• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządowcy chcą ograniczenia wycinki drzew wzdłuż SKM

Krzysztof Koprowski
25 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
SKM złożyła już wnioski o wycięcie drzew we wszystkich miastach Trójmiasta. SKM złożyła już wnioski o wycięcie drzew we wszystkich miastach Trójmiasta.

Rośnie opór przed wycinką drzew wzdłuż torów SKM w Trójmieście. W Gdańsku, gdzie wydano już zgodę na usunięcie 176 drzew, protestuje Koalicja Obywatelska. W Sopocie prezydent proponuje zwołanie Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników kolejowej spółki, zaś radny klubu Kocham Sopot wzywa prezydenta do działań na rzecz ochrony drzew.



W jaki sposób najlepiej wygłuszyć ruch pociągów SKM?

Przypomnijmy, w poniedziałek jako pierwsi napisaliśmy o planach wycinki prawie 1,1 tys. drzew wzdłuż linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Kolejowa spółka ogłoszony przetarg na takie prace argumentuje m.in. bezpieczeństwem prowadzenia ruchu, potrzebą zapewnienia nieprzerwanego funkcjonowania komunikacji oraz wymogami prawa.

W Gdańsku do wycięcia przewidziano 284 drzewa (na odcinku Zaspa - Przymorze-Uniwersytet), w Sopocie - 294, zaś w Gdyni - 520.

Gdańsk wydał zgodę na wycięcie drzew już w 2015 r.



Co warto podkreślić, SKM posiada już pozwolenie na wycinkę 176 drzew, które zostało wydane przez prezydenta Gdańska we wrześniu 2015 r. Jednak SKM nie potrzebuje zgody na wycinkę wszystkich drzew - mniejsze, o niskiej wartości przyrodniczej oraz nieobjęte żadną formą ochrony, mogą być usuwane w ramach bieżącego utrzymania.

Koalicja Obywatelska pisze list otwarty do prezesa SKM



W środę wobec zamiarów kolejarzy zaprotestowali radni Gdańska zrzeszeni w Koalicji Obywatelskiej. Skierowani oni list otwarty do prezesa zarządu SKM, Macieja Lignowskiego, w którym czytamy m.in.:

- Nasze pokolenie zagrożone jest zmianami klimatu, dlatego z dużą pieczołowitością należy dbać o każdy element otaczającej nas zieleni. Utrata ponad 1 tys. drzew stanowiłaby ogromny uszczerbek dla lokalnego ekosystemu oraz jakości życia mieszkańców w okolicy linii kolejowej. Ucierpieliby oni wskutek zwiększonej uciążliwości hałasem. Badanie poziomu hałasu po wycince i późniejsze poszukiwanie rozwiązań ograniczających go, wydają się zbędne i nieefektywne ekonomicznie wobec możliwości zachowania naturalnej ochrony przeciwhałasowej w postaci drzew - piszą radni KO.

Rozkład jazdy pociągów SKM


  • List otwarty radnych Koalicji Obywatelskiej.
  • Interpelacja radnego Kocham Sopot, Wojciecha Fułka.

Interpelacja radnego Sopotu do prezydenta Sopotu



Wcześniej, bo już w poniedziałek, kilka godzin po naszej publikacji, złożona została interpelacja radnego miasta Sopotu Wojciecha Fułka do prezydenta miasta. Radny apeluje do Jacka Karnowskiego, aby ten "podjął wszelkie działania, które skutecznie doprowadzą do zmiany planów SKM".

- Dla miasta uzdrowiskowego każda kolejna utrata drzewostanu (zwłaszcza w takiej ilości) stanowi nie tylko istotną stratę w zakresie środowiskowym, ale również wizerunkowym - argumentuje radny z klubu Kocham Sopot.

Prezydent Sopotu chce zwołania Zgromadzenia Wspólników



W piątek głos w tej sprawie zabrał natomiast prezydent Sopotu, Jacek Karnowski, który również negatywnie ocenia działania kolejarzy i chce, aby były one poddane dyskusji z udziałowcami podczas Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników.

Dodajmy, że Sopot jest mniejszościowym udziałowcem SKM (2,1 proc.). Gdańsk posiada 12,7 proc. udziałów, zaś Gdynia - 6,5 proc. Udziałowcami są również Województwo Pomorskie (10,2 proc.), Pruszcz Gdański (1,2 proc.) oraz Rumia (0,3 proc.). Większościowy pakiet (67 proc.) należy do PKP SA.

Gdańsk, Sopot oraz Gdynia posiadają łącznie tylko 21,3 proc. udziałów w trójmiejskiej SKM. Gdańsk, Sopot oraz Gdynia posiadają łącznie tylko 21,3 proc. udziałów w trójmiejskiej SKM.
- Planowana wycinka stanowi działanie wbrew standardom przyrody, nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia i jest szkodliwa dla środowiska naturalnego. Wycinka tak znaczącej ilości drzew niewątpliwie będzie miała wpływ na poziom hałasu związanego z ruchem pociągów, co w przypadku Sopotu - miasta będącego uzdrowiskiem - ma niebagatelne znaczenie. Ponadto nieznane mi są przypadki, aby ruch pociągów na linii nr 250 wstrzymany był z powodu opadających na tory gałęzi czy też samych drzew. Zapytać zatem należy, czy planowana wycinka poprzedzona była stosownymi badaniami drzewostanu, z których wynikałoby wprost zagrożenie wymagające podjęcia tak zdecydowanych działań - czytamy we wniosku prezydenta Jacka Karnowskiego, skierowanym do wspólników kolejowej spółki.
W Gdyni SKM również ubiega się o zgodę na wycinkę drzew. Jednak podobnie jak w Sopocie, nie zostały jeszcze wydane żadne decyzje w tym zakresie.

Nowe rozporządzenie czeka na wejście w życie



Ogłoszenie przetargu przez kolejarzy zbiegło się z nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie odległości drzew i zieleni od torów poza obszarami lasów. Dotychczas drzewa nie mogły rosnąć bliżej niż 15 metrów od osi toru, po nowelizacji ta odległość skrócona została do sześciu metrów.

Rozporządzenie podpisane 10 października br. nie weszło jednak jeszcze w życie - czeka na publikację w Dzienniku Ustaw oraz 14-dniowe vacatio legis.

SKM ponownie zmienia zapisy przetargu



Kolejarze w piątek (25 października) dokonali kolejnej modyfikacji dokumentacji przetargowej. Ponownie przesunęli termin otwarcia ofert - tym razem na 13 listopada, zaś w treści przetargu wprowadzili zapisy pozwalające na rezygnację z wycinki wskazanych przez spółkę drzew (mimo umieszczenia ich w zestawieniu dla potencjalnego wykonawcy) oraz obniżenia ostatecznego wynagrodzenia za wykonane prace w ograniczonym zakresie.

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • Stop wycinaniu drzew

    Jak tak dalej pójdzie to nie zostanie ani jedno drzewo w miastach

    • 7 1

  • A co z Gdynia (1)

    Chyba już wystarczy wycinanie tych drzew. Morderstwo

    • 83 20

    • Smog Smog Smog !!!

      Hahaha ciemny naród :))

      • 0 1

  • (5)

    W środę przewróciłam się na zejściu do SKM w Oliwie.Pod zwałami liści leżała skórka z pora ze straganu warzywniczego.Niech się SKM weźmie za sprzątanie, byle nie spalinowymi, hałaśliwymi dmuchawami, a nie szkodzenie otoczeniu i mieszkańcom poprzez wycinkę drzew.

    • 36 4

    • To nie teren skm

      na szczęście

      • 0 1

    • Nie byłoby drzew, nie byłoby też liści i skórę pora też zauważyłabyś. Oczywiście nie trzeba byłoby też wydawać pieniędzy na sprzątanie liści i ich wywóz. Drzewa faktycznie nie są potrzebne w takich miejscach.

      • 1 6

    • Pokraka jestes i tyle. Patrz pod nogi, kaleko.

      • 2 6

    • (1)

      Czyli za skórkę z pora obwiniasz SKM?
      BRAWO!

      • 3 5

      • Oczywiście

        Utrzymanie zejść/wejść do przystanków należy do SKM

        • 5 1

  • (9)

    Jak się bawić to się bawić, drzewa wy***ać, ekrany wstawić. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    • 67 27

    • A mieszkaniec choć mu hałas w uszach dzwoni...niech sie goni...

      • 4 0

    • (1)

      No tak, o ekrany dbać nie trzeba. Można je postawić i o nich zapomnieć. A o drzewami jednak trzeba się interesować. Mimo że są piękne i są pożyteczne, to trzeba je pielęgnować, a tego to już się nikomu nie chce.

      • 13 1

      • Ale głównie chodzi o poroniony pomysł, bo pomysł musi być i to radykalny, no bo jak inaczej, no i przeszedł od razu, wiadomo, bo trzeba się profilować, a najłatwiej drzewami, bo to nic nie kosztuje, ba, kasa za drewno, ba, pomnik sobie wystawiasz z ekrana, a na nim już wkrótce cudne kolorki ze spreja...

        Kamionka

        • 4 0

    • ś.p. Szyszko był pionierem zamiany drzew na ekrany (5)

      • 14 9

      • PiSia szyszka już ziemie gryzie .... a efekty jego szajby będą czuły następne pokolenia (4)

        • 5 10

        • Nie ublizaj Bolcu (2)

          Szajba to chyba tobie ....

          • 4 6

          • staraj się lepiej ... to może obejmiesz rolę funkcyjnego* po misiewiczu

            • 1 4

          • a to jakaś twoja rodzina ... czy pracę ci PiSańcu załatwił

            • 3 5

        • A już nie pamiętasz, że wcześniej też było sporo wycinek i jakoś nikt nie narzekał? Nie żebym bronił niszczenia lasów, ale bądźmy chociaż sprawiedliwi.

          • 9 3

  • (2)

    i dobrze. Drzewa muszą zostać!

    • 75 16

    • chodzi o ten Sopot, w którym dolna częśc monciaka zostąła zamieniona w betonowy plac? (1)

      w imię robienia dobrze deweloperce?

      • 6 3

      • tak, dokładnie, o ten betonplatz, po którym jeżdzi czasem czerwona Honda syna sędziny

        • 0 1

  • Niech po ko n zablokije ruch Skm w ramach protestu (5)

    To was pasazerowie ukamieniuja tłuczniem :)

    • 39 36

    • PiS niech zajmie się naprawą uszkodzonych wozów (4)

      ED250-011 jeździ bez jednego pantografu (i chyba nie tylko ten)

      • 7 7

      • A co ma PiS do uszkodzeń taboru, które powinny być usuwane przez producenta? (3)

        Umowa na Pendolina została podpisana tak a nie inaczej. IC może się nie wiem jak wściekać, a Alstom i tak będzie miał to w poważaniu, kasując za każdą nieplanową naprawę grube pieniążki, do tego specjalnie się nie śpiesząc. O to można mieć pretensje raczej do poprzedniej ekipy rządzącej.

        • 10 8

        • PKP same doprowadziły do uszkodzenia składu, puszczając go na linię z niepoprawnie naprawioną siecią trakcyjną (2)

          niech więc płacą. Swoją drogą np. Pesy Żart ostatnio jeżdżą w takim stanie, jakby je trzymali w chlewie poniżej klatek - może to też wina poprzedniej ekipy?

          • 8 5

          • A na jakiej podstawie twierdzisz że sieć była niepoprawnie utrzymana? (1)

            Myślisz że usterki sieci zdarzają się tylko w Polsce? Co jakiś czas musi pojawić się jakaś awaria, nic nie jest doskonałe. A brakujący pantograf jest na prąd przemienny, który aktualnie nie jest do niczego potrzebny bo Pendolina nie jeżdżą za granicę. Co do Dartów, sam nazwałeś je Żartami, więc w sumie sam odpowiedziałeś sobie na pytanie dlaczego są w stanie w jakim są. To wyrób pociągopodobny, choć ostatnio i tak widać pewną poprawę w ich eksploatacji.

            • 2 1

            • takich bzdur dawno nie słyszałem. Wina Pis-u, własciciela i zarządcy PKP

              • 0 0

  • Zamiast drzew

    Beton z obrzydliwymi graffiti Decyzja nieprzemyslana

    • 9 2

  • Wypowiem tylko zaklęcie :

    Kon sty tu cja !

    • 3 4

  • Wycinka być może jest uzasadniona, ale powinna być zrekompensowana nowymi nasadzeniami w miejscach wskazanych przez miasta.
    Poza tym wzdłuż torów powinno się zasadzić dużo niskiej zieleni, która wytlumi hałas pociągów a jednocześnie nie będzie groźna dla ruchu pociągów.

    • 4 5

  • Proponuję zlikwidować pkm, skm i wszystko co przy torach

    Niech sobie ludzie piechotą chodzą po 3-miescie i podziwiaja przyrodę

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane