• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM unieważniła przetarg na wycinkę drzew wzdłuż torów

Krzysztof Koprowski
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kolejarze planowali wyciąć 284 drzewa w Gdańsku, 294 w Sopocie oraz 520 w Gdyni. Kolejarze planowali wyciąć 284 drzewa w Gdańsku, 294 w Sopocie oraz 520 w Gdyni.

SKM wycofała się z przetargu na wycinkę ok. 1,1 tys. drzew wzdłuż swojego szlaku w Trójmieście. Nie oznacza to jednak, że nie znikną żadne drzewa - kolejarze zweryfikują lokalizację drzew w oparciu o nowe rozporządzenie ministra infrastruktury, zaś wzdłuż torów pojawić się mogą żywopłoty. Jednocześnie Sopot wnioskuje o zmianę przepisów dotyczących zieleni przytorowej na terenach miejskich.



Jak oceniasz decyzję kolejarzy o unieważnieniu przetargu?

Przypomnijmy: o planach kolejarzy jako pierwsi napisaliśmy 21 października. Po naszym artykule sprzeciw wobec planów kolejarzy wyrazili samorządowcy, m.in. radni Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska, prezydent miasta Sopotu Jacek Karnowski oraz radny Sopotu Wojciech Fułek.

Kolejarze po pierwszych naszych pytaniach postanowili przesunąć termin otwarcia ofert i realizacji prac z połowy grudnia na 30 marca 2020 r. W kolejnych dniach dokonali kolejnej modyfikacji, która miała pozwolić na rezygnację z wycinki wskazanych drzew mimo uwzględnienia ich w zestawieniu dla potencjalnego wykonawcy.

Przetarg na wycinkę unieważniony ze względu na nowe przepisy



Ostatecznie w czwartek, 7 listopada, całkowicie unieważnili przetarg. Jak tłumaczą, ma to związek ze zmianą rozporządzenia ministra infrastruktury, które pozwala na pozostawienie drzew w odległości sześciu metrów od torów na obszarach niezalesionych, podczas gdy dotychczas ta odległości wynosiła 15 metrów.

- Powyższa zmiana wymaga od PKP SKM ponownej analizy i aktualizacji dokumentacji przetargowej, ponieważ w świetle przytoczonych przepisów należy wyłączyć część drzewostanu podlegającego pierwotnie wycince z zakresu przetargu - napisali w uzasadnieniu dla unieważnienia przetargu władze kolejowej spółki.
Kolejarze ponadto zwracają uwagę, że będą potrzebne nowe zgody na wycinkę drzew - w oparciu o znowelizowane rozporządzenie, co może oznaczać, że Szybka Kolej Miejska nie będzie w stanie zagwarantować potencjalnemu wykonawcy przekazania niezbędnych zgód na realizację prac w terminie przewidzianym w przetargu.

Rozkład jazdy pociągów SKM w Trójmieście


Zdaniem kolejarzy: żywopłoty lepsze od drzew



- Wycofamy dotychczasowe wnioski o wycinkę i sprawdzimy ponownie, które drzewa, zgodnie z nowymi przepisami, trzeba wyciąć, a które będzie można pozostawić. Dopiero wtedy ponownie złożymy wnioski do odpowiednich samorządów. Podtrzymujemy naszą deklarację, że żadne drzewo nie zostanie wycięte bez zezwolenia i że wspólnie z samorządami zagospodarujemy zieleń na terenach przykolejowych. Preferowanym przez nas rozwiązaniem będą żywopłoty - są estetyczne, lepiej niż drzewa izolują od pyłu i hałasu - poinformowali kolejarze w piątek na swoim oficjalnym profilu na Facebooku.

Sopot chce kolejnej nowelizacji rozporządzenia



Sopot postanowił jednak pójść o krok dalej i będzie domagał się kolejnej zmiany rozporządzenia ministra infrastruktury, aby uwzględnić w nim inne podejście do terenów zurbanizowanych.

- Ruch kolejowy, z którym związane są takie uciążliwości, jak hałas, zapylenie czy wpływ na krajobraz przestrzeni miejskiej, winien być ograniczony i przestrzennie odizolowany w miejscach, gdzie sąsiaduje bezpośrednio z tkanką centrów miast. Dlatego regulacje prawne powinny wprost przewidywać odmienne regulacje (odstępstwa) dla przypadków przejazdu kolei przez centra miast - argumentuje w piśmie do ministra, Andrzeja Adamczyka, prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
Prezydent Sopotu zwraca przy tym uwagę także na fakt, że kurort jest objęty obszarowym wpisem do rejestru zabytków, zaś tory kolejowe są elementem "korytarza ekologicznego", stanowiącego trwały element układu urbanistyczno-krajobrazowego.

Miejsca

Opinie (98) ponad 10 zablokowanych

  • 21 wiek, a oni tną te drzewa jak w średniowieczu.

    Nawet w Polsce są już firmy, które zajmują się przesadzaniem duzych drzew. Tnie się koszty - wycinka kosztuje 400 od sztuki, a przesadzanie 4000 zł.

    • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    Drzewa wystarczy przyciąć. (3)

    Każde drzewo da się formować. Trzeba tylko chcieć i robić to systematycznie. Wycinka to lenistwo.

    • 54 10

    • (2)

      Jak byś się na tym znał to pewnie byś wiedział że nie wszystkie drzewa tolerują takie '' przycinanie " trzeba to było robić jak te drzewa były małe i wtedy je formować a teraz po za radykalnym przycięciem może być tylko jedno uschną !!! i stanie się to co i tak jest nieodwołalne panie Koga

      • 8 4

      • No właśnie o to chodzi, że wcześniej o tym nie pomyśleli. . (1)

        Panie niemiły mądralo. A Koga to rodzaj żeński. Także lepiej nic nie pisz, jak masz takie mądrości do powiedzenia osobie której nie znasz. A magnolie to tam chyba nie rosną?

        • 4 6

        • A ty znasz wszystkich na tym forum ???? że uważasz i masz prawo do głoszenia swoich niczym nie popartych wizji o przycinaniu drzew a nie wiesz ile szkody możesz narobić tym drzewom po takim przycinaniu !!!!! Pani Koga !!!!

          • 3 1

  • Stop wycinaniu drzew

    Jeszcze trochę, a nie będzie wogóle drzew, to co sie w ciągu ostatnich lat wyrabia jest przerażające, a później lament, ze smog i nie ma czym oddychać

    • 3 2

  • Uuu, przykra sprawa

    Ktoś chciał narąbać drewna przed zmianą rozporządzenia, a tu sprawa się rypła.

    • 3 1

  • Apropos SKM (3)

    Jak to możliwe, że SKM która ma monopol na całe trójmiasto nadal eksploatuje składy, które są starsze niż większość mieszkańców. Odpowiednie organy powinny przeanalizować co się dzieje z finansami spółki.
    Jak to możliwe, że nadal nie ma wspólnego biletu... W miejskiej spółce tłumaczenie, że coś jest nierentowne nie powinno być miejsca. To, że coś jest nierentowne może powiedzieć prywaciarz, a nie spółka miejsca, która za priorytet powinna mieć dobro i komfort mieszkańców.

    • 26 1

    • Wspólny bilet.. (2)

      musi wprowadzić marszałek a SKM nie jest spółką miejską.

      • 2 0

      • (1)

        Dobrze, może nie jest miejska spolka, ale nadal publiczna.

        • 3 1

        • Są też domy publiczne..

          i nie wprowadzają wspólnego biletu... Nie dociera, że wspólny bilet to kompetencja marszałka? Poczytaj o tym, nawet na tym portalu było kilka ciekawych artykułów na ten temat.

          • 0 1

  • gdynia stocznia (1)

    Zobaczcie jak wygląda teren na odcinku Gdynia Stocznia do estakady jadąc ul. Wiśniewskiego. Teren gdzie jest totalna masakra środowiska przy torach gdzie nie ma trakcji elektrycznej. PKP przetacza wagony lokomotywami spalinowym. Obszar Gdyni gdzie natężenie ruchu jest ogromne, korki, spaliny a wszystkie drzewa zostały wycięte. Spaliny nigdzie nie będą zatrzymane przez liście drzew(pomijając zimę oczywiście). Wszystko będziemy wdychac bo będzie szło do miasta. Głupi przepis wycinki wszystkich drzew w odległości 15m od torów.

    • 7 2

    • Kogo to obchodzi

      masz ładny widok na zatokę przynajmniej

      • 0 1

  • W trójmiejskim parku krajobrazowym wycina się ogromne obszary (7)

    A tu jakaś dziwna dyskusja nad drzewami wzdłuż torów. Leśnicy dziennie w Trójmieście tyle wycinają ile rośnie wzdłuż tych torów. A w lesie drzewa są ważniejsze niż przy torach.

    • 53 28

    • To prawda. Tym też warto się zainteresować.

      • 2 1

    • Każde drzewo jest ważne . (5)

      Przy torach szczególnie , zieleń w mieście to niedługo będzie tylko wspomnienie a wtedy zobaczymy jak będzie przyjemnie. Smog smog smog !!!

      • 24 7

      • (4)

        Gałęzie a nawet drzewa w lesie oznaczają produkcję tlenu i życie.Natomiast najmniejsza gałązka na torach oznacza wypadek i śmierć.

        • 6 14

        • (3)

          To ile razy pociąg się wykoleił od tych gałązek ? Konkrety proszę

          • 15 5

          • Bodajże w czerwcu na powalone drzewo w Pruszczu Gdańskim wpadł pociąg Rozewie do Bielska. (1)

            Uszkodzona została lokomotywa oraz kilka wagonów w składzie pociągu (podwozia, układy hamulcowe). Do tego zerwanie sieci, ograniczona przepustowość stacji i konieczność podstawienia składu zastępczego.

            • 8 6

            • I po co te minusy?

              Chcecie zaprzeczyć faktom?

              • 6 4

          • Kilka razy

            • 5 9

  • W Gdyni wycieli

    • 2 1

  • (2)

    Ha Ha Ha Ha A będę się jeszcze bardziej śmiał jak kiedyś spadnie jakiś konar albo przewróci się drzewo i kogoś zabije !!!!!! Ha Ha Ha Ha Ciekaw jestem kto wtedy weźmie na siebie odpowiedzialność ? bo ci pseudoekolodzy na pewno nie !!!!! A będą wtedy rozgłaszać jakie to te koleje mają zaniedbane otoczenie torów i przystanków !!!!!!

    • 10 21

    • Kiedy jakis konar na nich spadł . (1)

      • 6 3

      • Ostatnio

        • 1 5

  • Wyciąć wszystko.

    Paskudne zarośla na całej trasie przy torach. Betonowe rozwalone płoty i jakieś patyki. Każdy przejazd był przygnębiający wizualnie.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane