- 1 Nie będzie Drogi Czerwonej, bo nie chcą CPK? (386 opinii)
- 2 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (165 opinii)
- 3 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (56 opinii)
- 4 Koncert Podsiadły: praktyczne informacje (150 opinii)
- 5 Koci celebryta Rysiek ma swoją rzeźbę (109 opinii)
- 6 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (305 opinii)
Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu
Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.
- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.
- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.
- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.
Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?
O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
Miejsca
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2020-05-04 07:59
(4)
Czy możemy zostawić troche starego Gdańska? Czy przyjdzie deweloper wyburzy i postawi biurowiec ? Juz i tak straówka została zniszona !!!
- 28 4
-
2020-05-04 08:00
Jaka starówka? (3)
Warszawska?
- 5 3
-
2020-05-04 10:29
Gdańska (2)
- 2 5
-
2020-05-04 10:32
(1)
W Gdańsku nie ma starówki
- 3 3
-
2020-05-04 18:34
Jest.
- 0 0
-
2020-05-04 18:07
Sugeruję (1)
Więcej betonu. Zlikwidować, te minimalne wysepki z zielenią, bo i tak ich nie widać.
Taaak. Beton jest zdecydowanie bardziej atrakcyjny.
Jak nadejdzie ulewa, to będzie można na całym obszarze magazynować deszczówkę albo rekreacyjnie kajakami pływać.- 7 0
-
2020-05-04 18:21
Wysepka zieleni? Chyba nie byłeś we Wrzeszczu na tej wysepce - jest to błotnisto-betonowa melina obecnie...
- 1 0
-
2020-05-04 18:07
o galeria bałtycka się powiększy
- 4 0
-
2020-05-04 17:58
Na razie to tylo mrzonki oraz
faza bełkotu.
- 3 0
-
2020-05-04 17:54
Pomysł zwężenia jezdni al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa jest absurdalny. Ten ciąg komunikacyjny jest bardzo mocno obciążony ruchem samochodowym i efektem zwężenia jezdni będą korki i spowolnienie ruchu. Natomiast na tzw. Wysepce istniejąca stara zdekapitalizowana zabudowa powinna być wyburzona, a w to miejsce wyprostowana jezdnia al. Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy i tory tramwajowe. Z kolei jezdnię w stronę centrum Wrzeszcza na odcinku od krzyżówki przy Galerii Bałtyckiej do ul. Jesionowej odsunąć od istniejącej zabudowy, co będzie z korzyścią dla mieszkańców. Jednocześnie znajdzie się miejsce dla urządzenia ścieżki rowerowej.
- 6 1
-
2020-05-04 17:51
Co to za budynek maszkara, który ma powstać w miejscu stacji? Rezydencja Draculi?
- 5 1
-
2020-05-04 17:49
Fury pod ziemia tunel pltami przykryty i pozamiatane
tak w Amsterdamie robia metro prosto z dworca na polodnie.
- 2 2
-
2020-05-04 11:52
Bardzo dobry pomysł (2)
ale można jeszcze lepiej - zwęzić Grunwaldzką do 1 pasu w każdym kierunku. Wtedy będzie spokojna jazda, szaleńcy będą musieli grzecznie jechać.
- 8 4
-
2020-05-04 17:40
jeden pas i ruch zmianowy
- 2 1
-
2020-05-04 11:54
brzmi kontrowersyjnie ale masz rację,,
- 3 2
-
2020-05-04 17:37
ALE
Będzie burdel jak zaczną projekt ciekawe jak długo!!!!!!!
- 4 2
-
2020-05-04 17:36
Nie
Głupi pomysł.
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.