• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Krzysztof Koprowski
1 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta. Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta.

Czy Szybka Kolej Miejska w przyszłości zyska własne torowisko aż do Tczewa? Kolejarze na razie chcą sprawdzić czy i jakim kosztem możliwa będzie rozbudowa sieci kolejowej w kierunku południowym wraz z nowymi przystankami.



Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście. Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście.

Czy SKM powinna częściej kursować na południe od Trójmiasta?

Pomysł przedłużenia trasy z własnym torowiskiem SKM z powstającego już przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska aż do Tczewa to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Do SKM przekazany został list intencyjny z prośbą o przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa. Rozpatrzyliśmy ten wniosek pozytywnie i stąd przetarg na opracowanie takiego materiału - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Dokument ma określić możliwości budowy nowej trasy pod kątem prawnym, środowiskowym, techniczno-technologicznym oraz przede wszystkim finansowym, uwzględniającym możliwość współfinansowania inwestycji w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

- Jeżeli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji trasy, to w dokumencie musi być też zawarty optymalny wariant inwestycyjny, szacunkowy koszt oraz źródła, z których SKM mogłaby inwestycję sfinansować - dodaje Głuszek.

Kolejarze wymagają, by w tzw. pre-studium zostały zawarte analizy kilku rozwiązań. W tzw. wariancie "zerowym", czyli bezinwestycyjnym, uwzględnione mają być możliwość zwiększenia już teraz częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk Główny - Tczew.

W trzech pozostałych wariantach wymaga się przeanalizowanie budowy nowej trasy dwutorowej poprzez "dołożenie" torów równolegle do istniejącej już trasy kolejowej do Tczewa (wariant 1), budowy małej obwiedni z wykorzystaniem linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Południowy - Motława Most zobacz na mapie Gdańska (wariant 2) oraz autorski wariant wykonawcy dokumentu (wariant 3).

We wszystkich wariantach inwestycyjnych, oprócz przebiegu trasy kolejowej, wymagane jest także wskazanie potencjalnych lokalizacji nowych przystanków SKM oraz modernizacji istniejących przystanków kolejowych.

Na ile realna jest rozbudowa sieci SKM lub realizacja projektu w kilku etapach?

- To określi analiza. Obecnie nie dysponujemy danymi lub chociażby wstępnymi założeniami w tym zakresie - ucina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Firma, która zajmie się opracowaniem dokumentu, będzie miała osiem miesięcy na jego przygotowanie, od momentu podpisania umowy (otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym zaplanowano na 8 sierpnia br.). O wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu.

Przejazd pociągu bez zatrzymania przez przystanek Gdańsk Lipce. Być może, po zrealizowaniu planów kolejarzy, powstanie tutaj osobny przystanek SKM.


Rumia Janowo być może przejdzie remont

Szybka Kolej Miejska przymierza się też do remontu zaniedbanego przystanku SKM Rumia Janowo. Obecnie ogłosiła przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji. To, czy faktycznie rozpoczną się tam prace, będzie przede wszystkim zależało od oszacowanych kosztów robót budowlanych. Dopiero wówczas zostanie podjęta decyzja, kiedy ewentualnie mógłby zostać wyremontowany ten przystanek.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Czemu nie kursują bezpośrednio? (7)

    Mnie bardzo by się przydały bezpośrednie połączenia np. z Gdańska Przymorze do Pruszcza, a nie że trzeba się w Gdańsku przesiadać i tracić czas. To byłoby najlepsze wyjście, bo przesiadka to ABSURD!

    • 114 11

    • (1)

      Mieszkam na Św. Wojciechu. Chętnie bym jeździł skm, ale po prostu nie ma to dla mnie sensu bo autobusy kursują częściej, a przystanek mam bliżej. Co innego gdyby SKM jeździły od Tczewa do Gdyni. Przydałoby się również zrobić peron SKM na Św. Wojciechu.

      • 13 0

      • kiedyś była taka stacja skm w sw. Wojciechu. nie wiem czy dziś jakikolwiek slad po nim zostal

        • 0 0

    • dla mnie wogóle jest (1)

      niezrozumiałe dlaczego tory skm kończą się w gdańsku głównym i dalej niec. A w drugą stronę skm grzeją do samego słupska

      • 11 0

      • kończyły się

        obecnie kończą się w Śródmieściu (tak, są już wpięte). Niestety (chociaż czy na pewno niestety?), podczas modernizacji E-65 przesunięto tory magistrali w celu zrobienia miejsca pod planowaną (na daleką przyszłość) drugą parę torów dalekobieżnych. W ten sposób bez przebudowy jazu nie można tak sobie po prostu położyć torów... a brakowało dosłownie 40 metrów.

        • 2 0

    • Za granica czesto przesiadasz sie 2-3 razy na krótkich trasach (metro Paryż, Londyn, National Rail).. i nikt nie krzyczy o

      "apsurdach"...

      • 8 7

    • kup samochód (1)

      • 4 21

      • żeby stać w korku ?

        • 17 1

  • Niech Głuszek & S-ka przestanie się wygłupiać. (1)

    Niech najpierw zrobi porządek od Gdańska do Wejherowa.
    Niech pomyśli o nowym taborze a nie reanimowanych kiblach.
    I niereformowalnej od ponad 35 lat dziurze - wiadomo jakiej.
    Gdzie SKM już nie jeździła.
    Elblągi, Iławy, Smętowa, nawet swego czasu do Bydgoszczy planowali.
    I co wyszło?
    Klapa.
    To ma być kolej miejska - SKM - jak sama nazwa wskazuje.
    A nie SKW - Smutna Kolej Wiejska.
    Rozkład jazdy i pociągi w cyklu a nie jak komuś czapka staje.
    7,5 minuty - pokażcie taki "cykl" w jakiejkolwiek innej kolei na świecie.
    Zobaczymy jaki ruch będzie na przystanku Śródmieście.

    • 4 4

    • Najpierw niech Wejherowo sypnie kasą jak Pruszcz

      potem sobie może "chcieć"

      • 1 0

  • Burdel... (1)

    W końcu to SKM trójmiasto czy przewozy regionalne?!
    SKM to kolej miejska więc powinna śmigać w maks. relacji Wejcherowo-Pruszcz Gd.!!!
    Podstawowa relacja to Gdynia Cisowa-Gdańsk Gł.!
    A PR na trasie Tczew-Słupsk!

    • 0 2

    • ty podstawowy burdelu

      granice Gdańska nie kończa sie na Gdańsku Głównym ! Ciekawe gdzie tory sie zmieszcza na trasie Śródmieście-Pruszcz?! Kolej nie wybudowała żadnych bezkolizyjnych przejazdów i część GDANSKA czyli ORUNIA i LIPCE sa odciete od Swiata torami kolejowymi z 2 tunelami co 500-1000 metrów a nie jak w cywilizowanych krajach co 150 metrów albo jak zrobiono w Sopot-Kamienny Potok

      • 0 0

  • P-O-T-R-Z-E-B-N-A

    Zdecydowanie potrrzebna. Do Tczewa nie ma bezpośredniego transportu. Pruszcz, Skowarcz i reszta. KONIECZNIE!
    pzdr :)
    Jedyny kierunek rozwoju 3city -> południe!!!

    • 3 0

  • No i co z tego że pola i łąki? (1)

    Na trasie kolejowej Gdańsk Lipce- Tczew wybudowało się wiele pięknych domów gdzie ludzie mają blisko do przystanku kolejki i uwierz mi wolą jechać pociągiem niż stać w wielkich korkach na trakcie św. Wojciecha. A tobie współczuje że musisz mieszkać w zdewastowanej kamienicy w centrum Gdańska, kolorowym kartonie koło wysypiska czy imponującym falowcu na Przymorzu. Wogóle nie dziwię się że rodowici mieszkańcy Gdańska uciekają z tego miasta bo mają dość wszechobecnej brzydoty tego miasta

    • 9 5

    • Uciekają bo mają dość przyjeżdżających wsioków

      Uciekają bo mają dość przyjeżdżających wsioków, którzy nie potrafią zachować się wśród innych ludzi w bloku mieszkalnym. Imprezy na balkonach, palenie i picie na klatkach schodowych, wyrzucanie butelek i śmieci nawet z 9. piętra, kompletne nie liczenie się z innymi mieszkańcami. Po prostu dzicz bez żadnego wychowania.

      • 4 0

  • Nie piłeś? - pij więcej

    • 0 0

  • PASANGER (2)

    SKM powinna kursować do Smętowa Granicznego a nie tylko do Tczewa!!!!

    • 1 1

    • To może i do Twardej Góry? Po glona? (1)

      • 0 0

      • Ja chcę do Kotomierza i Pruszcza Pomorskiego

        oraz do Moniek

        • 0 0

  • ja bym nabył 1000 TOI TOi i doposazył w kółka, silniczek.... i wio do tyczewa, smętowa heli czy nawet zakopca (1)

    elbloNga IłaFy, Bydgoszcza.... kibel jest, klimy nie trzeba podobno(Głuszek) - taki mamy klimat...

    • 0 0

    • Piłeś? Nie pisz!

      • 1 0

  • SKM (9)

    Byłoby dobrze gdyby istniały tory dla SKM-ki aż do Tczewa a może i dalej Malbork?
    Jedyny problem to tereny pod torowiska i infrastrukturę i z tym będzie największy problem. Może warto rozważyć budowę estakady nad istniejącymi torami kolejowymi
    - tu odpadnie problem zakupu terenów - koszty budowy moim zdaniem nie będą wieksze.

    • 19 41

    • do Iławy

      śmigały onegdaj; przesiadka na osobówkę do W-Wy i za grosze człowiek się przemieścił :) fakt sporo godzin ale w wybornym towarzystwie i napitku czas szybko leciał

      • 4 0

    • SKM (4)

      do Krakowa! Albo nawet na Śnieżkę

      • 42 11

      • (1)

        Z uwagi na bezpieczeństwo koleje najwyższych prędkości prowadzone są głownie na estakadach i tunelach.

        • 3 9

        • bredzisz

          chodzi o ekonomię - pociąg jadący możliwie prostą i płaską trasę pokonuje tylko (i aż) opory powietrza i utrzymuje możliwie stały pobór prądu. Tunele i estakady pozwalają na wytrasowanie linii bez zbędnych zakrętów.

          • 5 0

      • A dlaczego nie jezeli budowa dodstkowych torow nawet podpartych nietypowa konstrukcja ulatwi komunikacje to jestem za

        • 6 8

      • do Szwecji i Norwegii.

        Do roboty.

        • 28 9

    • (1)

      SKM to szybka kolej miejska nie wiejska. Do Pruszcza wystarczy.

      • 11 8

      • Do gdanska wystarczy idąc twoim tokiem rozumowania

        • 6 4

    • pewnie jeszcze

      do Grudziądza i Torunia niech jeździ kolej miejska z Trójmiasta i do Szczecina ja jeszcze bym chciał.
      Uważam , że do Pruszcza powinny jechać wszystkie. Do Tczewa... nie wiem. Zresztą zanim wybudują ewentualnie to minie z 16lat.

      • 10 5

  • może niech SKM z PLK pomyśli o budowie na spółkę do Słupska

    Do Tczewa jest torów dużo.
    A tak można upiec "dwie pieczenie na jednym ogniu"

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane