• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządowcy chcą ograniczenia wycinki drzew wzdłuż SKM

Krzysztof Koprowski
25 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
SKM złożyła już wnioski o wycięcie drzew we wszystkich miastach Trójmiasta. SKM złożyła już wnioski o wycięcie drzew we wszystkich miastach Trójmiasta.

Rośnie opór przed wycinką drzew wzdłuż torów SKM w Trójmieście. W Gdańsku, gdzie wydano już zgodę na usunięcie 176 drzew, protestuje Koalicja Obywatelska. W Sopocie prezydent proponuje zwołanie Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników kolejowej spółki, zaś radny klubu Kocham Sopot wzywa prezydenta do działań na rzecz ochrony drzew.



W jaki sposób najlepiej wygłuszyć ruch pociągów SKM?

Przypomnijmy, w poniedziałek jako pierwsi napisaliśmy o planach wycinki prawie 1,1 tys. drzew wzdłuż linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Kolejowa spółka ogłoszony przetarg na takie prace argumentuje m.in. bezpieczeństwem prowadzenia ruchu, potrzebą zapewnienia nieprzerwanego funkcjonowania komunikacji oraz wymogami prawa.

W Gdańsku do wycięcia przewidziano 284 drzewa (na odcinku Zaspa - Przymorze-Uniwersytet), w Sopocie - 294, zaś w Gdyni - 520.

Gdańsk wydał zgodę na wycięcie drzew już w 2015 r.



Co warto podkreślić, SKM posiada już pozwolenie na wycinkę 176 drzew, które zostało wydane przez prezydenta Gdańska we wrześniu 2015 r. Jednak SKM nie potrzebuje zgody na wycinkę wszystkich drzew - mniejsze, o niskiej wartości przyrodniczej oraz nieobjęte żadną formą ochrony, mogą być usuwane w ramach bieżącego utrzymania.

Koalicja Obywatelska pisze list otwarty do prezesa SKM



W środę wobec zamiarów kolejarzy zaprotestowali radni Gdańska zrzeszeni w Koalicji Obywatelskiej. Skierowani oni list otwarty do prezesa zarządu SKM, Macieja Lignowskiego, w którym czytamy m.in.:

- Nasze pokolenie zagrożone jest zmianami klimatu, dlatego z dużą pieczołowitością należy dbać o każdy element otaczającej nas zieleni. Utrata ponad 1 tys. drzew stanowiłaby ogromny uszczerbek dla lokalnego ekosystemu oraz jakości życia mieszkańców w okolicy linii kolejowej. Ucierpieliby oni wskutek zwiększonej uciążliwości hałasem. Badanie poziomu hałasu po wycince i późniejsze poszukiwanie rozwiązań ograniczających go, wydają się zbędne i nieefektywne ekonomicznie wobec możliwości zachowania naturalnej ochrony przeciwhałasowej w postaci drzew - piszą radni KO.

Rozkład jazdy pociągów SKM


  • List otwarty radnych Koalicji Obywatelskiej.
  • Interpelacja radnego Kocham Sopot, Wojciecha Fułka.

Interpelacja radnego Sopotu do prezydenta Sopotu



Wcześniej, bo już w poniedziałek, kilka godzin po naszej publikacji, złożona została interpelacja radnego miasta Sopotu Wojciecha Fułka do prezydenta miasta. Radny apeluje do Jacka Karnowskiego, aby ten "podjął wszelkie działania, które skutecznie doprowadzą do zmiany planów SKM".

- Dla miasta uzdrowiskowego każda kolejna utrata drzewostanu (zwłaszcza w takiej ilości) stanowi nie tylko istotną stratę w zakresie środowiskowym, ale również wizerunkowym - argumentuje radny z klubu Kocham Sopot.

Prezydent Sopotu chce zwołania Zgromadzenia Wspólników



W piątek głos w tej sprawie zabrał natomiast prezydent Sopotu, Jacek Karnowski, który również negatywnie ocenia działania kolejarzy i chce, aby były one poddane dyskusji z udziałowcami podczas Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników.

Dodajmy, że Sopot jest mniejszościowym udziałowcem SKM (2,1 proc.). Gdańsk posiada 12,7 proc. udziałów, zaś Gdynia - 6,5 proc. Udziałowcami są również Województwo Pomorskie (10,2 proc.), Pruszcz Gdański (1,2 proc.) oraz Rumia (0,3 proc.). Większościowy pakiet (67 proc.) należy do PKP SA.

Gdańsk, Sopot oraz Gdynia posiadają łącznie tylko 21,3 proc. udziałów w trójmiejskiej SKM. Gdańsk, Sopot oraz Gdynia posiadają łącznie tylko 21,3 proc. udziałów w trójmiejskiej SKM.
- Planowana wycinka stanowi działanie wbrew standardom przyrody, nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia i jest szkodliwa dla środowiska naturalnego. Wycinka tak znaczącej ilości drzew niewątpliwie będzie miała wpływ na poziom hałasu związanego z ruchem pociągów, co w przypadku Sopotu - miasta będącego uzdrowiskiem - ma niebagatelne znaczenie. Ponadto nieznane mi są przypadki, aby ruch pociągów na linii nr 250 wstrzymany był z powodu opadających na tory gałęzi czy też samych drzew. Zapytać zatem należy, czy planowana wycinka poprzedzona była stosownymi badaniami drzewostanu, z których wynikałoby wprost zagrożenie wymagające podjęcia tak zdecydowanych działań - czytamy we wniosku prezydenta Jacka Karnowskiego, skierowanym do wspólników kolejowej spółki.
W Gdyni SKM również ubiega się o zgodę na wycinkę drzew. Jednak podobnie jak w Sopocie, nie zostały jeszcze wydane żadne decyzje w tym zakresie.

Nowe rozporządzenie czeka na wejście w życie



Ogłoszenie przetargu przez kolejarzy zbiegło się z nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie odległości drzew i zieleni od torów poza obszarami lasów. Dotychczas drzewa nie mogły rosnąć bliżej niż 15 metrów od osi toru, po nowelizacji ta odległość skrócona została do sześciu metrów.

Rozporządzenie podpisane 10 października br. nie weszło jednak jeszcze w życie - czeka na publikację w Dzienniku Ustaw oraz 14-dniowe vacatio legis.

SKM ponownie zmienia zapisy przetargu



Kolejarze w piątek (25 października) dokonali kolejnej modyfikacji dokumentacji przetargowej. Ponownie przesunęli termin otwarcia ofert - tym razem na 13 listopada, zaś w treści przetargu wprowadzili zapisy pozwalające na rezygnację z wycinki wskazanych przez spółkę drzew (mimo umieszczenia ich w zestawieniu dla potencjalnego wykonawcy) oraz obniżenia ostatecznego wynagrodzenia za wykonane prace w ograniczonym zakresie.

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • Wycinac i to równo te drzewa, itd chciec to oni sobie mogą

    • 0 2

  • wysinka

    drzewa które były przy stacji gdynia stocznia zostały wycięte nikt nie protestował ale te drzewa chroniły przed osuwaniem skarpy teraz jak dojdą opady to na stąpi obsuwanie skarpy i potem będzie większy klopot bo za grubszą kase trzeba to potem zabespieczać a i tak kolejki jeżdzą pomału kto wpadł na taki pomysł to chore gdzie się pytam ekolodzy ochrona środowiska jak pamiętam to nad ranem było milo słychać śpiew ptactwa a teraz cisza

    • 4 1

  • W Trójmieście to rzeczywiście niech sobie wycinkę odpuszczą. (2)

    Również nie przypominam sobie jakiś perturbacji w ruchu spowodowanych przewróconymi drzewami. Co innego jest w przypadku linii do Słupska i dalej w kierunku Szczecina. Tam przy każdym silniejszym wietrze są kilkugodzinne przerwy w ruchu spowodowane zerwaną siecią przez powalone drzewa lub oderwane konary. Co gorsza jest tam tylko jeden tor, co wiąże się z totalnym paraliżem.

    • 75 16

    • (1)

      Jakiś perturbacji? Odróżniasz jakiś od jakichś??? Odróżniasz liczbę mnoga od pojedynczej? Bo zawsze mnie zastanawia kim są ludzie,którzy tego nie odróżniają.

      • 1 3

      • dziękuję za merytoryczny głos w dyskusji

        • 3 0

  • wzdłuż SKM powinna powstać wygodna cyklostrada - bezkolizyjna trasa rowerowa

    co najmniej między stacją Gdańsk Politechnika - Sopot Wyścigi; w śladzie projektu tzw. drogi czerwonej. Powinna ona zakładać budowę lekkich konstrukcji - kładek dla pieszych i rowerzystów nad jezdniami ulic prostopadłych do linii SKM takich jak Hallera, Wyspiańskiego, Pomorska, Kołobrzeska , Piastowska etc. oraz mały tunel dla ruchu pieszych i rowerzystów pod nasypem ulicy Kościuszki. Między tą trasą a linią SKM warto posadzić żywopłoty, a za tą trasą posadzić zdrowe drzewa inne niż topole. Między SOpotem a Kamiennym Potokiem także powinna biec trasa rowerowa na przedłużeniu ul. Obrońców Westerplatte - pod wiaduktem Alei Niepodłegłości.

    • 3 3

  • Wszystkie drzewa przy drogach powinno sie w ... wyciąć natychmiast

    • 2 5

  • Jeśli zieleń to krzewy

    Klimat coraz częściej objawia się huraganami. Drzewa sadzić w miejscach niezagrażających bezpieczeństwu jakichkolwiek pojazdów a wzdłuż torowisk dla wygłuszenia gęsto sadzić krzewy

    • 3 1

  • Gratosfera

    od rana w radio, dzieci chca wrzucić do brudnych kontenerów ze śmieciami typu opony, plastiki, szpule . W tym szkodliwym środowisku "naturalnym" bedą szkoły trzymać nasze dzieci od 1-3 klasy, aby mogły sie pobawić wdychając te szkodliwe substancje! Po to tylko żeby wziąc jakiś grant od UE? i ktos chce na tym zarobbic. Gdzie włade sanepidu i lekarz województwa?????

    Jest dużo wysypisk śmieci w trojmiescie i ololicach gdzie dzieci moga sie pobawić, i gdzie dzieci wdychaja nie wiadomo co

    • 4 0

  • stop całej wycince

    SKM ką jeżdzę, bo sprawia mi przyjemność patrzenia na zieleń przy kolejce. W autobusach sie jedzie to czuć benzynę, widać same betony! Stojąc na peronie drzewa daja osłone od zimnego wiatru, czeka sie milej wśród zielenii. Nie wyobrażam sobie wycinki takiej ogromnej ilości zieleni!!!!!!!!!!!!!!
    Przyciąć elegancko, takiej SKM-ki z pui ekn a zielenia to już szukać po Europie. Wszędzie mazy i szare ekrany nic nie widać.

    • 9 3

  • Bardzo dobrze (1)

    Popieram!

    • 28 68

    • ale co?????

      • 2 0

  • Szkodliwe i głupie decyzje

    Beznadziejna decyzja! Tak jak wycięcie zieleni od portu, wzdłuż Janka Wiśniewskiego w Gdyni. Po odsłoniętym terenie będzie hulał wiatr i śnieg, wyrzucono mnóstwo zwierzat z decyzja do odstrzału, bo gatunku nie są cenne - skandal .

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane