muszę i tyle.

      • 0 1

  • SKM-ka i tak b.daleko wyszła

    z tematem poprawy bezpieczeństwa. Widać w pociągach było jako taką ochronę. Patrole były.
    B.dobrze, że coś chociaż -tak prewencyjnie zapewniono podróżnym. Dobre i takie działanie ze s trony przewożnika . Policja jest na peronach i dworcach w czasie meczów, a panów z Ochrony skm- widziałem częściej..Utrzymać taki poziom i będzie ok. Dać chłopakom zarobić i niech mają tyle co logika nakazuje. Na bezpieczeństwie podróżnych nie ma co oszczędzać.

    • 1 0

  • na rynku Ochrony patologia , która rodzi się z tak zwanych "przetargów" (1)

    Przetargi są ustawiane jak w grupach mafijnych. Układ rozdaje atrakcyjne finansowo obiekty . w Gdańsku, Komenda Policji o tym wie ale.... Skotarczak już nie żyje.

    • 1 1

    • Juz jedne takie "tajfuny" rządzili przetargami.
      Jak sie to skończyło, wszyscy pamietamy.

      • 0 0

  • ochrona (2)

    chlopy po 190 cm paly 80 i bym skonczyl z patologia w dwa tygodnie krotka pilka

    • 4 2

    • RACJA (1)

      Muszę przyznać rację "koledze" dokładnie tak powinno być .Powiem więcej, choć niestety bez szczegółów (większość i tak by nie uwierzyła) byłem w grupie która miała "posprzątać" na niektórych odcinkach kolei ponieważ było takie bezprawie ,ze grupka przestępców wyciągała sobie kogo chciała z przedziału i okradała z czego chciała oczywiście przy wszystkich innych, byli na maxa bezkarni .Później kolej chyba w 2004 wprowadziła grupę specjalną SOK jakoś tak,ale widzę ,że wszystko co legalne umundurowane to sobie nie radzi.My mieliśmy ciche przyzwolenie ale w zamian ,,,,,,, no własnie w zamian koleje mogły zacząć jeździć z szybami których pamiętam nie było w takiej ilości na niektórych trasach,że skład według przepisów nie miał prawa wyjechać .wracając do sedna "kolegi"wypowiedzi to każdy z nas miał powyżej 190 konkretną wagę i bardzo dobre "wyszkolenie ".Przypominam sobie jedną z wielu osobistych akcji gdy dopadłem w służbówce (takie pomieszczenie na końcu każdego wagonu dziś chyba z miejscami dla rowerów) i bandzior wylądował po klasycznym biodrze na ziemi z kolanem na głowie to przez chwilę byłem pełen obaw gdyż wszyscy dosłownie gapili się co robię -------- i wiecie co ludzie zaczęli bić brawo.Temat rzeka ale sedno to samo .Trzeba w d*pie mieć konwenanse i delikatność bandzior musi wiedzieć ,że tam będzie boleć .Jednakże i niestety w dzisiejszych czasach to już fantazja bo zaraz by ktoś coś nagrał i znalazł się obrońca uciśnionych który nigdy nie stanął twarzą w twarz przy otwartych drzwiach pędzącego pociągu z bandziorem.

      • 3 1

      • A później się obudziles?

        • 0 1

  • Przetarg

    Mam nadzieje że przetarg będzie monitorowany przez odpowiednie służby.

    • 2 0

  • Co za bzdety (6)

    Panie rzecznik SKM , zanim zacznie się pan wypowiadać na temat uprawnień pracowników ochrony , należałoby najpierw zapoznać się z ustawą o ochronie osób i mienia. Dlaczego pan opowiada takie dyrdymały ,- jakie zatrzymanie obywatelskie?. Proponuję panu zapoznać się z przepisami : https://ochrona24.info/14087,legitymowanie-osob/. Pozdrawiam i jest mi wstyd że w państwowej spółce są tacy rzecznicy prasowi.

    • 5 0

    • (2)

      Tyle, ze te pajacyki w skm nie maja zadnych uprawnien.

      • 0 1

      • KPOF (1)

        Proponuję się przekonac

        • 0 0

        • I w związku z tym? Ustawę proponuje doczytać.

          • 0 0

    • Z ciekawości przeczytałem. Rzecznik ma rację. (2)

      Pracownik ochrony może w trakcie służby wylegitymować osobę na obszarze chronionym, ale nieokazanie dokumentu niczym w sumie nie grozi. Nie może stosować środków przymusu bezpośredniego by zmusić osobę do opuszczenia ochranianego obszaru.. itd.

      • 1 2

      • (1)

        I właśnie o tym mówię. A pociągi nie są obiektami, tym bardziej chronionym, a obiektami użyteczności publicznej. Nawet nie maja informacji, że chronią je najemnicy z Security.

        • 0 3

        • a czym jest dworzec ?

          Twoim zdaniem obiekt użyteczności publicznej nie może być chroniony ? . Jeśli chodzi o pociągi SKM to informacje o tym że są one chronione znajdziesz w ogólnodostępnej informacji na peronach . Z całym szacunkiem ale proponuję Tobie złożyć CV do SKM na stanowisko rzecznika prasowego. Możesz podać sobie rękę z tym panem :-) .Pozdrawiam

          • 2 0

  • Renoma

    Mój kumpel Piwko z zaspy był kiedyś kanarem podobno najskuteczniejszym na pomorzu ...no ale potem zaczął zaglądać do kieliszka i już skuteczność nie była taka jak kiedyś

    • 0 2

  • Praca

    Niech poszukaja w bojowkach neofaszystowskich, bo to zdaje sie te klimaty

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane