• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrót do centrum przez port? Nie opłaca się

Michał Sielski
4 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jedna z przyczyn korków w okolicach Portu Gdynia.

W ostatnich dniach samochody ciężarowe po raz kolejny zablokowały ul. Polską, czego następstwem był zator na ul. Janka Wiśniewskiego oraz w okolicy Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni. Sprawdziliśmy to, ale przyczyną korka jest też na długo zamykany przejazd kolejowy na ul. Polskiej.



Szukasz alternatywnych tras dojazdu do pracy?

O korkach spowodowanych wyładunkiem pszenicy z ciężarówek, który prowadzony jest przy nabrzeżu Holenderskim pisaliśmy w lutym. Podobna sytuacja powtarza się co jakiś czas, a urzędnicy przyznają, że niewiele mogą zrobić.

- W zakresie naszych kompetencji podjęliśmy już wcześniej działania polegające m.in. na przygotowaniu stref kontroli ładowności samochodów ciężarowych. Na ul. Janka Wiśniewskiego funkcjonuje specjalna waga z preselekcją. Z kolei na ulicy Kontenerowej zabezpieczyliśmy specjalne miejsce do ważenia, gdzie odpowiedzialne służby mają możliwość kontroli ładowności - podkreśla Hanna Wyszyńska, rzecznik gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj więcej: Gdynia zważy ciężarówki przy porcie.

Ciężarówki w korku w okolicach Portu Gdynia

Na miejscu pojawia się też policja, dyscyplinująca kierowców, którzy zajmują dwa pasy jezdni. Niestety, załadunek np. pszenicy zależny jest od warunków pogodowych i gdy przypłynięcie statku zbiegnie się z kilkudniowymi opadami deszczu, robi się kłopot, bo setki ciężarówek nie mieszczą się na okolicznych parkingach.

Manewry pociągów w porannym szczycie



Ze względu na długo zamknięte szlabany, droga omijająca część Śródmieścia często zajmuje więcej, niż przejazd przy dworcu. Ze względu na długo zamknięte szlabany, droga omijająca część Śródmieścia często zajmuje więcej, niż przejazd przy dworcu.
To jednak nie jedyny powód korka w okolicach portu. Wielu kierowców jadących ul. Janka Wiśniewskiego skręca bowiem w lewo w ul. Polską, by ominąć skrzyżowanie przy dworcu Gdynia Główna oraz zatłoczoną w szczycie ul. 10 Lutego. Na końcu ul. Polskiej jest jednak przejazd kolejowy, który jest częścią toru manewrowego portu. Gdy jest zamykany, kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość.

- Mój rekord to 12 minut stania, a wiem, że znajomi stali jeszcze dłużej. W tym czasie korek na Polskiej sięga zjazdu z ul. Janka Wiśniewskiego i przejezdny jest tylko jeden pas, a i to nie idzie płynnie, bo jest tam sporo wjazdów do firm. Korkuje się też rondo Karlskrona i dojazd do Muzeum Emigracji i Kapitanatu Portu. Wszystko stoi, a pociąg toczy się wolniej niż idący człowiek - opowiada pan Jan, który jeździ tamtędy do pracy na ul. Świętojańską.
Takie zamknięcia zdarzają się regularnie, bo pociągi manewrują pomiędzy torami, właśnie na trasie przejazdu. Muszą dostawić wagony do załadunku lub rozładunku, podłączyć/odłączyć ich część i dostawić nowe. Wszystko odbywa się na końcówce torów, więc tempo wielotonowego pojazdu musi być wolne.

Dlatego trwa to długo i w najbliższych latach na pewno to się nie zmieni, więc kierowcom pozostaje jedynie "ryzykować" na własną rękę: przy otwartych szlabanach może udać się zaoszczędzić kilka minut, ale przy zamkniętych trasa zajmie na pewno dłużej niż przejazd przy dworcu, gdzie też można skorzystać z kilku równoległych dróg. Zwiększająca się częstotliwość załadunków i rozwój Portu Gdynia wskazują jednak, że częściej opłaci się jechać bez szukania skrótów przez ul. Polską.

Opinie (92) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Jak sie ma opcłacać jak sie dłużej jedzie. (1)

    I drogami wiadomo jakiej jakości ...

    • 24 1

    • Nie rozumiem tego artykułu? W czym jest problem?

      • 1 0

  • Władze Gdyni wraz z portem chcą dodatkowo na Polskiej, (8)

    puścić ruch z promów. Gratulacje!

    • 69 5

    • To jest port (7)

      Dla ruchu miejskiego, Gdynia może zbudować wiadukt nad torami.
      Przystań promowa to pikuś. Tymi torami z pierwszego filmiku poszedłby ruch z planowanego kontenerowego portu zewnętrznego..

      • 12 1

      • władze Gdyni remontują po 100 metrów drogi rocznie. oni maja zbudować wiadukty i tunele:)??? (3)

        • 22 5

        • (1)

          A nie można wymalować farbą tych wiaduktów?

          • 18 4

          • można,

            na zdjęciu i na mapie

            • 9 0

        • fake news

          albo po polsku: wierutne kłamstwo

          • 2 4

      • Ruch kolejowy z portu zewnętrznego pójdzie pod wiaduktem na Wendy. (2)

        • 1 2

        • Czy minusujący może uzasadnić swój hejt?

          Wystarczy sprawdzić plany portu zewnętrznego. Pociągi pojadą pod ul. Wendy.

          • 1 2

        • tam został tylko jeden tor

          • 2 0

  • (6)

    Pisałem już o tym ale obok tory stoją puste...dlaczego wszystko pchają tirami A nie koleją?Przecież to bez sensu...

    • 53 13

    • To tak Jak

      Byś chciał wszystkich kierowców osobówek wsadzić w autobus.
      Zastanów się czy da rady?

      • 7 6

    • bo teraz transport PKP jest drogi

      muszą poPiSowo zarobić na... "te nagrody nam się po prostu należały"

      • 7 6

    • Z koleja ten problem, ze ma dwa konce.

      W porcie jeden sie ostal (slaby) ale w kraju duza czesc infrastruktury kolejowej zniknela. Na pozostalej kolesie sie paluja, nie mogac dojsc do do porozumienia, kto ma na tym zarabiac. No i samochodowe lobby z Frasynukiem na czele w sytuacji nie pomaga. Oj, nie pomaga.

      • 9 2

    • Bo kolej do zakładów nie dociera. (2)

      Nie chce skłamać, ale chyba jedyna linia, na której kolej odbiera ziarna od odbiorcy istnieje na Opolszczyźnie i jest to stacja towarowa Kietrz na linii 194. Przynajmniej o niej słyszałem (wykolejenie składu). A jak dbamy o bocznice do zakładów to mogłeś zobaczyć w Gdańsku, gdzie niedawno zaorali tory, na których był skład odstawiony z wyrobami stalowymi (sprawa chyba nawet trafiła do sądu - może Trójmiasto.pl by ją odświeżyło).

      • 9 0

      • Teraz bocznice nie są już takim problemem. (1)

        Patrz kontenery Laude. Pociąg zabiera kontenery z portu, w takim np. Pasłęku są przeładowywane na auta i ostatnie kilka km jadą po drodze. I to się opłaca a wszyscy są zadowoleni - kolej i kierowcy, a korki mniejsze.

        • 3 0

        • tylko że najpierw zaorano

          a potem zdziwienie, że tłok na drogach a firmy usychają...

          • 2 0

  • Władze miasta nie panują nad organizacją ruchu w mieście. (4)

    Ostatnio 18 minut straciłem.

    • 58 14

    • A nad (2)

      czym panują władze miasta Gdyni?

      • 16 3

      • nad budżetem

        swoim.

        • 4 0

      • nad robieniem dobrze deweloperom

        • 4 1

    • faktycznie wielki dramat

      czy załadowac statek czy zabrać 20 minut Damianowi

      Byłeś w porcie człowieniu, dociera to do ciebie w ogóle?

      • 8 1

  • A gdyby tak na rower? (12)

    Korków i nerwów byłoby zdecydowanie mniej, a i społeczeństwo byłoby zdrowsze, tylko zlikwidujcie przy okazji zielone strzałki, kierowcy nie zatrzymują się na nich narażając zdrowie i życie rowerzystów, którzy prawidłowo przekraczają jezdnię na swoim zielonym...

    • 27 49

    • Z Obłuża czy Oksywia rowerem do centrum albo i dalej. Jaaaasne...

      • 13 3

    • Kontenery na rower! (2)

      • 13 1

      • Tiry na rowery (1)

        • 6 1

        • rowery pod TIR-y

          • 2 0

    • Rower w lutym

      Rower nie jest odpowiedzią na wszystko zwłaszcza że w mieście trzeba wdychać spaliny no ale jak ktoś lubi....

      • 8 1

    • Prawidłowo

      Zap**dalają przez przejścia bez wyznaczonej ścieżki chciałeś napisać

      • 6 2

    • Rozumiem, rowerem przez zamknięty przejazd kolejowy ? (2)

      Tak jest łatwiej ?
      Po drugie chciałbym, chociaż raz, zobaczyć rowerzystę jak zatrzymuje się przed pieszymi na przejściu dla pieszych na ścieżce rowerowej, czy ulicy.

      • 12 2

      • a co stoi na przeszkodzie? (1)

        Wysiądź ze swojego smierdziela, wejdź na przejscie przed rowerzystą, to zobaczysz.

        • 0 2

        • Kulturalnie sobie siedzę na Bulwarze i widzę co się dzieje ...

          Potem kulturalnie podchodzę do przejścia przez ścieżkę rowerową i spokojnie czekam, aż wszyscy, udający że nie widzą, kierujący rowerami, przejadą, bo mają w d..ie to, że pieszy stoi. Potem na luzie wsiadam do elektryka i kulturalnie odjeżdżam, zostawiając to zapyziałe rowerowe towarzystwo.

          • 0 0

    • Weź swój rower...

      i przewieź zboże z elewatora do portu. Możesz nawet zielone strzałki ignorować, będzie wtedy szybciej.

      • 7 0

    • Jakbyś znał przepisy to byś wiedział że jeśli nie ma ścieżki rowerowej to przez przejście dla pieszych należy ten wehikuł przeprowadzać a nie wjeżdżać na nie bardzo często z maksymalną możliwą prędkością.

      • 7 1

    • Szczególnie widac to na tym filmie jak rowerzysta przekracza prawidowo przejazd kolejowy. Bariery ledwo w góre swialta pewnie jeszcze nie wylaczyly sie a rowerzysta juz na przejezdzie

      • 3 0

  • Na Puckiej przejazd potrafi byc zamknięty 40 minut

    Tunel powstanie najszybciej w 2027 roku

    • 66 2

  • A co na to pan łucyk? (1)

    Ma jakieś zdanie czy myśli o kontrbuspasie? Lub innej herezji.

    • 79 8

    • rowerami cargo mają wozić

      • 18 2

  • podobno już zamowiono beczkę farby i problem ma zostać rozwiązany (2)

    • 88 6

    • szczurek szybko reaguje

      • 4 1

    • na pewno zamówiono płatnych troli

      i beczkę z pomyjami do wylania na forum

      • 4 1

  • Opłaca się. (2)

    Przejazd jest zamykany na kilka minut, a przez resztę dnia jest otwarty.
    Wiem, bo codziennie tam jestem, a nie od święta jak redakcja.

    • 43 1

    • Problemem (1)

      jest to że tirowcy czekają nie na parkingu koło baru "U Zena" bo tam zarzad portu Gdynia podniósł koszt wynajmującemu o kilkadziesiąt % (by go wykurzyć?). Więc plac koło węzła grudnia przylegający do międzytorza stoi pusty, a tiry sobie parkują na Polskiej.
      A po za tym logika podpowiada, że to musi być potężny załadunek/wyładunek. Bo to może trzeci raz tak się zdarza w ciągu ostatnich 2 lat.
      Z resztą obie jezdnie ul. Polskiej mają po dwa pasy właśnie na taką ewentualność.

      • 19 1

      • Nalezy dodac, ze jezdnie ulicy Polskiej

        Sfinansowal Port.

        • 12 0

  • Bardzo ciekawe (2)

    ale na ul. Polskiej nie ma żadnego przejazdu kolejowego. Przejazd na filmiku jest na
    ul. B. Chrzanowskiego.

    • 38 3

    • Kiedyś był przejazd na Polskiej, koło magazynu Iglopola. (1)

      Teraz tam jest rondo, chyba I. Jarugi-Nowackiej się nazywa.

      • 4 0

      • Ten przejazd

        jest nadal i jest na ul. Rotterdamskiej.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane