• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słoneczny Solar: dwa kadłuby i silnik na energię słoneczną

Magdalena Raszewska
11 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 17:13 (11 kwietnia 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Na basenie Centrum Techniki Okrętowej testowane są rozmaite jednostki pływające. Na basenie Centrum Techniki Okrętowej testowane są rozmaite jednostki pływające.

Katamaran Solar przewiezie 12 pasażerów i 2 członków załogi z prędkością do 10 km na godzinę. Ile spali? Nic, bo napędzany jest energią słoneczną, która pozwala mu na pływanie prez 12 godzin. Zaprojektowali go studenci PG.



Katamaran Solar umieszczono pod platformą pomostu holowniczego. Katamaran Solar umieszczono pod platformą pomostu holowniczego.
Prace nad Solarem ruszyły jesienią ub. r. Katamaran jest pomysłem studentów wydziału oceanotechniki i okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, zrzeszonych w kole naukowym Korab.

- To nowatorska jednostka w skali kraju. Po raz pierwszy bowiem powstała łódź od początku do końca zaprojektowana z myślą o użytkowaniu solarnym, a nie adaptacja istniejącej już konstrukcji.
Rozpoczęliśmy od zaprojektowania trzech kadłubów, poddaliśmy je weryfikacji w teorii i praktyce. Teraz pracujemy nad śrubą
- opowiada dr Wojciech Litwin opiekun koła naukowego Korab.

W piątek model katamaranu badano w basenie należącym do Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku. Ma on 260 m długości, 12 m szerokości i 6 m głębokości i wyposażony jest w pomost holowniczy, który umożliwia wykonywanie badań modeli statków z prędkością maksymalną 12 m/s, a także w wywoływacz fal, który pozwala testować jednostki na wzburzonej wodzie.

Basen do testowania łodzi ma 260 metrów długości. Basen do testowania łodzi ma 260 metrów długości.
- Testy na basenie odbywają się codziennie. Najczęściej chodzi o jednostki handlowe. Testy trwają od dwóch do sześciu tygodni. Na początku trzeba wykonać model statku, zazwyczaj z drewna łatwego w obróbce, na przykład z olchy lub egzotycznej samby. - opowiada Patryk Siejka, kierownik działu sprzedaży i marketingu CTO. - Jeśli podczas testów okaże się, że konieczna jest zmiana kształtu kadłuba, model wraca na warsztat i po naniesieniu zalecanych poprawek ponownie jest poddawany testom - aż do uzyskania satysfakcjonującego efektu - tłumaczy.

Na co dzień w Ośrodku Hydromechaniki Okrętu testowane są jednostki wypornościowe takie jak tankowce, kontenerowce czy promy. To jedyny taki ośrodek badawczy w Polsce, uznany także za granicą. Basen funkcjonuje od lat 70. Przy każdym teście trzyosobowa załoga pomostu holowniczego sprawdza, odczytuje i rejestruje wiele parametrów takich jak np. siła oporu, prędkość i ruch modelu czy też rozkład fali za burtą statku.

Jeżeli testy modelu przebiegną pomyślnie, prawdziwy Solar zostanie zwodowany pod koniec maja, a w czerwcu obędą się jego testy na Motławie. Docelowo katamaran będzie pływał po Motławie, Wiśle i Zalewie Wiślanym. W sierpniu planowane jest wykorzystanie promu w najcięższych warunkach eksploatacyjnych nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką w Gdańsku.

Budowę łodzi sfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Politechnika Gdańska oraz sponsorów. Partnerem projektu jest Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.

Opinie (37) 1 zablokowana

  • Fajnie kurde (1)

    Fajnie kurde

    • 1 0

    • no, fajne, ale ta nazwa :((((

      obrzydliwa językowa kalka, fuj!

      • 0 0

  • Gratuluję pomysłu :-)

    Życzę powodzenia w testach :-)))

    • 2 0

  • zycze bezchmurnego niemba i bez sztormowej pogody:)

    • 2 0

  • Słoneczny słoneczny? (2)

    Masło maślane. Autor artykułu chyba nie zna angielskiego.

    • 0 0

    • a kto to sobie dosłownie tłumaczy? chyba nadgorliwiec co wrócił ze zmywaka w Anglii...

      • 0 0

    • Solar to nazywa jednostki

      • 0 0

  • niema jak unas (3)

    tu się zawsze znajdą zdolniachy-tylko zeby jeszcze inwestozy chcieli inwestowac to bysmy na tym niezle zarabiali, a nie wszystko idzie zagranice!

    • 0 0

    • w slownik dla Ciebie tez mogliby zainwestowac

      • 0 0

    • Zlitujże się człowieku! Takie byki...żal!

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • tak tak (1)

    by badania były bardziej efektowne potrzebna jest modernizacja basenu , jak widzimy wagę na zdjęciu to przypominają nam sie kartki na mięso . inwencja twórcza to raz a narzędzi to dwa ...

    • 0 1

    • hmm

      efektowne ... hmmm... badania nie muszą być chyba efektowne, ważne żeby wyniki tych badan były przydatne i prawidłowe - bez błędów :)
      Basen w CTO nie wymaga raczej generalnego remontu, a waga, którą widać na zdjęciu, nie jest używana do ważenia modeli - mają do tego specjalną elektroniczną umieszczoną na haku.
      A stara waga została, bo działa prawidłowo, to po co się jej pozbywać :) Najczęściej ważą się na niej pracownicy, którzy przechodzą obok - i tak stara waga służy ludzkiemu zdrowiu :D

      • 0 0

  • apropo masla

    miało być pewnie słoneczny inaczej solar ....

    • 0 0

  • mam nadzieję, że b edzie pływał (1)

    a kładka nie powstanie

    • 0 0

    • Jaka znowu kłódka?

      • 0 0

  • szkoda, że artykuł ma się nijak do istoty poruszonej informacji (2)

    szkoda, że nie dowiedzieliśmy się jak faktycznie będzie napędzany, tzn. czy panele (?) przetwarzające energię słoneczną na elektryczną będą umieszczone na stateczku, jaką prędkość wytworzą i przy jakich warunkach może się poruszać (czy bez chmur, bez wiatru i bez fali...)

    a może panele będą na lądzie, a ładować będą baterie?

    bo byłoby to dziwne, gdyby można było wykorzystać efektywnie energię słoneczną do poruszania dużej jednostki w miarę normalnych warunkach

    obawiam się, że to tylko projekt 'studyjny', podobnie jak te samochody na energię słoneczną

    • 0 0

    • ja także uważam, że jakość tego artykułu jest kiepska - po co w tytule podano, że będzie o Solarze, jak 3/4 tekstu to informacje o Centrum Techniki Okrętowej - kiepsko pani redaktor :)

      • 0 0

    • nie jest to żaden projekt studyjny. Będzie pływał już wkrótce. A panele będą na samej łodzi, bo katamaran daje taką możliwość. Obejrzyj sobie człowieku co ludzie na OiO robią, a wtedy zacznij powątpiewać....

      • 0 0

  • mógłby nazywać się SŁONECZNY PATROL :))

    j.w.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane