• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: to organizatorzy imprez powinni zapewniać transport

Patryk Szczerba
25 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zatłoczone SKM-ki po imprezach masowych to nie zawsze wina przewoźnika. Często problemem okazuje się współpraca z organizatorem. Zatłoczone SKM-ki po imprezach masowych to nie zawsze wina przewoźnika. Często problemem okazuje się współpraca z organizatorem.

Tłumy na peronach i ogromny ścisk w wagonach Szybkiej Kolei Miejskiej to sytuacja powtarzająca się po zakończeniu wielu większych imprez w Trójmieście. SKM tłumaczy, że wina w większości leży po stronie organizatorów, którzy powinni zapewnić odpowiedni transport lub przynajmniej informować przewoźnika o liczbie uczestników.



Tłum na peronie po imprezie Cudawianki w Gdyni. Tłum na peronie po imprezie Cudawianki w Gdyni.
Problem powrócił po sobotniej imprezie Cudawianki, organizowanej przez Gdynię. Z opowieści naszego czytelnika wynikało jasno, że pociągów SKM było za mało.

- Nie rozumiem dlaczego podczas masowych imprez nie ma dodatkowych składów? Czy naprawdę tak trudno zorganizować dodatkowy transport zapewniający jakikolwiek komfort podróżowania? - pytał w liście do naszej redakcji.

Kto powinien odpowiadać za organizację i finansowanie transportu po dużych imprezach masowych?

Opublikowany przez nas artykuł wywołał już spore poruszenie w SKM. Przedstawiciele firmy odpierają zarzuty, twierdząc, że relacja pasażera jest przekłamana.

Nie było porozumienia

- Przede wszystkim po godz. 1 została podstawiona na wniosek dyspozytora dodatkowa kolejka w kierunku Gdańska. Była to kolejka rezerwowa. Przypominam ponadto, że latem uruchamiamy dwa pociągi kursujące w weekendy. Jeden startuje z Gdyni, natomiast drugi z Gdańska. Podobnie jak sobotni kurs - finansujemy je sami, reagując na bieżąco na sytuację na peronach - wyjaśnia Sławomir Pijet z Szybkiej Kolei Miejskiej.

Czy musi dochodzić do takich sytuacji jak w sobotę? SKM tłumaczy, że kolejek w nocy jest tyle, na ile wystarcza pieniędzy. Dodatkowe pociągi powinny być - zdaniem przedstawicieli firmy - finansowane przez organizatora. Liczy się także chęć współpracy, a tej, jak twierdzą przedstawiciele przewoźnika, zabrakło przed imprezą reklamującą powitanie lata w Gdyni.

- Nie otrzymaliśmy od organizatora Cudawianków żadnej informacji na temat szacowanej liczby uczestników, która pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniej liczby składów w nocy. Według ustawy o organizacji i bezpieczeństwie imprez masowych, takie dane powinny być gromadzone, by trafić m.in. do zarządcy infrastruktury kolejowej. Wygląda na to, że znalazły się tylko w gdyńskim ZKM, a przecież na imprezę przyjechało całe Trójmiasto - opowiada Sławomir Pijet, który dodaje, że nie było również żadnych rozmów o ewentualnym sfinansowaniu kursów dodatkowych kolejek.

Zobacz naszą relację z imprezy Cudawianki 2013

Organizatorzy sobotniej imprezy ze stowarzyszenia A Kuku Sztuka nie chcą na razie komentować całej sytuacji.

- Trwa ustalanie naszego stanowiska w tej sprawie. Do czasu pełnych wyjaśnień, wstrzymujemy się z komentarzami - wyjaśnia lakonicznie Katarzyna Smoła z działu PR Cudawianków 2013.

Warto dodać, że w ostatnim czasie do dantejskich scen dochodziło nie tylko na gdyńskich peronach. Ponad miesiąc temu jeden z naszych czytelników przysłał film, na którym przez kilkanaście minut studenci po jednej z zakończonych w ramach Juwenaliów imprez próbowali wejść do kolejki SKM na stacji Gdańsk Żabianka.

Efekt? Powybijane szyby, obrzucane butelkami wagony i ogromne zamieszanie na peronie. Firma sytuację nazywa skandalem i tłumaczy, że tak samo jak w przypadku Cudawianków nie otrzymała informacji od organizatorów, że potrzebne będą dodatkowe wagony. Co więcej, ten pociąg w ogóle nie powinien się na stacji zatrzymać.

Po Open'erze będzie inaczej

Spokojni mogą być ci, którzy chcą wracać SKM po koncertach festiwalu Heineken Open'er Festival. Dodatkowe pociągi rozwożące uczestników po koncertach zostaną sfinansowane przez organizatora. Podobne rozmowy o transporcie są już prowadzone w obliczu zbliżającego się meczu Lechii z Barceloną na gdańskim stadionie PGE Arena. Pozarozkładowe kolejki ma sfinansować miasto.

- Ściśle współpracujemy z operatorem gdańskiego stadionu. Każda impreza organizowana na obiekcie jest obsługiwana przez dodatkowe pociągi, które przede wszystkim rozwożą uczestników po zakończeniu przedsięwzięć. Nawet na ostatnie Targi Amber Expo były dostawiane pociągi. Jesteśmy zadowoleni z efektów - podkreśla Pijet.

Dodatkowe kolejki pojawiły się na torach w trakcie Euro 2012, podczas towarzyskich meczów reprezentacji Polski i spotkań Lechii. Również po koncercie Bon Jovi fani byli rozwożeni przede wszystkim przez SKM. Częstotliwość kursowania pozarozkładowych kolejek zależy od podpisywanych umów i szacunków przewoźnika oraz organizatora, co do liczby osób uczestniczących w wydarzeniach i chcących skorzystać z usług SKM.

Wynajęcie kolejki SKM dojeżdżającej do stacji w Cisowej, na trasie Gdańsk - Gdynia - Gdańsk - przy założeniu, że jeden pociągokilometr to koszt 50 zł - wynosi około 2500 zł netto.

Zobacz, jak bawiła się publiczność na sobotnim koncercie


Materiał z maja 2013 roku

Powrót z jednej z imprez odbywających się w ramach Juwenaliów ze stacji Gdańsk Żabianka zarejestrował jeden z naszych czytelników.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (188) 3 zablokowane

  • Za rządów Marszałka Struka ciagle dochodzi do paraliżu komunikacyjnego SKM-ki (10)

    I choć na szczęście z niej mało korzystam to często wspominam jej chwalebne chwile i to, że nam kiedys jej zazdrościli w wiekszości miasta całej Polski.

    Co się więc stało, ze w mateczniku i za rządami PO zniszczono, przecież kiedyś dobrze funkcjonującą kolejkę - "modrak" jak ja popularnie nazywano.
    A do tego wkłada się w usta urzędników marszałkowskich i wojewody pełno frazesów o ekologicznym transporcie o wyższości transportu szynowego. Jaki jest koń każdy widzi?

    Od kilku lat niby modernizujemy dziesiątki kilometrów torowisk, po gdyńskim dworcu widać na gorsze. I aż ciarki mi przez krzyż przechodzą na samą myśl co by było gdyby nie prezydent Szczurek i jego determinacja odnoście remontu i renowacji samej bryły dworca. Gdy zarządca PKP, który otrzymał to cudo za free nie wie jak go dalej prawidłowo zagospodarować ku wygodzie wszystkich podróżnych.
    Natomiast dworzec SKM zamiast wykorzystać także tę świetną okazje, aby wraz z nowym zarządcą ułatwić życie podróżnym nie tylko nowymi szynami - co prawda pojawiła się nowa wiata, ale zapomniano w SKM, że Gdynia to miasto wiatrów, a do tego brak większego przemyślenia i wnoszącego coś do przestrzeni publicznej już o bezguściu i fatalnej małej architekturze nie wspomnę. Przecież już dawno "zauważono i odkryto", że meble miejskie mogą stanowić ważny element miasta, zwłaszcza w Gdyni to widać na każdym kroku. SKM, PKP,.. jakoś tego nie zauważa czyżby tam sami ślepcy pracowali, a przecież na odremontowanym dworcu nawet dla ludzi pokrzywdzonych zbudowano specjalnie ścieżki i ogólnie Gdyni jako miasto najlepiej dba o ludzi niepełnosprawnych. Pytam się? Z kim PKP, SKM,.. jest w zmowie, aby deprecjonować i dezawuować te osiągnięcia cywilizacyjne i ustawicznie szkodzić Tym pokrzywdzonym ludziom i nie tylko, ale i innym?
    Szkoda, że nasi kolejarze chyba jeszcze na to nie wpadli, że należny ludziom jednak ułatwiać życie. A przecież przez ostatnie lata SKM jako centralna komunikacja Trójmiasta i nie tylko została sparaliżowana, a roboty ślimaczą się tylko w weekendy a w dzień powszedni to łopaty służą za podpórki dla robotników przy opalaniu. Czy nasze cierpienia komunikacyjne pójdą na marne? Jeden z najważniejszych środków komunikacji z torowiskami i całym otoczeniem, miała zyskać nowy blask i nową jakość, teraz już wiem, że to zwykłe pełowskie kłamstwo, bo wystarczy przejść się przez gdyńskie przystanki SKM to za tej strasznej siermiężnej komuny była tam"niedościgniona jakość". Aż wstyd się przyznać jak stała się dzisiejszą anty wizytówką Gdyni, bo w Gdańsku i Sopocie coś się pozytywnie jeszcze robi? A przecież to w tym miejscu, prawie każdy odwiedzający nasze miasto, stawia pierwsze kroki, szkoda że sa one w odwrotnym kierunku i nawet 4-ry InfoBoxy nie poprawią wizerunku gdy celowo Platforma Obywatelska poprzez swoje nieudolne rządy celowo zniechęca do ostracyzmu Gdyni, chyba że bardzo jej na tym zależny?. Niestety SKM wizytówką się nie stało, bo nawet te remontowane nic nie wnoszą nowego ciekawego, funkcjonalnego i estetycznego. Mamy na dodatek ryflowaną kostkę zwężane schody mało czytelną informacje brak jakichkolwiek stylowych mebli miejskich, ciekawej kolorystyki no może tylko szyny, a wszystko inne zostało po staremu.
    A przecież wystarczył tylko niewielkim kosztem, w porównaniu do wartości całej inwestycji, wprowadzić zmienne elementy każdego z przystanków, można było odmienić postrzeganie tej niewielkiej części obszaru, który winien mówić dużo o miejscu. Nic więc dziwnego, że ludzie przejeżdżają w Gdyni swoje przystanki bo wszystkie są robione na jedno kopyto.

    Prezydent Szczurek powinien dawno wycofać gdyńskie w tym udziały bo to co jest to wielki obciach. Niech Marszałek zwróci wraz z odsetkami i część planowanej dotacji jak i część która winna iść na gdyńskie inwestycje w infrastrukturę przystankową. Przekaże te przystanki dla samorządu Gdyni i wtedy aż będzie się prosiło, żeby wykorzystać to do stworzenia także otoczenia dworca i przystanków w sposób wyjątkowy, nadając mu zupełnie nowy charakter. Wykorzystując także działki powietrzne. Możliwości jest bardzo wiele lecz ten uwiąd polityczny tylko doprowadza nasze miasto do ruiny. Można by pobudować dodatkowe tunele na końcach przystanków trolejbusowych/BUS, szklane ciekawe wiaty, estetyczne modernistyczne kioski i pkt. obsługi, zbudować inne potrzebne obiekty, dzięki czemu powstałyby nowe ciągi pieszo/rowerowe, a co za tym idzie i parkingi przesiadkowe - dużo większy obszary przydworcowy i przy przystankowe zacząłby znowu żyć i cieszyć się popularnością. Można było też po prostu zaprojektować nowe gdyńskie charakterystyczne wiaty na których wyświetlane byłyby plakaty organizowanych imprez. Nowoczesne, ale nawiązujące w jakiś sposób do miasta z morza i marzeń. Na konferencji poświęconej architekturze dowiedziałem się, ze w miastach świata przystanki projektowane są przez najlepszych architektów, dzięki czemu stają się ich ciekawymi wizytówkami. Niestety w Gdyni na SKM robi się celowo przeciwnie, albo PO prostu nikt o tym nie pomyślał. Brak w PKP i SKM świadomości, jak istotną rolę w kształtowani powierzchni miejskiej odgrywa właśnie mała architektura, gdzie przewija sie tysiące pasażerów. Nie da się nie mieć z nimi kontaktu.

    Przypomnienie dla urzędników miejsich, także o przystankach trolejbusowo/autobusowych - wystarczy zdać sobie sprawę jak wielkie podziw i zainteresowanie wzbudził nowy przystanek przy InfoBoxie? Jeżeli należycie docenicie ich rolę, jaką odgrywają w życiu naszego pięknego miasta, staną się jego użytecznym i estetycznym symbolem. Przystanek komunikacji miejskiej, bo o nim też mowa, nie musi być pospolitą wiatą z naklejoną reklamą papierową i ustawionym na polbruku, a powinien zachęcać do komunikacji;))

    • 8 7

    • (1)

      nie chce mi się czytać, masz minusa

      • 1 1

      • Bardzo merytorycznie i dziękuje za minusa, pewnie zrobia to tez POdobni do Ciebie;))

        w pierwszych słowach chwiałbym jednak przeprosić za błąd jaki się wkradł do mojego tekstu.."swoje nieudolne rządy celowo zniechęca do ostracyzmu Gdyni,.." powinno być nie "zniechęca" lecz ZACHĘCA!!

        Przepraszam.

        Jeśli chodzi o imprezy masowe i inne, jako osoba organizująca takowe, a kiedyś nawet kilkanaście w roku i mająca odpowiednie doświadczenia i uprawnienia w tym i państwowe, resortowe i inne, chcę poinformować, że taka impreza masowa musi być zarejestrowana, zostać odpowiednio zabezpieczona zwłaszcza od strony bezpieczeństwa. W myśl ustawy pod pojęciem zabezpieczenia imprezy kryje się ogół skoordynowanych przedsięwzięć podejmowanych przez organizatora imprezy, prezydenta miasta, wojewodę, Policję, Państwową Straż Pożarną i inne jednostki org. ochrony przeciwpożarowej, służbę zdrowia, a w razie potrzeby przez inne właściwe służby i organy a w zasadzie policje.
        Za bezpieczeństwo imprezy masowej w miejscu i czasie jej trwania odpowiada jej Organizator. Transport też, tylko zabezpieczający w sposób jednoznaczny zasady organizacji zabezpieczenia medycznego i pas bezpiecznego transportu służb. Cały scenariusz i scenografie, programem (czasami z minutnikiem czy sekundnikiem)z nałożonymi na mapę wariantami komunikacyjnymi uzgadnia się dużo wcześniej ew. występuje się o zajęcie pasa drogowego czy inne możliwości np. parkingowe dla VIP, itd. Do tego zakłada się zawsze najgorsze scenariusze.
        Na szczeblu wojewódzkim po otrzymaniu takiego zgłoszenia i poprzez doświadczenie Marszałek powinien wiedzieć jaki ma charakter impreza i jej zasięg oraz oddziaływanie i ew. porozumieć się z SKM? Widać dziś urzędowi Marszałkowskiemu zależny, aby nic się nie dział jeśli już to w Gdańsku. Wystarczy zapoznać się ze sprawozdaniem za 2012 rok z udzielanym wczorajszym absolutorium i będziemy widzieli ile pieniędzy przeznaczył na obywatela Gdańska, a ile na Gdyni i innych w województwie?

        Kiedyś miałem taką sytuacje, że podczas wielkiej imprezy zerwała się wichura i pioruny zaczął walić w namioty obok sceny głównej i zwłaszcza jeden uderzył sprzęt medyczny nawet poraziło człowieka podczas badań.

        • 2 3

    • (3)

      Na forum nie pisze się elaboratów, bo nikt ci tego nie przeczyta. Liczą się krótkie i konkretne hasła, bo wielu ludzi ma naturę niecierpliwą, żeby takie coś czytać i w dodatku na pożegnanie zostawią ci minusa za długość.

      • 2 4

      • To, że ty nie ogarniasz więcej, niż 150 znaków nie oznacza, (2)

        że wszyscy są takimi samymi głąbami.
        Jak ty.

        • 3 2

        • (1)

          Rozumiem, że ciebie przerasta napisanie krótkiej konkretnej wypowiedzi bez wulgaryzmów. Takie teksty trzeba umieć pisać.

          • 2 3

          • "Głąb" to wulgaryzm? Od kiedy?

            Może należałoby odwiedzić psychologa? Nadwrażliwość jest często symptomem nerwicy.

            • 2 1

    • Udziały Gdyni w SKM?!

      Nie żartuj. Gdynia ma tak mikroskopijne udziały, że taniej o nich zapomniec niż pisać pisma o wycofaniu.

      • 1 1

    • Bo pe-o niszczy wszystko. Bardzo skutecznie i na każdym szczeblu.

      Jeszcze jakieś pytania?

      • 3 1

    • skąd ty się wziąłeś? myślisz, że ktoś to czyta? (1)

      nie masz za grosz taktu, pokory, szacunku do innych, wyobraźni, dystansu do siebie, itd. Jak widzę takie wypociny, to ich nie czytam, bo widzę człowieka nadętego, megalomana, wszystko wiedzącego, mało inteligentnego, rozpieszczanego w dzieciństwie przez mamusię i tatusia /ale syneczek nam się piękny, mądry trafił...sam siusiu umie robić/i nie interesuje mnie, co taki burak ma do powiedzenia, bo wiem, że nic

      • 1 3

      • Dla takich jak ty, faktycznie odradzałbym jakąkolwiek impreze

        a już broń boże jakiejkolwiek organizacji, bo szkoda zdrowia a następnie marudzenia. Podziwiam zawsze organizator bo wiem ile muszą pracy włożyć w dobrą organizacje, dlatego cały świat to ceni tylko polakowie zawsze maja wĄTy.
        Tylko nie każdy jest z tych co to, nie ważne mówią i piszą i nie warto przejmować się tym, ważne że jest GŁOŚNO;))
        Tak samo wkurzają mnie, bo sam nie wierzę w coś takiego jak: "NA PEWNO - NIE DA SIĘ".
        Co się stało jak do tego doszło że narodziło się aż tylu konformistów to wszystko pewnie za przykładem PO. Bo skąd tyle na raz życiowych maruderów, którzy chyba godzinami siedzą w Internecie i na POlecenie wiadomych, czy aktywizują się Młodzi Demokraci, oni
        też marzą o partyjnych imprezach, tylko nie przyjdzie im i na pewno nie potrafią się już zorganizować? Bo czas nie ten.
        To se ne wratii

        • 2 1

  • Adamowicza przykrywka szkoda slow

    • 0 1

  • wiejskie sklady i syfy i brod wszedzie to cala Skm Gluszka i Adamowicza!!!

    • 2 1

  • Żenada w wykonaniu Skm.. (3)

    Po pierwsze. Woooow cale 2 dodatkowe kolejki przez cala noc? No po prostu bomba. Zawojujemy tym świat. A po drugie to czy w skm pracują święte krowy? To nie organizator jest przewoźnikiem tylko oni. To oni powinni sie dowiadywać a nie czekać aż im się na tacy wszystko poda.

    • 4 4

    • (2)

      Odpowiedzialni za transport mają się dowiadywać, czy organizator nie potrzebuje przypadkiem przewozu ludzi? To organizator powinien musowo zadbać o komfort uczestników swojej imprezy, bo żaden z niego organizator, jeśli nie załatwia tak podstawowej sprawy.

      Firmy transportujące ludzi nie muszą się interesować imprezami, jakie odbywają się w całym Trójmieście, chyba że o wsparcie pytają organizatorzy. W dzisiejszych czasach to standardowo czysty biznes, więc dziwi mnie twoje oburzenie.

      • 2 1

      • Bardzo mądra wypowiedź!

        • 0 0

      • jednym z zadań firm komunikacyjnych jest badanie, ciągłe śledzenie i reagowanie na zmiany natężenia w ruchu ( tu ilości pasażerów) robi się tak we wszystkich aglomeracjach. Wpływa to na wiele czynników. przez wizerunek firmy (ludzie nie jadą jak bydło)do zysków finansowych, więcej ludzi wybierze taki transport. niestety w polsce jak widać pod względem biznesu ciągle jesteśmy w czasach socjalizmu.

        • 2 1

  • Komunikacja nocna powinna być prawie całkowicie nieczynna. Nocnymi pociągami w 90% jeździ menelstwo i pijana młodzież. A pozostałe 10%, którzy jeżdżą do pracy da radę sobie zorganizować inny środek transportu.

    • 3 0

  • A nie mówiłem?

    Byłem w 100% pewny, że po tej hecy z Cudawiankami ze strony SKM nie padnie "przepraszam, poprawimy się, klient nasz pan". Byłem PEWIEN, że zwala winę na kogoś innego i zrobią z siebie ideał przewoźnika. Że odkręcą wszystko tak, żeby objawić się niczym dziewica orleańska w aureoli dobroci i rozsądku oraz uczciwości.
    Wygrałem.
    Niestety.

    Koledzy, koleżanki, mieszkańcy Trójmiasta. Zróbmy coś z tym Syfem, Kiłą i Mogiłą.

    • 2 3

  • Szkoda że nikt nie wiedzial nic o kolejce o godzinie 1

    • 0 0

  • beznajdziejna ta skm

    • 1 1

  • Komunikacja ZKM w Gdyni też się nie popisała

    Ludzie nie mieścili się w autobusach a wystarczyłoby podstawić dodatkowe autobusy.

    • 2 1

  • Ech (2)

    Kolejki w nocy co godzine, albo co dwie, albo wcale, a potem oburzenie że ludzie się denerwują i szyby wybijają. A to jest śmieszne: 'finansujemy je (dodatkowe kursy) sami, reagując na bieżąco na sytuację na peronach' - och, dziękujemy Panowie Wielka Cudowna Firmo za ten gest altruizmu i wyrzucania własnej krwawicy żeby Kowalski mógł dotrzeć do domu godnie! Bo przecież SKM tak sie stara, to wredny maruda pasażer jeździ za pół-darmo. Wygląda na to, że dzienne kursy co 10min (jak dobrze pójdzie) kosztują grosze, bo przecież jeżdzą regularnie, natomiast te nocne, to chyba za miliony $ są, skoro prawie ich nie ma...

    • 3 3

    • (1)

      Przy koncertach i imprezach, to rozumiem dodatkowe kursy. Ale w zwykłe dni po co tak często? Żeby powietrze wozić?

      • 1 0

      • jak by był szynobus, dużo by tego powietrza nie powoził

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane